Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:20

Sunnda schreef:
Pareltjes schreef:
Alles gaat flink duurder worden. Aangezien alles gekoppeld zit gas en olie prijzen ivm stoken, transport etc..
Heb de moestuin maar weer opgestart, had nog zo gezworen dat nooit meer te doen...

Als dit zo doorgaat komen we enorm in de problemen en zal dat voor veel mensen honger wereldwijd hongr betekenen.
Hier vooral armoede en heel veel lege schappen in de winkel..

Ik vraag mij bij de sancties wel af of veel mensen zich wel realiseren dat Rusland nu net een land is dat zichzelf kan bedruipen in tijde van schaarste.(qua beschikbare bronnen in het land zelf) Poetin en zijn kliek genoeg hebben om het de rest vab hun leven riant uit te houden en de bevolking van Rusland hem geen reet interesseert.
Die kan dit lachend nog maanden vol houden, terwijl er nu al enorme economische problemen voor de deur staan voor Europa.

Want er is geen bedrijf die jouw voedsel naar de winkel gaat brengen als ze er zelf verlies op lijden door de hoge prijzen. Hoge transport en energiekosten zit in alles doorverweven.
We kunnen Rusland in crisis brengen, maar staan zelf ook aan het randje als we dit vol moeten houden. Zeker na 2 jaar coronacrisis waarin het geld niet op kon. Denk maar niet dat Poetin zich dit niet allang bedacht heeft.

Tsjah toch zullen we door moeten bijten. Want als wij die kleuter zijn zin geven zitten we straks met de hele wereld onder plak bij poetin. En dat is nog erger dan nu even doorbijten en straks weer normaal kunnen leven.

Eens die vent een hefboom in handen krijgt gaan we permanent de armoede in hoor. En niet slechts tijdelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:25

Sunnda schreef:
Pareltjes schreef:
Alles gaat flink duurder worden. Aangezien alles gekoppeld zit gas en olie prijzen ivm stoken, transport etc..
Heb de moestuin maar weer opgestart, had nog zo gezworen dat nooit meer te doen...

Als dit zo doorgaat komen we enorm in de problemen en zal dat voor veel mensen honger wereldwijd hongr betekenen.

Ik vraag mij bij de sancties wel af of veel mensen zich wel realiseren dat Rusland nu net een land is dat zichzelf kan bedruipen in tijde van schaarste.(qua beschikbare bronnen in het land zelf) Poetin en zijn kliek genoeg hebben om het de rest vab hun leven riant uit te houden en de bevolking van Rusland hem geen reet interesseert.
Die kan dit lachend nog maanden vol houden, terwijl er nu al enorme economische problemen voor de deur staan voor Europa.

Want er is geen bedrijf die jouw voedsel naar de winkel gaat brengen als ze er zelf verlies op lijden door de hoge prijzen. Hoge transport en energiekosten zit in alles doorverweven.
We kunnen Rusland in crisis brengen, maar staan zelf ook aan het randje als we dit vol moeten houden. Zeker na 2 jaar coronacrisis waarin het geld niet op kon. Denk maar niet dat Poetin zich dit niet allang bedacht heeft.

Denk je niet dat als de bevolking helemaal in de oliebol zit en Putin en go riant leven, ze de propaganda opzij schuiven en in opstand komen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:34

Ik denk dat je erg westers denkt Imandra. :D als je een realisistisch scenario zoekt zou het leger zich tegen Putin kunnen keren, maar nog realistischer is het dat iemand uit eigen kring rond Poetin het zou doen. En die kansen zijn nog steeds verwaarloosbaar zo klein. Poetin heeft het westen echt niet nodig om zijn bevolking het leven zuur te maken, dat heeft hij al zo vaak bewezen.

@absolem: Eens hoor, maar denk niet dat mensen zich realiseren dat even doorbijten ook zomaar een periode 'doorbijten zoals in 1940-1945' kan worden voordat de zaken weer normaal werden en Hitler van het wereldbeeld verdwenen. En er miljoenen mensen dood waren..
Even doorbijten kan zoals het ernaar uit ziet op dit moment ook jaren zijn of 10 jaar.

Mensen bekijken het nog veel te naief.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:35

Sunnda schreef:
Ik denk dat je erg westers denkt Imandra. :D als je een realisistisch scenario zoekt zou het leger zich tegen Putin kunnen keren, maar nog realistischer is het dat iemand uit eigen kring rond Poetin het zou doen. En die kansen zijn nog steeds verwaarloosbaar zo klein.

@absolem: Eens hoor, maar denk niet dat mensen zich realiseren dat even doorbijten ook zomaar een periode 'doorbijten zoals in 1940-1945' kan worden voordat de zaken weer normaal werden en Hitler van het wereldbeeld verdwenen. En er miljoenen mensen dood waren..
Even doorbijten kan zoals het ernaar uit ziet op dit moment ook jaren zijn of 10 jaar.

Ik ben het met je eens dat dat lang kan duren en dat het ver moet gaan in zo'n geval, maar ik denk dan in het scenario waarin de bevolking echt in hongersnood en/of grote financiële problemen zit en Putin er zelf nog super gezond uitziet in toespraken.

Het zal inderdaad niet zo 'westers' zijn dat bij wat hogere prijzen de bevolking al boos wordt zegmaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:41

IMANDRA schreef:
Sunnda schreef:
Ik denk dat je erg westers denkt Imandra. :D als je een realisistisch scenario zoekt zou het leger zich tegen Putin kunnen keren, maar nog realistischer is het dat iemand uit eigen kring rond Poetin het zou doen. En die kansen zijn nog steeds verwaarloosbaar zo klein.

Ik ben het met je eens dat dat lang kan duren en dat het ver moet gaan in zo'n geval, maar ik denk dan in het scenario waarin de bevolking echt in hongersnood en/of grote financiële problemen zit en Putin er zelf nog super gezond uitziet in toespraken.

Het zal inderdaad niet zo 'westers' zijn dat bij wat hogere prijzen de bevolking al boos wordt zegmaar.

Even heel bot gezegd: wij staan er net zo voor in Europa op dit moment door onze eigen scanties. Dit kunnen we simpelweg geen jaren volhouden zonder onszelf in de enorme armoede en honger te storten.

En Rusland heeft zoals gezegd een voordeel: zij kunnen vrij goed in hun eigen levensonderhoud voorzien. Hun land zelf en de grond biedt een hoop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:42

Poetin en kliek houden het misschien wel even vol maar de rest van de bevolking zeker niet, geld niets meer waard , zeer veel producten komen uit buitenland, winkels leeg enzenz.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:15

Sunnda schreef:
Even heel bot gezegd: wij staan er net zo voor in Europa op dit moment door onze eigen scanties. Dit kunnen we simpelweg geen jaren volhouden zonder onszelf in de enorme armoede en honger te storten.

En Rusland heeft zoals gezegd een voordeel: zij kunnen vrij goed in hun eigen levensonderhoud voorzien. Hun land zelf en de grond biedt een hoop.

Nee dat lijkt me niet. Hongersnood vind ik persoonlijk wat vergezocht voor ons in Europa, alleen omdat Rusland boos op ons is. Het zal vast lastiger worden bepaalde producten te verkrijgen, maar ik vind het erg onwaarschijnlijk dat we in een dusdanige financiële crisis of voedselcrisis belanden dat er echt mensen aan honger dreigen te sterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:05

Sunnda schreef:

Interessante kijk.

Europa staat er momenteel inderdaad erg zwak voor met oplopende inflatie, centrale banken die geen kant meer op kunnen en een aankomende recessie. Hetzelfde trouwens voor Amerika. En nog steeds zijn we afhankelijk van Rusland. Als die morgen de gaskraan dicht draaien dan zitten wij koud terwijl zij reserves hebben opgebouwd. Geen oogst aankomende zomer in Oekraïne en ondanks dat we redelijk zelfvoorzienend kunnen zijn als land of Europa zal het wel een flinke stap terug worden. Dat in tegenstelling tot Rusland waar ze wel wat gewend zijn.

Er worden nu al scenario's uitgewerkt met olieprijzen rond de $200 en elke dag dat wij gas blijven importeren hebben zij buitenlandse valuta om voedsel voor de bevolking te kopen. Wie gaat het eerst opgeven? De bevolking dat gewend is aan tekorten of de bevolking dat al klaagt als er hondenpoep op de stoep ligt?

Een roebel met gouden standaard misschien??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:13

Gelazer is dat er een hele hoop kan, maar dat gaat ten koste van de grote bedrijven, want 1e oproep is dan schep in je tuingrond en terug naar victory gardens a la WOII. Bijkomend probleem is dat dat meer een amerikaans en brits ding was dan hier in bezet gebied. Plus dat je bevolking een stukje ouder, krakkemikkiger, groter en verwender is dan toen.
Te veel tunnelvisie |o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:54

Hongersnood zie ik niet gebeuren, als in: wij exporteren landbouwproducten.

En vwb economische sancties : in 1985 pleitte onder andere bisschop Tutu voor economische sancties tegen 'zijn' land, het apartheids bewind van Zuid-Afrika.
Het duurde tot 1990 voor het er van kwam.
Heel snel daarna kwam eerst Mandela uit de gevangenis en daarna kwamen er echte verkiezingen. En werd 'Mandiba' president.

En nu gaat het zoveel sneller en 'dieper'...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:00

IMANDRA schreef:
Denk je niet dat als de bevolking helemaal in de oliebol zit en Putin en go riant leven, ze de propaganda opzij schuiven en in opstand komen?

Ik las (ergens op de NOS site) dat die kans niet zo groot is. Het Russische volk is zo murw geworden en zo gewend aan tekorten dat ze waarschijnlijk de broekriem aanhalen en erin berusten. Ik ga even kijken of ik het kan terug vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:08

Janneke2 schreef:
Hongersnood zie ik niet gebeuren, als in: wij exporteren landbouwproducten.

En vwb economische sancties : in 1985 pleitte onder andere bisschop Tutu voor economische sancties tegen 'zijn' land, het apartheids bewind van Zuid-Afrika.
Het duurde tot 1990 voor het er van kwam.
Heel snel daarna kwam eerst Mandela uit de gevangenis en daarna kwamen er echte verkiezingen. En werd 'Mandiba' president.

En nu gaat het zoveel sneller en 'dieper'...

Globalisering : lokale producten te duur voor de lokale markt.
Qua voedsel productie kan het nog wel eens problematisch gaan worden, prijzen, maar ook veel is op contract. Transportkosten gaan rap omhoog, maar dus diesel voor de trekker ook. Kunstmest is al een kostbare zaak geworden (Rusland produceerd daar nogal wat van en had al een export verbod voor deze ellende, iets met grondstoffen tekort).
Ons graan hier maakt geen fluffy standaard bekend brood, dat graan komt uit een ander klimaat als bv Oekraine (30% graanschuur Europa). Hier verbouwen we voornamelijk veevoergraan. Kan je wel pannekoeken van bakken bv, maar je standaard brood wordt lastig. Geeft de vraag of de bakkers hier met zulk graan uit de voeten kunnen. Eist nl andere manier van brood maken en eisen aan ovens, bakvormen en machines. Nogal wat productieprocessen zijn erg inflexibel, afwijking en boel ligt plat. En dan heb ik het nog niet over hoe erg de klanten op de achterste benen staan als hun vertrouwde voedsel niet te krijgen is.
Zo makkelijk schakeld een groot systeem niet en het is ook maar de vraag of er genoeg ruimte in het systeem zit om te schakelen naar biomethodes ivm tekorten/onbetaalbaar zijn aan brandstof/kunstmest/bestrijdingsmiddelen. Dat kost rap een paar jaar en hebben we die tussenperiode?

Roodvos schreef:
IMANDRA schreef:

Ik las (ergens op de NOS site) dat die kans niet zo groot is. Het Russische volk is zo murw geworden en zo gewend aan tekorten dat ze waarschijnlijk de broekriem aanhalen en erin berusten. Ik ga even kijken of ik het kan terug vinden.
Rusland is van wat ik begrijp een stuk autarkischer gaan leven als reactie op de sancties van 2014, die kunnen wat meer hebben dan wij hier. Heeft Poetin toen een flink stuk op ingezet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:15

Gevonden.
Citaat:
Volk
En hoe zit het met druk vanuit het volk? De demonstraties tegen de oorlog van afgelopen week waren voor Russische begrippen aanzienlijk. Ook al is voor betogers de kans groot om in de cel te belanden, sommige Russen blijven manieren vinden om hun onvrede te uiten. Tot nu toe heeft het protest nog lang niet de grootte waarvan Poetin onder de indruk raakt.

Een echt grote opstand van het volk is in de nabije toekomst niet te verwachten, daarover zijn alle Kremlinwatchers het eens. Ook niet nu de sancties de Russen hard kunnen gaan raken. Niet alleen zijn mensen bang om opgepakt te worden, "hebben grote demonstraties in het verleden ook niet veel uitgehaald", vertelt correspondent Geert Groot Koerkamp. Hij zegt dat Russen daarom eerder geneigd zijn "de broekriem aan te halen" en door te gaan met leven.

Daarbij krijgt een groot deel van de Russen, zeker als ze vooral televisie kijken, hele andere verhalen over de situatie in Oekraïne: "Uit peilingen zou blijken dat 50 tot 60 procent van de Russen achter Poetins beleid staat. Dat zegt niet zoveel over steun voor deze oorlog, maar vooral over hoe sterk het Kremlin de informatievoorziening controleert." "Er komt een moment dat de waarheid uitkomt, maar vooralsnog doen ze er alles aan om dat te voorkomen."

https://nos.nl/artikel/2419635-poetins- ... rt-hij-nog

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:24

Roodvos schreef:
Gevonden.
Citaat:
Volk
En hoe zit het met druk vanuit het volk? De demonstraties tegen de oorlog van afgelopen week waren voor Russische begrippen aanzienlijk. Ook al is voor betogers de kans groot om in de cel te belanden, sommige Russen blijven manieren vinden om hun onvrede te uiten. Tot nu toe heeft het protest nog lang niet de grootte waarvan Poetin onder de indruk raakt.

Een echt grote opstand van het volk is in de nabije toekomst niet te verwachten, daarover zijn alle Kremlinwatchers het eens. Ook niet nu de sancties de Russen hard kunnen gaan raken. Niet alleen zijn mensen bang om opgepakt te worden, "hebben grote demonstraties in het verleden ook niet veel uitgehaald", vertelt correspondent Geert Groot Koerkamp. Hij zegt dat Russen daarom eerder geneigd zijn "de broekriem aan te halen" en door te gaan met leven.

Daarbij krijgt een groot deel van de Russen, zeker als ze vooral televisie kijken, hele andere verhalen over de situatie in Oekraïne: "Uit peilingen zou blijken dat 50 tot 60 procent van de Russen achter Poetins beleid staat. Dat zegt niet zoveel over steun voor deze oorlog, maar vooral over hoe sterk het Kremlin de informatievoorziening controleert." "Er komt een moment dat de waarheid uitkomt, maar vooralsnog doen ze er alles aan om dat te voorkomen."

https://nos.nl/artikel/2419635-poetins- ... rt-hij-nog

Maar ze zeggen bewust nabije toekomst. Ik vroeg me af hoe het zit als het langdurig is (omdat men hier zei dat Putin wel achterover kon zitten). Dus langdurig afgesloten van handel met EU / VS.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:28

Aangezien ik aan de andere kant van de wereld zit met zeer beperkt internet: is er een artikel wat de laatste ontwikkelingen goed samenvat?
Blijven googlen tot ik een accurate item heb gevonden gaat uren duren met dit bereik:+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:31

Liveblogs van bv de NOS.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:54

IMANDRA schreef:
Maar ze zeggen bewust nabije toekomst. Ik vroeg me af hoe het zit als het langdurig is (omdat men hier zei dat Putin wel achterover kon zitten). Dus langdurig afgesloten van handel met EU / VS.
Ik zou denken dat hoe langer het duurt voor het volk in opstand komt hoe kleiner de kans dat het gaat gebeuren. Op gegeven moment treedt er een situatie van aanvaarding / gewenning op. Tijdens de communistische/USSR periode / koude oorlog was het voor de Russen heel normaal om urenlang in de winterkou in de rij voor de bakker te staan om erachter te komen dat het brood al 3 uur op was tegen de tijd dat ze aan de beurt waren. Voor ons totaal surrealistische beelden waren daar heel gewoon. Zoiets dus maar dan voor de eerste levensmiddelen:
https://nos.nl/video/2419716-enorme-rij ... r-sluiting

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:59

Maar zoals wij Nederlanders toen ook andere dingen normaal vonden dan nu.
Zijn die Russen dan zo in de tijd blijven hangen?
Ja enkele oudere misschien. Maar de jeugd?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:05

DuoPenotti schreef:

Bovenstaande inderdaad. De oudere generatie zal zich beter kunnen schikken in de gevolgen van de sancties, maar voor de jongere generaties gaat het heel zwaar worden denk ik. Het is ook niet alleen een kwestie van minder voedselkeuze of materiële zaken, maar op veel meer gebieden zullen er gevolgen van de sancties zijn imo. (wetenschap, cultuur enz.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:12

Roodvos schreef:
IMANDRA schreef:

Nederlanders heb ik ook nog niet massaal in opstand zien komen tegen de hoge energieprijzen. Vrees dat 'wij' ook gewoon berusten in het verlies van onze welvaart.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:13

Eerder dat de oudere generatie waar mogelijk de aardappels zoals altijd al weer in de grond steekt en de kinderen meehelpen omdat het zwaar werk is en die extra aardappelen heel goed van pas gaan komen. Wie de familie of toegang heeft zal eerder nu bezig zijn met voorbereiden moestuin, etc. dan gaan protesteren. Al is je leven zo inrichten dat je de overheid zo min mogelijk nodig hebt en geeft via belastingen ook een vorm van protest.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:47

elnienjo schreef:
Nederlanders heb ik ook nog niet massaal in opstand zien komen tegen de hoge energieprijzen. Vrees dat 'wij' ook gewoon berusten in het verlies van onze welvaart.

Ik denk dat vele Nederlanders dat ook best wel ongepast vinden om daar zwaar over te gaan demonstreren. Genoeg mensen die bezig zijn met opvang bieden, goederen bij elkaar halen voor de getroffen mensen in en uit de Oekraïne

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:51

kiki1976 schreef:
elnienjo schreef:

Ik denk dat vele Nederlanders dat ook best wel ongepast vinden om daar zwaar over te gaan demonstreren. Genoeg mensen die bezig zijn met opvang bieden, goederen bij elkaar halen voor de getroffen mensen in en uit de Oekraïne

Ik vond demonstreren in het begin van de coronapandemie voor iets wat ons niet aanging vele malen ongepaster dan voor eigen belangen opkomen nu. De prijsstijging in combinatie met een overheid die niet wil compenseren was al aan de gang voordat Putin los ging tenslotte.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:57

elnienjo schreef:
Ik vond demonstreren in het begin van de coronapandemie voor iets wat ons niet aanging vele malen ongepaster dan voor eigen belangen opkomen nu. De prijsstijging in combinatie met een overheid die niet wil compenseren was al aan de gang voordat Putin los ging tenslotte.

Overheid gaat wel compenseren maar is niet iets wat ze binnen 2 weken geregeld kunnen hebben. Maar ging ook geen maanden duren. Tenminste dat nieuwsbericht was er gisteren.
En daarbij waren er ook inflatie stijgingen op brandstof van 1,3% begin dit jaar.

Citaat:
De stijgende prijzen zullen niet op korte termijn worden gecompenseerd voor mensen met een kleine portemonnee, zegt premier Mark Rutte.

Steun komt er wel, maar dat is volgens Rutte niet binnen twee weken geregeld. Er zijn vooral zorgen over mensen die nu al moeite hebben om rond te komen. Eerder was al duidelijk dat zij een vorm van financiële tegemoetkoming zouden krijgen, voor onder meer de stijgende energieprijzen. Het is alleen nog niet duidelijk hoe de vergoeding eruit gaat zien.

Ook prijzen van andere producten gaan omhoog. De tegemoetkoming kan niet in een handomdraai worden geregeld, stelde Rutte. Het gaat echter geen maanden duren, benadrukt de premier.

Gericht op minima en middeninkomens
"Het dempen van de effecten is niet per dag te regelen in het huidige tempo van de stijgende prijzen aan de benzinepomp", aldus Rutte. "We gaan in kaart brengen wat we kunnen doen."

Naast hulp voor minima gaat het kabinet zich daarbij ook richten op mensen met middeninkomens. "Het is onmogelijk om dit snel te regelen. Dit hoort bij een geopolitieke crisis."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:25

DuoPenotti schreef:

De Russen worden net als de Noord-Koreanen en Chinezen totaal geïndoctrineerd door de staat. Ja er zijn jongeren die hun stem laten horen maar de meesten schikken zich. Zelf nu gaan buitenlandse journalisten weg, ze mogen het woord oorlog niet meer noemen want dan draai je drie jaar de bak in.