Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:46

Ik ben benieuwd wat jouw gouden oplossing is dan Karuna… als je het zoveel beter weet als allll die professionals wat al dagen bezig zijn met hulp verlenen, waar ook genoeg kennis en ervaring aanwezig is. Ik zou zeggen, neem contact op met de hulpdiensten en deel je kennis ;)

En in situaties waarin er binnen 15min geëvacueerd moet worden ben ik al helemaal benieuwd wat daar DE oplossing is om nog alles te redden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-07-21 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:47

karuna schreef:
Pardon? Iets aardiger mag ook denk ik? Ik maak me zorgen over de dieren. Dat stukje loopt vaker vol en het zijn altijd een paar koeien in dat stuk wei dat als laatste of niet wordt weggehaald. Bij een beetje hoog water loopt het daar vol. Ik weet toevallig van iemand die daar in die wijk woont dat zij al eens de draad hebben opengeknipt om de dieren eruit te kunnen laten. Omdat de eigenaar er kennelijk geen noodzaak in ziet zijn dieren op tijd weg te halen.

De schapen zijn niet van de koeieneigenaar.

Het zijn geen wilde koeien maar jongvee.

Dat begint bij jezelf, Karuna.
Jíj bent in dit geval die begint met het afgeven op een boer terwijl je het idee erachter niet kent. Denk je nu echt dat die boer zijn schouders heeft opgehaald en zijn beesten de rug toe keert?
Ga alsjeblieft een eind fietsen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:48

Ik vind het niet gepast om over wie dan ook te oordelen in noodsituaties zoals dit. Niet over de koeien van boeren, niet over diegene die die 2 hondjes achterliet, niet over degene die zelf in zijn huis is blijven zitten, niet over de overheid die misschien iets verkeerd inschat of wie dan ook.

Je weet dat iedereen beslissingen maakt waarbij hij/zij geen mens of dier de dood wenst. Je zal maar zo'n beslissing hebben moeten nemen en met jezelf moeten leven verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:49

karuna schreef:
Mwa deze dieren staan niet echt onbereikbaar maar tegen een woonwijk aan ver van een boerderij af. Het is niet zoals ik vroeger wel gezien heb een overgelopen boerderij waar mensen hals over kop hebben moeten vluchten. Maar een veehouder die daar altijd een stuk of 8 tot 10 jonge koeien heeft lopen. In de uiterwaarden pal aan de ijssel. De schapen die er ook lopen zijn netjes weggehaald. Idem de paarden die er ook staan. Ook die zijn opgehaald. De wei is niet dusdanig groot dat ze met wat opdrijven niet te vangen zijn.

Twee smallere stukjes laag en een stukje dijk. Een voor schapen en een voor wat jongvee, en een groter stuk van een ander met paarden.

Ik nodig je uit om van najaar te helpen met het vangen van onze pinken. Eens kijken of je dat snel lukt! Ook geen groot stuk land. En toch kost ons soms behoorlijk wat tijd om ze te vangen. En dan zijn we zelf niet eens gestrest, omdat we alle tijd hebben!

Ik word kan ontzettend kwaad worden om zulke reacties.

Die mensen doen daar gigantisch hun best om zoveel mogelijk mensen en dieren te redden.

En dan vinden het mensen ook nog ironisch dat er een koe gered word. Sorry hoor maar hoe kun je een nare verdrinkingsdood vergelijken met 1 schot waarbij ze meteen weg zijn?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:50

karuna schreef:
Ik ben opgegroeid in overstromingsgebied. Dus heb er meer dan genoeg ervaring mee

En je bent deskundig in het vangen van vee?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:50

karuna schreef:
Ik ben opgegroeid in overstromingsgebied. Dus heb er meer dan genoeg ervaring mee

Ah, dus dan weet je precies waar alle mensen in het Zuiden nu doorheen gaan? Jij hebt zeker ook een veehouderij gehad?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:51

karuna schreef:

Dan weet je ook vast waar je melding moet doen dat daar nog vee staat, anders bel je die bekende of ze de draadtang vast klaar willen leggen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:52

Laten we anders Karuna lekker in der sop gaarkoken en onze energie steken in het eventueel helpen en ondersteunen voor mensen in Limburg, die hebben het harder nodig dan zij.. Ik denk dat het verloren energie is om een goed gesprek hierover te krijgen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:54

Justme_Lisaa schreef:
Laten we anders Karuna lekker in der sop gaarkoken en onze energie steken in het eventueel helpen en ondersteunen voor mensen in Limburg. Ik denk dat het verloren energie is om een goed gesprek hierover te krijgen.

Eens.
En toch vind ik het altijd lastig om dit soort berichten maar over zijn kant te laten gaan.
Maar laten we het er maar op houden dan we de gedachtegangen van Karuna niet gaan veranderen. Dit soort berichten zeggen meer over haar dan over anderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:09

Ik heb melding gemaakt overigens ervan dat ze er nog stonden.

Maar er is hier zeker geen sprake van accuut moeten evacueren of boerderijen die ondergelopen zijn. Water kwam gister al omhoog. Geen noodsituatie maar de oproep eergister al haal je dieren van de uiterwaarden. En deze vee eigenaar heeft daar nog niet eerder gehoor aan gegeven. Vandaar dat ik er zo fel op reageer.
In nood zal ik er geen diereneigenaar op afvallen. Maar laksigheid jaar in jaar uit wel.

Vroeger vaak genoeg moeten helpen met koeien vangen en jagen om ze van de maasweides af te krijgen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:12

karuna schreef:

Wat doe je dan achter je toetsenbord?
Hoor je als ervaringsdeskundige niet te helpen in noodgebieden?

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:13

Wat let je om hem dan te helpen Karuna? Als je bekend bent daar weet je vast wel wie het is?

Misschien is hij wel hobby boer en is dit zijn enige nu bruikbare stuk weiland. En is hij druk bezig met iets regelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:14

Nu heb je het in één keer gemeld, waarom dan zo’n achterlijke veroordelende drama post. Een simpel , er stonden nog koeien waar ze eigenlijk weg moesten zijn dus maar even gemeld en klaar. Krijg je nog een schouderklopje ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:17

ruitje schreef:
Ik vind het niet gepast om over wie dan ook te oordelen in noodsituaties zoals dit. Niet over de koeien van boeren, niet over diegene die die 2 hondjes achterliet, niet over degene die zelf in zijn huis is blijven zitten, niet over de overheid die misschien iets verkeerd inschat of wie dan ook.

Je weet dat iedereen beslissingen maakt waarbij hij/zij geen mens of dier de dood wenst. Je zal maar zo'n beslissing hebben moeten nemen en met jezelf moeten leven verder...

Precies dit dus. Zooo mee eens. Dieren zijn zooo belangrijk in ons leven, alleen als je alleen zonder hen het vege lijf kunt redden dan moet je dat doen. ;( Vreselijk nare beslissing maar het moet wel. Niemand heeft er iets aan als vee EN baas om komen. Is alleen maar extra leed.
Uitzonderingen nagelaten houden de meeste mensen zielsveel van hun dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:18

ruitje schreef:
Dat van die snelweg in Duitsland vind ik echt heftig, je zal daar maar in de file staan en ineens in een vloedgolf zitten met je gezin ...

Ja er zouden rond de 27 auto's zijn gescand die helemaal onder water staan. Hoop van harte dat ze leeg zijn |(

Anoniem

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:19

Well gaat deels evacueren lees ik net. Poeh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:20

Amy223 schreef:
Wat let je om hem dan te helpen Karuna? Als je bekend bent daar weet je vast wel wie het is?

Misschien is hij wel hobby boer en is dit zijn enige nu bruikbare stuk weiland. En is hij druk bezig met iets regelen?

Kijk en lees eens in dr profiel en reacties in topics voordat je zoiets schrijft. >;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:21

Ze kunnen er nu bij, zag vanmiddag op tv dat ze ze aan het inspecteren en opruimen zijn. Hoop dat iedereen weg heeft kunnen komen want het water stond er binnen zeer korte tijd vier meter hoog.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:23

karuna schreef:

En precies dat vind ik zo storend aan jouw posts in dit topic. Je doet continue alsof je van alles precies weet hoe het gaat/geregeld is. Er zullen vast wel wat lakse boeren/mensen bij zitten, maar niet elk, nog aanwezige dier, is vrijwillig achtergelaten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:24

Gelukkig net terugkoppeling gehad. Ze zijn nu bezig ze uit het water te halen. Vehouder zag er geen noodzaak in kennelijk. Ook vanuit de wijk zijn er meldingen gemaakt en de dierenpolitie is ze nu aan het vangen.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:24

Morganlefay schreef:
Amy223 schreef:

Kijk en lees eens in dr profiel en reacties in topics voordat je zoiets schrijft. >;)

Misschien moet ze dan eerst eens bij haarzelf beginnen: contact zoeken met de veehouder en dan pas je mening vormen/uitkafferen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:25

Lui, kunnen we verder met ons leven? Of moet iemand Karuna nog effe schoppen?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:27

Robijntjah schreef:
Well gaat deels evacueren lees ik net. Poeh.

Ja ik las het ook, ze maken zich zorgen over de kwaliteit van de dijken daar.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:28

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 19-07-21 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Jolliegirl

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 20:00

Moet dit nu echt......