Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynnepinny schreef:secricible schreef:
Een autochtoon is een persoon van de inheemse bevolking he? Dus in ons geval de blanke?
Volgens het CBS is autochtoon is iemand waarvan hij/zij én beiden ouders in het betreffende land zijn geboren. Dat iemand 'blank' moet zijn om autochtoon te heten vind ik behoorlijk kwetsend en schadelijk.
Citaat:Met autochtoon wordt doorgaans de inheemse bevolking aangeduid
MarlindeRooz schreef:Ehm hogere straffen bijvoorbeeld? Meer landelijke campagnes? Meldpunt?
lenaa_tje schreef:Magrathea schreef:Ik denk toch dat de demonstraties in de kiem gesmoord hadden kunnen worden als landsbestuurders direct hadden gezegd: kom langs, gaan we praten, en nu écht bedenken wat we gaan doen om racisme aan te pakken.
Want het is ergens ook een beetje gek om boos te zijn op demonstrerende mensen terwijl je ook kunt zeggen: ja weet je, misschien hebben we wel veel te lang gewacht met het probleem écht aan te pakken.
En dit is gewoon echt een vraag (niet veroordelend of iets) maar wat is concreet wat de overheid nu moet doen? Zijn daar concrete ideeën over? Ik vind dat namelijk in Nederland nu wel heel lastig.
Magrathea schreef:Nou ja, daarom ga je dus in gesprek. Nog niet zo lang geleden bleek dat kinderen van laagopgeleide/ gekleurde ouders vaak een lager schooladvies krijgen. Uitzendbureaus zijn vaak bereid mee te werken aan ethnisch profileren (maw als een bedrijf zegt dat ie alleen Nederlanders wil krijgt ie die). Een keer werk maken van het realistisch weergeven van "volkshelden". Ik denk dat er veel concrete stappen zijn die op verschillende niveaus gezet kunnen worden
elnienjo schreef:Magrathea schreef:Nou ja, daarom ga je dus in gesprek. Nog niet zo lang geleden bleek dat kinderen van laagopgeleide/ gekleurde ouders vaak een lager schooladvies krijgen. Uitzendbureaus zijn vaak bereid mee te werken aan ethnisch profileren (maw als een bedrijf zegt dat ie alleen Nederlanders wil krijgt ie die). Een keer werk maken van het realistisch weergeven van "volkshelden". Ik denk dat er veel concrete stappen zijn die op verschillende niveaus gezet kunnen worden
Blanke tokkie kinderen komen ook vaak niet hoger dan hun ouders. Ligt dan aan 't sociale milieu, niet aan het kleurtje lijkt me.
Wat moet men dan doen, als de ouders hun kinderen niet stimuleren? Ze hebben ook geen geld voor bijlessen lijkt me. En dat lijkt me ook niet iets waar je de belastingbetaler voor op kunt laten draaien.
Misschien kunnen er weer kostscholen komen waar kinderen een gedegen bij onze westerse maatschappij passende opvoeding en scholing kunnen krijgen?
elnienjo schreef:Magrathea schreef:Nou ja, daarom ga je dus in gesprek. Nog niet zo lang geleden bleek dat kinderen van laagopgeleide/ gekleurde ouders vaak een lager schooladvies krijgen. Uitzendbureaus zijn vaak bereid mee te werken aan ethnisch profileren (maw als een bedrijf zegt dat ie alleen Nederlanders wil krijgt ie die). Een keer werk maken van het realistisch weergeven van "volkshelden". Ik denk dat er veel concrete stappen zijn die op verschillende niveaus gezet kunnen worden
Blanke tokkie kinderen komen ook vaak niet hoger dan hun ouders. Ligt dan aan 't sociale milieu, niet aan het kleurtje lijkt me.
Wat moet men dan doen, als de ouders hun kinderen niet stimuleren? Ze hebben ook geen geld voor bijlessen lijkt me. En dat lijkt me ook niet iets waar je de belastingbetaler voor op kunt laten draaien.
Misschien kunnen er weer kostscholen komen waar kinderen een gedegen bij onze westerse maatschappij passende opvoeding en scholing kunnen krijgen?
elnienjo schreef:Blanke tokkie kinderen...
IMANDRA schreef:Stille meelezer hier, maar ik vroeg me af of iemand goede onderzoeken weet over racisme in Nederland, hoe het zich uit, hoe vaak het voorkomt, wat geopperde oplossingen zijn enzo? Zou me graag verder inlezen en heb sowieso een interesse in onderzoeken.
Electra63 schreef:Dit is dus een ontkenning van het probleem. Daarom zijn veel mensen gefrustreerd. Maar Pietje wordt ook niet aangenomen. En Hans wordt ook weleens zomaar aangehouden in zijn auto enz. enz.
elnienjo schreef:Electra63 schreef:Dit is dus een ontkenning van het probleem. Daarom zijn veel mensen gefrustreerd. Maar Pietje wordt ook niet aangenomen. En Hans wordt ook weleens zomaar aangehouden in zijn auto enz. enz.
Maar hoe dan? De opvoeding begint toch echt thuis. En voor moeilijk lerende kinderen is er al speciaal onderwijs. Wat wil je nog meer doen dan?
Dit bewijst toch wel weer die slachtofferrol waar men graag in kruipt. In Nederland krijg je zoveel kansen, ongeacht je afkomst. En ik begrijp best dat je met tegenwerkende ouders die zelf niet stimuleren en ook zelf niet funcioneren in onze maatschappij het niet mee zal vallen het patroon te doorbreken. Op alle fronten is geld tekort in de sociale sector. Daar lijdt iedereen onder. Er is maar 'n klein percentage gefortuneerd genoeg om kansen te kunnen kopen.
Magrathea schreef:IMANDRA schreef:Stille meelezer hier, maar ik vroeg me af of iemand goede onderzoeken weet over racisme in Nederland, hoe het zich uit, hoe vaak het voorkomt, wat geopperde oplossingen zijn enzo? Zou me graag verder inlezen en heb sowieso een interesse in onderzoeken.
Nos plaatste van de week dit overzichtje, dit is een interessant startpunt misschien
Racisme en discriminatie in Nederland: dit zijn de cijfers - https://nos.nl/l/2336228
Magrathea schreef:Ik denk toch dat de demonstraties in de kiem gesmoord hadden kunnen worden als landsbestuurders direct hadden gezegd: kom langs, gaan we praten, en nu écht bedenken wat we gaan doen om racisme aan te pakken.
Want het is ergens ook een beetje gek om boos te zijn op demonstrerende mensen terwijl je ook kunt zeggen: ja weet je, misschien hebben we wel veel te lang gewacht met het probleem écht aan te pakken.
ruitje schreef:Magrathea schreef:Ik denk toch dat de demonstraties in de kiem gesmoord hadden kunnen worden als landsbestuurders direct hadden gezegd: kom langs, gaan we praten, en nu écht bedenken wat we gaan doen om racisme aan te pakken.
Ik lees al een tijdje mee. Maar het is ook een beetje gek om geweld goed te keuren omdat de overheid steken heeft laten vallen.
We keuren het ook niet goed als andere doelgroepen die al jaren niet gezien worden dit doen.
Het geweld zorgt er bij mij voor dat ik anders kijk naar de demonstraties, ik vind dat zonde, het hoort te gaan om de inhoud en daar kan ik mij best in vinden.
IMANDRA schreef:Magrathea schreef:Nos plaatste van de week dit overzichtje, dit is een interessant startpunt misschien
Racisme en discriminatie in Nederland: dit zijn de cijfers - https://nos.nl/l/2336228
Thanks! Mocht iemand nog andere links hebben zijn die ook welkom
ruitje schreef:Ja, dat weet ik niet? Als morgen de zorgmedewerkers, de boeren, de onderwijzers, de asielzoekers, de mensen die naast tbs klinieken wonen... enz enz... gaan plunderen en geweld gebruiken.
Dan vind ik dat geen 'logisch gevolg' , ik lijk te begrijpen dat jij het logisch vind dat wanneer je ergens lang over praat en het niet lukt er dan geweld ontstaat? Of begrijp ik dat verkeerd?
Vind ik een 'enge' gedachte? Wanneer is dat dan logisch? Na hoeveel jaar van vreedzaam demonstreren zeggen we: als er nu niets veranderd is het logisch dat er geweld gebruikt word?
Geweld is nooit een oplossing of gerechtvaardigd i.m.o.
elnienjo schreef:LadyMadonna schreef:Klopt oomens, hij heeft veel gedaan voor ziekenhuizen en armen, maar wel met slavengeld. Ik vind dat een lastig verhaal met de kennis van nu.
Maar moet daarom een beeld maar weg? Het hoort bij de geschiedenis. Zodirect worden ook nog onze kerken vernietigd. Niet dat ik kerks ben, maar de gebouwen horen hier in het straatbeeld thuis.
Magrathea schreef:Het naziregime heeft ontzettend veel bijdragen geleverd aan de medische wetenschap, maar niemand die het in zijn hoofd haalt om een standbeeld van Hitler neer te zetten. Of nou ja, niemand die niet bij gezellige white power clubjes zit
elnienjo schreef:Ik zag vanavond een fragmentje op het nieuws waarbij een donkere man zei dat hij zich gediscrimineerd voelde toen hij in een lift wilde stappen met 2 dames die daarop hun tasjes extra vast hielden. Nou ik kan die man uit de droom helpen: dat doe ik evengoed als er 'n blanke man in stapt.
Loretta schreef:elnienjo schreef:Ik zag vanavond een fragmentje op het nieuws waarbij een donkere man zei dat hij zich gediscrimineerd voelde toen hij in een lift wilde stappen met 2 dames die daarop hun tasjes extra vast hielden. Nou ik kan die man uit de droom helpen: dat doe ik evengoed als er 'n blanke man in stapt.
Ze gooien dingen ook wel heel makkelijk op hun huidskleur. Ik zal je het sterker vertellen ik heb als blanke vrouw ook weleens meegemaakt dat iemand haar handtasje extra vast hield. Nou boeiend hoor. Je kunt overal wel iets achter gaan zoeken.
LadyMadonna schreef:Hoewel je je af kan vragen of een standbeeld voor deze man in deze tijd nog gewenst is....
Dit gaat echt nergens meer over