Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:30

Ehm hogere straffen bijvoorbeeld? Meer landelijke campagnes? Meldpunt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:32

Lynnepinny schreef:
secricible schreef:

Een autochtoon is een persoon van de inheemse bevolking he? Dus in ons geval de blanke?

Volgens het CBS is autochtoon is iemand waarvan hij/zij én beiden ouders in het betreffende land zijn geboren. Dat iemand 'blank' moet zijn om autochtoon te heten vind ik behoorlijk kwetsend en schadelijk.

Volgens google “autochtoon definitie” is het
Citaat:
Met autochtoon wordt doorgaans de inheemse bevolking aangeduid

Die definitie heb ik gebruikt.

Daarnaast ging het in het voorbeeld over een blanke autochtoon en een niet-blanke allochtoon. Dat was waar ik op reageerde omdat Penotti zich vergiste.
Niet op alle slakken zout leggen, komop.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:36

MarlindeRooz schreef:
Ehm hogere straffen bijvoorbeeld? Meer landelijke campagnes? Meldpunt?

Maar dat zijn dingen die er al wel zijn en vind ik als nog weinig concreet en ik vraag mij af of dat alle mensen die demonstreren tevreden stelt.

Dit had ik mijzelf ook wel bedacht maar dat zijn als nog geen dingen die direct voor verandering gaan zorgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:40

lenaa_tje schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk toch dat de demonstraties in de kiem gesmoord hadden kunnen worden als landsbestuurders direct hadden gezegd: kom langs, gaan we praten, en nu écht bedenken wat we gaan doen om racisme aan te pakken.

Want het is ergens ook een beetje gek om boos te zijn op demonstrerende mensen terwijl je ook kunt zeggen: ja weet je, misschien hebben we wel veel te lang gewacht met het probleem écht aan te pakken.

En dit is gewoon echt een vraag (niet veroordelend of iets) maar wat is concreet wat de overheid nu moet doen? Zijn daar concrete ideeën over? Ik vind dat namelijk in Nederland nu wel heel lastig.

Nou ja, daarom ga je dus in gesprek. Nog niet zo lang geleden bleek dat kinderen van laagopgeleide/ gekleurde ouders vaak een lager schooladvies krijgen. Uitzendbureaus zijn vaak bereid mee te werken aan ethnisch profileren (maw als een bedrijf zegt dat ie alleen Nederlanders wil krijgt ie die). Een keer werk maken van het realistisch weergeven van "volkshelden". Ik denk dat er veel concrete stappen zijn die op verschillende niveaus gezet kunnen worden :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:46

Magrathea schreef:
Nou ja, daarom ga je dus in gesprek. Nog niet zo lang geleden bleek dat kinderen van laagopgeleide/ gekleurde ouders vaak een lager schooladvies krijgen. Uitzendbureaus zijn vaak bereid mee te werken aan ethnisch profileren (maw als een bedrijf zegt dat ie alleen Nederlanders wil krijgt ie die). Een keer werk maken van het realistisch weergeven van "volkshelden". Ik denk dat er veel concrete stappen zijn die op verschillende niveaus gezet kunnen worden :j

Blanke tokkie kinderen komen ook vaak niet hoger dan hun ouders. Ligt dan aan 't sociale milieu, niet aan het kleurtje lijkt me.
Wat moet men dan doen, als de ouders hun kinderen niet stimuleren? Ze hebben ook geen geld voor bijlessen lijkt me. En dat lijkt me ook niet iets waar je de belastingbetaler voor op kunt laten draaien.
Misschien kunnen er weer kostscholen komen waar kinderen een gedegen bij onze westerse maatschappij passende opvoeding en scholing kunnen krijgen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:52

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Blanke tokkie kinderen komen ook vaak niet hoger dan hun ouders. Ligt dan aan 't sociale milieu, niet aan het kleurtje lijkt me.
Wat moet men dan doen, als de ouders hun kinderen niet stimuleren? Ze hebben ook geen geld voor bijlessen lijkt me. En dat lijkt me ook niet iets waar je de belastingbetaler voor op kunt laten draaien.
Misschien kunnen er weer kostscholen komen waar kinderen een gedegen bij onze westerse maatschappij passende opvoeding en scholing kunnen krijgen?

Dit is dus een ontkenning van het probleem. Daarom zijn veel mensen gefrustreerd. Maar Pietje wordt ook niet aangenomen. En Hans wordt ook weleens zomaar aangehouden in zijn auto enz. enz.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:53

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Dat kost de overheid geen geld? Vraag is waarom er bijles nodig is? Dat is geen stimulans dat is afkopen. Misschien moeten die rijke ouders daar eens mee stoppen.

Verder hoop ik dat er inderdaad dan maar een campagne start met verhalen van mensen want zo als jij deze problematiek ontkent vind ik heel zorgelijk.
Maar dit laat wel zien wat ik bedoel in Nederland ligt dit probleem veel dieper waardoor de overheid dus niet nu iets kan aanpassen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:02

Stille meelezer hier, maar ik vroeg me af of iemand goede onderzoeken weet over racisme in Nederland, hoe het zich uit, hoe vaak het voorkomt, wat geopperde oplossingen zijn enzo? Zou me graag verder inlezen en heb sowieso een interesse in onderzoeken :).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:04

elnienjo schreef:
Blanke tokkie kinderen...

Is het een bewuste keuze om een Portugees-Joodse familie als voorbeeld te gebruiken van de 'inheemse' bevolking?
Op zich wel een mooi voorbeeld om te laten zien dat, wanneer niemand meer merkt dat iemand van buitenaf komt/gekomen is/afstamt, diegene vanzelf als een van 'ons' beschouwd wordt en dus erbij hoort.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:11

IMANDRA schreef:
Stille meelezer hier, maar ik vroeg me af of iemand goede onderzoeken weet over racisme in Nederland, hoe het zich uit, hoe vaak het voorkomt, wat geopperde oplossingen zijn enzo? Zou me graag verder inlezen en heb sowieso een interesse in onderzoeken :).

Nos plaatste van de week dit overzichtje, dit is een interessant startpunt misschien

Racisme en discriminatie in Nederland: dit zijn de cijfers - https://nos.nl/l/2336228

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:12

Electra63 schreef:
Dit is dus een ontkenning van het probleem. Daarom zijn veel mensen gefrustreerd. Maar Pietje wordt ook niet aangenomen. En Hans wordt ook weleens zomaar aangehouden in zijn auto enz. enz.

Maar hoe dan? De opvoeding begint toch echt thuis. En voor moeilijk lerende kinderen is er al speciaal onderwijs. Wat wil je nog meer doen dan?
Dit bewijst toch wel weer die slachtofferrol waar men graag in kruipt. In Nederland krijg je zoveel kansen, ongeacht je afkomst. En ik begrijp best dat je met tegenwerkende ouders die zelf niet stimuleren en ook zelf niet funcioneren in onze maatschappij het niet mee zal vallen het patroon te doorbreken. Op alle fronten is geld tekort in de sociale sector. Daar lijdt iedereen onder. Er is maar 'n klein percentage gefortuneerd genoeg om kansen te kunnen kopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:15

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Maar hoe dan? De opvoeding begint toch echt thuis. En voor moeilijk lerende kinderen is er al speciaal onderwijs. Wat wil je nog meer doen dan?
Dit bewijst toch wel weer die slachtofferrol waar men graag in kruipt. In Nederland krijg je zoveel kansen, ongeacht je afkomst. En ik begrijp best dat je met tegenwerkende ouders die zelf niet stimuleren en ook zelf niet funcioneren in onze maatschappij het niet mee zal vallen het patroon te doorbreken. Op alle fronten is geld tekort in de sociale sector. Daar lijdt iedereen onder. Er is maar 'n klein percentage gefortuneerd genoeg om kansen te kunnen kopen.

Voor een kind op speciaal onderwijs terecht komt ben je ook wel even verder. Er is tegenwoordig passend onderwijs. Ook dat gaat dus niet helemaal op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:33

Magrathea schreef:
IMANDRA schreef:

Nos plaatste van de week dit overzichtje, dit is een interessant startpunt misschien

Racisme en discriminatie in Nederland: dit zijn de cijfers - https://nos.nl/l/2336228

Thanks! Mocht iemand nog andere links hebben zijn die ook welkom :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:48

Magrathea schreef:
Ik denk toch dat de demonstraties in de kiem gesmoord hadden kunnen worden als landsbestuurders direct hadden gezegd: kom langs, gaan we praten, en nu écht bedenken wat we gaan doen om racisme aan te pakken.

Want het is ergens ook een beetje gek om boos te zijn op demonstrerende mensen terwijl je ook kunt zeggen: ja weet je, misschien hebben we wel veel te lang gewacht met het probleem écht aan te pakken.

Ik lees al een tijdje mee. Maar het is ook een beetje gek om geweld goed te keuren omdat de overheid steken heeft laten vallen.

We keuren het ook niet goed als andere doelgroepen die al jaren niet gezien worden dit doen.

Het geweld zorgt er bij mij voor dat ik anders kijk naar de demonstraties, ik vind dat zonde, het hoort te gaan om de inhoud en daar kan ik mij best in vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:51

ruitje schreef:
Magrathea schreef:

Ik lees al een tijdje mee. Maar het is ook een beetje gek om geweld goed te keuren omdat de overheid steken heeft laten vallen.

We keuren het ook niet goed als andere doelgroepen die al jaren niet gezien worden dit doen.

Het geweld zorgt er bij mij voor dat ik anders kijk naar de demonstraties, ik vind dat zonde, het hoort te gaan om de inhoud en daar kan ik mij best in vinden.

Ik keur geweld ook zeker niet goed. Ik denk wel: jaren en jaren netjes vragen heeft niet gewerkt, je kan erop wachten dat het een keer escaleert.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:56

IMANDRA schreef:
Magrathea schreef:

Thanks! Mocht iemand nog andere links hebben zijn die ook welkom :D

Ik zie https://www.withuiswerk.nl/ ook vaak voorbijkomen als suggestie :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:58

Ja, dat weet ik niet? Als morgen de zorgmedewerkers, de boeren, de onderwijzers, de asielzoekers, de mensen die naast tbs klinieken wonen... enz enz... gaan plunderen en geweld gebruiken.

Dan vind ik dat geen 'logisch gevolg' , ik lijk te begrijpen dat jij het logisch vind dat wanneer je ergens lang over praat en het niet lukt er dan geweld ontstaat? Of begrijp ik dat verkeerd?

Vind ik een 'enge' gedachte? Wanneer is dat dan logisch? Na hoeveel jaar van vreedzaam demonstreren zeggen we: als er nu niets veranderd is het logisch dat er geweld gebruikt word?

Geweld is nooit een oplossing of gerechtvaardigd i.m.o.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:05

ruitje schreef:
Ja, dat weet ik niet? Als morgen de zorgmedewerkers, de boeren, de onderwijzers, de asielzoekers, de mensen die naast tbs klinieken wonen... enz enz... gaan plunderen en geweld gebruiken.

Dan vind ik dat geen 'logisch gevolg' , ik lijk te begrijpen dat jij het logisch vind dat wanneer je ergens lang over praat en het niet lukt er dan geweld ontstaat? Of begrijp ik dat verkeerd?

Vind ik een 'enge' gedachte? Wanneer is dat dan logisch? Na hoeveel jaar van vreedzaam demonstreren zeggen we: als er nu niets veranderd is het logisch dat er geweld gebruikt word?

Geweld is nooit een oplossing of gerechtvaardigd i.m.o.

Helemaal mee eens!
Het begint meer op 'n burgeroorlog te lijken dan wat anders en dat lijkt me zeker niet voor meer kansen gaan zorgen, eerder het tegenovergestelde.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:08

elnienjo schreef:
LadyMadonna schreef:
Klopt oomens, hij heeft veel gedaan voor ziekenhuizen en armen, maar wel met slavengeld. Ik vind dat een lastig verhaal met de kennis van nu.

Maar moet daarom een beeld maar weg? Het hoort bij de geschiedenis. Zodirect worden ook nog onze kerken vernietigd. Niet dat ik kerks ben, maar de gebouwen horen hier in het straatbeeld thuis.

Serieus? Waarom zouden ze kerken gaan vernielen? Dat hebben wij trouwens al in de zestiende eeuw gedaan...

Magrathea schreef:
Het naziregime heeft ontzettend veel bijdragen geleverd aan de medische wetenschap, maar niemand die het in zijn hoofd haalt om een standbeeld van Hitler neer te zetten. Of nou ja, niemand die niet bij gezellige white power clubjes zit :o

Dat is natuurlijk een totaal onzinnige vergelijking. Nazi Duitsland heeft de oorlog verloren en we hebben niet de gewoonte om verliezers met standbeelden te belonen. Dat belonen met standbeelden doen we voor de overwinnaars. Er kan zomaar een standbeeld van een Engelse generaal uit de 2e wereldoorlog in Londen staan en dat zouden we heel normaal vinden, want de Engelsen dat waren toch de goeden? Toch kunnen ze over honderd jaar volledig in protest komen tegen dat standbeeld, want hoe kan je nou iemand met een standbeeld vereren die verantwoordelijk was voor de vuurstorm in Dresden en de daarbij behorende duizenden burgerslachtoffers? Geschiedenis is niet zwart wit en ik vind het persoonlijk behoorlijk vermoeiend als mensen toch de hele tijd hun uiterste best doen om er zwart wit van te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:35

Het is allemaal de schuld van de belastingdienst, incassobureaus en de politie die op mannen jaagt.

https://youtu.be/jrbiBJGDmmI

Volgens Jerry Afriyie dan.

Spoiler:
Ik zie echt zo'n kat en muis spel voor me met Tom & Jerry.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:40

Ik zag vanavond een fragmentje op het nieuws waarbij een donkere man zei dat hij zich gediscrimineerd voelde toen hij in een lift wilde stappen met 2 dames die daarop hun tasjes extra vast hielden. Nou ik kan die man uit de droom helpen: dat doe ik evengoed als er 'n blanke man in stapt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 01:03

elnienjo schreef:
Ik zag vanavond een fragmentje op het nieuws waarbij een donkere man zei dat hij zich gediscrimineerd voelde toen hij in een lift wilde stappen met 2 dames die daarop hun tasjes extra vast hielden. Nou ik kan die man uit de droom helpen: dat doe ik evengoed als er 'n blanke man in stapt.

Ze gooien dingen ook wel heel makkelijk op hun huidskleur. Ik zal je het sterker vertellen ik heb als blanke vrouw ook weleens meegemaakt dat iemand haar handtasje extra vast hield. Nou boeiend hoor. Je kunt overal wel iets achter gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:54

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

Ze gooien dingen ook wel heel makkelijk op hun huidskleur. Ik zal je het sterker vertellen ik heb als blanke vrouw ook weleens meegemaakt dat iemand haar handtasje extra vast hield. Nou boeiend hoor. Je kunt overal wel iets achter gaan zoeken.

Wat hebben sommigen hier hun kop diep in het zand zeg. Jullie lijken echt te willen ontkennen dat er racisme bestaat in Nederland.
Dit gebeurt gewoon. Waarom accepteren jullie dit niet, maar doen jullie zo hard je best dit te ontkennen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:12

Nou inderdaad. Juist bij het racisme wat in ons land speelt gaat over racisme wat deels onbewust gebeurd. Dat maakt het niet minder bestaand? Maar dat vraagt wel een verandering die langer duurt.
Advies basisschool vind ik een hele lastige omdat heel veel kinderen niet op hun plek zitten. Naar voren of naar achteren.... scholen worden daar ook op afgerekend.
Het is niet veel beter geworden nadat ouders zich er meer mee kunnen bemoeien (officieel kan dat niet maar gebeurd wel ) Ook hebben wij best leerlingen die in klas 1 naar boven groeien maar die kinderen krijgen het in klas 3/4 wel zwaarder. Waar tijdsdruk een grotere rol gaat spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:30

LadyMadonna schreef:
Hoewel je je af kan vragen of een standbeeld voor deze man in deze tijd nog gewenst is....
Dit gaat echt nergens meer over :n

gewenst of niet gewenst, vernielingen zijn geen excuus om je frustratie kracht bij te zetten, dat werkt volledig averecht

hoop trouwens wel dat ze het beeld weer uit het water halen, restaureren en weer op de sokkel plaatsen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt