Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
robeer schreef:Daarom heet het ook complotTHEORIE......als er bewijs was zou het complotFEIT heten![]()
En nee......mijn hersenen kronkelen niet zozeer dat ik me iets voor kan stellen bij al die theorieën die naar boven komen.
enzino schreef:Ik denk dat er vaker sprake is van achteraf ergens een bepaalde structuur in herkennen of construeren, en die samenhang extrapoleren naar de toekomst, uiteraard in een wat andere vorm en op iets anders geprojecteerd.Zebrastreep schreef:Ga eens na in het verleden hoe vaak een complottheorie is uitgekomen.
Heel vaak, maar vanaf dat moment is het geen theorie meer maar een feit, zie ook de post hierboven.
Askja schreef:Complottheorieën zijn niets anders als een uiting van de werking van het menselijk brein dat grip op de ingewikkelde werkelijkheid probeert te krijgen. Hoe ingewikkelder en chaotischer die werkelijkheid is, hoe meer complottheorieën er ontstaan. Mensen kunnen nou eenmaal niet zo goed tegen chaos en willekeur.
Maxima_S schreef:Het is wel weer erg generaliserend hier zeg. Ik ga doorgaans ook met de naam wappie of aluhoed door het leven maar ik verbaas mij erover dat de mensen die er niks van willen weten zo generaliserend ermee omgaan.
Zou je je kunnen voorstellen dat er belangenverstrengeling is en dat dit graag verborgen gehouden wordt? Ook op hoog niveau?
Zou je je kunnen voorstellen dat er andere belangen een rol spelen dan “het voor ons, het volk, zo aangenaam en eerlijk mogelijk maken?
Kan je je voorstellen dat er gewerkt wordt met Problem, Reaction, Solition om een grote massa klaar te stomen voor verandering?
bigone schreef:Een complot is niets meer of minder dan een geheim en zoals bij elk geheim, er is altijd wel iemand die het verteld. Dus bvb Qanon, miljoenen zeggen er zogenaamd van te weten maar niemand "klapt"uit de school en dat is totaal onmogelijk. Dus elke complottheorie die na twee jaar nog steeds niet is bewezen bestaat gewoon niet.
Maxima_S schreef:Het is niet zo zwart wit en ik ben echt wel gematigd maar heb meer twijfels dan vertrouwen. Dat maakt dat ik ga zoeken en dan vind ik ook vanalles.
Askja schreef:enzino schreef:Dat complottheorieën heel vaak uitgekomen zijn en dan dus niet langer een theorie zijn maar een feit. Heb je daar voorbeelden van?Welke bewering?
Karl66 schreef:Ik denk dat NPS jou verwart met Enzino.NPS, ik ben het helemaal met Askja eens hoor.
Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.
Karl66 schreef:Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.
Askja schreef:Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.
enzino schreef:Askja schreef:Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.
Maar daar ligt het probleem in deze discussie: de definitie die jij (indirect) geeft is jouw definitie en daar is hier helemaal geen overeenstemming over.
En regeringen liegen wel degelijk stelselmatig tegen hun bevolking, bijvoorbeeld om staatsgeheimen te beschermen of hun internationale reputatie/onderhandelingspositie te beschermen of ergens hun zin door te drukken (de bevolking achter zich te krijgen om een oorlog te starten). Zeggen dat het de hele tijd gebeurt en het daarom geen complot meer is vind ik een bijzondere toevoeging aan de definitie.
enzino schreef:Karl66 schreef:Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.
Tuurlijk zit er een verschil tussen complotten en complottheorieën. Het een is een theorie, het ander niet. Daarom hebben ze het woordje "theorie" eraan verbonden, om aan te geven dat het een theorie is.Askja schreef:Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.
Maar daar ligt het probleem in deze discussie: de definitie die jij (indirect) geeft is jouw definitie en daar is hier helemaal geen overeenstemming over.
En regeringen liegen wel degelijk stelselmatig tegen hun bevolking, bijvoorbeeld om staatsgeheimen te beschermen of hun internationale reputatie/onderhandelingspositie te beschermen of ergens hun zin door te drukken (de bevolking achter zich te krijgen om een oorlog te starten). Zeggen dat het de hele tijd gebeurt en het daarom geen complot meer is vind ik een bijzondere toevoeging aan de definitie.