De discussie over de misbruik praktijken in de KR kerk, is hier een punt van discussie en soms lopen de gemoederen hoog op.
Ik vroeg ook aan mijn man waarom er geen aangiftes liggen, wat hij daar dus van dacht. Zijn mening liegt er niet op en ik denk dat hij gelijk heeft. Mijn broer heeft op een RK school gezeten bij de paters en broeders en helaas is er erg veel mis gegaan op deze (kost) school. Veel jongens zijn in aanraking gekomen met misbruik. Hij (gelukkig) niet. Dat weet ik zeker.
Dat is zeer zeker geen toeval geweest, want zo zei mijn man: "Pien, jouw vader was een gezien en intellectuele man met een vooraanstaande functie. Die paters en broeders waren niet gek. Die pakte echt niemand uit zo'n soort gezin, want ze wisten echt wel dat jouw vader de mogelijkheden had (was vertrouwensarts) om diegene die zijn kind misbruikt aan de 1ste beste hoge boom op te hangen.". Maar zo vervolgde hij: "ik kom uit een arm eenvoudig RK arbeidersgezin. We hadden al vroeger een achterstand positie ten opzichte van de rijkere kinderen van intellectuele ouders.". De paters/ broeders wisten, als dit soort kinderen thuis komen met dit soort verhalen, dan worden ze niet geloofd en krijgen ze wellicht nog een dreun na van hun ouders. Die kinderen wisten wel beter. En als ze al geloofd werden als ze al hun verhaal vertelden, dat zorgde mijnheer pastoor wel dat ze verder hun mond hielden want dan werd er gedreigd dat vader zijn baan in de fabriek zou verliezen.". Deze praktijken dat alles te maken heeft met klassenverschil speelde zeer zeker mee in het geen aangifte doen van ouders/ kinderen zo is zijn vaste overtuiging en ik denk dat hij daar zeker een punt heeft.
Mijn man werd op een gegeven ogenblik zo boos en fel in de discussie, dat hij de RK Kerk een criminele organisatie noemde

. Toen werd ik ook link (enig temperament is ons niet vreemd binnen onze relatie

) en vroeg boos, waarom hij dan nog lid was van de RK Kerk en hij zich niet had laten uitschrijven bij de gemeente vroeger toen hij nog in NL woonde? Dat is iets wat ik namelijk heb gedaan ongeveer 40 jaar geleden om de reden, dat ik vond dat de echte liefdes boodschap van Christus niet overkwam, als je als kerk homoseksuelen en anders denkende mensen uitsluit van de communie e.a. dogmatische zaken waar ik me zo aan ergerde. Daar moest hij dus het antwoord op schuldig blijven.
Ik merk wel dat ik nu alsmaar aan het nadenken ben of ik de RK Kerk een criminele organisatie vind? Als je kijkt hoe er altijd de best gedaan werd en wordt om foute zaken onder de mat te vegen, dan vind ik dat mijn man gelijk heeft dat je op die manier als instituut zo verschrikkelijk fout bezig bent, dat je daar voor mij wel het woord crimineel mag aanplakken. Maar als ik kijk naar de enorme breedte van de Kerk waar zoveel mensen fantastisch bezig zijn dan vind ik dat die mensen echt tekort gedaan wordt.
Hoe denken jullie daarover?
Daarbij toen ik gisteren zag hoe hooggeplaatste mensen (aarts) bisschoppen uit de RK Kerk, hun Kerkleider afvielen waarbij met schijnheilige gezichten op teksten van de oude schriften gewezen werd, dan word ik daar letterlijk onpasselijk van en zegt dit voor mij alles over de enorme machtsstrijd die nu bezig is in de RK Kerk waarbij ik heel sterk het gevoel heb, dat als deze paus het niet zou redden, dit erg slecht zou zijn voor de RK Kerk en voor al die landen waarin het RK geloof nog zo aanwezig is en dus uiteindelijk voor de wereld, want het zijn me nogal een aantal landen.
Dus ik sta als ex-katholiek zeker achter deze paus en ik heb een gebedje naar boven gestuurd met de vraag om hem wijsheid te geven zodat hij in deze lastige situatie het goede doet.