Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:27

En de ellende gaat gewoon verder:
NOS schreef:
Paus Franciscus wist al jarenlang dat kardinaal Theodore McCarrick gelovigen misbruikte. Dat zegt een aartsbisschop die jarenlang Vaticaan-diplomaat was in de VS. Carlo Maria Vigano vindt dat de paus hierom moet aftreden.

Vigano schrijft in een verklaring van 11 pagina's dat hij in juni 2013, kort nadat Franciscus tot paus was gekozen, aan hem heeft verteld over het bestaan van "zo'n dik dossier" over McCarrick. Ook zegt Vigano dat hij al in 2006 aan hoge functionarissen binnen het Vaticaan heeft gemeld dat McCarrick werd verdacht van het misbruiken van volwassen kerkgangers.

https://nos.nl/artikel/2247650-aartsbis ... reden.html

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:16

verootjoo schreef:
misterA schreef:
(Zoveel zware broeders zijn er niet meer binnen de PKN.) In een Gerormeerde Kerk onder de rook van de V.U. opgegroeid en ook gevormd, heb ik het heel anders ervaren. Vrouwen waren zéér welkom en niet alleen in de zgn. zorgtaken. Wat verootjoo schetst was in 1980 al een realiteit bij ons. Evenals vrouwelijke predikanten, of homo dominees. Maar dat zal per gemeente wel heel verschillend zijn.

Bij ons weet ik eigenlijk ook niet beter dan dat er vrouwen in het ambt zijn. Maar ik ben van 1986, dus heb geen idee hoe het in de tachtiger jaren ging.
Maar mijn moeder heeft al heel veel termijnen in de kerkenraad erop zitten.

De ‘zware broeders’ zijn hier in het dorp iig niet meegegaan met de samenvoeging naar PKN, daar zijn kernsplitsingen geweest en die zitten nu bij de hersteld hervormde kerk.

Ik vind ‘geen vrouwen in het ambt’ ook niet erg Bijbels. Er staat wel beschreven dat iedereen talenten heeft gekregen en dat iedereen in de gemeente zijn talent op de juiste plek moet benutten. Maar er staat nergens dat sommige talenten/taken alleen aan mannen of vrouwen wordt gegeven.

Vroeger had je 'de gereformeerde bond binnen de hervormde kerk'. Een deel is in de PKN 'gebleven' (meegegaan in de fusie) een deel is de hersteld hervormde kerk geworden. Maar de invloed van de 'bonders' is enorm: de hervormden hebben erg |( veel water in de wijn gedaan om de bonders binnenboord te houden. "Ten koste" van de doopsgezinden en de remonstranten. Die waren zeer te spreken over (het begin van) 'samen op weg' - maar hadden begrijpelijk geen zin in 'samen terug'.
Persoonlijk vind ik die hele naam 'protestantse kerk (in?) Nederland' inmiddels kolderiek. Ik heb gehoord van enige hoogdravende namen zoals:'de gereformeerde katholieke kerk voor Nederland' - of was misschien wel het beste gewoon 'de samen op weg kerk' gaan heten. 'De weg' is een oude, bijbelse term voor christenen (mensen van de weg).

En uit de bijbel weten we dat vrouwen ambten vervulden: van diaken (dat was nogal hoog, destijds) tot apostel en er schijnt een heftig debat geweest te zijn over de apostel Junia. - Paulus schrijft ergens 'en doe de groeten aan de apostelen Dinges en Junia'. Aangezien Junia een hele gebruikelijke romeinse vrouwennaam was, zal Junia dat ambt wel bekleed hebben. (Maar vele theologische heren wilden hier toch van afwijken...)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:47

Paus Franciscus zal nu toch echt heel snel met concrete maatregelen moeten komen, in plaats van maar te blijven hangen in mooie woorden.
Ronduit ontluisterend dat hij die kardinaal mcGarrick blijkbaar jaren lang de hand boven het hoofd heeft gehouden. Franciscus verliest nu in hoog tempo zijn geloofwaardigheid, en met hem de gehele Rooms-Katholieke Kerk. De reacties in Ierland op zijn bezoek zijn wat dat betreft tekenend.

Wellicht werkt hij samen met een clubje gelijkgestemde vertrouwelingen achter de schermen hard aan een actieplan om de hele boel schoon te vegen en te moderniseren. Dat hoop ik dan maar. Vooralsnog vind ik zijn houding in deze hele smerige zaak in toenemende mate zwaar teleurstellend, ik had van deze paus echt meer verwacht. De slachtoffers kopen niets voor excuses zonder consequenties.

En zoals al duidelijk werd tijdens het pauselijk bezoek aan Ierland, ook overtuigd katholieken zullen uit teleurstelling in toenemende mate de Kerk de rug toekeren als er niets verandert. Ik heb geen katholieke achtergrond, ben ook niet gelovig, maar ik zou me als katholiek verraden voelen door diegenen die het goede voorbeeld behoren te geven.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:02

Ik merk dat vooral niet Katholieken speculeren over wat zij zullen gaan doen. En oordelen over wat zij behoren te doen.
Ik ben zeker ervan dat veel Katholieken, net als ik zich doodschamen en evenzo ergeren over wat er structureel mis is gegaan in de Kerk.
Maar ik merk ook dat er een heel grote onwetendheid is over bestuurlijke structuur het canonieke recht van Kerk. Oordelen is zo makkelijk en daarom ook gratuit.
Paus Fransiscus heeft de afgelopen dagen zeker enorme toezeggingen gedaan en schuld bekend. Iets wat hij eerder wenste, maar hij was pas in staat zijn wil door te drukken nadat ook andere machtige personen in de Kerk inzagen dat het beleid uit het verleden smadelijk gefaald had. Een Paus is niet Almachtig in het Vaticaan.
Ik vind zijn optreden meer dan dat ik van een Paus uit het verleden had kunnen verwachten.
Met de geringe kennis die wij allen hebben over het interne functioneren van het Vaticaan, geef ik er de voorkeur aan Paus Fransiscus positief te beoordelen.

pien_2010

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:48

Klopt Kandankovitch. Het blijkt dat de curie helemaal niet zo gemakkelijk is en dat daar veel macht ligt. Deze paus heeft bij mij meer dan voordeel van de twijfel. Ik vind hem erg sympathiek en vooralsnog geloofwaardig. Maar hij moet behoedzaam manoeuvreren. Dat is gewoon een feit. Veranderingen gaan maar heel erg langzaam want hoe je het ook went of keert het is een enorm log apparaat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:32

Kadankovitch schreef:
Ik merk dat vooral niet Katholieken speculeren over wat zij zullen gaan doen. En oordelen over wat zij behoren te doen.
Ik ben zeker ervan dat veel Katholieken, net als ik zich doodschamen en evenzo ergeren over wat er structureel mis is gegaan in de Kerk.
Maar ik merk ook dat er een heel grote onwetendheid is over bestuurlijke structuur het canonieke recht van Kerk. Oordelen is zo makkelijk en daarom ook gratuit.
Paus Fransiscus heeft de afgelopen dagen zeker enorme toezeggingen gedaan en schuld bekend. Iets wat hij eerder wenste, maar hij was pas in staat zijn wil door te drukken nadat ook andere machtige personen in de Kerk inzagen dat het beleid uit het verleden smadelijk gefaald had. Een Paus is niet Almachtig in het Vaticaan.
Ik vind zijn optreden meer dan dat ik van een Paus uit het verleden had kunnen verwachten.
Met de geringe kennis die wij allen hebben over het interne functioneren van het Vaticaan, geef ik er de voorkeur aan Paus Fransiscus positief te beoordelen.

Daar ben ik het mee eens.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:02

Maar geeft deze gang van zaken dan juist niet duidelijk aan dat er met die bestuurlijke structuur iets grondig mis is?

Uiteraard oordeel ik hier als niet-Katholiek met relatief weinig kennis van de gang van zaken binnen de RK in het algemeen en het Vaticaan in het bijzonder. Maar ik vermoed dat de doorsnee aanhanger van het katholieke geloof daar ook niet alle ins en outs van weet, juist omdat het zo'n gesloten bolwerk is. In een dergelijke gesloten cultuur kunnen misstanden gemakkelijk eindeloos door-etteren.
Daarbij zijn een aantal regels, bijvoorbeeld het celibaat, en standpunten, bijvoorbeeld aangaande homo's, anticonceptie en abortus, echt niet meer van deze tijd en zelfs ronduit schadelijk en wreed.

Even terzijde, wie als buitenstaander een beetje een indruk wil krijgen van hoe het er binnen het Vaticaan aan toe gaat, kan ik het boek Conclaaf van Robert Harris aanbevelen. Betreft weliswaar een geheel fictief verhaal over de verkiezing van een nieuwe Paus na het overlijden van de vorige (die overigens erg veel overeenkomsten vertoont met Franciscus), maar de schrijver heeft zich grondig gedocumenteerd en weet zijn verhaal overtuigend te brengen (geen Dan Brown achtige toestanden). Met een vrij hilarische ontknoping overigens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:26

Askja schreef:
Maar geeft deze gang van zaken dan juist niet duidelijk aan dat er met die bestuurlijke structuur iets grondig mis is?

Wie gaat het oppermachtige bestuur even vertellen dat ze niet zo bazig moeten zijn? :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:34

De katholieken zelf? Alhoewel de kring van hoge geestelijken daar waarschijnlijk inderdaad pas naar luistert als katholieken de Kerk massaal de rug toe keren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:40

Askja schreef:
De katholieken zelf? Alhoewel de kring van hoge geestelijken daar waarschijnlijk inderdaad pas naar luistert als katholieken de Kerk massaal de rug toe keren.

If at all

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:44

Askja schreef:

Uiteraard oordeel ik hier als niet-Katholiek met relatief weinig kennis van de gang van zaken binnen de RK in het algemeen en het Vaticaan in het bijzonder. Maar ik vermoed dat de doorsnee aanhanger van het katholieke geloof daar ook niet alle ins en outs van weet, juist omdat het zo'n gesloten bolwerk is. In een dergelijke gesloten cultuur kunnen misstanden gemakkelijk eindeloos door-etteren.
Daarbij zijn een aantal regels, bijvoorbeeld het celibaat, en standpunten, bijvoorbeeld aangaande homo's, anticonceptie en abortus, echt niet meer van deze tijd en zelfs ronduit schadelijk en wreed.

Even terzijde, wie als buitenstaander een beetje een indruk wil krijgen van hoe het er binnen het Vaticaan aan toe gaat, kan ik het boek Conclaaf van Robert Harris aanbevelen. Betreft weliswaar een geheel fictief verhaal over de verkiezing van een nieuwe Paus na het overlijden van de vorige (die overigens erg veel overeenkomsten vertoont met Franciscus), maar de schrijver heeft zich grondig gedocumenteerd en weet zijn verhaal overtuigend te brengen (geen Dan Brown achtige toestanden). Met een vrij hilarische ontknoping overigens.

Ik vind dat de beoordeling van de bestuurlijke structuur van de Kerk niet toekomt aan mensen die buiten de kerk staan. Natuurlijk kunnen ze hun mening geven, maar van betekenis is het voor mij niet. Ik heb mij dan ook zeer geërgerd over de verontwaardiging die ik uit prostestantse monde hoorde over de bejaarde leeftijd en de leidensgeschiedenis van JohannesPaulus II. Dat is een interne Katholieke aangelegenheid. Zo oordeel ik er niet over dat de Engelse Koningin hoofd is van de Anglicaanse Kerk. Dat is zaaks van de Anglicanen.
Wat telt, zijn de misstanden. En de kritiek op de misstanden wijs in ook niet af. Die mag ook iedereen geven. En dat die aangepakt worden. En het lijkt erop dat stappen in de juiste richting worden genomen.
Maar de bestuursstructuur van een instituut dat bijna 2000 jaar heeft overleefd, staat daar volgens mij buiten en gaat alleen Katholieken aan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:41

Wat een onzin. Dan zouden niet-kerkelijke wetenschappers, journalisten, juristen e.d. zich ook geen oordeel mogen aanmeten over de organisatie van de RK. Een machtig, invloedrijk instituut als de RK kan zich daar niet aan onttrekken. Zo werkt het niet.

Hoe kun je bovendien met droge ogen beweren dat de bestuursstructuur van een instituut dat 'bijna 2000 jaar heeft overleefd' alleen katholieken aangaat, als dat instituut structureel misdaden toedekt die vele duizenden levens verstoord, zo niet verwoest hebben? De daders zullen berecht moeten worden buiten de Kerk, en gelukkig gebeurt dat ook. Want als het aan dat bijna 2000 jaar oude instituut zelf ligt, worden wandaden en misstanden binnen de eigen kring bij voorkeur doodgezwegen en toegedekt.

Ja, het is aan de katholieken zelf, d.w.z. aan de kerkelijk leiders, om het archaïsche instituut dat de RK is te moderniseren. Daarbij ontkomt men niet aan meer openheid en communicatie met de buitenwereld. Dat is iets dat de huidige Paus zich in ieder geval terdege realiseert. Nu nog dit besef omzetten in concrete stappen. Hopelijk lukt het hem daarbij het hardnekkige verzet uit de conservatieve hoek te weerstaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:04

Askja schreef:
Wat een onzin. Dan zouden niet-kerkelijke wetenschappers, journalisten, juristen e.d. zich ook geen oordeel mogen aanmeten over de organisatie van de RK. Een machtig, invloedrijk instituut als de RK kan zich daar niet aan onttrekken. Zo werkt het niet.

Hoe kun je bovendien met droge ogen beweren dat de bestuursstructuur van een instituut dat 'bijna 2000 jaar heeft overleefd' alleen katholieken aangaat, als dat instituut structureel misdaden toedekt die vele duizenden levens verstoord, zo niet verwoest hebben? De daders zullen berecht moeten worden buiten de Kerk, en gelukkig gebeurt dat ook. Want als het aan dat bijna 2000 jaar oude instituut zelf ligt, worden wandaden en misstanden binnen de eigen kring bij voorkeur doodgezwegen en toegedekt.

Ja, het is aan de katholieken zelf, d.w.z. aan de kerkelijk leiders, om het archaïsche instituut dat de RK is te moderniseren. Daarbij ontkomt men niet aan meer openheid en communicatie met de buitenwereld. Dat is iets dat de huidige Paus zich in ieder geval terdege realiseert. Nu nog dit besef omzetten in concrete stappen. Hopelijk lukt het hem daarbij het hardnekkige verzet uit de conservatieve hoek te weerstaan.

Vraagje: buiten de misselijkmakende misbruikzaken om en hoe daar vanuit de kerk op gereageerd wordt, wat voor last heb je verder van de RK kerk? Je bent niet katholiek dus wat is verder het probleem dat je zo fel en aanhoudend op de kerk aan het hakken bent?
Zoals gezegd, wat misbruik betreft met je eens dat zoiets absoluut niet klopt en/of toegedekt mag worden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:21

Mevrouw Askja, U hebt gelijk, ik heb mij door ergernis laten leiden tot een onjuiste uitspraak. Natuurlijk heeft men het recht te oordelen. Bij mij kwam de ergernis op door de commentaren op vooral veel protestantse commentaren over de laatste jaren van het pontificaat van Johannes Paulus II, omdat hetgeen deze Paus deed iets was dat door veel katholieken begrepen werd als een diep religieuze daad. Maar die ergernis past niet in deze discussie. Zeker mag men commentaar, zelfs sterke kritiek hebben op het functioneren van de Kerk. En dat is zeker goed. Dus ik trek mijn woorden daarover in; u hebt gelijk ! Maar het blijft aan de geloofsgemeenschap zelf, in hoeverre zij daar in mee gaat.

Laten wij wel eens duidelijk stellen dat alle geloven aan het werk van hun respectievelijke politieke leiders, krachtdadig hebben meegewerkt en zodoende misdaden hebben begaan, eraan meegewerkt of door hun religieuze theorieën gefaciliteerd . Ook de protestantse kerken in Nederland. Alleen hebben zij nooit een dergelijk sterke onderlinge structuur gehad als de Kerk, waardoor je over 'één Kerk' kon spreken. Daarvoor is het aantal protestantse geloofsgemeenschappen te groot en te versnipperd. Maar er zat wel een sterke/grote gemeenschappelijke deler in die het handige excuus gaf wandaden te begaan; predestinatie. En dat werd maar al te graag geleverd en door uitvoerders aangegrepen om misdaden in onze koloniën te begaan. En dat werd pas gestaakt toen de rentabiliteit sterk afnam van die 'onderneming'.
Wat de wandaden van het verleden betreft zult u ongetwijfeld gelijk hebben. Die daders zullen niet meer berecht worden. Evenmin als die van de vele dominees 'Slijmeling' [zie Multatuli's Max Havelaar] Zij zullen niet meer ter verantwoording geroepen kunnen worden, voor hun theorie van de dubbele predestinatie die gebruikt werd om slavernij en minderwaardigheid van onderworpen volkeren te rechtvaardigen. Leest u maar eens historisch sociologische werken over rassen scheiding.

De grote wandaden die de Kerk en te veel van haar prelaten op haar geweten hebben, verafschuw ik uit het diepst van mijn hart, zoals iedere andere hier. Maar ik voel hier toch een sterke protestantse 'Schadenfreude'. Ha, eindelijk de kans om komaf te maken met de Kerk ! Het demoniseren van de Rooms Katholieke kerk zie ik niet als nuttig.
Hoe groot de schuld van de Kerk ook moge zijn. Ik zie haar nog steeds als een zeer nuttig instituut. En dit zeg ik als een 'ketters' lid van deze kerk, want ik heb grote moeite in een goddelijke voorzienigheid te geloven.

Wat de huidige misdaden betreft die Rooms Katholieke prelaten op hun geweten hebben, neem ik Paus Fransiscus bij zijn woord dat hij alles tracht te doen deze wel aan het gerecht uit te leveren en misstanden in de toekomst te voorkomen.
Uiteindelijk hangt veel af van individuele personen. Deze Paus heeft reeds aanzienlijke veranderingen te weeg gebracht binnen een structuur die u archaïsch noemt [waarschijnlijk vooral omdat het niet de uwe is en dat begrijp en respecteer ik]. En kijk bijvoorbeeld naar wat een Amerikaanse President kan veranderen, als hij maar gek genoeg is, binnen een structuur die wezenlijk moderner is. Of wat Gorbatsjov kon veranderen in een totalitair regime. Zij allen deden dat niet alleen, maar hadden medestanders die ook verandering noodzakelijk achten. Zo ook heeft Paus Franciscus medestanders in de Kerk. Enig respect voor die leden van de Rooms Katholiek Kerk, die zich hard inzetten voor verandering, lees ik hier niet.

U mag het gerust een archaïsch instituut vinden, vele vinden dat. En ook ik vind dat de Kerk moet veranderen. Ik echter, ben een mens die grootste huiver heeft voor revoluties. Die hebben nooit een succes opgeleverd. Teveel slachtoffer voor te weinig vooruitgang. Geef mij maar een geleidelijke verandering, zoals ik hoop en geloof, de Kerk nu zal ondergaan door deze zeer dramatische omstandigheden. Gewoon maar roepen dat het afgeschaft moet worden, of de structuur op de schop moet en al wat dies meer zij, lukt mij niet verstandig en draagt weinig bij naar mijn mening.
Maar goed, dat is ook slecht mijn mening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:42

De discussie over de misbruik praktijken in de KR kerk, is hier een punt van discussie en soms lopen de gemoederen hoog op.
Ik vroeg ook aan mijn man waarom er geen aangiftes liggen, wat hij daar dus van dacht. Zijn mening liegt er niet op en ik denk dat hij gelijk heeft. Mijn broer heeft op een RK school gezeten bij de paters en broeders en helaas is er erg veel mis gegaan op deze (kost) school. Veel jongens zijn in aanraking gekomen met misbruik. Hij (gelukkig) niet. Dat weet ik zeker.

Dat is zeer zeker geen toeval geweest, want zo zei mijn man: "Pien, jouw vader was een gezien en intellectuele man met een vooraanstaande functie. Die paters en broeders waren niet gek. Die pakte echt niemand uit zo'n soort gezin, want ze wisten echt wel dat jouw vader de mogelijkheden had (was vertrouwensarts) om diegene die zijn kind misbruikt aan de 1ste beste hoge boom op te hangen.". Maar zo vervolgde hij: "ik kom uit een arm eenvoudig RK arbeidersgezin. We hadden al vroeger een achterstand positie ten opzichte van de rijkere kinderen van intellectuele ouders.". De paters/ broeders wisten, als dit soort kinderen thuis komen met dit soort verhalen, dan worden ze niet geloofd en krijgen ze wellicht nog een dreun na van hun ouders. Die kinderen wisten wel beter. En als ze al geloofd werden als ze al hun verhaal vertelden, dat zorgde mijnheer pastoor wel dat ze verder hun mond hielden want dan werd er gedreigd dat vader zijn baan in de fabriek zou verliezen.". Deze praktijken dat alles te maken heeft met klassenverschil speelde zeer zeker mee in het geen aangifte doen van ouders/ kinderen zo is zijn vaste overtuiging en ik denk dat hij daar zeker een punt heeft.

Mijn man werd op een gegeven ogenblik zo boos en fel in de discussie, dat hij de RK Kerk een criminele organisatie noemde :oo . Toen werd ik ook link (enig temperament is ons niet vreemd binnen onze relatie ;) ) en vroeg boos, waarom hij dan nog lid was van de RK Kerk en hij zich niet had laten uitschrijven bij de gemeente vroeger toen hij nog in NL woonde? Dat is iets wat ik namelijk heb gedaan ongeveer 40 jaar geleden om de reden, dat ik vond dat de echte liefdes boodschap van Christus niet overkwam, als je als kerk homoseksuelen en anders denkende mensen uitsluit van de communie e.a. dogmatische zaken waar ik me zo aan ergerde. Daar moest hij dus het antwoord op schuldig blijven.

Ik merk wel dat ik nu alsmaar aan het nadenken ben of ik de RK Kerk een criminele organisatie vind? Als je kijkt hoe er altijd de best gedaan werd en wordt om foute zaken onder de mat te vegen, dan vind ik dat mijn man gelijk heeft dat je op die manier als instituut zo verschrikkelijk fout bezig bent, dat je daar voor mij wel het woord crimineel mag aanplakken. Maar als ik kijk naar de enorme breedte van de Kerk waar zoveel mensen fantastisch bezig zijn dan vind ik dat die mensen echt tekort gedaan wordt.

Hoe denken jullie daarover?

Daarbij toen ik gisteren zag hoe hooggeplaatste mensen (aarts) bisschoppen uit de RK Kerk, hun Kerkleider afvielen waarbij met schijnheilige gezichten op teksten van de oude schriften gewezen werd, dan word ik daar letterlijk onpasselijk van en zegt dit voor mij alles over de enorme machtsstrijd die nu bezig is in de RK Kerk waarbij ik heel sterk het gevoel heb, dat als deze paus het niet zou redden, dit erg slecht zou zijn voor de RK Kerk en voor al die landen waarin het RK geloof nog zo aanwezig is en dus uiteindelijk voor de wereld, want het zijn me nogal een aantal landen.
Dus ik sta als ex-katholiek zeker achter deze paus en ik heb een gebedje naar boven gestuurd met de vraag om hem wijsheid te geven zodat hij in deze lastige situatie het goede doet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:53

Ik heb twee kanttekeningen.

Ten eerste als incestvrouw. Tot plm. 1985 was het gewoon geen usance om aangifte te doen van sexueel misbruik van kinderen.
En stel dat je dit - volwassen geworden - wel zelf wilde doen, dan was het ingewikkeld. Opvang en begeleiding voor jezelf, en ook voor de agent die de aangifte moest opnemen (zedenzaken zijn vakwerk).

Ten 2e: 'iedereen wist er van'. Ik heb nogal wat boeken in de boekenkast staan waar ergens twee of drie zinnetjes opduiken van het chapiter 'dat de pastoor kinderen op schoot nam, aaide - en toen ik dit thuis zei hoefde ik niet meer naar catechisatie'.

Ik wil hiermee nadrukkelijk niet de daders vrijpleiten.
Maar ik denk wel dat de daders veel ""handlangers"" hadden, ook buiten de kerk.

Nederlands gesproken hebben we 'boven en onder de grote rivieren' - boven de Moerdijkbrug heeft de roomse kerk nooit meer die enorme macht gehad die ze bezuiden de Moerdijk wel heeft/ heeft gehad - mijn indruk is dat je als kind boven de Moerdijk net zo goed nul bescherming had.
Het is dus nog ingewikkelder dan 'alleen maar' de macht van de roomse kerk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:21

pien_2010 schreef:
De discussie over de misbruik praktijken in de KR kerk, is hier een punt van discussie en soms lopen de gemoederen hoog op.
Ik vroeg ook aan mijn man waarom er geen aangiftes liggen, wat hij daar dus van dacht. Zijn mening liegt er niet op en ik denk dat hij gelijk heeft. Mijn broer heeft op een RK school gezeten bij de paters en broeders en helaas is er erg veel mis gegaan op deze (kost) school. Veel jongens zijn in aanraking gekomen met misbruik. Hij (gelukkig) niet. Dat weet ik zeker.

Dat is zeer zeker geen toeval geweest, want zo zei mijn man: "Pien, jouw vader was een gezien en intellectuele man met een vooraanstaande functie. Die paters en broeders waren niet gek. Die pakte echt niemand uit zo'n soort gezin, want ze wisten echt wel dat jouw vader de mogelijkheden had (was vertrouwensarts) om diegene die zijn kind misbruikt aan de 1ste beste hoge boom op te hangen.". Maar zo vervolgde hij: "ik kom uit een arm eenvoudig RK arbeidersgezin. We hadden al vroeger een achterstand positie ten opzichte van de rijkere kinderen van intellectuele ouders.". De paters/ broeders wisten, als dit soort kinderen thuis komen met dit soort verhalen, dan worden ze niet geloofd en krijgen ze wellicht nog een dreun na van hun ouders. Die kinderen wisten wel beter. En als ze al geloofd werden als ze al hun verhaal vertelden, dat zorgde mijnheer pastoor wel dat ze verder hun mond hielden want dan werd er gedreigd dat vader zijn baan in de fabriek zou verliezen.". Deze praktijken dat alles te maken heeft met klassenverschil speelde zeer zeker mee in het geen aangifte doen van ouders/ kinderen zo is zijn vaste overtuiging en ik denk dat hij daar zeker een punt heeft.

Mijn man werd op een gegeven ogenblik zo boos en fel in de discussie, dat hij de RK Kerk een criminele organisatie noemde :oo . Toen werd ik ook link (enig temperament is ons niet vreemd binnen onze relatie ;) ) en vroeg boos, waarom hij dan nog lid was van de RK Kerk en hij zich niet had laten uitschrijven bij de gemeente vroeger toen hij nog in NL woonde? Dat is iets wat ik namelijk heb gedaan ongeveer 40 jaar geleden om de reden, dat ik vond dat de echte liefdes boodschap van Christus niet overkwam, als je als kerk homoseksuelen en anders denkende mensen uitsluit van de communie e.a. dogmatische zaken waar ik me zo aan ergerde. Daar moest hij dus het antwoord op schuldig blijven.

Ik merk wel dat ik nu alsmaar aan het nadenken ben of ik de RK Kerk een criminele organisatie vind? Als je kijkt hoe er altijd de best gedaan werd en wordt om foute zaken onder de mat te vegen, dan vind ik dat mijn man gelijk heeft dat je op die manier als instituut zo verschrikkelijk fout bezig bent, dat je daar voor mij wel het woord crimineel mag aanplakken. Maar als ik kijk naar de enorme breedte van de Kerk waar zoveel mensen fantastisch bezig zijn dan vind ik dat die mensen echt tekort gedaan wordt.

Hoe denken jullie daarover?

Daarbij toen ik gisteren zag hoe hooggeplaatste mensen (aarts) bisschoppen uit de RK Kerk, hun Kerkleider afvielen waarbij met schijnheilige gezichten op teksten van de oude schriften gewezen werd, dan word ik daar letterlijk onpasselijk van en zegt dit voor mij alles over de enorme machtsstrijd die nu bezig is in de RK Kerk waarbij ik heel sterk het gevoel heb, dat als deze paus het niet zou redden, dit erg slecht zou zijn voor de RK Kerk en voor al die landen waarin het RK geloof nog zo aanwezig is en dus uiteindelijk voor de wereld, want het zijn me nogal een aantal landen.
Dus ik sta als ex-katholiek zeker achter deze paus en ik heb een gebedje naar boven gestuurd met de vraag om hem wijsheid te geven zodat hij in deze lastige situatie het goede doet.

Ik kan mij zeer in uw standpunt vinden. In mijn vaders familie zaten en zitten tamelijk veel echte dorpspastoors, die op het platteland hun steun bieden. Dat zijn mensen die veel goeds deden/doen. Die gewaardeerd worden. De kerk is meer dan alleen het Vaticaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:13

Misschien is het dan tijd voor een verandering van onderaf?

T.a.v. CharleyT en Kadankovitch, als niet-katholiek en historicus van origine ben ik gefascineerd door de RK als machtsbolwerk door de eeuwen heen, vandaar mijn betrokkenheid bij deze discussie. Maar ik denk dat er meer buitenstaanders zijn die met verbazing, verbijstering en fascinatie kennis nemen van de huidige toestanden binnen de RK.

Wat Franciscus betreft is één ding zeker: hij valt niet te benijden.
Het lijkt er sterk op dat het conservatieve deel van de Kerk de huidige ophef probeert te gebruiken om van hem af te komen, omdat hij in hun ogen de katholieke waarden en tradities op het spel zet. Ze schilderen hem als een machtswellusteling die op oneigenlijke wijze op de paustroon terecht is gekomen en nu beter af kan treden omdat hij bisschop mcCarrick de hand boven het hoofd heeft gehouden terwijl hij wist (?) van diens misbruik. Zie de brief van aartsbisschop Vigano.

In de VK van vandaag wordt de oud-hoofdredacteur van het Katholiek Nieuwsblad geciteerd, die deze mening deelt. Naar zijn mening zal Franciscus' aftreden de RK een 'heilzame schok' geven: 'Als de paus aftreedt, laat de kerk aan de wereld zien niet alleen het misbruik een groot schandaal te vinden maar ook het toedekken ervan'.
De hypocrisie! Het wordt blijkbaar door deze man (en velen met hem.in de conservatieve hoek) belangrijker gevonden dat men van deze paus afraakt dan dat de daders van het misbruik geëxcommuniceerd en strafrechtelijk vervolgd worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:22

Askja en dan die zijïge schijnheilige gezichten erbij op TV gisteravond was werkelijk om te kotsen.
Met je laatste allinea (ook je eerdere opmerkingen in je stuk hier boven ) ben ik het hartgrondig met je eens. De conservatieven willen inderdaad liever de paus wippen dan hem helpen het probleem van misbruik op te lossen. Nog nooit is strijd om macht in de RK kerk zo openlijk voor de bühne gestreden. Althans in mijn leven heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:44

Deze Paus is sowieso een doorn in hun oog. Hij had veel progressievere voorstellen gelanceerd dan de conservatieven voor mogelijk hadden gehouden, tijdens het concilie over de familie. Daar hebben ze hem nog kunnen remmen.
Hem nu wippen, maakt de indruk naar buiten uit dat het grondig wordt aangepakt; de hoogste gezagsdrager moet opstappen, maar in werkelijkheid is daarmee een vooruitstrevende paus uit de weg geruimd; twee vliegen in een klap. Ik zou dat vreselijk vinden. Wel vind ik de Paus de laatste tijd vreselijk slecht uitzien. Ik vrees ervoor.

Toch denk ik, dat als het aan hem ligt, het niet zo snel gaat gebeuren. Paus Fransiscus heeft al eens verholen gedreigd met opstappen. Dat was kort nadat hij de curie grondig de oren had gewassen in het openbaar . Dat was toch ook al een evenement om van te smullen. In het vliegtuig antwoordde hij toen een journalist op de vraag of hij net als Benedictus er aan dacht vanwege zijn leeftijd terug te treden. Hij antwoordde dat verrassend instemmend op. Commentatoren hebben dat algemeen geïnterpreteerd als een dreigement: "Hou op met die machtspelletjes of jullie hebben dadelijk 3 pausen in het Vaticaan rondlopen. Met 2 Pausen is men al helemaal niet blij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:52

Het gebruiken van allerlei aanleidingen voor eigen machtspelletjes vind ik zo naar :n

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:15

Shadow0 schreef:
Het gebruiken van allerlei aanleidingen voor eigen machtspelletjes vind ik zo naar :n

Dat is de mens eigen. Ik was ooit, in mijn naïve en optimistische jaren lid van een partij die in mijn geboortestad niets te betekenen had. Ze was dus klein, héél klein. En zelf daarin kwamen al lelijke machtsspelletjes voor. Lupus est homo homini , de mens is voor zijn medemens een wolf. Ik ben er toen snel achter gekomen dat meer dan twee mensen, een roedel is, en daar hou ik mij beter ver van.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:12

Even off topic zeuren Kd, het is homo homini lupus (est). Wel een heel toepasselijke uitdrukking in deze kwestie.

Franciscus oogt inderdaad vermoeid - geen wonder. Hopelijk is hij taaier dan zijn tegenstanders denken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:21

Sorry ik citeerde Plautus, Asinaria, regel 495. :" Lupus est homo honini".

Zijn kracht en uithoudingsvermogen is hier inderdaad wel belangrijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:52

Kadankovitch schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is de mens eigen. Ik was ooit, in mijn naïve en optimistische jaren lid van een partij die in mijn geboortestad niets te betekenen had. Ze was dus klein, héél klein. En zelf daarin kwamen al lelijke machtsspelletjes voor. Lupus est homo homini , de mens is voor zijn medemens een wolf. Ik ben er toen snel achter gekomen dat meer dan twee mensen, een roedel is, en daar hou ik mij beter ver van.

Klopt - helaas. Toch zou voor mijn gevoel geloof meer over liefde en medesogen moeten gaan en minder over gekonkel, machtsmisbruik en uberhaupt misbruik.

Waar ik wel benieuwd naar ben - moet de RK niet wat progressiever worden? Als ik het zo lees is de nieuwe paus progressiever. Ik denk dat ze wel moefen - anders zal de aanhang langzaam maar zeker minder worden. De generatie die nu opgroeit is heel anders dan de waarschijnlijk veelal oudere en conservatieve generatie die wil blijven bij het oude. Heel interessant om op deze manier over de RK te leren trouwens.

Dat is overigens ook meteen wat mij tegenstaat aan (streng) geloof. Het minderwaardig maken van vrouwen, het verbieden van abortus, het afkeuren van homofilie, het veroordelende... het houdt tot op zekere hoogte voor mijn gevoel ook zelfstandig denken en uitvinden tegen. De mensen die het hardst prediken en het fatsoenlijkst lijken te zijn lijken ook het dunste laagje beschaving en mededogen te hebben.