Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:03

Eenmaal je "binnen" bent idd. Maar dat is een beste opgave. :) Ik weet dat in die vriendengroep er een heel aantal waren die eerder soort van "getolereerd" werden dan dat ze echt opgenomen waren in de groep. Zij zelf zagen dat niet zo maar als je écht op de groepsdynamica lette dan pikte je er zo uit wie "geboren en getogen" waren en wie "erbij gekomen" waren. :)
West Vlamingen hebben dan ook nog eens zo'n "open geslotenheid". Ze komen heel joviaal en spontaan over maar ze zíjn dat helemaal niet.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in de kust streek rond gehangen heb, ik weet niet of dat een verschil maakt. En voor veel van hun inkomsten uit toerisme te hebben (mijn "vriendengroep" daar waren bijna allemaal horeca mensen.) hadden ze een stuk voor stuk best een hekel aan toeristen. (en ja, oost vlamingen en zelfs West vlamingen uit het binnenland vielen ook onder toeristen voor hen. _O- ).
Was een interessante periode puur kwa sociale interacties. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:04

1 van mijn beste vriendinnen is west-vlaamse en ik vind dat taaltje net zalig om te horen :)) Is gewoon enorm sappig en altijd een leuke uitdaging om alles te begrijpen :P
Ik hoor 10x liever wvl dan limburgs… Die hebben anders ook aardig wat woordenschat waar ik geen bal van begrijp.

Ik werk deeltijds (20u) en hier is het net lastig om meer uren te krijgen. Gewoon omdat er dan problemen komen bij bijvoorbeeld lange ziekte of jaarlijkse vakantie. Ze hebben liever 2x 20u dan 1x 30u, omdat er met 2x 20 sowieso altijd iemand is om de vakantie/afwezigheid van de ander op te vangen.
Ik heb geen kinderen, kans dat die er komen is ook klein maar ik vind het wel ideaal om mijn tijd te verdelen onder me-time, mijn paarden en mijn partner als die thuis is. In zijn werkveld is parttime absoluut onmogelijk.

Maar ik doe met mijn 20u/week inderdaad evenveel werk als de periode dat ik dezelfde job deed in mijn eentje in 30u...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:28

Ayasha schreef:
Eenmaal je "binnen" bent idd. Maar dat is een beste opgave. :) Ik weet dat in die vriendengroep er een heel aantal waren die eerder soort van "getolereerd" werden dan dat ze echt opgenomen waren in de groep. Zij zelf zagen dat niet zo maar als je écht op de groepsdynamica lette dan pikte je er zo uit wie "geboren en getogen" waren en wie "erbij gekomen" waren. :)
West Vlamingen hebben dan ook nog eens zo'n "open geslotenheid". Ze komen heel joviaal en spontaan over maar ze zíjn dat helemaal niet.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in de kust streek rond gehangen heb, ik weet niet of dat een verschil maakt. En voor veel van hun inkomsten uit toerisme te hebben (mijn "vriendengroep" daar waren bijna allemaal horeca mensen.) hadden ze een stuk voor stuk best een hekel aan toeristen. (en ja, oost vlamingen en zelfs West vlamingen uit het binnenland vielen ook onder toeristen voor hen. _O- ).
Was een interessante periode puur kwa sociale interacties. _O-

Herkenbaar :') Ik werk ook horeca als student en je ziet ziet dat ze hier veel meer op hun gemak zijn als ze iemand 'van hun' kunnen bedienen. Niet dat ze niet vriendelijk zijn naar toeristen, maar als west vlaming zoek je toch sneller west vlamingen op.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:59

Mijn ouders werkten beide voltijds. Mijn mama is pas halftijds gaan werken als wij al in het hoger onderwijs zaten, pas dan werd het financieel haalbaar (toen was mijn oudere zus ook al het huis uit).

Zelf werk ik deeltijds. 21,25u om precies te zijn, wel in het onderwijs dus eigenlijk werk ik maar 3,75u minder dan een voltijdse. Dit is echt ideaal voor mij, grootverdiener ben ik niet, maar met het werk bij de paarden en mijn honden (waaronder eentje met verlatingsangst...) en dan nog de vele voorbereidingen die nodig zijn is het heel goed zo voor mij.

Damned schreef:
Kinrooi heeft toch een groot meer met sportfaciliteiten he? Ik ging daar vroeger met Topvakantie naartoe.

Ik vind het doodjammer dat er hier nog zo'n starheid heerst mbt werk. Net alsof het het hoogste goed is om ons allemaal dood te werken.
Behalve dan de ambtenaren, die krijgen alles :+

Mijn vriend is ambtenaar. Het is ook niet alles hoor... Als je jong en gemotiveerd bent is dat een vergiftigd geschenk om vastbenoemd te zijn. Hij noemt het zijn gouden kooi. Loon is niet torenhoog maar wel mooi. En ja, hij heeft héél veel werkzekerheid. Hij zou rare dingen moeten uitsteken om zijn job te verliezen. Maar verder wisselt de tevredenheid in zijn werk (omgeving) énorm bij hem. En dat speelt soms ook enorm parten op zijn humeur...

Hier ook een beste vriendin die W-Vl is (woont er wel al lang niet meer en spreekt het ook niet meer zo) en ik werk zelf in W-Vl, ik woon niet zo heel ver van de grens met O-Vl en W-Vl. Ik vind het wel een geestig dialect. Terwijl ik Antwerps en Limburgs enzo dan weer minder kan smaken.

Zelf kan ik geen dialect, ik heb enkel een Oost-Vlaamse tongval en een Franse 'r' (ja, ik ben geboren in Gent en heb daar de eerste paar jaar van m'n leven gewoond).

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:21

Snap niet dat de mensen van gent denken dat ze een franse klank hebben.. :+ Ok misschien sommigen. Maar toen ik aan de Ugent zat .. amaai dat is echt niet frans hoor.. En ik "klonk raar". Ja dit is een echt frans accent :P
Laatst bijgewerkt door xLaraaj op 12-12-18 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:27

Als je van Nederland komt klinkt alles een stuk franser :P Dus ook de Genste collega's.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:32

De r is wel vaak Frans in Gent :j

Ik ben ook van Ieper, ken het dialect dus erg goed. Waar ik na 15 jaar Gent niet meer gewend aan ben, is dat Ieperlingen zo schreeuwen :D

Verder is de horeca aan de kust iets heel anders dan landinwaarts. De kust trekt ook een type toerist waar gewoon niemand blij van wordt :D in Ieper zijn het busladingen Engelsen maar die vonden wij wel leuk hoor :j

Verder zijn de west-Vlamingen idd harde werkers die niet open praten. En ik snap de opmerkingen over gesloten wel ergens al vind ik sommige zaken wat ongelukkig geformuleerd :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:34

Ilsey , het is inderdaad natuurlijk niet omdat je ambtenaar bent dat je werk sowieso ook leuk is he :) . Je hebt gewoon veel betere arbeidsvoorwaarden (maar ook nadelen natuurlijk)

Gents is inderdaad totaal niet frans?
Ik heb ook een franse 'r' maar mijn accent is totaal niet frans (sommigen denk wel dat ik van Brussel kom, maar dat is dus puur door de 'r'.)

poes

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:46

Het is idd alleen de r :D

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:46

Ik bedoel dan ook specifiek de franse 'r'... voor de rest heb ik een Oost-Vlaamse tongval :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:49

Het is zeker omdat ik zelf van Oost-Vlaanderen ben dat ik vind dat het gemiddelde Oost-Vlaams (uitgezonderd Aalsters) redelijk dialectloos klinkt? :+

Mijn' West-Vlaamse' (hij woont nog net op het randje) vriend lacht me altijd uit met mijn 'r' :D

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:09

Enkel in Vlaams-Brabant wordt dialectloos gesproken.
Ambtenaar is geen beroep, maar een statuut. Je kan quasi elk beroep ook uitoefenen als ambtenaar, soms mss wel in heel beperkte mate, maar alleen als het leger heeft echt allerhande beroepen nodig, van kok tot onderhouden van groene zones, dispatchers, ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:11

Ik vind Gents ook niet Frans klinken. _O- west Vlaams begrijp ik maar Gents is als Chinees voor me. Aalst is ook zo’n dialect ... :=

Wat vind je ongelukkig geformuleerd poes? Als dat op mij is: ik wilde niemand beledigen. Al bij al had het daar echt zijn charmes wel. Niks wat ik typ is negatief bedoelt alleszins.

Vlaams Brabant is níet dialectloos. Écht écht écht niet. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:15

Damned schreef:
Gents is inderdaad totaal niet frans?
Ik heb ook een franse 'r' maar mijn accent is totaal niet frans (sommigen denk wel dat ik van Brussel kom, maar dat is dus puur door de 'r'.)

Hier ook een franse r en toch al redelijk veel woorden vanuit het brusselse die tot hier gewaaid zijn :D
Er bestaat trouwens een zakwoordenboekje van het brussels dialect. Echt een aanrader ! :+

Callisto al ooit eens in en rond Tienen op stap geweest ? := Is ook nog vlaams brabant :D
En hier waar ik woon is ons dialect blijkbaar ook niet altijd verstaanbaar voor '' geïmporteerden '' :')

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:26

Hahaha dan zal het enkel in het deel van Vlaams-Brabant zijn waar ik van ben dat dialectloos is. Grapje, iedereen zal dat wel vooral van de eigen streek vinden.
Rond Tienen? Is dat niet in de buurt van de marginale driehoek? Daar durf ik niet komen :P.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:39

Marginale driehoek ? _O- Ze hebben daar zelfs een suikerfabriek en een brouwerij een beetje verder :+

Mechelen is anders ook niet verkeerd van dialect :x :D Maar da's al provincie Antwerpen zeker.
Mijn tante woont in Katelijne Waver ... draa raa aare en e stoemstraakaazer :wow: >;) :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:41

In Gent wordt idd nog weinig echt Gents gesproken. Plat Gents hoor je bijna nergens meer.

Ayasha: ja ik had het niet kwaad opgevat hoor, maar zo’n omschrijvingen vatten gewoon nooit het hele plaatje :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:44

poes schreef:
In Gent wordt idd nog weinig echt Gents gesproken. Plat Gents hoor je bijna nergens meer.

Ayasha: ja ik had het niet kwaad opgevat hoor, maar zo’n omschrijvingen vatten gewoon nooit het hele plaatje :)

Tuurlijk doen ze dat niet. Ze omvatten een beperkte persoonlijke ervaring en mening en als meer moeten ze ook niet beschouwd worden. :D

Mechelen is idd al Antwerpen meen ik.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:56

Noemen ze dat niet zo? Tienen-Aarschot en nog iets maar dat ben ik vergeten. Alles daarbinnen is de marginale driehoek. Geen idee waar ik dat gehoord heb...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:58

In Gent spreken ze meer West Vlaams dan Gents met al die studenten die daarheen trekken :+

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:05

Ik moest toch ook wel wat wennen aan het dialect hier in Merelbeke. Heb de eerste 3 jaar op de UAntwerpen gezeten, dat ging toch makkelijker.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:19

Callisto04 schreef:
Noemen ze dat niet zo? Tienen-Aarschot en nog iets maar dat ben ik vergeten. Alles daarbinnen is de marginale driehoek. Geen idee waar ik dat gehoord heb...

Vergeet de anale driehoek niet :j :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:21

Ik ben altijd in vlaams-brabant gebleven en eerst brussel. Maar ik snap het dialect niet van asse (boven brussel en 15jaar gewoond) en niet dat van halle-sint-genesius-rode (onder brussel aan de franstalige grens) dus ik snap niks :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:34

Zoveel driehoeken :wow: _O-

Lara Rode st Genese...meer frans dan vlaams daar waarschijnlijk :D

Ik vind het enkel maar leuk, al die dialecten ! Zitten echt wel pareltjes tussen af en toe :+

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:57

Callisto04 schreef:

Jaa! Tienen, Aarschot en Diest :') Woon zelf in Tienen en loop dus in onze mooie driehoek rond en helaas kan ik de naam niet ontkennen :+