Jillsil schreef:Mijn mening is dat geen enkele partij buitengesloten mag/kan worden. Ook al zouden we dat soms willen. Dat komt gewoon niet democratisch over. Nu wordt de pvv als voorbeeld genoemd maar al zou de vvd zeggen niet met de 50plus te willen terwijl die als tweede uit de verkiezingen komen is dat de keuze van het volk en hebben ze niets te willen. Dat de werking en beslissingsvoering lastig zal worden (of misschien onmogelijk) is dan wel gelijk hieraan.
Maar goed zo werkt het niet zo zijn de spelregels niet. Alleen het gevoel van partijen buiten sluiten kan ik me wel voorstellen
Maar hoe zie je dat dan voor je? Er moet toch sowieso een coalitie gevormd worden. Er zullen dus altijd partijen die wel zetels krijgen niet in de coalitie komen. Dat is dan toch ook buitensluiten?
Ik snap overigens heel goed dat Mark Rutte niet nog eens zijn vingers gaat branden aan iemand die 4jaar geleden zo even de stekker eruit trok en de hele boel liet escaleren. Dat wekt nu eenmaal niet veel vertrouwen bij de mensen met wie je beoogt samen te gaan werken.