Babootje schreef:Maar met dit heb ik dat gevoel niet zo. Je kunt toch nog steeds zeggen dat je het niet wil? Je moet dat alleen actief doen, maar daar heb ik niet zoveel moeite mee. Betekent ook dat je erover moet nadenken. En dat vind ik niet zo verkeerd.
Nee op het moment dat de overheid zegt dat jij donor bent, tenzij... Dan is dat een inbraak op je lichamelijke integriteit. De overheid heeft geen recht om over jouw lichaam te beslissen, tenzij. Ze hebben alleen maar het recht om jouw organen als donororganen te gebruiken mits jij toestemming hebt gegeven.
Als je naar de huidige situatie kijkt, dan krijg je één keer een vraag van de overheid of je donor wilt worden op je 18e verjaardag als de meeste mensen daar niet mee bezig zijn en er vaak niet direct iets mee doen, want daar hebben ze nog genoeg tijd voor...
Straks krijg je dus één keer de melding dat je vanaf nu donor bent en dat je actie moet ondernemen als je dat niet wilt. Maar je bent achttien, hebt nog genoeg tijd en je blijft dus als donor geregistreerd...
Dan heb ik het nog niet eens over de mensen die er bewust voor kiezen om (nog) niet te registreren, dat is namelijk een recht wat je hebt als je lichamelijke integriteit gerespecteerd wordt.
Het probleem is dat er vanuit de overheid vroeger te weinig aandacht was, waardoor er te weinig donors waren en er nog steeds geen aandacht komt, maar nu opeens een grondrecht opgeheven wordt. Ze zouden natuurlijk ook gewoon het donorschap kunnen gaan promoten en mensen op regelmatige basis bewust te maken. Maar nee, in plaats daarvan kiest onze overheid ervoor om de keuze voor ons te maken, tenzij...
pien_2010 schreef:Karl zo gemakkelijk ging het blijkbaar niet want onze volksvertegenwoordiging heeft er lang over nagedacht en de 1ste kamer heeft aanvullingen gegeven en daar was het ook geen hamerstuk. Die volksvertegenwoordiging is door ons gekozen. Dat je tegen ben voila, begrijp ik en ook de argumenten. Maar doen of onze (gekozen) overheid zo maar onze grondrechten inperkt, nee niet eens. Zo werkt het in een democratie die functioneert!
Het is een inperking van een grondrecht en daar hebben ze volgens mij nog altijd een tweederde meerderheid in beide kamers en een tweede lezing voor nodig. Dat is namelijk hoe we het democratisch afgesproken hebben.