Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:08

Wil het feit dat er in één boek iets gewelddadigs staat zeggen dat alle meer dan 1 miljard mensen die het boek lezen/volgen/geloven even gewelddadig zijn?

Dit is extremisme en extremisme komt overal voor. Maar dit is 0,0001% van de moslims. Deze daden en eigenschappen extrapoleren naar meer dan 1 miljard mensen is absurd en onwaar.

En daarbij, er zijn evengoed extreme, doorgeslagen, gekke volgers van de Bijbel. Kijk maar naar de Westboro Baptist Church, om er maar één te noemen.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 14-11-15 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:08

Ik vind die teksten wel heel erg kort, zo zou ik ook nooit een bijbel lezen. Is er niet wat meer context rond die teksten? Steeds een vers of 3, 4 eromheen?

Zeeuwsemeid

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:09

De stukken die je aanhaalt zijn slechts woorden uit 1 groot verhaal.. Ik vind dit niet echt representatief..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:09

Deuteronomium 13 vers 7-12: Van de goden der volken, die rondom u zijn, nabij u, of verre van u, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde; zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen; maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks. En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft. Opdat gans Israel het hore en vreze, en niet voortvare te doen naar dit boze stuk in het midden van u.

Deuteronomium 22 vers 20 en 21: Maar indien ditzelve woord waarachtig is, dat de maagdom aan de jonge dochter niet gevonden is; zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen tot de deur van haars vaders huis, en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen, dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israel gedaan heeft, hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

1 Samuel 15 vers 1-3: Toen zeide Samuel tot Saul: de HEERE heeft mij gezonden, dat ik u ten koning zalfde over Zijn volk, over Israel; hoor dan nu de stem van de woorden des HEEREN. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Ik heb bezocht, hetgeen Amalek aan Israel gedaan heeft, hoe hij zich tegen hem gesteld heeft op den weg, toen hij uit Egypte opkwam. Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.

Leviticus 20 vers 9-12: Als er iemand is, die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben, die zal zekerlijk gedood worden; hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt; zijn bloed is op hem! Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster. En een man, die bij zijns vaders huisvrouw zal gelegen hebben, heeft zijns vaders schaamte ontdekt; zij beiden zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen! Insgelijks, als de man bij de vrouw zijns zoons zal gelegen hebben, zij zullen beiden zekerlijk gedood worden; zij hebben een gruwelijke vermenging gedaan; hun bloed is op hen!

En lees ook Leviticus 20 vers 13: Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

De bijbel...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:10

Dat vraag ik mij ook af Blue_Eyes. Wellicht is het offtopic hoor (ik denk dat ik jouw berichten net gemist heb vibabu, excuses) maar staat dat er letterlijk? Wauw... ligt er natuurlijk maar aan hoe je het interpreteert, maar wauw...

[edit] Sunrise19, ook wauw...
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-11-15 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:11

Zeeuwsemeid schreef:
De stukken die je aanhaalt zijn slechts woorden uit 1 groot verhaal.. Ik vind dit niet echt representatief..

De verwijzingen staan er bij. Leef je uit ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:11

Dat het er überhaupt in 1 zin in staat is toch al niet best of wat?

Bijbel ook ellende. Die hele geloofszooi is een bak ellende en voor wat. Iets dat je niet eens ziet. Wat een kansloze bende.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:15

ingedebruijn, uitspraken zoals jij doet, zijn precies het probleem. Polariserend en opstokend. Hoe creeer je verdeeldheid tussen mensen? Nou, zo.
Geloof is helemaal niet een bak ellende, heel veel mensen hebben er heel veel steun aan en worden er gelukkig van. Hoe kan het dan een bak ellende zijn? Laat staan de uitspraak 'een kansloze bende'. Waarom is zo'n uitspraak nodig?

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:16

Blue_Eyes schreef:
ingedebruijn, uitspraken zoals jij doet, zijn precies het probleem. Polariserend en opstokend. Hoe creeer je verdeeldheid tussen mensen? Nou, zo.
Geloof is helemaal niet een bak ellende, heel veel mensen hebben er heel veel steun aan en worden er gelukkig van. Hoe kan het dan een bak ellende zijn? Laat staan de uitspraak 'een kansloze bende'. Waarom is zo'n uitspraak nodig?

Precies dit.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:17

Omdat ik het zo zie? Ik zie er niets goeds in. Het brengt ellende naar de mensen die voor zichzelf denken. Die zijn nu de dupe van deze boeken.

Die verdeeldheid is er allang en dat hebben ze aan zichzelf te danken.

Blue_Eyes

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:18

Hoezo, naar de mensen die voor zichzelf denken? Ik denk dat jij een heel verkeerd beeld hebt van gelovigen en geloof.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:19

Blue_Eyes schreef:
Hoezo, naar de mensen die voor zichzelf denken? Ik denk dat jij een heel verkeerd beeld hebt van gelovigen en geloof.

Ik heb een beeld dat blijkbaar anders is dan de jouwe. Ieder zijn eigen waarheid.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:20

Dat wilde ik er inderdaad mee zeggen. Je laten leiden door een boek, waarvan niet eens is vastgesteld dat de man wel of niet bestaan heeft. Die je dingen laat doen... Die zelfs "domme" dieren niet eens doen. Oftewel het uitmoorden van hun soortgenoot, nergens op de wereld gebeurd dat behalve een mens. Omwille van wat? Een andere denkwijze? Omdat iemand heeft bedacht dat dat mag? Dat het gerechtvaardigd wordt? Ik vraag me hardop af wat erger is. Iemand die moord voor de kick of iemand die het doet wille een boek een psychopaat weet dat het niet goed is maar van het gevoel houdt. Deze terroristen doen het omdat ze dan in de hemel komen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:21

Ik ben christen, maar ondanks die teksten ben ik vooral voor naastenliefde. Zorgen voor elkaar, zonder haat en zonder ellende. Ik zal met liefde mensen opvangen die het moeilijk hebben, ongeacht geloof.

Dat ik ergens in geloof, maakt mij niet een persoon die mensen veroordeeld. Ik laat dat oordelen aan een ander over, aangezien dit niet aan mij is.

Blue_Eyes

ingedebruijn schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik heb een beeld dat blijkbaar anders is dan de jouwe. Ieder zijn eigen waarheid.

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Als je niet bereid bent om ook maar te luisteren naar de ervaring van een ander, hoe moeten de verschillende 'partijen' dan dichter bij elkaar komen? Hoe moeten we die polarisatie en verdeeldheid dan oplossen? Hoe komen we dan aan het eind van deze ellende en dichter bij vrede? Een betere wereld begint bij jezelf...

Fem

Wauw... hoe generaliserend ingedebruijn..
Ik kan anders ook heeeeel goed voor mezelf denken...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:22

vibabu schreef:
Dat wilde ik er inderdaad mee zeggen. Je laten leiden door een boek, waarvan niet eens is vastgesteld dat de man wel of niet bestaan heeft. Die je dingen laat doen... Die zelfs "domme" dieren niet eens doen. Oftewel het uitmoorden van hun soortgenoot, nergens op de wereld gebeurd dat behalve een mens. Omwille van wat? Een andere denkwijze? Omdat iemand heeft bedacht dat dat mag? Dat het gerechtvaardigd wordt? Ik vraag me hardop af wat erger is. Iemand die moord voor de kick of iemand die het doet wille een boek een psychopaat weet dat het niet goed is maar van het gevoel houdt. Deze terroristen doen het omdat ze dan in de hemel komen.

In mijn ogen een feit dat er over de hele wereld mensen maar vermoord worden om een verzonnen iemand. Waar gaat het over!?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:25

Ik, als ongelovige, denk vooral doe wat je niet laten kan als je er een ander niet mee lastig valt. Voor een gelovige is het toch vaak lastig verder te kijken dan het boek. Het wordt je eigenlijk ook wel "verplicht" want het boek is je houvast. Of zoals Hans Teeuwen heel mooi zei bij bimbo's en burka's 'gelovigen hebben vaak een monopolie op de werkelijkheid'
Wat ik vooral merk in verschil is dat een ongelovige niet lastig wil gevallen worden met iemands geloof maar dat een gelovige toch vaak een ander van het bestaan wil overtuigen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:27

En wie zegt dat het ook daadwerkelijk om geloof gaat?! Hun roepen iets, maar waar mijn vrienden zich absoluut niet aan verbonden voelen. Dus ik vind dat kortzichtig.

Mensen kunnen zoveel roepen.. Makkelijk om haat te zaaien toch?!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:27

In mijn geval is het absoluut niet waar dat ik niet verder kan kijken dan 'het boek' (wat dat dan ook mag zijn)...
Maar ik merk al wel dat er in dit topic veel gegeneraliseerd wordt door gelovigen en ongelovigen..
Dat is gewoon jammer... want het getuigd toch wel van enige respectloosheid ...
Helaas

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:28

ilayda schreef:
Het zijn altijd de mensen die eigenlijk helemaal niks weten van ons geloof.
Zo word het alleen maar erger als je alle moslims over 1 kam scheert.

Juist Ilayda en daarmee spelen we de terroristen in de kaart. Want die willen niet alleen doden om angst te zaaien, maar ook om de tegenstellingen groter te maken. De terroristen gaat het helemaal niet om het geloof. We praten hier over een aantal gekken die angst en verderf zaaien om ons allemaal uit elkaar te spelen en tegen elkaar op te zetten.

Zoals ik al eerder schreef is het wij samen en niet zij en wij. Met wij bedoel ik dan alle mensen die tegen dit soort geweld zijn. Want ook moslims zitten op een terrasje, doen boodschappen, gaan naar de bioscoop en naar het voetballen en worden dus ook gedood of zwaar gewond als ze op de foute plek zijn :)*
Dit soort terroristen maakt helemaal geen onderscheid en hebben het moslim geloof gekaapt om hun ideeën een ideologisch sausje te geven.

Dat is erg belangrijk om te doorzien en dat niet te laten gebeuren is een heel belangrijk wapen tegenover IS. Daarmee laten we namelijk zien dat wij allen tezamen sterker zijn en dat we ons niet uit elkaar laten spelen. Dat we door hebben waar ze mee bezig zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:29

Sunrise19 schreef:
En wie zegt dat het ook daadwerkelijk om geloof gaat?! Hun roepen iets, maar waar mijn vrienden zich absoluut niet aan verbonden voelen. Dus ik vind dat kortzichtig.

Mensen kunnen zoveel roepen.. Makkelijk om haat te zaaien toch?!

Ze willen toch een islamitische staat? Waar kan het anders om draaien.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:29

pien_2010 schreef:
ilayda schreef:
Het zijn altijd de mensen die eigenlijk helemaal niks weten van ons geloof.
Zo word het alleen maar erger als je alle moslims over 1 kam scheert.

Juist Ilayda en daarmee spelen we de terroristen in de kaart. Want die willen niet alleen doden om angst te zaaien, maar ook om de tegenstellingen groter te maken. De terroristen gaat het helemaal niet om het geloof. We praten hier over een aantal gekken die angst en verderf zaaien om ons allemaal uit elkaar te spelen en tegen elkaar op te zetten.

Zoals ik al eerder schreef is het wij samen en niet zij en wij. Met wij bedoel ik dan alle mensen die tegen dit soort geweld zijn. Want ook moslims zitten op een terrasje, doen boodschappen, gaan naar de bioscoop en naar het voetballen en worden dus ook gedood of zwaar gewond als ze op de foute plek zijn :)*
Dit soort terroristen maakt helemaal geen onderscheid en hebben het moslim geloof gekaapt om hun ideeën een ideologisch sausje te geven.

Dat is erg belangrijk om te doorzien en dat niet te laten gebeuren is een heel belangrijk wapen tegenover IS. Daarmee laten we namelijk zien dat wij allen tezamen sterker zijn en dat we onsniet uit elkaar laten spelen.

Ik ben het helemaal met jou eens. Topper! +:)+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:30

Waarom roepen ze dan rond dat ze het doen omwille Allah en voor Syrië?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:30

Inge heb je gezien wat er gebeurd in de Islamistische staat? Dat heeft helemaal niets met de islam te maken want de een na de andere moslim wordt de kop afgehakt er heerst afschuwelijke terreur in die steden in handen van IS.

Ze roepen dat omdat het geloof gekaapt is. Maar het heeft niets met Allah te maken.