Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:04

BloemBloem schreef:
Je vergeet alleen even alle toeslagen die ze dan wel zal krijgen.

???
Mij ontgaat even over wie of wat je het hebt en wat ik volgens jou zou vergeten.

Ook met zorgtoeslag etc is de bijstand geen vetpot.

Al kan ik me het chagrijn voorstellen van diegenen in "de armoede val": net te veel verdienen voor de toeslagen en ondertussen beslist niet riant verdienen.

Blijft staan dat ik vind dat de bereidheid om een werkster inclusief sociale lasten te betalen erg laag is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:07

Ik word misselijk van mensen die alle subsidies etc ten onrechte opstrijken en er bewust misbruik van maken. Heb van dichtbij gezien dat niemand maard an ook niemand op het woonwagen kamp in mijn oude woonplaats samen woonde.. maar goh gek.. ze woonde wel in dezelfde wagen met een dubbele uitkering inc alle voordelen.
Ik walg daar van.. ook heb ik het idee dat veel van de "jeugd" in een WIA uitkering daar ten onrechte in zit.
Sportscholen worden betaald door gemeente etc , kinderopvang noem het maar op.. hele week op je reet zitten maar wel in het weekend in de lampen hangen.. jaja..

Er zullen echt mensen zijn die het nodig hebben, en door ziekte niks kunnen, maar van werken en nog beter willen werken is nog nooit iemand dood gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:12

Kriel schreef:
Hoewel ik een van de grootste bijdragers aan belastingen ben pis ik door de wetgeving buiten de pot als het niet meer gaat.

Als 5000 euro al een aderlating voor je is dan denk ik dat het bovenstaande wel een beetje heel erg overdreven is :+
Of je zaken moeten wel heel erg slecht gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:15

Kriel schreef:
Die afweging heb ik uiteraard ook gemaakt, abders stond hij nu niet springlevend en fit ikn de wei....

daarom, maar die afweging ligt dus niet aan uitkering hebben of niet. :)
als ik op eender welk moment een paard tekort 'moet' doen door mijn situatie, dan zoek ik een andere eigenaar voor ze, dan maar ten koste van mezelf, maar daar is tot op heden nog geen sprake van. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:16

nelis schreef:
Ik word misselijk van mensen die alle subsidies etc ten onrechte opstrijken en er bewust misbruik van maken. Heb van dichtbij gezien dat niemand maard an ook niemand op het woonwagen kamp in mijn oude woonplaats samen woonde.. maar goh gek.. ze woonde wel in dezelfde wagen met een dubbele uitkering inc alle voordelen.
Ik walg daar van.. ook heb ik het idee dat veel van de "jeugd" in een WIA uitkering daar ten onrechte in zit.
Sportscholen worden betaald door gemeente etc , kinderopvang noem het maar op.. hele week op je reet zitten maar wel in het weekend in de lampen hangen.. jaja..

Er zullen echt mensen zijn die het nodig hebben, en door ziekte niks kunnen, maar van werken en nog beter willen werken is nog nooit iemand dood gegaan.

Een WIA krijg je niet zomaar. Daar moet je wel heel erg ziek voor zijn. En dan nog moet je eerst 2 jaar ziek thuis zitten voordat je dat traject in kan

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:18

purny schreef:
nelis schreef:

Een WIA krijg je niet zomaar. Daar moet je wel heel erg ziek voor zijn. En dan nog moet je eerst 2 jaar ziek thuis zitten voordat je dat traject in kan

Sorry moest Wajong zijn!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:21

Janneke2 schreef:
xxCYNNxx schreef:
weet je hoe het gros van die mensen tegen de lamp lopen? Omdat iemand een belletje heeft gepleegd naar de gemeente. Zolang dat niet gebeurd is de pakkans nihil.

Nihil?
Maak dat je grootje wijs!
Weet je hoeveel controle er zit op uitkeringen? Datgemeenten verplicht zijn om sociale rechercheurs (= mbt sociale zekerheid) in dienst te hebben? Dat daar weer over gerapporteerd moet worden?
Of kijk eens bij rechtbanken: gewoon tegen de lamp lopen bij het girogluren is heel gebruikelijk.

nihil ja, je hoeft mij niks te vertellen hoor; zelf opgegroeid in een bijstandsgezin en jaren vrienden gehad die in de bijstand zaten. De pakkans is nihil ja als er niet door iemand gebeld wordt. En ja er zijn controles, maar menig weet zich daar prima uit te kletsen; genoeg gezien.
En veel van de controles worden pas uitgevoerd nadat iemand gebeld heeft. Want een belletje alleen is niet voldoende natuurlijk; gemeente moet dan wel eerst een onderzoek starten en controles uit gaan voeren.

En de slimmere bijstandsgerechtigde die bijverdiend is echt niet zo achterlijk om die verdiensten op de bank te zetten natuurlijk. Want dan hoeft er idd geen belletje gepleegd te worden; dan is de pakkans groot ja, maar er zijn maar weinig die zo dom zijn om dat te doen...in verhouding tot de gehele groep fraudeurs dan.

De bonnetjes van mooie nieuwe spullen geef je aan een familielid; liefst ouders, zodat gezegd kan worden dat de ouders die geschonken hebben. De meewerkende ouders beamen dit en laten hun bonnetjes zien; voila, er al weer uit gekletst. Helemaal als je het geld voor die spullen cash gegeven hebt en de aankoop wordt via de pin van dat meewerkende familielid betaald.
Zo moeilijk is dat niet hoor, als je maar inventief te werk gaat, kun je dat jaren volhouden, zo niet voor altijd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:33

Anoniem schreef:
Kriel schreef:
Hoewel ik een van de grootste bijdragers aan belastingen ben pis ik door de wetgeving buiten de pot als het niet meer gaat.

Als 5000 euro al een aderlating voor je is dan denk ik dat het bovenstaande wel een beetje heel erg overdreven is :+
Of je zaken moeten wel heel erg slecht gaan.

Die gaan uitstekend, dank je.
Maar je kan niet ontkennen dat 5000 euro kliniek kosten aardig aan de maat zijn.
Je moet het wel in het juiste perspectief zien he

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:43

Iris82 schreef:
Maar heb je daar ook wel 40u pw voor gewerkt Lifaya?

Kunt toch niet zomaar onder het minimum verdienen?

Nee, daar werk ik uiteraard geen 40 uur per week voor, zou ik niet eens kunnen om dat 40 uur per week te doen, dan val ik dood neer met mijn knieën en mijn mentale gesteldheid word er dan ook neit beter op :+ Ik weet niet wie het wel aankan om 40 uur bij een burger king of mac donalds te werken, maar respect als je dit zonder lichamelijke of geestelijke problemen kan doen :') (en dan heb ik het niet over manager functies, maar gewoon aan de kassa)

Ik werk 2 tot 4 dagen in de week, afhankelijk hoe vaak ik word ingeroosterd. Soms 5 dagen. Wisselende diensten die tot 03:30 kunnen duren (Dan draai ik vaak een dienst van 9,5 uur!) en ik trek dat echt niet. Heb slechte knieën, concentratieprobleem dat erger word aan de kassa, hoofdpijn etc. En toch heb ik het 2,5 jaar volgehouden. Waarom? Omdat ik ook nog iets als trots heb en ik niet thuis wil gaan zitten met een uitkering als ik het wel kán maar met moeite. Maar als ik weinig uur krijg, krijg ik ook weinig salaris, en ja, daar kan ik niks aan doen. Geen recht op bijstand. En toch moet ik mijn huur en andere vaste lasten in mijn eentje betalen ;)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:46

Janneke2 schreef:
En de combinatie van illegaal werken (= geen sociale premies afdragen) plus een uitkering "vangen" vind ik heftig. Het is nogal een optelsom.

Een bijstandsmoeder die als werkster bijklust, daar zul je mij niet over horen. (1: zo riant is bijstand niet en 2: bijna iedereen kijkt neer op schoonmaakwerk en vrijwel niemand is zo fatsoenlijk om haar werkster een contract te geven en sociale lasten voor haar af te dragen.....)

Hmmm..2 totaal tegenover elkaar staande meningen.

Oh wee ...geen paard mogen hebben als je uitkering ontvangt maar joh zwart bijklussen word hier ok gevonden want de bijstand is geen vetpot. Nee...dan mag je ook niet zwart bijklussen.

Ik denk dat deze topic gewoon nu alle kanten opvliegt en nu bijna 50 pagina's vol meningen staat er er nog makkelijk 50 bij kunnen konen alleen het gaat al 50 pagina's over...niet eerlijk...Zij wel en ik niet. .tot aan die vreselijke aannames over fraude plegen en alle andere kwetsen dingen die gezegd worden over mensen en zelfs op de man af in deze topic. Waar zijn de keiharde cijfers ? Wat us levensstandaard? Er zijn mensen die €5000 pm verdienen en te kort komen in een mnd en er zijn mensen die 750 verdienen en kunnen sparen.

Kom op zeg...get a life en bemoei je met je eigen zaken iedereen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:54

xxCYNNxx schreef:
nihil ja, je hoeft mij niks te vertellen hoor; zelf opgegroeid in een bijstandsgezin en jaren vrienden gehad die in de bijstand zaten. De pakkans is nihil ja als er niet door iemand gebeld wordt. En ja er zijn controles, maar menig weet zich daar prima uit te kletsen; genoeg gezien.

....ik lees dat dit oude info is en niet voor iedereen geldt.
Citaat:
de slimmere bijstandsgerechtigde die bijverdiend is echt niet zo achterlijk om die verdiensten op de bank te zetten natuurlijk. Want dan hoeft er idd geen belletje gepleegd te worden; dan is de pakkans groot ja, maar er zijn maar weinig die zo dom zijn om dat te doen...in verhouding tot de gehele groep fraudeurs dan.

Maar welke cijfers hanteer je?
Zo van: ik ken tien fraudeurs, negen van hen waren zo slim om het geld niet op de giro te zetten?

Citaat:
De bonnetjes van mooie nieuwe spullen geef je aan een familielid; liefst ouders, zodat gezegd kan worden dat de ouders die geschonken hebben.
....gesteld, datdie dus niet in de bijstand zitten.

Citaat:
Zo moeilijk is dat niet hoor, als je maar inventief te werk gaat, kun je dat jaren volhouden, zo niet voor altijd.
Misschien niet moeilijk, maar het lijkt me een nare manier van door het leven moeten gaan....

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:56

jaime_andrea schreef:
Ik denk dat deze topic gewoon nu alle kanten opvliegt en nu bijna 50 pagina's vol meningen staat er er nog makkelijk 50 bij kunnen konen alleen het gaat al 50 pagina's over...niet eerlijk...Zij wel en ik niet. .tot aan die vreselijke aannames over fraude plegen en alle andere kwetsen dingen die gezegd worden over mensen en zelfs op de man af in deze topic.

Dit vind ik eigenlijk ook.
Ik heb het hele topic gelezen (alle 47 pagina's), en ben dingen tegengekomen waar mn haar recht overeind van gaat staan.
In het begin vond ik het een hele leuke discussie, nu niet meer.

Ik zie diverse mensen hier uitleggen waarom ze een uitkering hebben én een paard houden?
Waarom? Deze mensen hoeven toch geen verantwoording af te leggen?
Ze doen niks onwettelijks, ze hebben die uitkering namelijk toegewezen gekregen, ze hebben er dus recht op.
En nee, dat is niet mijn mening, het staat in de wet dat ze er recht op hebben.
Wat ze met dat geld doen, mogen ze helemaal zelf weten. Als ze er een paard van willen kopen, of twee, of drie, of tien, dat mag.
Ze zijn legaal aan dat geld gekomen, en dat ze schijnbaar verantwoording af moeten leggen vind ik idioot.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:00

jaime_andrea schreef:
Janneke2 schreef:
En de combinatie van illegaal werken (= geen sociale premies afdragen) plus een uitkering "vangen" vind ik heftig. Het is nogal een optelsom.

Een bijstandsmoeder die als werkster bijklust, daar zul je mij niet over horen. (1: zo riant is bijstand niet en 2: bijna iedereen kijkt neer op schoonmaakwerk en vrijwel niemand is zo fatsoenlijk om haar werkster een contract te geven en sociale lasten voor haar af te dragen.....)

Hmmm..2 totaal tegenover elkaar staande meningen.

Nee.

De bijstand IS geen vetpot.
En onderbetaald werk doen waar mensen op neerkijken om nog net rond te kunnen komen is in mijn ogen niet te vergelijken met een complete baan zonder afdracht van sociale premies.
In de eerste situatie gaat het over het hoofd net boven water houden - in de tweede over er riant op los leven omdat je de gemeenschap twee maal beduvelt.

Citaat:
Er zijn mensen die €5000 pm verdienen en te kort komen in een mnd en er zijn mensen die 750 verdienen en kunnen sparen.
Ja, klopt.
En die veelkleurigheid vind ik nu juist zo mooi!

Rennie89

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:04

750 verdienen en sparen kan ik mij niet voorstellen als je alleen op je zelf woont :') ik heb al meer vaste lasten :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:08

....en zaken zoals of je in de Randstad woont of daar buiten, om eens een dwarsstraat te noemen.
Plat gezegd zijn in de Randstad meer banen, maar is het leven ook veel duurder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:09

Hangt d'r ook maar net vanaf waar je woont en hoe je leeft

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:12

ik ken iemand die nu die werkloos is meer verdient dan toen hij werkte.
Hij ziet zelf het nut niet van nog te gaan werken, want dan krijgt hij plots veel minder, en hij is meer tijd kwijt. Ik kan hem daar helemaal in volgen en zou exact hetzelfde doen moest ik hem zijn.
Fout ligt bij de regering, ze moeten het hele systeem maar eens goed aanpassen.
Als je er recht op hebt, dan moet je er maar gebruik van maken.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:18

inochiyo schreef:
Hij ziet zelf het nut niet van nog te gaan werken, want dan krijgt hij plots veel minder, en hij is meer tijd kwijt. Ik kan hem daar helemaal in volgen en zou exact hetzelfde doen moest ik hem zijn.

?? Dit kan in principe in Nederland niet. Je krijgt namelijk 70% van je laatst verdiende loon als WW.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:21

Janneke2 schreef:
xxCYNNxx schreef:

....ik lees dat dit oude info is en niet voor iedereen geldt.
Citaat:
de slimmere bijstandsgerechtigde die bijverdiend is echt niet zo achterlijk om die verdiensten op de bank te zetten natuurlijk. Want dan hoeft er idd geen belletje gepleegd te worden; dan is de pakkans groot ja, maar er zijn maar weinig die zo dom zijn om dat te doen...in verhouding tot de gehele groep fraudeurs dan.

Maar welke cijfers hanteer je?
Zo van: ik ken tien fraudeurs, negen van hen waren zo slim om het geld niet op de giro te zetten?

Citaat:
De bonnetjes van mooie nieuwe spullen geef je aan een familielid; liefst ouders, zodat gezegd kan worden dat de ouders die geschonken hebben.
....gesteld, datdie dus niet in de bijstand zitten.

Citaat:
Misschien niet moeilijk, maar het lijkt me een nare manier van door het leven moeten gaan....

Ik ken wel meer dan maar 10 fraudeurs..en geen een is zo dom het geld op de bank te zetten.

En dat die familieleden zelf niet in de bijstand moeten zitten, uh ja lijkt me duidelijk niet. Bovendien; alsof de hele familie maar in de bijstand zit, want dat ene gezin van die familie zit in de bijstand.

En ja; lijkt mij ook een hele nare manier van leven, maar dat is in de bijstand zitten sowieso; of je nu wel of niet fraudeert.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:23

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat nog vrij veel mensen vinden dat je met een uitkering dus schijnbaar ook recht hebt op alle luxe. Nee dat vind ik dus niet. Als je werkt verdien je geld en van geld kun je iets kopen, verdien je veel geld kun je je luxe veroorloven. Een paard is een behoorlijk grote luxe, als je niet werkt om wat voor reden dan ook dan zul je in mijn ogen genoegen moeten nemen met minder. Iemand met 1 been kan ook minder als iemand met 2 benen. Iemand die niet kan of wil leren verdient ook minder als een professor of doktor. Ik zou ook wel graag willen wat john de Mol heeft maar helaas verdien ik niet zoveel en zal ik genoegen moeten nemen met minder. Iemand die niet werkt en dus niet bijdraagt op wat voor vlak ook aan sociale voorzieningen, moet blij zijn dat we in een land leven waar ze uberhaupt nog geld krijgen. Tenslotte krijgen ze niet alleen geld maar worden ook alle sociale kosten zoals ziekenfonds enz. ook nog eens betaald. Verder krijgt iemand die niet werkt ook nog eens verschillende toeslagen. Je moet je eens voorstellen hoe het is voor de mensen die WEL werken, die dit dus allemaal moeten bekostigen en steeds maar meer belasting moeten betalen omdat er elke keer meer afhankelijke bij komen die wij als werkende moeten bekostigen en zelf geen recht hebben op toeslagen en zelf hun ziektekosten enz. moeten betalen. Hoe oneerlijk is het verdeeld.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:25

Symbeami schreef:
inochiyo schreef:

?? Dit kan in principe in Nederland niet. Je krijgt namelijk 70% van je laatst verdiende loon als WW.

Ik ben dan ook van belgie. en dat is in principe hier ook zo. Maar de optel som van verschillende dingen waar je als werkloze recht op kan hebben kan dus hoger zijn dan hetgeen je verdient hebt toen je nog werkte.
het is uiteraard wel beperkt in de tijd, maar zolang je kan profiteren, waarom niet?
neemt niet weg dat er in belgie ook mensen zijn die moeilijk rondkomen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:27

Symbeami schreef:
inochiyo schreef:

In principe kan het idd niet, maar als je ineens daardoor in aanmerking komt voor allerlei subsidies en toeslagen kun je uiteindelijk op jaarbasis toch beter af zijn. Al lijkt mij dat dat verschil nooit heel groot kan zijn.

Overigens draag je wel degelijk bij aan sociale voorzieningen hoor met een uitkering; ook die zijn gewoon belast; anders zou er ook niet gesproken worden over bruto bedragen. Het zal denk ik wel minder zijn dan bij een arbeidsinkomen.
De enige hier in Nederland die geen loonbelasting betaalt is de koning. Verder betaalt iedereen hier in Nederland belasting; dus ook die bijstandstrekker, de ww'er en wajongers. Hoe krom ook; want de koning betaalt geen belasting, want dat geld komt uit de schatkist, dus wordt geredeneerd dat dat dan min of meer een sigaar uit eigen doos is. Maar dat geld net zo goed voor uitkeringen natuurlijk, maar die zijn wel degelijk belast.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:37

Ik zie hier eigenlijk alleen maar verhalen dat iemand die bij het UWV loopt eigenlijk nergens meer recht op heeft. In het begin vond ik dit een interessant topic maar nu krijg ik steeds meer een vieze smaak ervan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:37

cavaletti schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat nog vrij veel mensen vinden dat je met een uitkering dus schijnbaar ook recht hebt op alle luxe. Nee dat vind ik dus niet. Als je werkt verdien je geld en van geld kun je iets kopen, verdien je veel geld kun je je luxe veroorloven.

...en als je werkt, betaal je sociale premies en in geval van nood krijg je dus 70% van je salaris, waar je zelf voor hebt betaald.
En waarvan je mag doen wat je wilt.

Citaat:
Iemand die niet kan of wil leren verdient ook minder als een professor of doktor.

Ja, helaas, dat is zo en ik vind dat onterecht.
Studeren is leuk, dat je later na een studie meer verdient is in mijn (gestudeerde en principiële) ogen volstrekt onzinnig. (=je hoeft niet beloond te worden omdat je al iets leuks deed).

Citaat:
blij zijn dat we in een land leven waar ze uberhaupt nog geld krijgen. Tenslotte krijgen ze niet alleen geld maar worden ook alle sociale kosten zoals ziekenfonds enz. ook nog eens betaald. Verder krijgt iemand die niet werkt ook nog eens verschillende toeslagen.

...hoe ging dat liedje ook al weer:"dankbaar moet je zijn, nederig en klein, en bang als een konijn".

Citaat:
Je moet je eens voorstellen hoe het is voor de mensen die WEL werken, die dit dus allemaal moeten bekostigen en steeds maar meer belasting moeten betalen omdat er elke keer meer afhankelijke bij komen

Misschien je eens verdiepen in hoe het echt zit?
Als werkende ben je echt NIET de enige die betaalt, hoor!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:42

Nou ik ben verleden jaar maart m'n baan kwijt geraakt door bezuinigingen en reorganisatie. Ik kreeg daarna een ww en dat is echt geen vetpot. Eerste 2 maanden 75% en daarna 70%. Ik januari liep m'n uitkering ten einde en vanaf die tijd doen we alles op 1 inkomen. Ik kan je zeggen dat dat niet te doen is met een paard. Gelukkig komt er eind vd maand vakantiegeld binnen (dus ook van 1 inkomen) en dat gaat ook weer snel op.
Gelukkig eindelijk vanaf eind juni weer aan t werk *\o/*
Het is geen lolletje om eind vd maand geld te moeten lenen om eten te kunnen kopen.
Dus als je in zo'n situatie zit kan ik me niet voorstellen dat je een paard gaat kopen. Ik ben blij dat het er voor mij nu weer goed uit gaat zien en dat ik m'n schat kan houden.