Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mick75 schreef:Niet iedereen kan hondentaal lezen. Voor het zelfde geld denken die ouders dat hondje het spelletje gewoon meespeelt. Is voor niet-hondenkenners een vrij logische reactie.
Citaat:Diegenen die fout zijn zijn dus de eigenaren van de hond en niemand anders. Die hadden het dier zodanig moeten beschermen dat het kind de hond niet kon pesten, en moeten ingrijpen toen dat toch gebeurde.
Citaat:Je kan nou eenmaal NIET van de hele wereld verwachten dat die hondentaal begrijpen, terwijl ze niets met honden hebben of er mogelijk zelfs bang voor zijn.
Ik vind het doodeng dat er mensen zijn die de ouders van dit kindje (waarvan je geen idee hebt hoeveel verstand die hebben van honden) als schuldige aanmerken... Echt gewoon ongelooflijk!
slimmerik schreef:Nikass schreef:Ik zou graag een voorbeeld hebben van een hond die uitvalt zonder reden. Als je weet dat honden altijd bezig zijn met oorzaak-gevolg en dus feitelijk voor alles wat ze doen een reden hebben, is het heel apart dat ze voor zo'n sterk gedrag als uitvallen opeens helemaal geen reden nodig zouden hebben.
Voorbeeld van een hond die uitvalt zonder reden en een incapabele baas zag ik gister nog voorbij komen: http://www.npo.nl/opgelicht/16-09-2014/AT_2015723 (begin programma zie je al een stukje)
De hond is gewoon een modeverschijnsel en wordt vaak aangeschaft door helden op sokken die stoer willen lijken maar zich 0,0 % verdiepen in karakter of afstamming ..... Daarom lopen asiels er ook van over.
De hond heeft doorgaans een prachtkarakter maar in verkeerde handen een moordmachine. Helaas heeft het grootste deel een aso lijkende eigenaar. Vandaar verkeerde imago. Dit ten koste van de kundige eigenaars en goed opgevoede honden.
Ossi schreef:Nikass schreef:Ik zou graag een voorbeeld hebben van een hond die uitvalt zonder reden. Als je weet dat honden altijd bezig zijn met oorzaak-gevolg en dus feitelijk voor alles wat ze doen een reden hebben, is het heel apart dat ze voor zo'n sterk gedrag als uitvallen opeens helemaal geen reden nodig zouden hebben.
Ik zeg toch minuscule reden... dat is nog altijd een reden zoals je mij al vertelde...
briitje schreef:omdat jij alleen maar staffs met macho baasjes ziet en chi's met pc trutten, betekent niet dat ze helemaal niet bij verantwoordelijke eigenaren zitten.
Waar zeg ik dat dan? Ik zeg toch ook niet dat het onmogelijk is?
Ik ben alleen van mening dat het bij een bepaalde cultuur hoort, dat ik geen hoge pet op heb daarvan moge duidelijk zijn.Ayasha schreef:de kans is reëler dat jij ziet wat je wil zien en dat je niet ziet wat tegen je vooroordeel ingaat of het wel ziet maar het voor het gemak "vergeet".
Ik zie wat ik zie, maar waarschijnlijk is mijn spreekwoordelijke bril anders dan die van jullie.
Maar ik hou er mee op, die hond is dood/neergeschoten. Verder is het alleen maar offtopic.
rainbow8 schreef:3,5 jaar geleden ging werken bij een mevrouw met 2 rotties en 1 herder kruising. Eerst kennismaken, mevr vroeg of ik koffie wilde. ik wilde graag thee. Terwijl ik opsta om m'n jas uit te doen stond de herderkruising achter me. Nog voordat ik m'n jas uit had hing hij al in m'n elleboog. Er was geen aanleiding, geen waarschuwing. Dus er zijn wel degelijk honden die uit het niets grijpen.
rainbow8 schreef:3,5 jaar geleden ging werken bij een mevrouw met 2 rotties en 1 herder kruising. Eerst kennismaken, mevr vroeg of ik koffie wilde. ik wilde graag thee. Terwijl ik opsta om m'n jas uit te doen stond de herderkruising achter me. Nog voordat ik m'n jas uit had hing hij al in m'n elleboog. Er was geen aanleiding, geen waarschuwing. Dus er zijn wel degelijk honden die uit het niets grijpen.
mick75 schreef:Je kan helaas niet altijd voorkomen dat kinderen/ mensen die geen verstand hebben van honden er toch mee in aanraking komen. Of wil je al die mensen verbieden op straat te komen?
Ik ken genoeg mensen die honden niet begrijpen en nadat ik dat filmpje van de vorige pagina liet zien echt dachten dat de hond aan het meespelen was met het kind, die zagen daar met de beste wil van de wereld geen agressie in. Dus hebben in hun ogen geen enkele reden het kind bij de hond weg te halen, want hond en kind spelen toch zo leuk samen? En als hond dan bijt, dan heeft dus de hond het gedaan want ze waren net nog zo lief aan het spelen, samen. Toch?
Dat heb je als hondenbaasje gewoon te voorkomen. Niets ouders zijn fout. Baasje is fout. Baasje moet hond niet alleen laten met kind. Komt er een kind langs? Afspraken maken met kind en als dat niet lukt om wat voor reden dan ook, hond in bench of in andere kamer. Jouw hond, jouw verantwoordelijkheid dat anderen hem niet pesten, maar ook jouw verantwoordelijkheid dat anderen (kinderen) niet in de gelegenheid komen hem te pesten, of signalen verkeerd op kunnen vatten.
Kinderen horen trouwens inderdaad niet zomaar op (vreemde) honden af te rennen, en dat mogen ze gerust leren van mij. Maar in dit filmpje gaat het niet om een kind dat buiten vrolijk op een hond afrent, maar om een kind dat binnen, op een bank zit te spelen met een hond die dat iets minder op prijs stelt. Een compleet andere situatie dus, die werkelijk niets te maken heeft met het op straat een hond tegenkomen. Deze situatie had de hondeneigenaar al had moeten voorkomen door op voorhand de hond in een bench te doen/ in een andere kamer te doen/ het kind duidelijk te maken dat hond moe is en wil slapen.
Ayasha schreef:No way dat mijn hond in mijn huis opgesloten zou worden voor andermans koter. Kan kind zich niet gedragen laat je hem maar thuis. De hond is hier thuis. Klaar. Nu zou ik een kind ook niet laten spelen met mijn Jack omdat kinderen haar al snel te ruw zijn en dan is ze op haar ongemak. Ik zeg altijd 'laat haar maar naar jou toe komen en rustig aan Swart anders maak je haar bang' dat helpt altijd tot nu toe maar zou dat niet help, zou het niet de hond zijn die elders heen zou gaan.
Nikass schreef:Ayasha schreef:No way dat mijn hond in mijn huis opgesloten zou worden voor andermans koter. Kan kind zich niet gedragen laat je hem maar thuis. De hond is hier thuis. Klaar. Nu zou ik een kind ook niet laten spelen met mijn Jack omdat kinderen haar al snel te ruw zijn en dan is ze op haar ongemak. Ik zeg altijd 'laat haar maar naar jou toe komen en rustig aan Swart anders maak je haar bang' dat helpt altijd tot nu toe maar zou dat niet help, zou het niet de hond zijn die elders heen zou gaan.
Precies
Zoolgangster schreef:rainbow8 schreef:3,5 jaar geleden ging werken bij een mevrouw met 2 rotties en 1 herder kruising. Eerst kennismaken, mevr vroeg of ik koffie wilde. ik wilde graag thee. Terwijl ik opsta om m'n jas uit te doen stond de herderkruising achter me. Nog voordat ik m'n jas uit had hing hij al in m'n elleboog. Er was geen aanleiding, geen waarschuwing. Dus er zijn wel degelijk honden die uit het niets grijpen.
En hoe reageerde de mevrouw? "Zoiets doet ie anders nóóit" ?
Natuurlijk kunnen hier mensen dan achteraf zeggen in zo'n geval: "Ja maar, jij stond ook in 1x op en dan ben je natuurlijk bedreigend en dan die jas nog bla bla... " Maar het feit blijft: dat was voor jou geen veilige hond in de omgang... de eigenares had jou moeten beschermen tegen het potentiële gevaar en had moeten zorgen dat die hond niet bij jou kon... maar waarschijnlijker is dat die vrouw gewoon niet doorheeft hoezeer de honden bij haar in huis de dienst uitmaken en niet zijzelf, zodat de aanval ook voor haar een complete verrassing was, dus een gevalletje: "Zoiets doet ie anders nooit..."