Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:01

Kohtje, als je terugleest dan zul je zien dat velen die mening delen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:03

Nicolletje schreef:
Off piste is ook niet raar!
Alleen dit gaat wel onder begeleiding van een speciale gids. (een aantal wintersportdekkingen van de verzekering stelt dit als eis, of je moet een speciale bergsport verzekering afsluiten)

Het probleem is alleen elk jaar die gekken die zonder enige voorbereiding, ervaring of benul van de piste af dwalen "doen we wel effe" je ziet ze vanuit de liften soms al kloten in onherbergzaam gebied.
Dat Friso en familie geld zat hebben om hem met de helikopter weg te dragen, veel gewone mensen hebben dat niét maar weten niet dat hun off piste avontuur mogelijk niet verzekerd is.

In een ander topic heb ik n.a.v. een foto die ik daar zag ook een reactie gegeven:

Ik schreef:
Sowieso, met off piste, denk eraan dat in Oostenrijk en Zwitserland de bossen tussen de pistes 'wildruhezones' of 'wildschutzgebiete' kunnen zijn, waar dieren kunnen schuilen tegen de massa's toeristen op de berg...
http://www.wildruhezonen.ch/wr201.php
Ook heb je grote kans dat je ongemerkt aanwas van jonge plantjes en boompjes (zo belangrijk!) kapotskiet.

Ik dénk zomaar dat die Florian Moosbrugger daar wel een klein beetje de weg wist, hoor.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:05

Nikka schreef:
Jolien87 schreef:
Nee, ik heb ook niet gezegd dat het precies zo is. Maar het is wel waarschijnlijk dat hij lang genoeg zonder zuurstof heeft gezeten om een hartstilstand te veroorzaken.
Maargoed, als we er niks van kunnen zeggen, waarom hebben we het er dan nog over?

Je kan ook een hartstilstand krijgen door onderkoeling, dus het zegt helemaal niks.

Klopt, maar ik reageerde nu enkel op het feit of hij wel of niet een hartstilstand kon krijgen door eventueel zuurstoftekort.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:06

Eind van de week verwachten ze toch een voorlopige prognose? of is dat ook weer veranderd?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:08

Blue_Eyes schreef:
Ik dénk zomaar dat die Florian Moosbrugger daar wel een klein beetje de weg wist, hoor.

Ik heb het niet over die vent.... (in het algemeen, er zijn nog meer mensen jaarlijks op de piste en wie weet... steekt er iemand wat van op nu)
Dat is juist het wrange ervan, die Moosbrugger heeft al insider in het gebied écht een inschattingsfout gemaakt of brute pech gehad.
Ik had me ook veilig gevoeld met hem op stap.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:11

vuurneon schreef:
Eind van de week verwachten ze toch een voorlopige prognose? of is dat ook weer veranderd?

Via onderstaand gelinkte nieuwsbericht is het volgende te lezen over het stellen van een prognose:

"De artsen die de prins behandelen zullen inhoudelijk mededelingen doen over zijn prognose, zodra zij daartoe in staat zijn. Dat is op dit moment nog niet het geval."

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/22/binnenland/RVD_gezondheidssituatie_prins_Friso_onveranderd.xml

vuurneon

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:15

Dank je! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:19

Die vent... Een beetje respect voor die man mag wel hoor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:27

Djeezus op slakken zout leggen zeg :? Vent is toch een normaal Nederlands woord??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:30

Nah, ik vind het niet zo vriendelijk klinken :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:31

Da's dan jouw interpretatie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:34

Mwah, das toch wel redelijk algemeen dat vent meestal in negatieve zin gebruikt wordt, net als wijf

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:51

Tja.

Citaat:
vent m

een kerel, een man (wordt zowel positieve als in negatieve zin gebruikt)

Een toffe gozer, een jofele vent.
Nee, die man van mij, dat is een eitje, een vent van niks!

Van Dale
Citaat:
U heeft gezocht op het woord: vent.

 vent de; m kerel, man

Dus het tv programma "Hoe vind ik een vent? " zou dus voor mannen "Hoe vind ik een wijf" heten?

Maargoed dit is wel erg off topic. Ik probeer hier met mijn wintersportervaring mensen te informeren en wat je erin leest moet je zelf weten,
Een zin verderop zeg ik dat ik zó met hem op stap was gegaan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:54

Ja laten we een discussie gaan houden over vent... daar gaat dit topic ook over :j

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:55

trekpaardluf schreef:
Ja laten we een discussie gaan houden over vent... daar gaat dit topic ook over :j

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:28

Of hij zuurstoftekort heeft gehad ligt niet alleen aan hoeveel zuurstof hij in de sneeuw nog had om in te ademen.... maar ook hoe snel de plek om zijn hoofd verzadigde met CO2 dat hij uitademde. Een te hoog Co2-gehalte geeft ademprikkel, maar als de lucht die nog beschikbaar is dan steeds meer wordt vervangen door CO2 dan.....wil ik niet eens weten hoe dat voelt, bah wat naar. Feit is dat de CO2 geen kant op kon en de ruimte om zijn hoofd nihil was.
Hier kan je zien hoe snel dat gaat per ademing:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitademing

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:41

Dus heel simpel uitgelegd Repelsteel, zou je kunnen zeggen dat de zuurstof in de lucht die je telkens opnieuw inademt steeds minder wordt. Of niet?
Het klinkt wel heel logisch maar je moet er inderdaad niet aan denken hoe zoiets zou voelen. Laten we hopen dat Friso hier zo min mogelijk van heeft gemerkt in zijn buitenbewustzijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:45

Jolien87 schreef:
Dus heel simpel uitgelegd Repelsteel, zou je kunnen zeggen dat de zuurstof in de lucht die je telkens opnieuw inademt steeds minder wordt. Of niet?
Het klinkt wel heel logisch maar je moet er inderdaad niet aan denken hoe zoiets zou voelen. Laten we hopen dat Friso hier zo min mogelijk van heeft gemerkt in zijn buitenbewustzijn.

Dat schijnt best ongemerkt te gaan, daar krijg je zelfs bij je volle bewustzijn niet veel van mee.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:48

Maar je merkt het toch wel wanneer je beschikbare zuurstof afneemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:50

Statistisch gezien zou de ademhalingsprikkel steeds sterker moeten worden,een beetje dat gevoel dat je krijgt wanneer je je adem inhoudt. Dat gevoel wordt veroorzaakt door een te hoog CO2 gehalte, niet door een tekort aan zuurstof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:02

Fysiologische werkingen
Kooldioxide is een kleurloos–en grotendeels reuk- en smaakloos gas. Daarom is het voor de menselijke zintuigen praktisch niet waarneembaar.
Kooldioxide wordt als niet-giftig beschouwd. Het is geen gevaarlijke stof, zoals bedoeld in de Arbo-wetgeving inzake gevaarlijke stoffen.
De lucht die wij inademen, bevat ca. 0,03 vol.% kooldioxide. Bij hogere concentraties kan CO2 schadelijk zijn voor de gezondheid.
Bij 3-5 vol.% CO2 in de inademingslucht ontstaan hoofdpijn, storingen in de ademhaling en onpasselijkheid. Een concentratie van 8-10 vol.% kan leiden tot krampen, bewusteloosheid, ademstilstand en de dood.
Het zuurstofgehalte in de ademlucht bedraagt daarbij nog wel ongeveer 19 vol.% en zou dus voldoende moeten zijn.
De schadelijke fysiologische werking van dergelijke CO2-concentraties ontstaat dus niet als gevolg van zuurstofgebrek, maar door de directe werking van de kooldioxide. Om deze reden is er voor CO2 een maximaal toelaatbare concentratie (Publieke grenswaarde, vroeger MAC-waarde genoemd) vastgesteld van 0,5 vol.% bij beroepsmatige blootstelling.
Bovendien kan kooldioxide door haar zeer lage temperatuur schadelijk zijn voor mens en dier. Als ijskoud, vloeibaar gemaakt CO2 (of CO2 dat
door middel van expansie is afgekoeld), in sprayvorm of als sneeuw op de huid terechtkomt, kunnen er pijnlijke ’koudeverbrandingen’ ontstaan.
Gevoelig lichaamsweefsel, zoals het hoornvlies, loopt bijzonder gevaar. Ernstige koudeverbrandingen zijn levensgevaarlijk (zie hiervoor veiligheidsfolder nr. 1 van Linde Gas: ’Werken met cryogene gassen’).

bron: http://www.lindegasbenelux.com/internat ... 00.034.pdf

en :

Koolstofdioxide heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:
0,039 % Koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
0,15 % Binnenlucht[bron?]
0,3 % MIC-waarde
0,5 % MAC-waarde
1 % Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5 % Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2 % Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5 % Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[7] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8 % Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20 % en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide

;(

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:30

stef schreef:
Dat wellicht niet, maar zolang hij nederlander is, zal hij neem ik aan ook gewoon de verplichte verzekering moeten hebben? (goh... ik heb dat ooit geleerd.. maar ik weet het niet meer ;) )

Ik ben ook een nederlands staatsburger, maar niet verzekerd in NL :+ (wél in Dld natuurlijk).
Dikke kans dat Friso + fam. in Engeland verzekerd zijn en niet in NL (tenzij hij misschien voor een nederlandse firma in Engeland werkt?!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:17

Dat men over verzekeringen gaat discussieren...deze familie is zo bemiddeld, al zouden ze per dag de kosten zelf moeten betalen, dat zou hun een worst zijn......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:20

Ik ga er van uit dat hij met de val, de klap, de stress, al voordat hij ademnood kreeg bewusteloos is geraakt...en in bewusteloze toestand adem je langzamer dan in paniek, dan wordt het lichaam steeds koeler en is de metabolisme van de cellen ook heel langzaam...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:15