zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:30

Maar de staat is toch verantwoordelijk voor zijn burgers? Als er wijken zijn waar veel criminaliteit is e.d. dan is het toch de overheid die ingrijpt in zo'n wijk. Ik ben helemaal niet tegen harder straffen. Maar zoals ik eerder al zei is het in mijn ogen niet de enige oplossing. Criminaliteit komt ergens vandaan. En dan zie ik liever voorkomen dan genezen. Harder straffen alleen is geen oplossing voor dieper gaande problemen. Bijvoorbeeld groepsgedrag.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:30

Ik doe sowieso niet aan zwart wit denken. Iemand die de fout ingaat moet daarvoor (passend) gestraft worden, ik zeg niet dat dat niet zou moeten. Maar daarmee is (voor mij) niet de kous af. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar de kern van het probleem en dat daar iets mee wordt gedaan..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:31

Krips schreef:
Maar de staat is toch verantwoordelijk voor zijn burgers? Als er wijken zijn waar veel criminaliteit is e.d. dan is het toch de overheid die ingrijpt in zo'n wijk. Ik ben helemaal niet tegen harder straffen. Maar zoals ik eerder al zei is het in mijn ogen niet de enige oplossing. Criminaliteit komt ergens vandaan. En dan zie ik liever voorkomen dan genezen. Harder straffen alleen is geen oplossing voor dieper gaande problemen. Bijvoorbeeld groepsgedrag.

Jij legt het net ff wat beter uit dan ik :D dank u

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:32

Al dat begrip en zoeken naar de kern van het probleem schijnt alleen voor 1 bepaalde groep te gelden. Waarom wordt niet op dezelfde manier met aanhangers van de pvv omgegaan? Waarom wordt ook niet bij hen de kern van het probleem gezocht? Waarom worden die wel op een harde manier benaderd?
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 10-07-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:33

Excuses zoeken is zeker geen oplossing! En dat gebeurt al jaren en daarom is een partij als PVV zo gegroeid. Met pamperen kom je er dus niet, dat mag duidelijk zijn.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:33

Dan verschillen we daarin van mening.
Ik vind niet dat er op kosten van de WEL functionerende burger gezocht moet worden naar oplossingen voor andermans (criminele)problemen. En zeer zeker niet als bepaalde problemen voor blijven komen in een bepaalde bevolkingsgroep.. deze bevolkingsgroep heeft dezelfde kanzen gehad als ieder ander. (scholing, zorg, hulp bij dreiging in de criminaliteit te raken etc.)

Mocht men de keus maken toch voor een crimineel bestaan te kiezen, dan zijn de gevolgen daarvoor ook helemaal voor hem.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:34

jantergouw schreef:
Al dat begrip en zoeken naar de kern van het probleem schijnt alleen voor 1 bepaalde groep te gelden. Waarom wordt niet op dezelfde manier met aanhangers van de pvv omgegaan? Waarom wordt ook niet bij hen de kern van het probleem gezocht? Waarom worden die wel op een harde manier benaderd?

Ik snap niet helemaal goed wat je bedoelt. Ik zie deze manier voor elke bevolkingsgroep als hetzelfde. Ik zie namelijk geen verschil tussen een autochtone jongen die een bushokje ingooit als voor een allochtone jongen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:35

faye schreef:
Excuses zoeken is zeker geen oplossing! En dat gebeurt al jaren en daarom is een partij als PVV zo gegroeid. Met pamperen kom je er dus niet, dat mag duidelijk zijn.

Dat is inmiddels gebleken de afgelopen 10 jaar of meer. Als de ene manier niet werkt dan ben je fout bezig als je niet een andere manier gaat proberen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:36

Krips schreef:
jantergouw schreef:

Ik snap niet helemaal goed wat je bedoelt. Ik zie deze manier voor elke bevolkingsgroep als hetzelfde. Ik zie namelijk geen verschil tussen een autochtone jongen die een bushokje ingooit als voor een allochtone jongen.

Beiden moeten hard aangepakt worden. Wat dat betreft verschil ik niet van mening met je.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:38

Rebeccatjuh schreef:
Ik vind niet dat er op kosten van de WEL functionerende burger gezocht moet worden naar oplossingen voor andermans (criminele)problemen. En zeer zeker niet als bepaalde problemen voor blijven komen in een bepaalde bevolkingsgroep.. deze bevolkingsgroep heeft dezelfde kanzen gehad als ieder ander. (scholing, zorg, hulp bij dreiging in de criminaliteit te raken etc.)

Mocht men de keus maken toch voor een crimineel bestaan te kiezen, dan zijn de gevolgen daarvoor ook helemaal voor hem.

Maar wel betalen voor hooligans? Wel betalen voor autochtone jongeren in de kleine criminaliteit? Het is gewoon weg duurder om alleen hard te gaan straffen en niet de kern aan te pakken. Dan is het alleen symptoom bestrijding maar blijft het probleem voortduren. Hellaas is het niet zo dat iedereen in Nederland de zelfde kansen krijgen. Dat lijkt zo, en het is in grote mate zo, toch blijft het in praktijk niet altijd zo. Waar komt veel criminaliteit voor? In achterstandswijken. In arme arbeiderswijken waar men het gewoon helemaal niet breed heeft en snel in de criminaliteit vervallen en vervolgens de volgende generaties daarin meesleuren. Dit gebeurd niet alleen in wijken waar veel allochtonen wonen maar in alle achterstandswijken.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:59

Krips schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Maar wel betalen voor hooligans? Wel betalen voor autochtone jongeren in de kleine criminaliteit? Het is gewoon weg duurder om alleen hard te gaan straffen en niet de kern aan te pakken. Dan is het alleen symptoom bestrijding maar blijft het probleem voortduren. Hellaas is het niet zo dat iedereen in Nederland de zelfde kansen krijgen. Dat lijkt zo, en het is in grote mate zo, toch blijft het in praktijk niet altijd zo. Waar komt veel criminaliteit voor? In achterstandswijken. In arme arbeiderswijken waar men het gewoon helemaal niet breed heeft en snel in de criminaliteit vervallen en vervolgens de volgende generaties daarin meesleuren. Dit gebeurd niet alleen in wijken waar veel allochtonen wonen maar in alle achterstandswijken.

Beide groepen die jij noemt niet voor betalen. Laat hen de schade maar vergoeden, niet het probleem van de wel functionerende burger.
Ik denk dat het tijd is om harder te straffen, want hoe het nu gaat werkt het niet en kost het geld.

Mensen uit achterstandswijken, die het niet breed hebben, hebben dan het recht om in de criminaliteit te verdwijnen?
Waarom kunnen mensen uit achterstandswijken niet een hoge opleiding en baan hebben? Heeft men toch echt zelf in de hand.

Als je niet breed heeft is een vrijbrief om in de criminaliteit te belanden? Ik mis hier iets geloof ik.........
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en het succes wat daarvan afhangt.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:03

Krips schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Nergens ter wereld krijg je dezelfde kansen. Dat begint al bij je geboorte. De een komt uit een rijk gezin de ander uit een arm. Het kind uit een rijk gezin heeft veel meer kansen in het leven dan dat uit een arm gezin. Dat is dan nog steeds geen reden om crimineel gedrag te vertonen.
De een is knap de ander lelijk, de een heeft een hoog IQ de ander een laag. Allemaal dingen die het leven oneerlijk maken, desondanks is het geen reden om je zo tegen de maatschappij af te zetten als de bewuste groep doet.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:50

Een heel groot deel van het probleem zou opgelost worden als verboden werd om twee paspoorten te hebben. Als je niet kunt voldoen aan die eis dan zou je geen Nederlands paspoort moeten kunnen krijgen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:00

jantergouw schreef:
Een heel groot deel van het probleem zou opgelost worden als verboden werd om twee paspoorten te hebben. Als je niet kunt voldoen aan die eis dan zou je geen Nederlands paspoort moeten kunnen krijgen.

Helemaal mee eens. Twee nationaliteiten hebben is echt totaal debiel.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:06

toen was janesmith weg en kwam jangetrouw ervoor in de plaats. ze hebben elkaar nog nooit gequote.. zijn er tenminste nog 2 mensen het met elkaar eens in dit topic haha :P

CtjeLief schreef:
Ik geloof ook erg in het empoweren van jongeren (en mensen in het algemeen) dat is ook de focus die ik in mijn werk toespits.. Als je op de link klikt kun je een filmpje bekijken waarin jongeren empowered worden. Dit is wat ik ook doe binnen mijn werk, alleen doen wij het nog uitvoeriger, namelijk in een traject van een week.. Jongeren stappen als herboren uit deze week, ik heb veel (lastige, problematische) jongeren zien veranderen als een blad aan een boom..

Sommigen zullen hier wellicht niet in geloven, ik wel in ieder geval, en ben ervan overtuigd dat ene aanpak als deze meer effect heeft dan een harde straf..

http://www.omroep.nl/artikelen/durf-jij ... ep-te-gaan

precies. iemand bekend met civilsociety? daar komen zulke prachtige dingen uit voort! denk dat dat heel goed in jou kader past.

faye schreef:
De problemen met bijvoorbeeld marrokaanse jongens is grotendeels een cultuur probleem. Die gozertjes mogen alles, zijn de baas over oudere zussen. En dat los je neit op door ze zielig te vinden omdat men ze negatief zou benaderen. Tegenwoodig discrimineer je al als je een allochtoon niet voor laat bij de kassa!

dit vind ik echt kortzichtig hoor faye. zo simpel ligt het werkelijk niet. ik vind dit eigenlijk niet eerlijk tegenover mijn werk en de mensen waarmee ik werk. heb je bv wel eens echt achter de voordeuren gekeken van marokkaanse gezinnen? en dan in de zin van problematieken en hulpverlening? maar ook in privésferen? ik vind het een te makkelijke constatering van je. maargoed, 'alles is de schuld van de marokkanen, wij hollanders zijn het beste jongetje van de klas zoals altijd, zo is het altijd al geweest en zo zal het altijd blijven' wat doe ik eraan .. :Z

jammer dat bokt steeeeeds weer dezelfde discussie aangaat.
dit laat dus ook blijken dat al mijn typwerk (en dat van vele andere die wel breder en eerlijker kunnen/willen denken) nooit enige mening heeft veranderd hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:17

Dat jij als moslima je ogen er voor wil sluiten is wellicht logisch, maar als nuchtere hollandse die veel gesprekken heeft gehad met marokkaanse meiden sluit ik mijn ogen daar niet voor.

Blijf vooral excuses zoeken, dan is de PVV straks zo groot dat niemand er meer om heen kan. En is het Wilders niet, is het wel een ander. Dit kan zo niet langer doorgaan. Jullie willen toch gelijkheid? Ik zie er weinig van!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:21

zucht.
kan je me niet eens als mens aanspreken?

er is helemaaal niets logisch aan. ik ben gewoon een hollander, een wereldburger! iemand die zich JUIST inzet voor mijn medemens.

je hoeft me echt niet als 1 of andere zweverige leeghoofdige onderdrukte hoofddoek te behandelen. behandel me nu maar eens als een mens!
(soms krijg je toch de drang om een shaduwaccount aan te maken zonder profielinfo.. zodat mensen je wel neutraal moeten beoordelen }:0 )

ik zeg toch ook niet tegen jou 'dat jij als ongelovige hollander geen partij kiest voor die 'islamitische' marokkanen dat kan ik begrijpen'/

hahahah NUCHTER! je kent mij echt niet he. nuchterheid is mijn achternaam
vele gesprekken? damn het is mijn werk om ze uit de oliebol te halen en handvaten voor het leven te geven

ik had zo'n reactie eigenlijk wel verwacht. het is heel moeilijk om breed te denken en naar anderen te luisteren zonder vooroordeel.

jullie?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:49

jameyskatje schreef:
toen was janesmith weg en kwam jangetrouw ervoor in de plaats. ze hebben elkaar nog nooit gequote.. zijn er tenminste nog 2 mensen het met elkaar eens in dit topic haha :P

waarom noem je niet iedereen op die een ander nog niet gequote heeft en alleen ons? Is er iets dat je kwijt wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:51

Jameyskatje, je moet jezelf niet steeds in een slachtofferrol plaatsen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:53

natuurlijk
en ik heb ook lange tenen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:53

@jangetrouw: nee, het viel me op, verder niets ernstigs. als ik iets kwijt wil dan hoor je dat wel hoor.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:54

jameyskatje schreef:
natuurlijk
en ik heb ook lange tenen.

en oogkleppen. zou het bijna vergeten

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:58

jameyskatje schreef:
@jangetrouw: nee, het viel me op, verder niets ernstigs. als ik iets kwijt wil dan hoor je dat wel hoor.

Mij zijn ook een paar dingen opgevallen!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:12

Krips schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Beide groepen die jij noemt niet voor betalen. Laat hen de schade maar vergoeden, niet het probleem van de wel functionerende burger.
Ik denk dat het tijd is om harder te straffen, want hoe het nu gaat werkt het niet en kost het geld.

Mensen uit achterstandswijken, die het niet breed hebben, hebben dan het recht om in de criminaliteit te verdwijnen?
Waarom kunnen mensen uit achterstandswijken niet een hoge opleiding en baan hebben? Heeft men toch echt zelf in de hand.

Als je niet breed heeft is een vrijbrief om in de criminaliteit te belanden? Ik mis hier iets geloof ik.........
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en het succes wat daarvan afhangt.

Ik zeg helemaal niet dat 'ze' niet meer de verantwoordelijk zijn voor hun daden. Straffen absoluut en niet 'knuffelen'. Dat hoor je me nergens zeggen. Het gaat er niet om dat je die jongens anders straft omdat er een dieperliggende oorzaak is voor hun gedrag. Het gedrag blijft hetzelfde. Maar als extraatje ook meteen die dieperliggende oorzaak aanpakken. Zorgen dat in achterstandswijken de criminaliteit afneemt waardoor niet nog meer jongens erin vervallen. Coach die jongens goed en laat ze zien wat ze waard zijn als ze uit die wijk komen. Nogmaals. Het is én én. Niet óf óf.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:14

Kom op zeg, Jameyskatje gaat in ieder geval de discussie aan! Daar heb ik immens respect voor ( ja, en ook erger ik me weleens en dat zal over en weer zijn)
Ik heb vaak achter de deur van Marokaanse gezinnen gekeken. Meestal is men daar erg gastvrij.
In deze gezinnen is het opstandige gedrag van de Marokaanse jongeren vaak ook het gesprek van de dag. Velen schamen zich voor hen.
En het wordt een vicieuze cirkel. De Nederlanders discrimeneren hen en daarin zien zij aanleiding om te rellen.