Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:47

faye schreef:
Het lijkt me niet dat we in Nederland aparte sportclubjes moeten gaan subsidiëren, dat werkt de toch al zo moeizame integratie tegen. Zonde van het geld dus.

Dat vind ik dus ook :Y)
Gewoon mee kunnen doen anders niet zeuren, maar blijkbaar ben ik moeilijk ;)
(nogmaals, tenzij er uitzonderingen zijn wegens lichamelijke problemen, das geen keuze)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:48

Maar als je iemand uitsluit op grond van het dragen van een hoofddoek is dat op grond van geloofsovertuiging. Ik vind dat in het sportregelement kan staan dat je geen loshangende kleding mag dragen of iets dergelijks, maar dat dat niets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek. Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof. Er zijn wel meerdere dingen die misschien niet veilig zijn met sporten maar toch niet geweigerd kunnen worden. Bijvoorbeeld beugels of brillen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:50

CtjeLief

Citaat:
Misschien moet jij eens lezen wat ik steeds schreef. SPORTREGELS.....niks geloofsovertuiging dus.

in de genoemde gevallen werd er onderscheid gemaakt op grond van geloof.. Vind je het heel erg als ik er vanuit ga dat de CGB weet waar ze het over heeft?

RoodZonnetje

superwoman schreef:
(nogmaals, tenzij er uitzonderingen zijn wegens lichamelijke problemen, das geen keuze)

Nee hoor, helemaal niet moeilik.
Wat mij met name stoort is dat het altijd over Moslims gaat wanneer het gaat om aanpassingsproblematiek en discriminatie. De nadruk wordt zo ontzettend op Moslims gelegd. Mja zij vallen misschien meer op in hun geloofsovertuiging. Maar wanneer je als school (of wat dan ook) duidelijk communiceert dat álle geloofsuitingen niet toegestaan zijn is er geen probleem lijkt me. Probleem ontstaat mijns inziens voornamelijk doordat er steeds gezeverd wordt over hoofddoekjes. En rokken en keppeltjes etc. niet genoemd worden (terwijl er toch zat scholen bestaan waar je geacht wordt met lange rok te lopen als meisje)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:51

Krips schreef:
Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof

En dat staat mij tegen, die uitzonderingen en dat gaat verder, contact met mannen bijv en dus ook bij blessures

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:51

KiWiKo schreef:
ik heb uit een ander topic geleerd dat er ook speciale sporthoofddoekjes bestaan :)

klopt.. een paar pagina's terug heb ik een paar foto's geplaatst. je kan ook kijken op http://www.capsters.com

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:53

Krips schreef:
Maar als je iemand uitsluit op grond van het dragen van een hoofddoek is dat op grond van geloofsovertuiging. Ik vind dat in het sportregelement kan staan dat je geen loshangende kleding mag dragen of iets dergelijks, maar dat dat niets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek. Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof. Er zijn wel meerdere dingen die misschien niet veilig zijn met sporten maar toch niet geweigerd kunnen worden. Bijvoorbeeld beugels of brillen.

Nee.......... heeft alleen met veiligheid te maken. Brillen mag je bij veel sporten ook niet dragen! Losse flodderige kleding mag je bij veel sporten ook niet dragen. heeft niks met uitsluiting op geloofsovertuiging te maken, maar alles met veiligheid!!

ik vind het persoonlijk ook een beetje raar om daar de stempel geloofovertuiging en uitsluiting aan te hangen.

En ik heb in een ander topic al aangegeven dat ik niet iemand les ga geven die met een hoofddoek op een paard zit! gewoonweg omdat ik geen wapperende dingen wil hebben :) Ook losse jassen, bloesjes of alles anders vind ik niet OK, en ik wil lang haar altijd in een staart!!

Sporthoofddoek vind ik helemaal prima!

Springert

CtjeLief schreef:
Springert, je slaat de plank totaal mis. Moslima's kunnen sporten, ook judo, vollebal of je het nou wil of niet.. Waarom ben je zo gefocussed op wedstrijden? Omdat daar hoofddoeken vaak (niet altijd!) nog worden geweigerd -dit ga ik zeker nader onderzoeken, je hebt nog geen bronnen aangetoond, dus wil ik met eigen ogen zien heb daar nog wel twijfels bij- en dus past dat in jouw straatje en ga je er zo op door.

Je kunt ook PRIMA sporten zonder wedstrijdverband hoor :) In Nederlanden mogen mensen NIET geweigerd worden op grond van geloof, staat in de wet.. Lijkt me de meest waardevolle bron, toch?

Maar het veiligheidsaspect gaat daar boven.
Je hebt wet boven wet.
En de geloofswet valt in het niet bij de veiligheidwet.

jameyskatje

superwoman schreef:
faye schreef:
Het lijkt me niet dat we in Nederland aparte sportclubjes moeten gaan subsidiëren, dat werkt de toch al zo moeizame integratie tegen. Zonde van het geld dus.

Dat vind ik dus ook :Y)

"gewoon mee kunnen doen".. je bedoeld dus 'gewooon hoofddoek af'.. vrouwen willen dat niet, DUS gaat het meerendeel NIET sporten. DUS wordt de itergratie alles behalve gestimuleerd. met stroop vang je meer vliegen dan met azijn . dit heet simpelweg maatschappelijke activering, daarin moet je flexibel en creatief kunnen zijn en SAMEN kunnen zoeken naar een oplossing.

en inderdaad, hier gaat veel subsidie naar uit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:54

@Springert
De Nederlandse korfbal-verbond zegt dit:
Citaat:
Wanneer moslimmeisjes geen rokje aan mogen of willen doen, dan heeft het toch geen zin om hen bij het korfbal te betrekken?
Soms mogen moslima’s alleen onder bepaalde voorwaarden aan sport doen. Bijvoorbeeld als zij een hoofddoek, lange broek en/of een t-shirt met lange mouwen kunnen dragen of wanneer de activiteiten duidelijk afgeschermd worden van jongens en mannen (bijvoorbeeld speciale meisjes-/vrouwenavonden). Het is de ambitie van het KNKV om deze moslima’s desondanks te betrekken of betrokken te houden bij de vereniging. Er zal dus door het KNKV gekeken gaan worden naar oplossingen hiervoor, zoals bijpassende kledingvoorschriften.

http://www.knkv.nl/flex/site/Page.aspx?PageID=14789

Dus hoezo is het voor een korfbalvereniging verboden om meisjes met een hoofddoek mee te laten spelen?
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-05-10 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:54

Heino schreef:
superwoman schreef:

Nee hoor, helemaal niet moeilik.
Wat mij met name stoort is dat het altijd over Moslims gaat wanneer het gaat om aanpassingsproblematiek en discriminatie. De nadruk wordt zo ontzettend op Moslims gelegd. Mja zij vallen misschien meer op in hun geloofsovertuiging. Maar wanneer je als school (of wat dan ook) duidelijk communiceert dat álle geloofsuitingen niet toegestaan zijn is er geen probleem lijkt me. Probleem ontstaat mijns inziens voornamelijk doordat er steeds gezeverd wordt over hoofddoekjes. En rokken en keppeltjes etc. niet genoemd worden (terwijl er toch zat scholen bestaan waar je geacht wordt met lange rok te lopen als meisje)

Dat laatste ben ik dus ook op tegen :D

Geloof kan best mooi zijn als men het als liefde en steun ervaard, maar nogmaals imo moet je dat wel thuis laten. Het is nergens voor nodig om dat ook naar buiten te dragen en daardoor dus uitzonderingen te vragen - eisen!.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:55

faye schreef:

Precies dat was de reden waarom ik het in eerste instantie aanhaalde, maar er zijn er hier die het schijnbaar prettiger vinden om het op geloof te gooien. Ik deed dat al vanaf het begin niet, maar haalde precies aan wat jij zegt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:55

klopt, en ook heb ik (meerdere keren) aangegeven dat uit veiligheidsredenen geweigerd mag worden, maar NIET op grond van geloof. En die veiligheidsredenen gelden niet voor alle sporten.. Ik heb het nu denk ik vaak genoeg uitgelegd. Sporten voor Moslima's is dus mogelijk, genoeg voorbeelden gezien, genoeg bronnen gezien..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:56

superwoman schreef:
Krips schreef:
Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof

En dat staat mij tegen, die uitzonderingen en dat gaat verder, contact met mannen bijv en dus ook bij blessures

het staat jou tegen, maar het is dus niet jou probleem. vrouwen kunnen sporten, ze hebben genoeg keus. wat blessures betreft ook. ik heb altijd kunnen kiezen uit een vrouwelijk masseur, fysio en chiropractor. vooral in de grote steden kan je deze keus gemakkelijk maken, omdat het meerendeel van hun clienten die wens heeft en dus spelen ze daarop in. in noodgevallen kan je gewoon door een man behandeld worden btw, gezondheid gaat altijd nog voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:56

jameyskatje schreef:
"gewoon mee kunnen doen".. je bedoeld dus 'gewooon hoofddoek af'.. vrouwen willen dat niet, DUS gaat het meerendeel NIET sporten. DUS wordt de itergratie alles behalve gestimuleerd. met stroop vang je meer vliegen dan met azijn . dit heet simpelweg maatschappelijke activering, daarin moet je flexibel en creatief kunnen zijn en SAMEN kunnen zoeken naar een oplossing.

en inderdaad, hier gaat veel subsidie naar uit

Maar waarom moet de rest buigen om de moslimse vrouwen te stimuleren?
Ik geloof niet dat beide flexibel zijn namelijk, als het gaat om het geloof en dus ook de hoofddoek.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:57

KiWiKo schreef:
Krips schreef:

Nee.......... heeft alleen met veiligheid te maken. Brillen mag je bij veel sporten ook niet dragen! Losse flodderige kleding mag je bij veel sporten ook niet dragen. heeft niks met uitsluiting op geloofsovertuiging te maken, maar alles met veiligheid!!

ik vind het persoonlijk ook een beetje raar om daar de stempel geloofovertuiging en uitsluiting aan te hangen.

En ik heb in een ander topic al aangegeven dat ik niet iemand les ga geven die met een hoofddoek op een paard zit! gewoonweg omdat ik geen wapperende dingen wil hebben :) Ook losse jassen, bloesjes of alles anders vind ik niet OK, en ik wil lang haar altijd in een staart!!

Sporthoofddoek vind ik helemaal prima!

Maar mijn hele punt is dus dat een blousje iets anders is dan een hoofddoek. En dat dit als iets anders moet worden gezien. Dat het afdoen van een hoofddoek niet hetzelfde is als het aandoen van een ander tshirtje. En dat een moslima indd gewoon een sporthoofddoek kan opdoen om het risico (als dat al bestaat) zo min mogelijk aanwezig te laten zijn en dat dan naar mijn mening zo een meisje niet mag worden uitgesloten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:57

jameyskatje schreef:

Nee, gelijke regels voor iedereen. Dus voor iedere geloofsuiting, cultuur of wat dan ook. Niet zo de nadruk leggen op bepaalde geloven want da's onnodig en stigmatiserend. Waarom stellen dat hoofddoekjes niet mogen, als je ook kan zeggen "geen zichtbare geloofsuiting voor de klas".

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:59

Brainless schreef:
Hier op pagina 7 en 8 over een meisje op karate MET hoofddoek.
Ze wet dat ze geen nationale wedstrijden mag doen, maar wel onderling.
http://www.kyoukei.nl/docs/Clubblad-april2007.pdf

hehe...I rest my case...onderling mag je van alles doen, maar niet in competitieverband. Geldt trouwens niet alleen voor internationaal, maar ook nationaal. Al komen er 1000 CBG geleerden, daar veranderen ze niets aan. Want het is geen zaak die hun aangaat aangezien het niets met geloof te maken heeft, maar met veiligheid en kledingvoorschriften.
Eindelijk eens een link die mijn punt bewijst, ik ga die links niet eens zoeken want ik vind het zo stom als je gaat discussieren over zaken waar je niks van weet, en dat zijn er wel een paar hier.

RoodZonnetje

Krips schreef:
En dat een moslima indd gewoon een sporthoofddoek kan opdoen om het risico (als dat al bestaat) zo min mogelijk aanwezig te laten zijn en dat dan naar mijn mening zo een meisje niet mag worden uitgesloten.

Dat zou van mij dan weer wel mogen, omdat de eigenaren van de faciliteiten verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de veiligheid naar mijn weten. Dus als er geen veilige hoofddoek zou zijn zou je van mij best mogen zeggen "nee je mag hier niet sporten want ik kan de veiligheid dan niet garanderen". Wat dat betreft gaat veiligheid voor jezelf en anderen (vooral anderen) bij mij boven geloof.

CtjeLief

goed voorbeeld Brainless..

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:00

Ik heb met verbazing dit topic zitten lezen (de 1e paar pagina's en de laatste 8 ofzo).

jameyskatje zou je mij kunnen vertellen (puur en alleen nieuwsgierigheid) als je gaat zwemmen neem ik aan dat je geen hoofddoekje draagt. Maar is het zwembad op dat moment dan niet toegankelijk voor mannen ofzo, of zwem je ook met een haarbedekking?? Want ik vind zwemmen voor een moslima toch wel een vreemd idee. Ik had vroeger veel mensen in de klas die een hoofddoek droegen en als we met school gingen zwemmen bleven hun aan de kant zitten.

Overigens deden die wel actief mee met gym, met hoofddoek. De meeste hadden dan een ander type hoofddoek om, haar in knot en de hoofddoek daaromheen gedraaid zeg maar. (kan je dus ook niet verstikken).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:01

jameyskatje schreef:
het staat jou tegen, maar het is dus niet jou probleem. vrouwen kunnen sporten, ze hebben genoeg keus. wat blessures betreft ook. ik heb altijd kunnen kiezen uit een vrouwelijk masseur, fysio en chiropractor. vooral in de grote steden kan je deze keus gemakkelijk maken, omdat het meerendeel van hun clienten die wens heeft en dus spelen ze daarop in. in noodgevallen kan je gewoon door een man behandeld worden btw, gezondheid gaat altijd nog voor.

Behalve op sportwedstrijden, waar een man zorgt voor de geblesseerde mensen.
Waar de mannen zich moeten aanpassen omdat er iemand van een bepaald geloof ook mee wil spelen.
Bij judo wordt het namelijk wel eens een worp voorgedaan met een leerling en dat zijn best wel eens "intime worpen in slow motion"

Nogaals is mijn standpunt om geloven thuis te laten.
Ik zeg niet dat het hoofddoekje niet kán, maar ik vind het niet nodig om dit zo uit te dragen en daaroor uitzonderingen te eisen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:01

weer die focus op competitie, ging het toch niet om? Ging erom dat moslima's wel/niet in teamverband konden sporten waardoor ze dus zgn beter zouden kunnen integreren, duidelijk aangetoond dat dat dus mogelijk is, nogmaals: zonder competitie kun je ook samen sporten in teamverband...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:02

Heino schreef:
Nee, gelijke regels voor iedereen. Dus voor iedere geloofsuiting, cultuur of wat dan ook. Niet zo de nadruk leggen op bepaalde geloven want da's onnodig en stigmatiserend. Waarom stellen dat hoofddoekjes niet mogen, als je ook kan zeggen "geen zichtbare geloofsuiting voor de klas".

idd, dát bedoel ik :j