Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:21

niet in dit land, heb wel eens een gesprek aangeknoopt met iemand in burka, was een interessant gesprek maar vind toch dat het hier gewoon niet moet kunnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:47

Vjestagirl schreef:
En de angst voor een doodgewone vrouw met een doek over haar hoofd is wel reël? .

Ja, wel als die angst toegespitst is op het niet kunnen waarnemen van iemand handelen en nonverbale communicatie :j
Een doodgewone vrouw met een doek over haar hoofd zou ik ook niet willen tegenkomen in een donker steegje... simpelweg omdat ik niet kan zien dàt het een gewone vrouw is ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:33

liedje89 schreef:
Pittbulls zijn om die reden wel gewoon verboden

dit is niet waar ;)
het zijn gewone dieren,alleen vaak misbruikt door sukkels in de samenleving.

ik ben ook tegen een burka,omdat je dan helemaal niets kunt waarnemen in iemand gezicht.
zelfde geld voor iemand met een bivakmuts op.

ik vind het maar apart dat je wel respect dient te tonen als je in een moslimland bent(overigens ook terecht hoor,als ik een moskee bezoek in een vakantieland,dat ik dat zeker niet doe in een kort rokje)
maar dat er hier moord en brand geschreeuwd wordt door sommigen als je heel voorzichtig zegt moeite te hebben met bepaalde zaken?
je word meteen bestempeld als racist.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:02

Snoevie schreef:
ik vind het maar apart dat je wel respect dient te tonen als je in een moslimland bent(overigens ook terecht hoor,als ik een moskee bezoek in een vakantieland,dat ik dat zeker niet doe in een kort rokje)
maar dat er hier moord en brand geschreeuwd wordt door sommigen als je heel voorzichtig zegt moeite te hebben met bepaalde zaken?
je word meteen bestempeld als racist.

Inderdaad...
Ik ben ook meerdere malen in moskeeën geweest in het buitenland... en met 35 á 40 graden altijd in een lange broek en een trui met lange mouwen. Als ze dat graag wilden ook met een hoofddoek op.
Ik respecteer hun cultuur en begrijp dat ik er niet altijd bij kan lopen zoals ik dat zelf zou willen.
Kennis van mij woont al 5 jaar in egypte... en zij draagt in openbare gelegenheden altijd een loszittend hoofddoekje... terwijl zij rooms katholiek is. Dit doet zij uit respect naar de mensen en het land waar ze verblijft.

En ik vind dat wij hier in Nederland al niet echt moeilijk zijn...
Mensen krijgen geen vergunningen voor het bouwen van hun huis omdat het niet in het straatbeeld en buurtsfeer past. Maar moskeeën worden overal, in elk soort wijk, neergezet als je het landelijk gaat bekijken. Kinderen op scholen krijgen vrij voor 'hun' feestdagen. Voor mensen die geen varkensvlees, rundvlees of geheel geen vlees eten wordt vrijwel altijd gezorgd voor een andere maaltijd tijdens verjaardagen of bedrijfsuitjes.
Wij bieden mensen een betere toekomst en helpen hen om zich functioneel aan te kunnen sluiten bij onze maatschappij...
Al met al durf ik te zeggen dat wij verdomd goede gastheren zijn voor onze immigranten, naar mijn idee vaak te goed.
En als goede gastheer mag je eisen dat gasten zich enigzins aan je huisregels houden. Zeker als het gaat om een gevoel van veiligheid. (Of wellicht wel veiligheid an sich).

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:29

Prachtig interview met ayaan hirsi ali gisteren, ze veegde de vloer aan met de hollandse moslima's die hun godsdienst hier in alle vrijheid kunnen beleven, maar geen idee hebben wat hun mede godsdienst belijdsters moeten doorstaan in landen waar de sharia van kracht is. Ze benadrukte het gevaar van de godsdienst die in zijn extremistische vorm zeer vrouw onvriendelijk en onderdrukkend is, en altijd streeft naar expansie. Dat hier zulk een vrijheid bestaat dat deze discussie uberhaupt mogelijk is is volgens haar fantastisch en een groot zeer goed te bewaken goed. En zeer intelligente, scherpe vrouw, jammer dat wij haar hier uit de politiek hebben weggejaagd, van zo iemand valt veel te leren.

Vjestagirl

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:03

anshrop: we kunnen van haar leren dat je niet moet liegen als je hierheen komt. We hebben haar niet weggejaagd, maar gelijk behandeld...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:19

Snoevie schreef:
liedje89 schreef:
Pittbulls zijn om die reden wel gewoon verboden

dit is niet waar ;)
het zijn gewone dieren,alleen vaak misbruikt door sukkels in de samenleving.

Sorry ik bedoelde waren verboden het is inderdaad niet meer zo gelukkig ;) . Maar honden die aggressief gedrag vertonen mogen wel zonder pardon gevorderd worden ed Imo is dat ook een gevoel van veiligheid want lang niet iedere hond zal een tweede keer bijten.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:59

Vjestagirl schreef:
anshrop: we kunnen van haar leren dat je niet moet liegen als je hierheen komt. We hebben haar niet weggejaagd, maar gelijk behandeld...

BULLSHIT!!!!!Klinklare onzin. Zij heeft altijd toegeven, zelfs in haar openbare toespraken, niet de waarheid te hebben verteld bij binnenkomst. De partij wist hier absoluut van. In de zelfde maand dat mevrouw trots op haar Nederland haar de judas kus gaf, werd haar persoonlijke bewaking opgezegd. Weggetreiterd. Zij had geen andere keuze dan het land te verlaten. Amerika's winst, ons verlies.
Een vrouw die keihard heeft gevochten, en nog steeds, voor de vrijheden en rechten van de vrouw. Een vrouw die zichzelf heeft opgewerkt naar bestuurders functie waarin ze daadwerkelijk verschil kan maken, die contact heeft met de internationale groten der aarde, een vrouw met een messcherp verstand, iemand op wie je trots zou moeten zijn, niet het land uit pesten om kleinzielige redenen die kant nog wal slaan op dat moment.
Laat je zo iemand gaan, ben je dom, geloof je dat dit een goed ding was, ben je nog dommer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:03

Pardon? Dat ik een andere mening heb dan jij wil niet zeggen dat ik 'bullshit' of 'klinkklare onzin' praat en al helaal niet dat ik dom ben. Ik zou het prettig vinden als je dit soort bewoording niet meer gebruikt richt mij.

En daarbij, ik ben van mening dat je iedereen die liegt bij binnenkomst van dit land er net zo hard weer uit moet zetten. Als je liegt heb je dingen te verbergen. Als je situatie erg genoeg is om toegelaten te worden, als je gevaar loopt in je eigen land dan ben je wat mij betreft meer dan welkom, maar liegen vind ik een absolute no-go. Ik snap ook niet dat je graag iemand in je politiek wil hebben van wie je weet dat ze liegt...

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:10

Kind, er is geen persoon in de regering die niet liegt, en om veel grotere dingen dan de afkomst van zijn vader of moeder! Als je mensen treft zoals zij, die zich in vrijheid ontwikkelen tot leiders van het land, op zo'n jonge leeftijd, die daadwerkelijk verschil kunnen maken, die zet je toch niet et land uit. Hoe naief gedacht is dat, dat jij denkt dat mensen in de politiek de waarheid vertellen onder alle omstandigheden.

En als jij denkt dat ze om het vertellen van deze "onwaarheid" waarvan iedereen al lang op de hoogte was het land heeft verlaten heb je ongelijk, en is dat idd klinklare onzin, bullshit dus.
Zij moest hier weg omdat de beveiliging haar werd ontzegd, zij haar levenhier niet zeker meer was, door mensen, die voorstander zijn van de BURKA in nederland!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:16

Dus ik was een bedreiging voor haar?

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:27

Mijn mening over de burka/niqaap is dat ik het echt storend vind.
Heeft niks te maken met dat ik vind dat men zich moet aanpassen of dat ik tegen dat geloof ben...een hoofddoekje heb ik namelijk geen probleem mee, ik kan tenslotte het gezicht zien.
Daar gaat het mij om.
Ik houd namelijk ook niet van jongeren met een petje en een capichon op bijvoorbeeld, die dan ook nog eens naar beneden kijken..
En ik vind het ook irritant wanneer brommer/motorrijders hun helm ophouden in de supermarkt ofzo...neem dan een systeemhelm...of doe hem gewoon ff af...
Ik houd uberhaubt niet van kledingstukken die het gezicht bedekken wanneer je daarmee rondloopt in het openbaar.
En ik vind het zelfs een beetje onbeleefd :o
Men moet dat natuurlijk zelf weten maar een gesprek ermee voeren vind ik wel erg vervelend wanneer ik iemands gezicht niet kan zien.
Wanneer je praat vind ik et ook prettig als ik je gezichtsuitdrukkingen kan zien, anders zou het wel eens kunnen dat je elkaar niet goed begrijpt.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:30

Dat weet ik niet, was dat zo? Ligt eraan hoe ver jouw hang naar waar die burka voor staat gaat. Of jij vindt dat mensen die de waarheid vertellen over jouw godsdienst, die godsdienst beledigen en dus de dood verdienen. Of jij in staat bent tot allah roepend een mes in iemands strot te duwen omdat die iemand gelijke rechten wil voor de vrouw, en vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof.
Of jij behoort tot de gematigden, die het niet zo nauw nemen met wat er in de koran geeist wordt van gelovigen, of dat jij tot de personen behoort die het letterlijk nemen, en de heilige oorlog voeren op grond van een soevereine staat wiens wortels liggen in het christendom.
Ben jij een bedreiging voor een ex moslim vrouw?, vertel jij het maar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:36

anshrop schreef:
Dat weet ik niet, was dat zo? Ligt eraan hoe ver jouw hang naar waar die burka voor staat gaat. Of jij vindt dat mensen die de waarheid vertellen over jouw godsdienst, die godsdienst beledigen en dus de dood verdienen. Of jij in staat bent tot allah roepend een mes in iemands strot te duwen omdat die iemand gelijke rechten wil voor de vrouw, en vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof.
Of jij behoort tot de gematigden, die het niet zo nauw nemen met wat er in de koran geeist wordt van gelovigen, of dat jij tot de personen behoort die het letterlijk nemen, en de heilige oorlog voeren op grond van een soevereine staat wiens wortels liggen in het christendom.
Ben jij een bedreiging voor een ex moslim vrouw?, vertel jij het maar.

Ik ben geen moslim. Laten we beginnen daarmee, dus het gaat niet over mijn godsdienst.

En ik weet niet of deze mevrouw 'de waarheid' vertelde. Ze zal haar versie van de waarheid hebben verteld, zoals iedereen zijn of haar versie van de waarheid vertelt, omdat je in jouw versie van de waarheid leeft. Wat in haar omgeving doorging voor 'de regels van de godsdienst', kan ergens anders wel compleet anders zijn geweest. Net zo goed als dat je niet 1 soort Christenen hebt, heb je niet 1 soort moslims. Je houdt altijd extremisten, maar ik denk niet dat je een godsdienst of een deel daarvan kunt veroordelen om wat 1 tak van de gelovigen aanhangt, wat deze mevrouw wel deed.

En ik ben persoonlijk geen bedreiging voor wie dan ook. Ik heb respect voor andermans meningen en overtuigingen (zelfs als ik deze 'bullshit' vind), en ik doe niemand kwaad.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:03

Vjestagirl Je gaat niet eens inhoudelijk er op in wat Anshrop schreef over Hirsi.. Gelijk onder de gordel. Dat heeft ook weinig met respect te maken..

Nu de andere kwestie, het feit dat Hirsi opkomt voor vrouwen die niet voor zichzelf opkomen is juist goed!! Kom op zeg, we hebben het hier over een sterke vrouw die erin geslaagd is om zich van het juk te ontdoen wat haar anders in een leven had geplaatst, zonder kansen en gelijke behandeling..

Je vind onder het mom van vrijheidsuiting dat een vrouw een burka zou mogen dragen.. Maar ik heb het al vaker aangegeven.. Geen enkele zichzelf respecterende vrouw doet zichzelf dat aan! Jij niet, ik niet en de meest normale niet-radicale vrouw zal het in haar hoofd ophalen om zich in een burka te verstoppen voor de rest van haar leven.. Geen sociale omgang en contact op straat mogen hebben, en niet zonder begleiding van man/oom/broer ect op straat te mogen komen.. geen eigen beslissingen mogen nemen en niet kiezen voor het leven dat je wilt hebben..

Vjestagirl.. je weet het leuk te brengen, maar je kan me toch niet wijsmaken dat jij zo ook de rest van je leven wilt doorbrengen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:38

dus iedere vrouw die een niqaab draagt heeft geen respect voor zichzelf. dat stel jij namelijk nu heel duidelijk

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:49

Ja, ik vind de burka persoonlijk storend.
Je ziet enkel een stel zwarte ogen heel boos kijken, omdat je geen andere uitdrukking kunt zien.

Ik vind dat de mensen zich moeten aanpassen. Toen ik vorig jaar in Essouira was (plaatsje in Marokko) tijdens de Ramadan, mochten wij als we naar buiten gingen niet te bloot lopen. Dat wil zeggen een tshirt mét lange mouwen, en een broek tot zeker onder je knie! Anders namen de taxi's je niet mee naar de stad en ook het hotel waarschuwde daarvoor. En toen was het héél warm daar in die medina .. poe poe

Dus ik vind wij ons daar aan passen, dan zij ook bij ons ! :D

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:50

Elke vrijwillig niqaab dragende vrouw zou eerst verplicht een half jaar moeten doorbrengen in een land zoals iran, sudan, saudi ect.
Kijken of ze het daarna nog zo'n fantastisch goed idee vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:16

Focussed schreef:
Menino:
De eerste 2 dagen in Dubai rolden m'n ogen zowat bij elke boerka uit m'n kassen. Ook bij de mannen in traditioneel gewaad trouwens
Deze dus :))
Afbeelding

Maar gek genoeg zag ik het na de eerstet twee dagen neit eens meer :') .

ik vind alleen die baard eng :))

Wit is toch een stuk minder angstaanjagend dan zwart vind ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:19

Vjestagirl schreef:
Maar gaat het erom wat jij prettig vind, of om de andere persoon die het recht heeft om zichzelf te uitten zoals ze wil?

denk dat hetgeen wat het grootste gedeelte van de maatschappij (prettig) vindt wel de basis moet zijn voor politieke beslissingen dan...
Mits die meningen goed onderbouwd zijn, en niet gevaarlijk etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:36

Vjestagirl schreef:
En als ik als Nederlandse een burka aan wil trekken? Niet uit geloofs overwegingen, maar gewoon omdat ik het lekker vind zitten? Moet ik me dan ook maar aan ons aanpassen? Maar ik ben ons... En dan heeft het ook niets meer met vrouwen onderdrukking te maken, want ik doe het zelf. Ik verzeker jullie dat als ik op straat loop ik echt geen gesprekjes met mensen aan wil knopen dus omdat je niet met me zou kunnen comminuceren hoef ik het ook niet te laten.

Mag ik dan wel een burka dragen? Of mag een burka niet, maar een wijde jurk met poncho en grote zonnebril wel, hoewel ik daar net zo goed een wapen onder kan stoppen?

Als jij in je eentje een 'hollandse' burka wil dragen omdat je die lekker vindt zitten (die dan dus geen burka is, maargoed) dan hebben we het niet over een maatschappelijk probleem. Een maatschappelijk probleem heeft te maken met de belangen van grote groepen mensen (jaja gisteren toets maatschappijleer en maatschappijwetenschappen gehad :') ). In het geval van de burka dus de belangen van moslims en die van niet-moslims die een burka storend vinden (even heel kort samen gevat) . Daarom ben jij als individu die het lekker vindt om een burka te dragen (ik denk dat je daar alleen in staat...) niet te vergelijken met de groep moslims die burka's dragen. Jij bent als individu geen maatschappelijk probleem, dus de politiek was hoogswsl geen kamervragen gaan stellen als jij in je eentje in een burka rondgeparadeerd had :P ....

Op het moment dat er een groepering komt van vrouwen die burka's dragen omdat die zo lekker zitten, en hier een andere groep mee storen, zou het wel een maatschappelijk vraagstuk zijn waarover gediscussieerd zou moeten worden. Maar dat is een hele andere situatie.

Miep die bang is voor roze truien vertegenwoordigt trouwens ook geen grote groep in deze maatschappij. Als miep dat wel zou doen en er in Nederland heel veel miepen zouden zijn die doodsangsten zouden uitstaan voor roze truien, en er in nederland heel veel mensen met roze truien zouden zijn zou er vanuit de politiek wel eens gekeken mogen worden naar oplossingen :j

Maargoed, als er een verbod zou komen op burka's dan heb jij je daar natuurlijk ook gewoon aan te houden... Ongeacht de redenen waarom je dat ding draagt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:34

Nee zo stel ik het helemaal niet Jamyskatje. Ik stel heel duidelijk dat ik respect heb voor vrouwen die opkomen voor de rechten van de vrouw, zeker voor vrouwen die in bepaalde landen totaal geen rechten hebben...

Tis een lachtertje zoals er luchtig op gereageerd wordt.. En zoals ik het stel, elke zichzelf respecterende vrouw, zal zichzelf niet vrijwillig een een enorme zwarte jurk verstoppen waar je niet eens met goed fatsoen doorheen kunt kijken vanwege het gaas (heb het niet over niquaab, maar burka) en dat zichzelf de rest van haar openbare publieke leven aandoen, zonder fatsoenlijk sociaal contact met andere mensen en publiek...

Zeker niet hier in Nederland waar wij met Westerse Maatstaven opgroeien. Waar een man en vrouw gelijke rechten en plichten kent. Zoals het ook in de wetboek vermeld staat..

Dat jij je aanpast naar het Moslimgeloof is jouw keuze, maar ik geloof niet dat jij je zo gelukkig zou gaan voelen als je de rest van je leven jezelf moet verstoppen in een Burka.. Ben benieuwd of je na een jaar of misschien 10/20 jaar er nog zo gelukkig mee zal zijn..

Daar heb ik het over... lijkt me heel duidelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:42

ik heb dat in de sauna........... de eeste 4 seconden moet ik even wennen aan al die naakte mensen........... daarna zie ik het niet meer :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:34

wat heeft de sauna er nu weer mee te maken..

je hebt een punt, men vind slechts normaal waar hij/zij aan gewend is. kan een heel belangrijk feit zijn in deze discussie

@ jesser:
dan heb ik het verkeerd begrepen. ik dacht dat je zei : enkele zichzelf respecterende vrouw doet zichzelf dat aan! - vandaar

ja ik pas me aan aan het 'moslimgeloof' (of liever gezegd, ik doe wat, in mijn ogen, God van mij verlangt als zijnde bescherming en gehoorzaamheid). maar mijn geloof, de islam, dwingt mij niet om een burka te dragen. dus de optie niqaab is helemaal niet van toepassing op mij. ik zie mijn religie niet graag in het zwart gekleed, alsof men in de rouw is, mijn geloof is vredig en kleurrijk, dat straal ik dus ook graag uit.
maar heeeeel veel pagina's terug heb ik mijn persoonlijke mening over de niqaab al gegeven.. dus eigenlijk wil ik daar nu niet op terug komen (want dan vallen we WEER in herhaling :P )

je zegt dat je het over de burka hebt, niet over de niqaab, maar ik heb werkelijk nog nooit een burka in nederland gezien.. wel in afhganistan, niet in nederland, wij leven in nederland.. verder heb ik n og nooit een burkadragende vrouw gesproken, dus wil ik niet oordelen over haar geluk en zelfrespect. wel heb ik regelmatig niqaabdragende vrouwen gesproken, volgens mij kunnen we dat niet allemaal zeggen hier op het forum

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:46

Vjestagirl schreef:

Vjestagirl, enig idee waarom ze gelogen heeft?
Enig idee hoeveel mensen hier liegend het land binnenkomen? Mensen waarvan nooit ontdekt wordt dat ze liegen, omdat ze altijd anoniem zullen blijven omdat ze de moeite niet nemen om zich zo te ontwikkelen zoals Ayaan dat hier gedaan heeft.
Ayaan was een aanwinst voor ons land. We hadden haar nóóit mogen laten vertrekken.Daarin ben ik het helemaal eens met Anshrop.

Vjestagirl schreef:
En ik weet niet of deze mevrouw 'de waarheid' vertelde. Ze zal haar versie van de waarheid hebben verteld, zoals iedereen zijn of haar versie van de waarheid vertelt, omdat je in jouw versie van de waarheid leeft. Wat in haar omgeving doorging voor 'de regels van de godsdienst', kan ergens anders wel compleet anders zijn geweest.

Haar versie van de waarheid, Vjestagirl? Heb je de discussie gezien gisteren? Misschien een idee om hem eens te bekijken op 'uitzending gemist'.
In die discussie vond een jonge moslima ( studerend op de uni in Leiden, zonder hoofddoek, mooie meid die accentloos ABN sprak, een zeer goed geïntegreerde en geëmancipeerde Moslima) ook dat hetgeen Ayaan vertelde niet de waarheid was. Het ging hier over gedwongen huwelijken. Volgens de Moslima had zij een vrije keuze. Op de vraag of haar ouders al iemand voor haar uitgezocht hadden, moest ze met "Ja" antwoorden. Wat nu vrije keuze???? Haar enige keuze in deze (en dat dankzij ons land waarin zij en haar ouders wonen, waardoor zij en vooral haar ouders enigzins geëmancipeerd zijn) is dat zij mocht zeggen dat ze nú nog niet wilde, omdat ze zichzelf te jong vond en haar studie wilde afmaken.