13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:40

Ik voel m al aankomen, dit gaat richting Huiskamer... Waarschijnlijk hebben we alles ook wel gezegd wat er te zeggen valt op dit moment. Misschien weer verder als de Kinderbescherming uitspraak heeft gedaan?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:06

t is wel uitgekauwd nu ja, laten we vrijdag afwachten, nieuw voer :Y)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:57

Volgens mij is er nooit gezegd dat alle zeezeilers ervoor zijn. Dat kan ook niet, dat zijn namelijk bijna net echte mensen, met eigen meningen. Wat ik wel gezegd heb is dat ervaren zeezeilers die haar kennen zeggen dat zij het prima aankan. Mijn eerste reactie toen ik hoorde was ook "die zijn gek". Maar juist omdat deze ervaringsdeskundigen, die haar kennen, er een andere mening over hebben, heb ik mijn mening aangepast. Alle mensen zijn uniek en geen gemiddelde uit een psychologieboek en Laura is beslist geen gemiddelde dertienjarige. Daarom moet je ook niet vanuit de gemiddelde dertienjarige en onze referentie hoe een dertienjarige is uitgaan.
Wat dat betreft mag een tienjarige van mij ook alleen rond de wereld zeilen. Onder diezelfde voorwaarde, dat hij niet alleen zijn ouders, maar ook ervaringsdeskundigen kan overtuigen dat hij het prima aankan. Laura, als dertienjarige, is al een hele grote uitzondering en de kans dat een tienjarige dat ook kan is veel kleiner, zeg maar rustig nul. Het gaat er niet alleen om dat ze het wil, het gaat er ook om dat ze ervaringsdeskundigen heeft overtuigd dat ze het kan en dat is heel wat anders.

Het verhaal over het in konvooi varen was maandagavond op tv bij Nova of Kneven & v/d Brink. Dat werd verteld door een vriend van de familie, die zelf ook zeezeiler. Op zich is dat niet zo raar, want zulke tochten worden regelmatig georganiseerd en waarom zou ze daar niet bij aanschuiven als ze de kans heeft?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:09

Karl66 schreef:
waarom zou ze daar niet bij aanschuiven als ze de kans heeft?

1. omdat in NL wonen een pakket aan voordelen mét voorwaarden kent
2. omdat die maatschappij de keuze gemaakt heeft over een stukje gedeelde verantwoordelijkheid voor kinderen
3. omdat de leerplichtwet voorwaarden stelt die ook voor haar gelden
4. omdat haar ouders er vóóraf voor ´kiezen´ dat in geval van nood reddingswerkers extra druk hebben omdat het een kind betreft

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:13

De leerplicht komt ze na door zelfstandig school te volgen, reddingwerkers zitten er nu eenmaal bij bij zo een groep zeilers en gelukkig maar want de man van 25 kan in het zelfde schuitje komen te zitten :+ met een probleem als het meisje.

Al weer 2 zaken opgelost. :+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:27

Ja, dat is dan wel weer zo. De risico's voor welke leeftijd dan ook zijn hetzelfde, maar ouderen zijn sterker, kunnen beter lichamelijke inspanningen incasseren (zeg het niet helemaal goed, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel). Wat dat betreft, is een meisje van 13 gewoon een meisje van 13. Of ze nu heel sportief of heel erg slim is of heel erg dom.

Als je trouwens alleen op een boot zeilt, heb je dan tijd om je huiswerk te maken? Moet je niet je zeilen in de gaten houden enzo? Zeilen is toch hard werken? Middenin een orkaan je proefwerk wiskunde maken is vast heel spannend ;) terwijl je aan het water hozen bent. (denk in beelden, zie het al helemaal voor me!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:31

Ja, heel de dag orkanen om je oren en aan die zeilen trekken en duwen. :D :D Denk je niet? Dan ga je uitgerekend dan je huiswerk wiskunde maken.... :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:34

HC, wat de eerste drie punten betreft. Het is in Nederland de goede gewoonte dat, in geval van een rechtzaak, de rechter de individuele situatie aan de algemeen geldende regels en wetten toetst. Dit is nou typisch een situatie waarin juist dat individuele belangrijk is.

Wat het vierde punt betreft, even heel bot gezegd, als je dat een probleem vindt, dan moet je geen reddingswerker worden. Om te beginnen is de kans al niet zo groot dat er reddingswerkers voor haar moeten uitrukken. En als ze al moeten uitrukken, dan is dat niet vanwege haar leeftijd en is het dus geen argument om haar niet te laten gaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:01

En waarop baseren we een mening over de individuele situatie van een specifiek geval? Op beschikbare informatie over het gemiddelde kind :+ Je kan niet zonder referentiekader een beslissing nemen over de al dan niet zelfstandigheid etc. van dit kind.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:30

Nou ik mag hopen dat niet alle psychologen in spe later zo naar hun patienten gaan kijken. Ik vind het ook raar dat je dit zegt. Je kunt toch nooit op zo'n manier de menselijke maat verliezen, door alleen maar te kijken naar wat volgens het referentiekader en onderzoeken het geval zou moeten zijn, en dit maar op ieder individueel geval loslaten. Dat doet een bedrijfswetenschapper bijvoorbeeld ook niet. Natuurlijk haal je de 'outliers' vaak uit je resultaten maar dat betekent niet dat je ze volkomen kan negeren als je later het in de praktijk toepast.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:33

Flauw dat je mijn studie er bij haalt Fleurtje, heeft geen zak met deze discussie te maken.

Ik zeg niet dat dat je moet kijken naar 'wat onderzoek zegt'. Maar je vergelijkt een kind toch ergens mee, anders kan je er toch geen uitspraak over doen? Waarom lijkt iemand volwassen? Omdat ánderen minder volwassen ogen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:00

russel schreef:
De leerplicht komt ze na door zelfstandig school te volgen,

Niet waar. Ze komt het niet na omdat ze haar eigen draai wil geven aan de Wereldschool en dat is afgewezen.

Huertecilla schreef:
1. omdat in NL wonen een pakket aan voordelen mét voorwaarden kent
2. omdat die maatschappij de keuze gemaakt heeft over een stukje gedeelde verantwoordelijkheid voor kinderen
3. omdat de leerplichtwet voorwaarden stelt die ook voor haar gelden
4. omdat haar ouders er vóóraf voor ´kiezen´ dat in geval van nood reddingswerkers extra druk hebben omdat het een kind betreft

hc

Over die gedeelde verantwoordelijkheid: Juistem. :j Ben toch blij dat je er, als ouder zijnde, niet alleen voor staat en dat kinderen ook in bescherming worden genomen door de staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 02:36

Dejavu, volgens een leerplichtambtenaar wil ze haar eigen draai eraan geven. Dat is iets anders dan dat ze er ook werkelijk een andere draai aan geeft:

Uit het studiereglement van de wereldschool:

Citaat:
2 Verplichtingen van de ouders

2.1. De ouders verplichten zich de Wereldschool volledig en naar waarheid te informeren over de situatie en de achtergronden van de leerling, voor zover dit betrekking heeft of invloed kan hebben op de leer- en ontwikkelingssituatie van de leerling. Onderwijskundige rapporten en andere hierop betrekking hebbende documenten worden ter beschikking gesteld van de Wereldschool.

2.2. De leerling wordt door de ouders in staat gesteld om wekelijks ten minste het aantal door de Wereldschool opgegeven studie-uren te besteden aan de opleiding en de leerling daarbij optimaal te faciliteren binnen de mogelijkheden die de woon- of verblijfsituatie biedt.

2.3. De ouders verplichten zich, in geval het basisonderwijs betreft, tot optimale inzet bij de begeleiding van de leerling. Zij verplichten zich voorts erop toe te zien dat voldaan wordt aan de in de handleiding gegeven aanwijzingen en opdrachten van de Wereldschool c.q. aan die aanwijzingen en opdrachten uitvoering wordt gegeven door de leerling. In geval van voortgezet onderwijs dienen de ouders zich te vergewissen van de voortgang van de studie door de leerling en bij twijfel en/of vragen daarover in contact te treden met de Wereldschool, alles met het oogmerk voortgang in de studie te realiseren.

2.4. Bij verhuizing en bij iedere andere ingrijpende wijziging van de situatie van de leerling informeren de ouders direct de Wereldschool.

2.5. Bij beëindiging of tijdelijk opschorting van de studie van de leerling stellen de ouders de Wereldschool direct in kennis.

Er staat nergens dat er, met uitzondering van basisschoolleerlingen, begeleiding van de ouders moet zijn. Het is dus gewoon de intepretatie van een ambtenaar. Het enige wat van de ouders verwacht wordt is dat zij zich van de voortgang vergewissen en daarvoor hoef je echt niet aan boord over haar schouder mee te kijken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:20

Zal de leerplichtambtenaar zijn mening niet ergens op baseren? Hij zal het toch niet zelf verzinnen dat ze er haar eigen draai aan geeft?

Wat betreft de reddingswerkers: die zouden hun tijd moeten besteden aan mensen die op zee zijn omdat ze hun brood op het water verzinnen vind ik. En niet omdat particulieren met grootheidswaan hun eigen en dat van anderen op het spel zetten. (even gechrageerd, maar het kan wel voorkomen natuurlijk)

Ik zie in het stukje over leerplicht iets over toezicht van ouders. Dat zal moeilijk gaan als je kind niet echt in de buurt is... :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:41

inprincipe gaan ze uit van de zelfstandigheid vd leerling

ze zit niet continu op zee , de wal tijd is goede tijd om eens te checken
indien men twijfeld aan wat ze zegt per computer of telefoon

verder kan men ter controlle voor vragen daar over bij de school terecht

Citaat:
In geval van voortgezet onderwijs dienen de ouders zich te vergewissen van de voortgang van de studie door de leerling en bij twijfel en/of vragen daarover in contact te treden met de Wereldschool alles met het oogmerk voortgang in de studie te realiseren.

heb het al meermaals geroepen .. dit systeem is behoorlijk individueel en zelfstandig te volgen
Frats schreef:
Als die boot een automatische piloot heeft kan hij het ook alleen! :D

Als er zoveel mensen mee en rond om varen is het volgens mij geen soloreis meer? 8)7

8-) niet helemaal // vliegtuig kan tch ook niet alleen op automatische piloot vliegen

de zeilen , bv automatische rolfok is heerlijk maar die gaat echt niet zo maar uit zich zelf
de "winches"(kom ff niet op het woord) zijn dan semi automatic
maar dat betekend dat je nog steeds zelf moet draaien

de stuur automaat kan je instellen op bepaalde koers
die corrigeerd wel iets op de wind maar niet de stroming meeberekenend
maw je moet nog steeds zelf navigeren en bij wissellende wind
is zelf sturen ook wel fijner

zeker tijdens wedstrijd is een automatische piloot niet echt handg
maar voor zo'n (solo) trip wel

bij stabiel weer
geeft je de kans m even oogjes dicht te doen
of bakkie soep te maken
of huiswerk :Y)

deel 2 = solo = alleen in een boot
of er nu niemand of nog 100.000 boten om heen varen
Laatst bijgewerkt door nickyu op 27-08-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:47

Als er technische mankementen zijn hoe gaat ze dat dan oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:58

Dan gaat ze even naar de Gamma ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:58

zoals ?
stuurautomaat was vroeger een touwtje
naftap kaduuk?
je weet waar je ongeveer zat
indien nabij kust (ze gaat veeel kust hoppen)
zoek je boei op stel je m opnieuw in
op open oceaan zoek je snachts sterren
zeilen kapot?
alleen op genua , fok of grootzeil kom je der ook
met houtje touwtje oplossingen kom je een heel eind
grote dingen kunnen aan de wal
kant en klaar maaltijden zijn inprincipe gaar
wc kaduuk? zeik je in de puts gooi je over boord

weet je het helemaal niet meer
gooi je alle zeilen naar beneden
en geeft je laatste bekende positie door

ze gaat luxe op reis
met genoeg reserve materiaal
ze hoeft immers niet zo licht mogelijk te zijn
zoals met een wedstrijd
waarby echt alle extra's thuis gelaten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:02

De meesten en ook ik, hebben geen kaas gegeten van zeilen en zeezeilen en dan krijg je dit soort vragen en opmerkingen.

Jammer dat er ook niet meer uitleg staat bij de publicaties over Laura, mensen krijgen dan veel vraagtekens, dat is wat de media zo goed kan. Suggesties aan hun kant krijgen. Zo kan iets helemaal dood geredeneerd worden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:28

Morgen weten we wat de rechter beslist mbt tot het uit de ouderlijke macht ontzetten van de ouders. Ik denk persoonlijk dat dit wel los zal lopen maar toestemming om te gaan zal ze niet krijgen dus ze zal die "volwassen" en "goed ontwikkelde" 13 jarige hersentjes maar moeten gebruiken en kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar pa Dekker zal zich wel in alle bochten wringen om zijn droom te verwezenlijken over de rug van zijn 13 jarige dochter. Ik blijf erbij dat ze een klein verwend en drammerig snotneusje is die door pappie wordt gepusht en geïndoctrineerd. En of ze nu in alle luxe vaart (lijkt me moeilijk in zo'n kleine ruimte) of dat er 100.000 boten meevaren dat doet niets af aan haar leeftijd en het feit dat die ouders dat toestaan. Het is een onderneming die je je kind niet wil aandoen op die leeftijd. Als ze gaat denk ik dat de kans groot is dat ze voor hele nare situaties komt te staan die ze als 13 jarige niet kan handelen. Het is een klein kind en ik blijf het vreemd vinden dat mensen zich daar zo makkelijk overheen zetten. Als ze toch mocht gaan dan ben ik benieuwd hoeveel kinderen zich hierna, met behulp van hun ouders, ook aan de leerplichtwet gaan onttrekken om een droom waar te maken. Maar ja als ze allemaal in een ander land asiel gaan aanvragen dan wordt het wel lekker rustig hier en zitten de klassen niet meer zo vol. :D Ik denk echter dat 99% van de ouders het allemaal goed op een rijtje hebben en hun dat kind never nooit aan zullen doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:26

Karl66 schreef:
Wat het vierde punt betreft, even heel bot gezegd, als je dat een probleem vindt, dan moet je geen reddingswerker worden. Om te beginnen is de kans al niet zo groot dat er reddingswerkers voor haar moeten uitrukken. En als ze al moeten uitrukken, dan is dat niet vanwege haar leeftijd en is het dus geen argument om haar niet te laten gaan.

We hebben dit punt in de groep hier besproken omdat we er van de winter een paar keer uit moesten voor ouders met kinderen.
We zouden de ouders lekker op de berg hebben gelaten en na de storm zijn gaan ophalen. De kinderen in de groep zouden dat niet overleefd hebben. Door de stupiditeit van de ouders die hier nota bene voor gewaarschuwd waren heeft de reddingsgroep onnodig risico gelopen. Dat is wel degelijk een gevolg van de keuze van de ouders en niet zo makkelijk af te wentelen Karl.
Bij reddingwerk is een grote component idealisme. Wellicht moeten die idealisten wat vaker de schouders ophalen en afstandelijker naar hun eigen risico kijken. Het probleem is dat bij kinderen het eigenschuld dikke bult bij de oúders ligt.
Dat brengt me dan weer bij de gedeelde verantwoordelijkheid van de maatschappij. In dit voorbeeld van de reddingwerkers is dat helder. Zoals ik dat zie hebben die recht op inspraak op het risisco dat ouders met hun kinderen willen nemen. Zíj draaien voor de risicos op.

´Dan moet je geen reddingwerker worden´ kan ook een voorwaardelijkheid krijgen. Dat is steeds vaker een inhoudelijk onderwerp omdat er steeeds vaker ´eigen schuld dikke bult´ speelt. Ook met kinderen.

Zoals ik al schreef is zijn zorgstaat en recht op inspraak door die staat niet te scheiden.

Waarom emigreren ze niet naar de Congo. Probleem opgelost.

hc

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:50

Yinnar schreef:
Morgen weten we wat de rechter beslist mbt tot het uit de ouderlijke macht ontzetten van de ouders. Ik denk persoonlijk dat dit wel los zal lopen maar toestemming om te gaan zal ze niet krijgen dus ze zal die "volwassen" en "goed ontwikkelde" 13 jarige hersentjes maar moeten gebruiken en kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar pa Dekker zal zich wel in alle bochten wringen om zijn droom te verwezenlijken over de rug van zijn 13 jarige dochter. Ik blijf erbij dat ze een klein verwend en drammerig snotneusje is die door pappie wordt gepusht en geïndoctrineerd. En of ze nu in alle luxe vaart (lijkt me moeilijk in zo'n kleine ruimte) of dat er 100.000 boten meevaren dat doet niets af aan haar leeftijd en het feit dat die ouders dat toestaan. Het is een onderneming die je je kind niet wil aandoen op die leeftijd. Als ze gaat denk ik dat de kans groot is dat ze voor hele nare situaties komt te staan die ze als 13 jarige niet kan handelen. Het is een klein kind en ik blijf het vreemd vinden dat mensen zich daar zo makkelijk overheen zetten. Als ze toch mocht gaan dan ben ik benieuwd hoeveel kinderen zich hierna, met behulp van hun ouders, ook aan de leerplichtwet gaan onttrekken om een droom waar te maken. Maar ja als ze allemaal in een ander land asiel gaan aanvragen dan wordt het wel lekker rustig hier en zitten de klassen niet meer zo vol. :D Ik denk echter dat 99% van de ouders het allemaal goed op een rijtje hebben en hun dat kind never nooit aan zullen doen.

Wat verwoord je dat toch weer goed Yinnar. :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:55

Iemand zij ergens dat er geen regels gelden voor zeilen, wat een onzin, er gelden zeker wel regels voor zeilen!

Regels op het water

Tot 12 jaar: geen motorboot besturen.
Vanaf 12 jaar: varen met een open motorboot van minder dan 7 meter, die maximaal 13 km/u kan varen.
Vanaf 16 jaar: alle motorboten, die maximaal 20 kmlu kunnen varen.
Vanaf 18 jaar: motorboten die harder kunnen varen dan 20 km/u en/of motorboten die langer zijn dan 15 meter.

Vaarbewijs: verplicht voor motorboten die sneller kunnen dan 20 km/u en~ bij schepen langer dan 15 meter. ,

Verplichte registratie: voormotorboten die sneller kunnen dan20 km/u. Daarbij verplicht aan boord: brandblusser, dodemansknop en zwemvest voor iedere opvarende

Natuurlijk zijn er ook voorrangsregels maar die zijn op de oceaan niet echt van toepassing denk ik. :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:21

Miriam25-08-2009
Ha Laura, Een lastig dilemma. Ik ben ervan overtuigd dat zeilen in je bloed zit en dat je beter bent dan het gros van de volwassen zeilers. Maar de oceanen die je gaat oversteken kennen wel heel grote uitdagingen. Jij weet er inmiddels meer van dan ik, maar enkele van de grote oceanen zijn behoorlijk onvoorspelbaar. Dat is wel een enorm risico. En ik moet eerlijk zeggen dat ik me afvraag of je geen last hebt van overmoed. Of je dit uberhaupt wel kunt overzien op jouw leeftijd. Zelfs al ben je erg volwassen voor je leeftijd, slim, nuchter, enzovoorts... Mijn grootste zorg zit in wat jij/jouw familie op de website zetten: we hebben haast, straks gaat er iemand anders met het record vandoor. Dat vind ik niet bepaald een overtuigend argument. Sterker nog, ik maak me zorgen dat je het om de verkeerde redenen doet. Dat je de wereld rond wilt, kan ik me goed voorstellen. Maar zo'n record lijkt het me niet waard. Je levensmissie vervullen als wereldzeiler, prima. Maar per se een wereldrecord vestigen?

Voor mij is het duidelijk, gepusht door haar ouders die de roem willen en Laura die nu weg MOET om alleen maar een record te bevestigen, als ze echt zo volwassen is als iedereen zegt dan wacht ze een paar jaar. :n

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:43

Solozeilster (13) al tegengehouden in Engeland

De 13-jarige solozeilster Laura Dekker is dit voorjaar in Engeland door de politie tegengehouden en tijdelijk in een kindertehuis geplaatst. Ze was in haar eentje naar Engeland gevaren en de Engelse autoriteiten vonden het niet verantwoord dat ze alleen terug zou zeilen. Dit meldt de Volkskrant op basis van meerdere bronnnen.

De vader van Laura werd door de Engelse autoriteiten gevraagd om zijn dochter op te halen. Toen hij dit weigerde omdat hij vond ze prima alleen terug kun varen, werd Laura tijdelijk in een kindertehuis geplaatst. Hierop vertrok Dick Dekker alsnog naar Engeland. Daar aangekomen negeerde hij de autoriteiten en liet zijn dochter toch alleen terugzeilen naar Nederland, meldt de Volkskrant.

Laura Dekker wil solo rond de wereld varen, maar de Raad voor de Kinderbescherming wil hier een stokje voor steken. Vrijdag beslist de kinderrechter of de ouders van het meisje toezicht krijgen van een gezinsvoogd.

Ik denk dat dit alles zegt over vadertje Dekker. Wat een laml*l is het toch! Ik denk dat er nog wel een beerput opengaat wat Laura betreft en haar obsessieve vader. Dit is nog maar een begin. Wat mij betreft mogen die ouders echt uit de ouderlijke macht ontzet worden. Laura naar een pleeggezin met pleegouders die ze wel allemaal op een rijtje hebben. Verder lekker varen op de plassen en een onbezorgde jeugd hebben en als ze meerderjarig is lekker die tocht gaan maken. Ik denk dat Nieuw Zeeland ook niet zomaar overstag gaat als ik dit zo lees. Dus zo achterlijk zijn de bokt-tegenstanders niet dat ze haar te jong vinden voor een dergelijke onderneming.