Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:27

Electra63 schreef:
mce schreef:
het is denk ik veel meer een kwestie van prioriteiten stellen in de zorg, overigens niet alleeen in de zorg.

Vertel !

Welke prioriteiten moeten er gesteld worden en wat brengt dat dan op?
Ik ben dan vooral benieuwd naar de prioriteiten die binnen de ggz kunnen worden gedaan?

efficient gebruik van medicijnen,

hier een ervaring,
als je goed de bijsluiters leest zie dat het ene medicijn iets oplost maar in comb. met andere weer iets nieuws creeert,

ga met een persoon - inmiddels 78 - mee naar ziekenhuis voor onderzoek, nefroloog, blijkt een te hoog cholesterol en nierfunctie 55%, krijgt cholesterol verlagers en pillen voor de nierfunctie.

Het lezen van de bijsluiters roept veel vragen op en in overleg met de HA gaat deze persoon alleen cholesterol verlagers gebruiken, na drie maanden weer bloedprikken en dan blijkt cholesterol verlaagd en de nierfunctie onverandert

kans op suiker - wat in de bijsluiter vermeld stond- voorkomen (tot nu toe)
dus nu één medicijn kosten in de hand,

geen ervaring in de GGZ, wel van horen zeggen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:17

Is het ook niet zo dat sommige zorg die ook niet heel veel voorkomt, schreeuwend duur kan zijn? En dat het wel des mensch is om alles te willen moeten redden waardoor er ook zorgkosten zijn voor mensen die ten koste van alles aan de praat gehouden worden?

De mens doet dat (meestal) voor hun dieren niet, en dieren onderling doen het al helemaal niet. De mens is de enige soort die met 'defecten' fokt (om het een even heel plat te slaan, voordat er allemaal etische kwesties om de hoek komen)

Dat is wat we hebben afgesproken met elkaar, dat we voor elkaar zorgen. En dat kan veel kosten, en dat betalen we met zn allen, dus mensen die niet ziek zijn betalen voor hele dure behandelingen voor mensen die dat zelf niet kunnen (dat kan ook bijna niemand denk), en soms misschien ook voor hopeloze behandelingen. Maar wie bepaald dat? (en dan kan je hier nog 'makkelijk' kiezen voor de optie 'doe maar niks meer', dat is niet overal zo dacht ik)

Ik had laatst een gesprek met iemand die aan twee kanten een gehoor implantaat nodig heeft. 1 kant wordt vergoed, maar de tweede niet, die moeten ze zelf betalen ( € 40.000, wie heeft dat liggen?). Hij vond dat de tweede ook vergoed moest worden, want mensen konden ook om de drie jaar een bril vergoed krijgen.. En het voegt heel veel toe aan levensplezier, die tweede.
Hoe ga je daar dan een keus in maken? Ik vind dat altijd lastig .. Sommige dingen lijken echt verspilling en dat kan dan wel en andere dingen lijken heel nuttig en dat kan dan niet..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:25

maar dan kom je een beetje op het standpunt dat boven een bepaalde leeftijd niet meer behandeld zou hoeven worden, geen dure kankerbehandelingen, openhart operaties of nieuwe gewrichten na bijvoorbeeld 80 jaar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:29

Cer schreef:
Is het ook niet zo dat sommige zorg die ook niet heel veel voorkomt, schreeuwend duur kan zijn? En dat het wel des mensch is om alles te willen moeten redden waardoor er ook zorgkosten zijn voor mensen die ten koste van alles aan de praat gehouden worden?

De mens doet dat (meestal) voor hun dieren niet, en dieren onderling doen het al helemaal niet. De mens is de enige soort die met 'defecten' fokt (om het een even heel plat te slaan, voordat er allemaal etische kwesties om de hoek komen)

Dat is wat we hebben afgesproken met elkaar, dat we voor elkaar zorgen. En dat kan veel kosten, en dat betalen we met zn allen, dus mensen die niet ziek zijn betalen voor hele dure behandelingen voor mensen die dat zelf niet kunnen (dat kan ook bijna niemand denk), en soms misschien ook voor hopeloze behandelingen. Maar wie bepaald dat? (en dan kan je hier nog 'makkelijk' kiezen voor de optie 'doe maar niks meer', dat is niet overal zo dacht ik)

Ik had laatst een gesprek met iemand die aan twee kanten een gehoor implantaat nodig heeft. 1 kant wordt vergoed, maar de tweede niet, die moeten ze zelf betalen ( € 40.000, wie heeft dat liggen?). Hij vond dat de tweede ook vergoed moest worden, want mensen konden ook om de drie jaar een bril vergoed krijgen.. En het voegt heel veel toe aan levensplezier, die tweede.
Hoe ga je daar dan een keus in maken? Ik vind dat altijd lastig .. Sommige dingen lijken echt verspilling en dat kan dan wel en andere dingen lijken heel nuttig en dat kan dan niet..

Brillen worden minimaal vergoed uit de aanvullende verzekering.
Niet helemaal het juiste voorbeeld. :)

Het is een ontzettend dilemma.
Er zijn mensen die met ontzettend dure medicijnen, tonnen per jaar, prima functioneren maar zonder doodgaan.
Die laat je toch niet sterven op jonge leeftijd?

Toen mijn moeder van 87 na een herseninfarct in het ziekenhuis lag werd ons meteen gezegd dat het beleid was om niet meer te reanimeren mocht er iets met haar hart gaan gebeuren.
Zo efficiënt is het wel geregeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:32

juval schreef:
maar dan kom je een beetje op het standpunt dat boven een bepaalde leeftijd niet meer behandeld zou hoeven worden, geen dure kankerbehandelingen, openhart operaties of nieuwe gewrichten na bijvoorbeeld 80 jaar?

Maar dat is min of meer al wat er aan de hand is al wordt er gelukkig nog wel gekeken naar de persoon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:39

fransje23 schreef:
Het is een ontzettend dilemma.
Er zijn mensen die met ontzettend dure medicijnen, tonnen per jaar, prima functioneren maar zonder doodgaan.
Die laat je toch niet sterven op jonge leeftijd?

het is een dilemma, en ik heb het antwoord ook niet.
Langdurige zorg, meervoudige handicaps, dure behandelingen in het buitenland, niet zelfstandig kunnen functioneren.. ik vind het allemaal heel ingewikkelde kwesties.. ik ben ook blij dat ik er niks over hoef te zeggen..

(dat brillenvoorbeeld, je kan toch een percentage vergoed krijgen, iedere drie jaar? bij dat 2e gehoorapparaat (omdat beide oren heel slecht horen) wordt er niks vergoed. Niet eens een percentage, dus ik begreep het ergens wel. Ik vergeet vaak dat ik iets kan declareren, dus ik weet het sowieso niet :D)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:42

journee schreef:
Voor mij is in elk geval duidelijk dat je nog steeds voor gl/PvdA moet kiezen als je wilt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Voor VVD als je een bedrijf hebt of de hypotheekaftrek wilt houden en je vind dat werken moet lonen.

Voor D66 als je de dingen rigorous wilt aanpakken en ook vind dat innovatie de oplossing is voor de meeste problemen.

Voor CDA als je partij wilt die zowel links als rechts met elkaar kan verbinden en die ook op Europees vlak voor verbinding wil zorgen.

Werken moet sowieso lonen, hartstikke leuk wat die Timmermans verzint maar ik werk het eerste half jaar al voor de belastingdienst. Er moet absoluut oog zijn voor armoede, maar werken moet wel lonen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:44

Kaja schreef:
journee schreef:
Voor mij is in elk geval duidelijk dat je nog steeds voor gl/PvdA moet kiezen als je wilt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Voor VVD als je een bedrijf hebt of de hypotheekaftrek wilt houden en je vind dat werken moet lonen.

Voor D66 als je de dingen rigorous wilt aanpakken en ook vind dat innovatie de oplossing is voor de meeste problemen.

Voor CDA als je partij wilt die zowel links als rechts met elkaar kan verbinden en die ook op Europees vlak voor verbinding wil zorgen.

Werken moet sowieso lonen, hartstikke leuk wat die Timmermans verzint maar ik werk het eerste half jaar al voor de belastingdienst. Er moet absoluut oog zijn voor armoede, maar werken moet wel lonen.

Sorry maar dat kan gewoon niet dat je 50% belasting betaalt op je inkomen uit werk. Zowel de loonbelasting als de belastingen voor ondernemers zijn niet zo hoog.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:52

MarlindeRooz schreef:
Kaja schreef:

Sorry maar dat kan gewoon niet dat je 50% belasting betaalt op je inkomen uit werk. Zowel de loonbelasting als de belastingen voor ondernemers zijn niet zo hoog.

Ze bedoelt waarschijnlijk dat 50% overblijft na belasting en verplichte verzekeringen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:59

MarlindeRooz schreef:

Weet je dat zeker?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:03

denk dat alternatieve ook heel goed - kunnen - zijn, hier heel positieve ervaring met tijm thee,
werkt beter dan verschillende peperdure medicatie, is een prima slijmoplosser en is goedkoop,

Zeker dit geldt niet voor alle kwalen, maar daar waar het kan zou je het kunnen proberen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:10

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:15

Kaja schreef:
MarlindeRooz schreef:

Weet je dat zeker?

Je weet van het bestaan van de verschillende schijven en heffingskortingen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:18

Cer schreef:
(dat brillenvoorbeeld, je kan toch een percentage vergoed krijgen, iedere drie jaar?

Niet vanuit de basisverzekering wel aanvullend, dacht ik.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:41

fransje23 schreef:

Vraag je dit aan mij?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:46

mce schreef:
denk dat alternatieve ook heel goed - kunnen - zijn, hier heel positieve ervaring met tijm thee,
werkt beter dan verschillende peperdure medicatie, is een prima slijmoplosser en is goedkoop,

Zeker dit geldt niet voor alle kwalen, maar daar waar het kan zou je het kunnen proberen.

Het is alternatief voor een reden... Alternatief = niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik vind het helemaal geen probleem dat die regel er binnen de verzekeringen is.
Als jij aan de tijm-thee wil kan je zo de supermarkt inlopen, lijkt me. Daar hoeft de verzekering / de rest van Nederland niet aan mee te betalen.

journee schreef:
Kaja schreef:

Ze bedoelt waarschijnlijk dat 50% overblijft na belasting en verplichte verzekeringen?

Zelfs als je loonbelasting, zorgpremie en verplichte verzekeringen optelt, hou je gemiddeld meer dan 60% van je bruto-inkomen over (gemiddeld gaat ongeveer 35–40% van het inkomen naar belastingen en premies). En daar krijg je behoorlijk wat collectieve voorzieningen voor terug: zorg, onderwijs, infrastructuur, veiligheid. Het beeld dat je “50% kwijt bent” is dus vooral politiek frame... Het echte probleem zit niet in het betalen van belasting, maar in de scheve verdeling: werkenden dragen relatief veel, terwijl grote vermogens, beleggers en multinationals vaak veel minder bijdragen. Werken loont dus nog steeds, alleen het systeem is uit balans. Laat dat nu net een punt zijn wat linkse partijen, o.a. Timmermans / PvdA/GL willen aanpakken...
Dus als je zegt "werken moet lonen", dan kan je beter links stemmen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:55

Kaja schreef:
fransje23 schreef:

Vraag je dit aan mij?

Ja :j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:59

IMANDRA
mijn post was een aanvulling op de vraag van Electra63, sorry had ik er even bij moeten vermelden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:11

mce schreef:
IMANDRA
mijn post was een aanvulling op de vraag van Electra63, sorry had ik er even bij moeten vermelden.

Dus? Punt blijft toch staan — je kan als modern land vanuit wetenschappelijke instituties zoals de medische wereld geen alternatieve behandelingen als hoofdbehandeling toe gaan staan. Als mensen daarvoor kiezen, prima, maar toch niet als alternatief voor wetenschappelijk bewezen medicatie - die dan inderdaad wellicht peperduur kan zijn (waar imo wel op toegezien mag worden hoor).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:16

IMANDRA schreef:
mce schreef:
IMANDRA

Dus? Punt blijft toch staan — je kan als modern land vanuit wetenschappelijke instituties zoals de medische wereld geen alternatieve behandelingen als hoofdbehandeling toe gaan staan. Als mensen daarvoor kiezen, prima, maar toch niet als alternatief voor wetenschappelijk bewezen medicatie - die dan inderdaad wellicht peperduur kan zijn (waar imo wel op toegezien mag worden hoor).

toch wel, dus bewust overgestapt op tijmthee in plaats van een duur wetenschappelijk drankje op recept.
niets tegen dure medicijnen, alleen als er een goed alternatief is pak ik dat. - ook voor paarden -
Laatst bijgewerkt door mce op 13-10-25 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:18

Voor het onder controle krijgen van de kosten zou er vanuit de overheid ook beter gekeken moeten worden naar de rol van de verzekeraars en dan vooral naar de interactie tussen verzekeraars en de farmaceutische industrie. Daarnaast zou de overheid van de verzekeraars meer toezicht kunnen eisen in hoeverre winst weer terug geïnvesteerd wordt in ontwikkeling en onderzoek. Om het even makkelijk te stellen zou er ook een cap op de winst ingesteld kunnen worden en alles daarboven naar kostendrukkende maatregelen middels onderzoek en innovatie.
(alvast tip voor de nieuwe minister van Volksgezondheid)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:28

mce schreef:
IMANDRA schreef:

toch wel, dus bewust overgestapt op tijmthee in plaats van een duur wetenschappelijk drankje op recept.
niets tegen dure medicijnen, alleen als er een goed alternatief is pak ik dat. - ook voor paarden -

Maar dat is het punt. Zulke alternatieve dingen zijn prima voor individuen als zij dat willen, maar geen gelijkwaardig alternatief als het gaat om behandelingen. Juist omdat de alternatieve behandelingen niet bewezen effectief zijn. Dus je kan als verzekeraar of behandelaar ethisch gezien gewoon niet –standaard– zeggen "joh pak maar een theetje in plaats van dit medicijn".

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:32

Maar dat is het punt. Zulke alternatieve dingen zijn prima voor individuen als zij dat willen, maar geen gelijkwaardig alternatief als het gaat om behandelingen. Juist omdat de alternatieve behandelingen niet bewezen effectief zijn. Dus je kan als verzekeraar of behandelaar ethisch gezien gewoon niet –standaard– zeggen "joh pak maar een theetje in plaats van dit medicijn".[/quoteIMANDRA]

Zeker wat je zegt klopt, ben ook blij dat ik als individu kan kiezen, zeker in samenspraak met de HA.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:34

IMANDRA schreef:
mce schreef:
IMANDRA

Nou hier ben ik het dus niet mee eens. Er zijn namelijk genoeg kruiden die van oudsher gebruikt worden en goed werken, maar dat mag tegenwoordig niet meer vermeld worden omdat het niet wetenschappelijk is bewezen.

De reden waarom de werking niet wetenschappelijk wordt bewezen, is omdat zo'n onderzoek veel geld kost maar niets oplevert. Op nieuwe uitvindingen kan men een patent aanvragen, op bestaande zaken niet. Het is gewoon een geld kwestie.

Als modern land zou je in mijn optiek dus moeten investeren in wetenschappelijk onderzoek voor alternatieve behandel methoden. Jammer voor de farmaceutische industrie, maar een stuk prettiger voor de portemonnee en vaak geen tot minder bijwerkingen voor de gebruiker.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:46

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Nou hier ben ik het dus niet mee eens. Er zijn namelijk genoeg kruiden die van oudsher gebruikt worden en goed werken, maar dat mag tegenwoordig niet meer vermeld worden omdat het niet wetenschappelijk is bewezen.

De reden waarom de werking niet wetenschappelijk wordt bewezen, is omdat zo'n onderzoek veel geld kost maar niets oplevert. Op nieuwe uitvindingen kan men een patent aanvragen, op bestaande zaken niet. Het is gewoon een geld kwestie.

Als modern land zou je in mijn optiek dus moeten investeren in wetenschappelijk onderzoek voor alternatieve behandel methoden. Jammer voor de farmaceutische industrie, maar een stuk prettiger voor de portemonnee en vaak geen tot minder bijwerkingen voor de gebruiker.

Sure, er zijn vast kruiden die inderdaad de juiste bestanddelen bevatten (en ik heb wel eens onderzoeken over natuurlijke middelen voorbij zien komen, dus het is niet zo dat de medische wereld dat soort wetenschappelijke onderzoeken niet kent). Maar natuurlijk is niet altijd beter, zo kan de dosis van die bestandsdelen flink verschillen en/of kunnen ze heftigere bijwerkingen hebben. Het is niet voor niks dat ze ooit als medicijn zijn verwerkt in plaats van de natuurlijke plant te behouden. Jouw claim dat alternatief vaak geen tot minder bijwerkingen heeft is dus niet per definitie waar. Het kan in sommige gevallen wellicht zo zijn, maar is geen algemene observatie. Het is niet zo dat medicijnen bewust gemaakt worden op die bijwerkingen, dat is een gevolg van bepaalde bestanddelen die er vanwege een reden ook aan toe worden gevoegd. Haal je die weg (en dus essentiële onderdelen weghalen), dan is de werking van het medicijn ook minder of zelfs niet.

Ik ben all for wetenschappelijk onderzoek en de investering erin, en als dat een tot noch toe alternatief medicijn is be my guest, maar laten we wel realistisch zijn. Een middel is niet alleen vanwege werking goedgekeurd door de verzekering, maar ook de balans qua werking en bijwerkingen.

Maar die kruiden zijn maar een klein deel van alle alternatieve behandelingen en supplementen die er zijn, en men zal ergens de grens moeten trekken.

Ik vind het overigens juist getuigen van een modern land dat je niet alle alternatieve behandelingen en middelen toestaat in verzekeringssituaties.