Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:21

Inderdaad , alleen hebben bijna alle andere partijen samenwerking met FPO uitgesloten. Behalve eentje maar die wil hooguit op voorwaarde dat Herbert Kickl verdwijnt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:52

BigOne schreef:
Inderdaad , alleen hebben bijna alle andere partijen samenwerking met FPO uitgesloten. Behalve eentje maar die wil hooguit op voorwaarde dat Herbert Kickl verdwijnt.

Tja, dat hadden een groot aantal nl-se partijen ook. Toch hebben we nu een regering met PVV

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:04

Hopelijk houden ze daar de poot wel stijf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:21

996981 schreef:
Ook in Oostenrijk lijkt radicaal rechts gewonnen te hebben. We leven in een bizarre tijd

Zeer bizar. Met je eens.
Het lijkt wel of er vergeten is wat de WOII aan ellende heeft gebracht. Heel heel zorgelijk dat dit gedachtegoed weer opvlamt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:27

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
Ook in Oostenrijk lijkt radicaal rechts gewonnen te hebben. We leven in een bizarre tijd

Zeer bizar. Met je eens.
Het lijkt wel of er vergeten is wat de WOII aan ellende heeft gebracht. Heel heel zorgelijk dat dit gedachtegoed weer opvlamt.

https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... 43764.html

Lees vooral de allerlaatste zin, komt me zeer bekend voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:41

Het artikel laat zich bij mij ook niet lezen met behulp van de link die artikelen soms laat lezen.
Kun je de laatste zin geven? Misschien omdat ik in Frankrijk zit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:42

Het lijkt wel of historisch besef bij een heleboel mensen niet meer aanwezig is :\

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:45

pien_2010 schreef:
Het artikel laat zich bij mij ook niet lezen met behulp van de link die artikelen soms laat lezen.

Dit artikel komt uit begin 2023 en de laatste zin ;
Na de eclatante zetelwinst in Niederösterreich sprak FPÖ-kopstuk Christian Hafenacker zelverzekerd: 'Dat is nog maar het begin.'

Dit heeft Wilders ook gezegd na de verkiezingen dus we zijn gewaarschuwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:51

BigOne schreef:
pien_2010 schreef:

Dit artikel komt uit begin 2023 en de laatste zin ;
Na de eclatante zetelwinst in Niederösterreich sprak FPÖ-kopstuk Christian Hafenacker zelverzekerd: 'Dat is nog maar het begin.'

Dit heeft Wilders ook gezegd na de verkiezingen dus we zijn gewaarschuwd.

Het enige wat er tegen gedaan kan worden is dat mensen niet meer zo rechts stemmen. Dat hebben wij niet in de gaten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:07

Bij Zbla komt zo meteen een uitzending over het omstreden glyfosaat dat door de EU weer 10 jaar is toegestaan. De vraag is , hoe slecht is het nu werkelijk?
Zal vast ook morgen terug gekeken worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:43

De ministerpostjes in Vlaanderen zijn verdeeld.... :')

Citaat:
De regering-Diependaele I is er niet zonder slag of stoot gekomen. Het schaakspel om de postjes te verdelen ontaardde in een bikkelharde strijd om Onderwijs: Zuhal Demir dreigde ermee te stoppen als ze haar zin niet kreeg. En om Conner Rousseau uit de tv-studio’s te houden, werd er al eens wat verzwegen. Een reconstructie van een stevig potje armworstelen. “Het was onderwijs of niets.”

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:48

Pandora van welke partij is Zuhal Demir (als je het vergeten met Nederland). Neem ons mee aan de hand ajb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:56

Zuhal Demir is van de N-VA (centrum-rechts). Lag vorig jaar heel erg onder vuur bij de boeren omtrent het stikstofbeleid.
Ze had toen o.a. de minsterpost Omgeving. Die wil ze nu dus duidelijk niet meer :+

Jo Brouns van CD&V krijgt nu Omgeving. Samen met Landbouw, die had hij de vorige legislatuur ook al.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-09-24 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:56

Dank je wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 14:27

Afbeelding

Dit las ik vandaag, ik vind dat toch zo raar, maak gewoon mijn boodschappen goedkoper ipv dit te doen denk ik dan :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:36

Schande. Je zag gisteren in Zembla ook hoe grote bedrijven wetenschappers omkopen om in het debat twijfel te zaaien. Dit zag je in het verleden al bij de sigaretten industrie, asbest industrie en nu zie je dat bij de pecticide industrie en zelf ben ik er van overtuigd dat je dit ook ziet bij de farmacie industrie.
Dat dit dus ook gebeurt met het (om) kopen van politici sta ik niet raar van te kijken.
Waarom dacht je dat bv links voortdurend zo verketterd wordt?
Heeft alles te maken met de machthebbers en de machthebbende zoals grote bedrijven, indistrieën etc. Het is allemaal niet zo gezellig en eerlijk.
Dus ook al kijk ik er toch elke keer van op als zoiets weer in een nieuwe vorm zich manifesteert, ik kijk er niet echt van op

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:15

De grote lobby's ( en dat zijn er best wel een paar :+ ) zitten inderdaad altijd mee aan de politieke tafels en houden de touwtjes stevig in handen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:34

Ik ga het gewoon weer proberen…

Als blijkt dat wetenschappers omgekocht worden (ik heb daar geen bronnen van trouwens) hoe weet je dan ooit met zekerheid dat je “de wetenschap” kan vertrouwen?

Dat lijkt mij dan een steeds onzekerdere factor worden.

Over pesticiden heb ik in het complot topic ook wat geschreven…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:45

Hoe weet je zeker dat de wetenschap te vertrouwen is? Wetenschappers zijn de eersten die onderzoek juist niet vertrouwen , een uitkomst wordt vaak keer op keer onderzocht . Zodra toch blijkt dat de uitkomst juist is en het wordt gepubliceerd kun je spreken van een peer reviewed onderzoek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:55

Cer schreef:
Als blijkt dat wetenschappers omgekocht worden (ik heb daar geen bronnen van trouwens) hoe weet je dan ooit met zekerheid dat je “de wetenschap” kan vertrouwen?

Je kunt nooit iemand 'met zekerheid' vertrouwen. Je kunt wel de impact van onbetrouwbare wetenschappers ongeveer schatten via Bayesian statistics (een manier om met voorwaardelijke kansen te rekenen), en hoe beter je het proces van wetenschap als geheel houdt en handhaaft, des te minder invloed kan 1 frauderende wetenschapper hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:59

Ik heb Zembla niet gezien trouwens.. wat werd er daar over gezegd dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:08

Kijk het even terug, net zo handig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:35

BigOne schreef:

Want ik kan het niet vragen aan iemand die het gezien heeft?
Het kan zomaar zijn dat de conclusie was “die zijn niet om te kopen”.. dat is dan toch sneller?

Ik heb even de samenvatting opgezocht..
“Een Amerikaanse wetenschapper, wiens naam opduikt in het Europese glyfosaatdossier, blijkt eerder in opdracht van de industrie de gevaren van dieselrook en asbest in twijfel te hebben getrokken.”
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-09-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:44

Cer schreef:
Ik heb Zembla niet gezien trouwens.. wat werd er daar over gezegd dan?

BigOne schreef:

Ik heb het gezien

Een wetenschapper die ook gewerkt en betaald is door de sigaretten industrie, die de ongezondheid van roken in twijfel heeft gebracht heeft dat ook gedaan met glyfosaat!!!.o.a.als gevolg daarvan heeft de EU NOG 10 jaar extra glyfosaat toegestaan.

Deze wetenschapper, vertelde zelf dat hij onafhankelijk is ook al is hij behoorlijk betaald door glyfosaat industrie (Bayern) om bepaalde zaken te verkondigen zoals dat het schadelijke nog niet zo is vastgesteld.

Bayern heeft inmiddels al verschillende dure schikkingen gedaan in USA als het gaat om kankerpatiënten.

Er was.ook een ander wetenschappelijke groep die duidelijk liet zien dat glyfosaat schadelijk is voor de gezondheid. Door de.twijfel te zaaien door een andere wetenschapper kwamen zij minder dus aan bod.

Enfin een ingewikkeld verhaal met bewezen verstrengeling van belangen. Niet tof dus. De wetenschap wordt misbruikt.
Maar ook bekende mensen die ook in Nederland actief zijn en bekend en betaald door Bayern die met bepaalde uitlatingen aangeven dat andere zaken erger zijn dan glyfosaat, terwijl dit niet klopt.
Ze lieten dis elke keer zo'n uitspraak zien en dan kwamen de wetenschappers aan het woord die anders bewezen hebben.

Pfffffff smerig verhaal dus!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:48

Nou ja daarom denk ik dat het Europees (!) goed gekeurd is om nog te mogen gebruiken voor de komende (uit m’n hoofd) 10 jaar.

Dank voor de toelichting Pien :j

Ik zat eerder in de hoek van de geneesmiddelen te denken, en toevallig zag ik dat Zembla daar ook uitzendingen aan besteed heeft..