Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:37

uit het verkiezingsprogramma van BBB:

Citaat:
BBB komt op voor de regenbooggemeenschap. Het geweld en discriminatie jegens deze gemeenschap
neemt toe, wat leidt tot een verminderd veiligheidsgevoel. Sociale media spelen hierin een rol met
haatdragende uitlatingen over de regenbooggemeenschap. BBB wil zich keihard inzetten om geweld of
discriminatie tegen wie dan ook en om welke reden dan ook actief tegen te gaan en hard te bestraffen.

ik weet niet wat de reden is om het stuk niet te ondertekenen/

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:43

Ik las in zo’n kieswijzer als achtergrond dat de rechten van ieder mens in de grondwet (?) staan, en dat iedereen daaronder valt (zoiets) dus dat het vanzelfsprekend moet zijn dat iedereen veilig is en niet gediscrimineerd wordt. Als je groepen gaat benoemen zijn er altijd die niet genoemd worden en dat is dan ook niet juist (zoiets stond er meen ik).

Ik zou het handig vinden als ze in artikelen ook wat uitleg erbij geven.. dit is weer een beetje kort?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:46

Nikass schreef:
koeke schreef:
Ik heb net Op1 van gisteravond (gesprek Timmermans en Omtzigt) teruggekeken: rustig met elkaar in gesprek over overeenkomsten en verschillen. Ik werd helemaal blij van het fatsoen en de inhoudelijkheid. Wat een verademing in vergelijking met het SBS6 debat van de avond ervoor. Aanrader om te kijken!

Oh dat klinkt leuk. Dat wil ik dan wel terug kijken. Dank je wel voor de tip!

Heb het net teruggekeken, het is inderdaad op inhoud en een plezierig debat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:52

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:01

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:07

Cer schreef:
Ik las in zo’n kieswijzer als achtergrond dat de rechten van ieder mens in de grondwet (?) staan, en dat iedereen daaronder valt (zoiets) dus dat het vanzelfsprekend moet zijn dat iedereen veilig is en niet gediscrimineerd wordt. Als je groepen gaat benoemen zijn er altijd die niet genoemd worden en dat is dan ook niet juist (zoiets stond er meen ik).

Ik zou het handig vinden als ze in artikelen ook wat uitleg erbij geven.. dit is weer een beetje kort?

Wat is er inderdaad anders in het akkoord wat nog niet in artikel 1 van de grondwet staat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:22

Tango1979 schreef:
Dit vind ik dus wel zo gruwelijk erg he!!

https://www.nu.nl/politiek/6290233/alle ... -niet.html

NSC, PVV en BBB tekenen akkoord over lhbtiq+-emancipatie niet

VVD, GroenLinks-PvdA, D66, CDA, PvdD, SP, Volt en BIJ1 hebben het Regenboog Stembusakkoord ondertekend op het Media Park in Hilversum. Daarmee doen de partijen beloftes over lhbtiq+-emancipatie, zoals het aanpakken van discriminatie. 50PLUS was er niet bij, maar heeft laten weten het akkoord te onderschrijven.

Onvoorstelbaar!

Even verder scrollen en je leest ook over het compenseren van de pechgeneratie.
Het idee (van CDA en CU) dat mensen korting krijgen als ze versneld hun studieschuld afbetalen vind ik oneerlijk; dat betekent opnieuw dat mensen die weinig te besteden hebben, en dat als gevolg daarvan niet kunnen, er het slechtste vanaf komen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:35

Eens. Je zou imo juist de mensen moeten helpen die het niet versneld kunnen afbetalen.

Thanks juval!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:36

Dit is voor mij wel de reden waarom ik de oprichting van de BBB waardeer, er is naar mijn mening geen andere partij die dit soort zaken rechtzet. Dat had de rol van het CDA kunnen zijn misschien?

Citaat:
We bouwen te weinig vanwege de stikstofproblematiek”, zei GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans op zondag 22 oktober tijdens het verkiezingsdebat (20:36-21:15) van het tv-programma College Tour. Dat klopt niet, reageerde zijn rivaal Caroline van der Plas van BBB. “Het wordt continu zo geframed: door het stikstofprobleem kan er niet gebouwd worden. Maar dat heeft heel andere redenen.”

Iets soortgelijks gebeurde tijdens het RTL-verkiezingsdebat (25:12-25:59) van zondag 12 november. Daar was het politiek journalist Frits Wester die zei dat door de stikstofproblematiek de woningbouw stil is komen te liggen. Weer diende Caroline van der Plas hem van repliek: “Maar dat is niet waar, dat wil ik even corrigeren, want dat verhaal horen we al heel lang. Het is niet waar dat het door stikstof op slot zit.” Vervolgens legt ze uit dat er andere factoren zijn die ervoor zorgen dat er te weinig gebouwd wordt.

Citaat:
De belangrijkste belemmeringen voor de woningbouw zijn op dit moment:

De gestegen rente, waardoor woningzoekenden minder hoge hypotheken kunnen afsluiten;
De inflatie, waardoor onder meer bouwmaterialen duurder worden, waardoor ook het bouwen van woningen duurder wordt;
Gebrek aan beschikbare grond om woningen te bouwen.
Conclusie
Het idee dat de woningbouw is ingestort door de stikstofcrisis, klopt niet. Nadat de Raad van State in 2019 de uitspraak over de stikstofaanpak deed, daalde het aantal verleende bouwvergunningen niet. De huidige dip in de woningbouw wordt veroorzaakt door verslechterde financiële omstandigheden. Het was dus terecht dat Caroline van der Plas Timmermans en Wester corrigeerde.

https://pointer.kro-ncrv.nl/de-stikstof ... woningbouw

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:51

Vervelend wil ik niet doen, maar Rutte heeft dit toch echt zelf de wereld in gebracht 4 jaar geleden nl 1 nov 2019.

https://nos.nl/collectie/13799/artikel/ ... ns-aan-dek

Ik citeer
Citaat:
Rutte begrijpt de acties op het Malieveld in Den Haag van de boeren en de bouw. Maar eenvoudige oplossingen zijn er niet, zegt hij. "Er zijn mensen die zeggen: 'Het is toch simpel op te lossen, pas gewoon je normen aan.' Dat is niet zo. Het gaat hier om iets echt ingewikkelds."

We leefden op de pof, dat is nu echt niet meer mogelijk.

Premier Rutte
Het gaat volgens de premier om een reëel probleem omdat er gewoon te veel stikstof en ammoniak worden uitgestoten. De wetgeving die bedacht was om die uitstoot kleiner te maken bleek te weinig effect te hebben en juridisch niet te kloppen. "We leefden op de pof", zegt Rutte. "Dat is nu echt niet meer mogelijk."

Hij zegt dat er al verschillende projecten weer op gang aan het komen zijn, als is vastgesteld dat zij niet leiden tot neerdaling van stikstof op natuurgebieden.

En daarna

Citaat:
Zoals bekend werkt het kabinet aan oplossingen voor de korte termijn die de woningbouw weer op gang moeten brengen. Rutte verwacht hierover volgende week een brief aan de Tweede Kamer te sturen.

Dus net als Timmerman had ik dit ook zo in mijn hoofd want heb toen die uitzending gezien. Het ging in die uitzending dat Nederland niet kon bouwen daar we teveel stikstof daarmee zouden uitstoten.

Ik was geschokt toen vandaar dat ik het me zo goed herinner.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:00

Oh, ik had niet de illusie dat alleen Timmermans dit heeft gezegd hoor, ik denk bijna alle politici. Ik vind je dan ook zeker niet vervelend :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:03

Volgens mij is Caroline ook 'vergeten' dat er heel veel bouwprojecten zijn stilgelegd door stikstofproblematiek. Maar dat wil ze maar niet eerlijk zeggen......

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:06

Benzz schreef:
Volgens mij is Caroline ook 'vergeten' dat er heel veel bouwprojecten zijn stilgelegd door stikstofproblematiek. Maar dat wil ze maar niet eerlijk zeggen......

Dat is volgens de link die ik plaats dus niet waar...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:07

ruitje schreef:
Benzz schreef:

Dat is volgens de link die ik plaats dus niet waar...

Ik werkte in 2019 bij een grote bouwer en dat is dus echt wel gebeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:11

ruitje schreef:
Oh, ik had niet de illusie dat alleen Timmermans dit heeft gezegd hoor, ik denk bijna alle politici. Ik vind je dan ook zeker niet vervelend :D

Nee, dan pak je mijn punt niet.

Timmermans zegt dit want Mark Rutte heeft dit zo vaak gezegd. Of anders gezegd, jouw post over Timmermans verbaasde me met die link dat het anders zat want ik had het net zo in mijn hoofd daar dit overal en voortdurend door Mark Rutte verkocht werd.

Dus eerlijk gezegd ben ik geschokt dat het nu anders zou zijn.
Ik ben niet geschokt dat Timmermans dit zegt, want je mag toch wel verwachten dat Rutte als minister president weet waar hij het over heeft?
Ik volg ook de politiek in Nederland vrij intensief, en ik was ervan overtuigd dat die reden klopte en ook daaraan gekoppeld dacht ik, als de woning markt stil ligt vanwege de stikstof Crisis dan is dat afschuwelijk want die stikstof Crisis is nog lang niet opgelost.
Dus Ruitje ik voel me in de maling genomen door ons min president die nu demissionair is als die reden niet zou kloppen! Dus hoe zit het nu?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:20

Volgens de laatste peiling van vandaag gaan VVD en PVV samen aan kop.

https://home.noties.nl/peil/

Wilders kan nog zomaar de grootste worden. Even afwachten waar de andere peilers mee komen die verschillen meestal wel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:22

ik denk dat het toendertijd ook nog wel zo was dat de verschillende soorten stikstof NOX (fijnstof door industrie/bouw/transport etc.) en NH3 (koeien) nog als 2 verschillende dingen werd gezien. Later is dat gelijk getrokken. En is vrijwel alle stikstof NH3. (dus de koeien/boeren zijn de grootste schuld)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:23

Loretta schreef:

Wilders kan nog zomaar de grootste worden. Even afwachten waar de andere peilers mee komen die verschillen meestal wel.

op de radio werd net nog gezegd dat er 3/4 van de stemmers nog zwevend waren. Het kan dus nog alle kanten op.

Benzz

Ik snap echt niet dat mensen op Wilders stemmen. Geen enkele cel in mijn lijf snapt dat.

Benzz

juval schreef:
ik denk dat het toendertijd ook nog wel zo was dat de verschillende soorten stikstof NOX (fijnstof door industrie/bouw/transport etc.) en NH3 (koeien) nog als 2 verschillende dingen werd gezien. Later is dat gelijk getrokken. En is vrijwel alle stikstof NH3. (dus de koeien/boeren zijn de grootste schuld)

Volgens mij klopt dat wat je zegt, zo heb ik het destijds wel begrepen tenminste.
Dank voor de pol!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:28

juval schreef:
Loretta schreef:

op de radio werd net nog gezegd dat er 3/4 van de stemmers nog zwevend waren. Het kan dus nog alle kanten op.

Ja, het is nu wel heel spannend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:29

Cer schreef:

Er is een interessante website over de Nederlandse grondwet, inclusief de geschiedenis van de verschillende artikelen.

De tekst van artikel 1:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

...vanwege de woorden 'of welke grond dan ook' wilde het cda lange tijd niet dat sexuele geaardheid expliciet werd genoemd.
('Naar de letter van de wet' ;) hoeft dit ook O:) niet, want sexuele geaardheid kan gewoon vallen onder 'welke grond dan ook'.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:46

Nikass schreef:
koeke schreef:
Ik heb net Op1 van gisteravond (gesprek Timmermans en Omtzigt) teruggekeken: rustig met elkaar in gesprek over overeenkomsten en verschillen. Ik werd helemaal blij van het fatsoen en de inhoudelijkheid. Wat een verademing in vergelijking met het SBS6 debat van de avond ervoor. Aanrader om te kijken!

Oh dat klinkt leuk. Dat wil ik dan wel terug kijken. Dank je wel voor de tip!

Het was erg leuk om te kijken. Ze zijn beiden sympathiek. Ik denk dat het een mooie coalitie zou zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:53

Omzigt heeft de stekker er bij voorbaat al uitgetrokken. Dus dat gaat niet gebeuren,!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:57

Omtzigt gaat voor een minderheidskabinet met VVD, zonder PVV. Dat kan niet missen. Yesulguz als premier, al heeft ze aangegeven dat ze dat niet wil als Omtzigt de grootste wordt.

Maar ik krijg wel pijn in mijn pens als de PVV de grootste wordt.