Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:33

Elisa2 schreef:
Het is niet zo dat alle vluchtelingen trauma,s hebben. Er zijn ook genoeg economische vluchtelingen en NL staat bekend om het 'gratis geld'.

Economische vluchtelingen worden geen statushouders.
Het grootste deel van de statushouders kwam de afgelopen jaren uit Syrië,
Hopelijk blijft/wordt het daar politiek rustig waardoor mensen niet meer hoeven te vluchten en ze misschien ook weer terug naar huis kunnen.

Dit zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen als statushouder:

Requirements
You can obtain a residence permit if you meet one of the following requirements:

You have well-founded reasons to fear of persecution in your country of origin because of your race, religion, nationality or political opinion, or because you belong to a certain social group. These reasons are explained in the Geneva Convention on Refugees.
You have well-founded reasons to fear the death penalty or execution, torture or other inhumane or degrading treatment in your country of origin.
You have well-founded reasons to fear that you will become a victim of random violence due to an armed conflict in your country of origin.
Your husband or wife, partner, father, mother or minor child has recently obtained an asylum residence permit in the Netherlands.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:40

Ik keek even in het programma van D66 maar daar staat niet helemaal hoe ze willen bezuinigen in de zorg. Zoals ze het in hun programma schrijven, lijkt het allemaal vrij logisch..

Zijn die specifieke bezuinigingen dan nog ergens terug te lezen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:49

Jullie vergeten alleen dat economische vluchtelingen vaak een en/ en verhaal hebben dus daarom kan het zeker wel een rol spelen.

Economische vluchtelingen - migranten - Amnesty International https://share.google/0CtCUiat3qszfQMVA
Hier staat dat goed uitgelegd.

Ik vind trouwens de partijen die willen bezuinigen op de zorg echt een enorme rode vlag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:56

Elisa2 schreef:
Jullie vergeten alleen dat economische vluchtelingen vaak een en/ en verhaal hebben dus daarom kan het zeker wel een rol spelen.

Economische vluchtelingen - migranten - Amnesty International https://share.google/0CtCUiat3qszfQMVA

Ik vind trouwens de partijen die willen bezuinigen op de zorg echt een enorme rode vlag.

Maar ook deze mensen gaan niet voor 'gratis geld".

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:00

Elisa2 schreef:

Al jouw berichten gaan over asielzoekers en soms over arbeidsmigranten.
Nu in je laatste bericht 1 regel over bezuinigingen in de zorg.

Maar er zijn zoveel meer thema's dan migratie: woningmarkt, onderwijs, zorg, klimaat, defensie, Europa, euthanasie en abortus, kunst en cultuur, armoede.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:06

BBB wil niet/minder bezuinigen op zorg iig.

Ik heb het debat alleen het eerste stukje gezien, dat zag er op zich goed uit.

Ik heb de volkskrant kieswijzer ook gedaan, kan me redelijk vinden in de uitkomst, maar vind het wel jammer dat er niet meer uitleg in staat over waarom partijen afwijken van mijn mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:26

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:

Al jouw berichten gaan over asielzoekers en soms over arbeidsmigranten.
Nu in je laatste bericht 1 regel over bezuinigingen in de zorg.

Maar er zijn zoveel meer thema's dan migratie: woningmarkt, onderwijs, zorg, klimaat, defensie, Europa, euthanasie en abortus, kunst en cultuur, armoede.

Het is duidelijk dat jij niet al mijn berichten hebt gelezen. :)

Alleen mijn laatste berichten gaan over asielzoekers omdat er zo afgegeven werd op de PVV en mensen niet snappen dat mensen daar op stemmen. En hoewel ik er zelf niet op stem, probeer ik uit te leggen hoe dat in mijn ogen tot stand komt. Maar kennelijk is de essentie hier aan jou voorbij gegaan. :)

Fransje, daar zijn de meningen dus over verdeeld..en het feit blijft dat merendeel leeft van een (aanvullende) uitkering en dat is wat mensen tegen de borst stuit omdat zij dus de laatste jaren alleen maar te maken hebben met lasten verzwaringen en krapte op de huizenmarkt. (en ja, dat heeft ook nog andere redenen maar zoals ik hier boven al schrijf en al een paar keer uitgelegd heb, schrijf ik even op hoe het over komt)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:29

juval schreef:
BBB wil niet/minder bezuinigen op zorg iig.

Ik heb het debat alleen het eerste stukje gezien, dat zag er op zich goed uit.

Ik heb de volkskrant kieswijzer ook gedaan, kan me redelijk vinden in de uitkomst, maar vind het wel jammer dat er niet meer uitleg in staat over waarom partijen afwijken van mijn mening.

Hier staat in ieder geval een heel stuk over hoe partijen de hogere NAVO kosten willen gaan betalen. Van pensioenleeftijd opschroeven naar 70 jaar tot mensen die langdurige zorg nodig hebben een hogere eigen bijdrage te laten betalen. (echt hoe verzinnen ze het?)

https://nos.nl/collectie/14002/artikel/ ... en-op-zorg

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:56

Ik vind het nog een beetje summier (overigens staat daar ook dat BBB op zorg wil bezuinigen, als ik het goed lees).
maar er staat (uiteraard) nergens bij HOE ze dan gaan bezuinigen op zorg. Want 'bezuinigen op zorg" is zo breed, daar kan je verder ook niks uithalen..

Die halvering van dat eigen risico kan dan ook wat beter toegelicht worden. Want als dat gehalveerd wordt, maar daarmee gaat de zorgpremie omhoog, wat schieten mensen er dan mee op? Komt er dan weer meer subsidie (dus hogere kosten aan de andere kant? en zo ja, voor wie dan?)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:29

Bezuinigen op de zorg is iets wat moet. Dat loopt echt uit de klauwen qua kosten.

En het kan ook! Door AI kan er zoveel administratief werk, overgenomen worden door AI, dat je daar enorme stappen in kan maken.
Ik snap dat het beangstigend klinkt, maar er zijn echt vele mogelijkheden.

Daarom is investereren in onderwijs en innovatie een belangrijk punt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:37

Benzz schreef:
Bezuinigen op de zorg is iets wat moet. Dat loopt echt uit de klauwen qua kosten.

En het kan ook! Door AI kan er zoveel administratief werk, overgenomen worden door AI, dat je daar enorme stappen in kan maken.

Dat klopt, wij zijn ook bezig met AI en ook robotisering met name in administratieve processen.
Neemt niet weg, dat door de vergrijzing de kosten en de druk op de zorg steeds groter worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:06

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Dat klopt, wij zijn ook bezig met AI en ook robotisering met name in administratieve processen.
Neemt niet weg, dat door de vergrijzing de kosten en de druk op de zorg steeds groter worden.

deze vergrijzing heeft wel jaren hun premie afgedragen, mogen ze er dan nu - als ze het nodig hebben - gebruik van maken, de druk op de zorg komt niet alleen van deze ouderen.
Daar zijn veel meer oorzaken - marktwerking, privatisering b.v. - voor te noemen
Laatst bijgewerkt door mce op 13-10-25 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:09

Het zou qua werkdruk en tijd in de zorg misschien qua kosten al schelen als er door bijvoorbeeld zorgverzekeraars niet wordt gevraagd om te controleren voor het controleren.

Marktwerking in de zorg heeft ons ook niet veel gebracht.

Sowieso ben ik nooit voorstander geweest van het aan marktwerking over laten van essentiële voorzieningen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:14

mce schreef:
Electra63 schreef:

deze vergrijzing heeft wel jaren hun premie afgedragen, mogen ze er dan nu - als ze het nodig hebben - gebruik van maken, de druk op de zorg komt niet alleen van deze ouderen.

Zeker wel. Vergrijzing heeft een dubbele rol in de zorg:
- Meer zorgbehoevende mensen door meer ouderen
- Minder jonge aanwas die nodig is om de vertrekkende oudere medewerkers te vervangen

Er zullen daarnaast echt wel andere factoren meespelen, maar vergrijzing is nu eenmaal een heel groot aandeel in dit probleem. Dat die ouderen jaren netjes hun premie hebben afgedragen doet daar niks aan af (en natuurlijk mogen ze die zorg afnemen als ze die nodig hebben, dat ontken ik niet), maar de druk op de zorg komt zeer zeker wel door die groep. Maar dat is niet hun schuld.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:22

het is denk ik veel meer een kwestie van prioriteiten stellen in de zorg, overigens niet alleeen in de zorg.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:26

Libra76 schreef:
Tijdens het debat ben ik wel geschrokken dat VVVD,CDA en D66 willen bezuinigen op de zorg. De 1 wat meer dan de ander. En 1 maatregel van de VVD vind ik zorgwekkend en slecht. Als er nieuwe medicijnen op de markt komen, voor bijvoorbeeld kanker of diabetes, die de behandeling verbeteren of genezen, zegt vvd Nee die worden niet vergoed uit de basisverzekering medicijnen.
Zou wordt de kloof tussen rijk en arm nog groter. Nu zorgt de vvd met hun plannen daar sowieso al voor. Maar ik vond wel een slecht plan van ze

Dat is inderdaad wat de heer Timmermans beweerde, maar wat ik begreep lag het iets anders. Volgens Dilan lag het namelijk genuanceerder. De nieuwe medicijnen zouden eerst beoordeeld worden of ze van toegevoegde waarde waren en niet meer automatisch standaard op de lijst verschijnen. Dus het is niet zo dat er geen nieuwe medicatie bij komt, alleen dat er iets meer controle op komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:33

journee schreef:
De nieuwe medicijnen zouden eerst beoordeeld worden of ze van toegevoegde waarde waren en niet meer automatisch standaard op de lijst verschijnen. Dus het is niet zo dat er geen nieuwe medicatie bij komt, alleen dat er iets meer controle op komt.

Maar is dat niet wat nu ook al gebeurd?
Volgens mij komen medicijnen nu ook niet zo op de lijst.
Vergeet ook de rol van de zorgverzekeraars niet!
Die hebben een flinke vinger in de pap en gaan af en toe rustig op de stoel van de arts zitten en met hun vergoedingsbeleid de zorg sturen en zorgen voor meer papierwerk.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:38

Cer schreef:
Die halvering van dat eigen risico kan dan ook wat beter toegelicht worden. Want als dat gehalveerd wordt, maar daarmee gaat de zorgpremie omhoog, wat schieten mensen er dan mee op? Komt er dan weer meer subsidie (dus hogere kosten aan de andere kant? en zo ja, voor wie dan?)

Chronisch zieke mensen zouden daar wellicht voordeliger mee uit zijn? Ik weet de berekening daaromheen niet, maar ik kan me zo voorstellen dat omdat de premieverhoging verdeeld wordt over alle verzekerden en de chronisch zieken daarom geholpen zijn met de halvering van het eigen risico?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:50

ik vond juist die kieswijzer van de Volkskrant heel beperkt qua onderwerpen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:05

Nieuwe medicijnen worden nooit zomaar toegelaten, misschien wanneer ze een ander medicijn vervangen en goedkoper zijn maar dure medicatie duurt heel lang. De administratieve taken zijn veel te groot met dank aan de verzekeraars die elk aspirientje op papier willen. Er zijn zo’n beetje 500 codes voor administratieve handelingen, belachelijk want dat kost tijd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:06

mce schreef:
het is denk ik veel meer een kwestie van prioriteiten stellen in de zorg, overigens niet alleeen in de zorg.

Vertel !

Welke prioriteiten moeten er gesteld worden en wat brengt dat dan op?
Ik ben dan vooral benieuwd naar de prioriteiten die binnen de ggz kunnen worden gedaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:07

Rechtse kabinetten hebben de ggz uitgekleed, veel zorgtaken maar de gemeenten overgeheveld die daar te weinig geld voor kregen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:08

BigOne schreef:
De administratieve taken zijn veel te groot met dank aan de verzekeraars die elk aspirientje op papier willen. Er zijn zo’n beetje 500 codes voor administratieve handelingen, belachelijk want dat kost tijd.

Verbandmiddelen zijn ook een administratieve ramp heb ik begrepen.
De ene code wordt wel vergoed, de andere dan weer niet.

De achterdocht en de overtreffende trap van controle om het te voorkomen kost meer tijd en geld dan het oplevert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:11

BigOne schreef:
Rechtse kabinetten hebben de ggz uitgekleed, veel zorgtaken maar de gemeenten overgeheveld die daar te weinig geld voor kregen.

De marktwerking is ook daar een ramp.
Hoe kun je dingen waar een vertrouwensband van levensbelang zijn steeds opnieuw aanbesteden om de prijs te kunnen drukken?

Wat is een mensenleven waard?
Krijg je de kosten niet ergens anders dubbel terug?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:21

over de zorg (en milieu/klimaat).. ik was een paar maanden geleden behoorlijk onder de indruk van deze documentaire: https://npo.nl/start/serie/wat-houdt-on ... 3/afspelen

over medicijnverspilling.

sowieso verspilling, onnodige verpakkingsmaterialen, voedselverspilling etc etc. Daar valt heel veel te winnen.