Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:00

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Lubach heeft eredoctoraat ontvangen van de open Universiteit. Ik ben ontroerd en blij (is mijn favoriete programma). We zijn niet alleen !!

We staat voor wetenschap, eerlijke journalistiek, grapjes makers, kunst, en kritische mensen.

ARJEN ONTVANGT EREDOCTORAAT https://www.youtube.com/watch?v=y3uTVrgCZCU

Ik was ook altijd fan van zijn programma, tot ik erachter kwam dat ook hij een populist is die zonder factchecken aan foutieve beeldvorming doet. Eerlijke journalistiek is het zeker niet.

Eens. Ik heb soms best lol om zijn show, maar eens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:41

Ik ben het er ook mee eens :j Het verschilt wel per aflevering natuurlijk. Soms is het de spijker op zijn kop.

Maar regelmatig is het heel kort door de bocht, makkelijk scoren met leuke, lekker makkelijke popi-jopi opmerkingen die echt geen recht doen aan het onderwerp en waarbij ze 1 en ander wel héél zwart-wit brengen zonder de nuance die het imo wel verdient.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:54

Lubach is op de eerste plaats een man die grapjes maakt. Hij praat vanuit zijn mening en legt uit hoe het volgens hem zit.
Op de eerste plaats vind ik het vaak erg grappig. Ik ben het zeker niet altijd met hem eens, maar bv zelfs over het item homeopathie legt hij gewoon uit hoe de reguliere medische wereld werkt en aankijkt tegen dit. Ik heb vreselijk gelachen ook al was ik het volstrekt oneens met zijn negatieve manier van kijken tegen homeopathische middelen en vond ik het wel kort door de bocht.
Maar op de eerste plaats is hij een grapjes maker en geen wetenschapper ook al gebruikt hij wetenschappelijke artikelen.
Ik begrijp de universiteit. Hij is duidelijk, geeft zijn bronnen weer, en hij weet in eenvoudige taal vaak lastige onderwerpen grappig en toegankelijk te brengen.
In een tijd waar mensen structureel worden voorgelogen door populistische partijen is het goed dat we mensen hebben die dit open leggen en er tegen in gaan zoals de wetenschap, serieuze journalisten, grapjes makers en mensen die stelling nemen en uitleggen hoe zij er over denken.
En natuurlijk hoeft niet iedereen het ermee eens te zijn.
Laat ik het zo zeggen. Ik vind Lubach met zijn programma's vaak diepgaander onderzoek doen als bv de PVV. Hij ontmaskert vaak zaken als zijnde niet kloppend en dat enorm grappig (vind ik). In een zo'n gepolariseerde tijd zijn mensen als Lubach heel erg belangrijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:42

Een stukje geschiedenis van en over Wilders in een artikel uit 2009. Verontrustend hoe hij toen al precies heeft verteld wat zijn beeld voor Nederland is (laatste alinea's) en dat nog steeds een heel groot gedeelte van Nederland dat niet wil geloven.
(sorry Pien het is een heel lang stuk)
https://www.groene.nl/artikel/wreker-va ... rootouders

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:47

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Lubach heeft eredoctoraat ontvangen van de open Universiteit. Ik ben ontroerd en blij (is mijn favoriete programma). We zijn niet alleen !!

We staat voor wetenschap, eerlijke journalistiek, grapjes makers, kunst, en kritische mensen.

ARJEN ONTVANGT EREDOCTORAAT https://www.youtube.com/watch?v=y3uTVrgCZCU

Ik was ook altijd fan van zijn programma, tot ik erachter kwam dat ook hij een populist is die zonder factchecken aan foutieve beeldvorming doet. Eerlijke journalistiek is het zeker niet.

Hoe kwam je daarachter dan? Ik vind hem altijd heel sterk qua bronvermeldigen en feitelijkheden… ben wel benieuwd naar waarom je hem populistisch vind?

Ik kijk het heel graag, neemt ook links op de hak. Mijn (rechtse) vriend zijn favo manier om linkse wokies te omschrijven (linkse graanpus - uit stuk over de havermelkelite ;)) komt er vandaan. En nog uit de tijd van zondag met lubach - toen Rob Jetten voorzitter werd bij D66, Robje Jetten als nijntje boek. Of America first, Netherlands second?

https://youtu.be/QUdX-3m4Wuc?si=BVknIxIt0UV2Xx39

Ik dacht ook altijd dat lubach z’n redactie serieuw factcheckt en dingen goed uitzoekt. Overal ook bronvermelding bij altijd. Ook legt hij soms lastige, soms moeilijke dingen heel duidelijk en begrijpelijk uit. Vind het leuk dat hij een eredoctoraat heeft gekregen, als ik het goed begrijp voor zijn rol in het publieke debat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:49

irmaz schreef:
Een stukje geschiedenis van en over Wilders in een artikel uit 2009. Verontrustend hoe hij toen al precies heeft verteld wat zijn beeld voor Nederland is (laatste alinea's) en dat nog steeds een heel groot gedeelte van Nederland dat niet wil geloven.

Moet je abonnee voor zijn, helaas

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:55

irmaz schreef:

Het artikel is onleesbaar gemaakt irmaz voor mij helaas.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:08

Ik heb even een gratis account aangemaakt, 3 maanden lezen en stopt vanzelf. Je krijgt alleen een aanbod naderhand. Was het waard want verklaard veel , hij is nog gevaarlijker dan gedacht en zal ook nooit veranderen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:21

BigOne schreef:
irmaz schreef:

Moet je abonnee voor zijn, helaas

https://archive.ph/mUuZ9 Zonder betaalmuur :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:23

CharleyT schreef:
Veronica2 schreef:
De Open Universiteit? Dat is net zoiets als de LOI toch?

Lubach is best grappig, maar de manier waarop is niet altijd juist en daarbij is het allemaal nogal druk en lawaaiig en dat is strategisch heel handig omdat je geen tijd meer hebt om kritisch te zijn.

Als je het woordje is nu vervangt door vind ik, komt je reactie (je mening) veel beter over.

Nee, dat hoeft helemaal niet. Wat blijkt is dat men niet doorheeft dat Lubach dezelfde strategie gebruikt als populisten, maar dan op onderwerpen die men kennelijk acceptabel vindt. Er word je echter dezelfde loer gedraaid en zo te zien er hier mensen die er met boter en suiker ingaan. Het is echt heel verstandig om kritisch te blijven, op de boodschap, de inhoud, de wijze van presenteren en de doelstellingen. Het is satire en vermaak, meer niet.

De LOI biedt ook allerlei opleidingen aan die echte diploma's opleveren. De Open Universiteit doet precies hetzelfde en is ondertussen geen onderzoeksinstituut zoals andere universiteiten dat wel zijn. Maar misschien zien mensen het verschil niet omdat ze niet bekend zijn in de academische wereld.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:35

Veronica2 schreef:
De LOI biedt ook allerlei opleidingen aan die echte diploma's opleveren. De Open Universiteit doet precies hetzelfde en is ondertussen geen onderzoeksinstituut zoals andere universiteiten dat wel zijn. Maar misschien zien mensen het verschil niet omdat ze niet bekend zijn in de academische wereld.

Waar haal je dat nou weer vandaan? De OU is zeker wel een onderzoeksinstituut, leidt onderzoekers op, heeft eigen onderzoekslijnen. Toen de OU werd opgericht was dat anders, in de beginjaren was het alleen onderwijs en geen onderzoek maar dat is al heel lang niet meer zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 06:54

Citaat:
Vind het leuk dat hij een eredoctoraat heeft gekregen, als ik het goed begrijp voor zijn rol in het publieke debat.

Precies zie vetgedrukte. Daarom heeft hij het gekregen. Hij zet mensen aan het denken en zijn show wordt door een zeer grote groep bekeken. Je hoeft het dus niet met hem eens te zijn en nogmaals het is satire. Dat werd ook heel duidelijk benoemd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:45

Veronica2 schreef:
CharleyT schreef:
Als je het woordje is nu vervangt door vind ik, komt je reactie (je mening) veel beter over.

Nee, dat hoeft helemaal niet. Wat blijkt is dat men niet doorheeft dat Lubach dezelfde strategie gebruikt als populisten, maar dan op onderwerpen die men kennelijk acceptabel vindt. Er word je echter dezelfde loer gedraaid en zo te zien er hier mensen die er met boter en suiker ingaan. Het is echt heel verstandig om kritisch te blijven, op de boodschap, de inhoud, de wijze van presenteren en de doelstellingen. Het is satire en vermaak, meer niet.

Wat zijn dan de doelstellingen? En wat is de boodschap? En hoe dan gebruikt hij dan dezelfde strategie als populisten (wat ia - benoem een vijand - zondebok, schep een dramatisch beeld van de huidige stand van zalen, doe alsof jij de enige bent die er iets aan kan doen).

Tuurlijk, je moet het eea met een korrel en soms een pak zout nemem, maar heb hem echt nog nooit kunnen betrappen op onwaarheden (of een keer, toen het ging over uitkeringen en toeslagen dacht ik). Op maatschappelijk relevante onderwerpen (vaccindiscussie en antivax, fabeltjesfuik en social media, corona) heeft hij wel degelijk een goede bijdrage aan het debat geleverd. Ik zou hem qua des- en misonformatie zéker niet in dezelfde categorie indelen als een geert wilders of caroline vd plas. Gekleurd? Ja. Mis- of desinformatie? Nee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:47

Veronica2 schreef:

You made my day _O- _O-

Populistische politici vergelijken met een grapjesmaker is enorm grappig. Mijnheer Wilders draait aan de knoppen van de macht en wil de rechtstaat opzij zetten om een noodwet erdoor heen te drukken.
Lubach is een grapjesmaker die daar satire over maakt.
Dus met name dat we massaal instinken bij Lubach die opmerking vind ik erg vermakelijk en getuige dat je totaal niet door hebt dat de vergelijking tussen een politici en een cabaretier raar is op zijn minst en zeker omdat je een groep die de grapjesmaker erg leuk vindt probeert weg te zetten met "ze hebben het alleen niet door".
We hebben daarover hier veel plezier .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:40

Nouja wanneer mensen stellen dat Lubach oh zo integer de juiste informatie verstrekt (zij het op een ludieke manier) dan kan je wel stellen dat ze het niet doorhebben dat je hier ook met een soort populistisch beeldschetsen te maken hebt.

Hij staat dan wel niet aan de knoppen van de macht te draaien zoals een politicus, maar doen alsof hij echt geweldig de waarheid verkondigt is ook niet correct. Hij maakt zat missers waar hij enorm 1-zijdig partij kiest. Ik denk dat het wel nuttig is om mensen dat te laten beseffen, dat het satire en vermaak is en niet de nieuwe messias om achteraan te lopen ofzo :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:50

Ik heb het nog nooit gezien, maar lees wel vaak waar het over ging en wat 'men' er van vond.
Geef eens voorbeelden van die missers en het partijtrekken?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:54

Hofnar houdt populisten en gepeupel een spiegel voor; populisten en gepeupel boos op Hofnar :Y) :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:56

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar… wanneer zat hij echt fout, wanneer was hij partijdig? Een satirische programmamaker vergelijken met een populist vind ik nogal wat (en, dan ben ik ook benieuwd welke definitie van “populistisch” er gehanteerd wordt).

Uit wikipedia:
Wikipedia schreef:
Populisme (van het Latijnse populus, volk) is een manier van communiceren en van politiek bedrijven waarin de centrale tegenstelling die tussen het vermeende volk en de vermeende elite is en waarbij de populist de kant van het volk kiest.

Nee sorry, ik zie hem niet. En nounou zeg, er zit nogal een verschil tussen leuk en scherp vinden en “erachteraan wandelen alsof het de nieuwe messias is”. Je kan lubach ook gewoon leuk vinden, rustig hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:28

Wranglerbutt schreef:
Hofnar houdt populisten en gepeupel een spiegel voor; populisten en gepeupel boos op Hofnar :Y) :')

_O- _O- hahahahahahahaha dat zei mijn man ook vanochtend toen ik een paar posts had voorgelezen.

Ook heel erg eens met nps vooral met de laatste alinea.

Ik ben het echt niet met alles eens zoals ik al eerder opmerkte maar zelfs dan kan ik er vaak de humor van inzien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:35

Nou, dan heb ik 1000 x liever het “ populisme “ van Lubach dan van extreem rechts.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:49

Gisteren had ik een klant binnen het toeristen bureau met de vraag wat ik van de politiek in Nederland vond.
Zij vertelde dat het op het nieuws is geweest dat Nl de noodwet wil waarmee het parlement buiten werking wordt gezet.
Ze vertelde hoe zorgelijk ze het vind dat ook een zo liberaal vrij land hiermee komt en Nederland werd vergeleken met Hongarije en Orban, met Oostenrijk en de extreem rechtse krachten in Duitsland.
Tja, zo staan er dus op het moment op de internationale politieke kaart. Kijk ik ben nooit een fan van de VVD geweest onder Mark Rutte, maar dit wat nu gebeurt is echt wel van een totaal andere orde en echt heel zorgelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:12

De jaren dertig revisited?
Overal radicaal-rechts sterk in opkomst. FPÖ gaat ook al aan kop..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:16

Vergis je niet op de nazi gedachtes die er nogal veel zijn in
Oostenrijk, daar gaat ook een hele geschiedenis aan vooraf , nu komt er onvrede in de maatschappij en grijpen ze een kans.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:44

Mjelleke schreef:
Veronica2 schreef:

Waar haal je dat nou weer vandaan? De OU is zeker wel een onderzoeksinstituut, leidt onderzoekers op, heeft eigen onderzoekslijnen. Toen de OU werd opgericht was dat anders, in de beginjaren was het alleen onderwijs en geen onderzoek maar dat is al heel lang niet meer zo.

Fijn dat jij dit even duidelijk maakt aan Veronica2, die heeft een verkeerd beeld van de OU. 2 minuten google gebruiken en je weet alles over de OU.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:07

Ook in Oostenrijk lijkt radicaal rechts gewonnen te hebben. We leven in een bizarre tijd