Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:22

Sansevieria schreef:
De huizenprijzen zijn dusdanig gestegen dat het nu heel moeilijk is op de woningmarkt, dat is zeker.

Edit: off-topic

Niet off topic, de vraag is wat de politieke partijen daaraan gaan doen? Want het is een groot probleem.
Wat staat er in hun programma?

Ik denk zelf dat we de volgende grote onderwerpen kennen waarvan het belangrijk is dat de partijen zich uitspreken:
1. Klimaat opwarming
2. Onderwereld verbindt zich meer en meer met de bovenwereld
3. Woning tekort en betaalbare woningen tekort
4. Kansenongelijkheid is te groot, hoe verkleinen,
5. Betaalbare zorg behouden
6. Wereldwijd teveel mensen op drift vanwege oorlog, armoede, gevolgen van de klimaatopwarming, onderdrukkende regimes voor vrouwen, lhbt+ mensen , mensen die zich uitspreken tegen het regiiem etc
Etc etc

Berdien

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:25

Ann, hoe bedoel je dat? Als je het laatste deel bijvoorbeeld omzet naar aflossingsvrij? Dan vervalt vanaf dat moment je HRA.

Cer, een hypotheek afgesloten in 1999 die daarna niet onderbroken of verhoogd is, is aftrekbaar tot 2031 :) Maximaal 30 jaar immers.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:37

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:
Het AD heeft een helder artikel over de erfbelasting, dat hier de gemoederen zo doet verhitten }> . Timmermans blijkt gezegd te hebben dat huizen onbelast zouden blijven. Dat is onhandig en niet correct en strijdig met het huidige partij programma.

Tevens legt de persoon in dit artikel uit, dat o.a deze (impopulaire,) maatregel voor velen, de doorberekende dekking vormt voor verlaging van belasting op arbeid.

https://www.ad.nl/politiek/factcheck-ge ... ~a0a0c1a0/

Het AD repost gewoon het pointer artikel, hierin mis ik toch echt de nuance. Pointer/AD gaat er volledig aan voorbij dat het voor partners wél over miljoenen moet gaan. Alleen bij kinderen niet. Dus Timmermans zegt het heel onhandig maar hij heeft niet per se ongelijk als het over partners gaat -wel als je het hebt over kinderen of anderen.
Dit is de tekst uit het Pointer/AD-artikel: ,,Alleen bij hele grote vermogens wil GroenLinks-PvdA de erfbelasting verhogen. Als het over miljoenen gaat dan vragen we een grotere bijdrage. Voor huizen geldt dit niet.” Dit beweerde Frans Timmermans, lijsttrekker van GroenLinks-PvdA op Radio NPO2.

Dat zou juist een geweldige constructie zijn voor de mega-vermogens. Je koopt een optrekje voor pak hem beet 15 miljoen, gaat dood en erfgenamen krijgen zonder erfbelasting (een groot deel van) je geld in handen. Maar Timmermans was dus een beetje in de bonen...

In Op1 gisteravond lichtte Omtzigt de nadelen van veel hogere erfbelasting toe: echt grote vermogens blijven gewoon buiten schot en kleine familiebedrijven zijn dusdanig de klos dat ze (een deel van) hun bedrijf moeten verkopen aan buitenlandse investeerders.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:55

7) bestaansveiligheid weidedieren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:04

sterregoud schreef:

Klopt vanwege de wolf bedoel je.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:06

sterregoud schreef:

Dit ja ! Daarop heb ik zelfs mijn keuze gebaseerd (en van de naar mijn idee ontspoorde PvdD naar SGP verhuisd). Een vraagje: zijn er eigenlijk behalve mij nog andere Bokkers die SGP stemmen? Omdat ik er in de politiek- topics niet 1 ben tegengekomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:12

Berdien schreef:
Ann, hoe bedoel je dat? Als je het laatste deel bijvoorbeeld omzet naar aflossingsvrij? Dan vervalt vanaf dat moment je HRA.

Cer, een hypotheek afgesloten in 1999 die daarna niet onderbroken of verhoogd is, is aftrekbaar tot 2031 :) Maximaal 30 jaar immers.

En was dat eerder ook al? Of was het toen oneindig aftrekbaar? (Tot einde looptijd dan)

Qua meer huizen.. ja die moeten er hier in de stad bij lees ik steeds.. van mij hoeft dat niet.. om de stad heen is meer ruimte :+ en dan zitten we hier straks niet helemaal hutje mutje

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:26

Anjali , je bent zo voor leven maar niet wanneer het roofdieren zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:35

BigOne schreef:
Anjali , je bent zo voor leven maar niet wanneer het roofdieren zijn?

Zeg he. Je denkt toch zeker niet dat ik mijn eigen onschuldige plantenetende lievelingsdieren ten prooi wil geven aan roofdieren die in het wild thuishoren en niet op de weitjes in ons dichtbevolkt verstedelijkt land?!Trouwens, gezellige paardenhouders die hun dieren niet willen beschermen! Die wolven leuker en beschermwaardiger vinden! Maar goed, dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of er nog iemand anders hier op de SGP ging stemmen. Dat kan ook om een andere reden zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:36

Ik vind het persoon echt heel bijzonder om vanwege één standpunt, een standpunt waar sowieso door iedereen water bij de wijn gedaan zal moeten worden en er dus geen winnaars zullen zijn, van politieke partij te wisselen en degene waar je al jaren trouw aan bent voortaan aan te merken als volledig gestoord/ontspoort/de weg kwijt etc. (even vrij vertaald vanuit alle berichten hierover). Politiek is macro, dus overzicht hebben over de hele situatie, niet micro, dus één puntje hieruit.

Als iemand in elk topic predikt over respect moet diegene zelf ook respect uiten in plaats van een club (en achterban!) zo door het slijk te halen. Bah.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:41

anjali schreef:
sterregoud schreef:

Dit ja ! Daarop heb ik zelfs mijn keuze gebaseerd (en van de naar mijn idee ontspoorde PvdD naar SGP verhuisd). Een vraagje: zijn er eigenlijk behalve mij nog andere Bokkers die SGP stemmen? Omdat ik er in de politiek- topics niet 1 ben tegengekomen.

Nee, ik ga niet tegen mijn eigen mensenrechten stemmen als je het niet erg vindt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:52

Ik vroeg dit allemaal niet! Jullie mogen zelf weten waarop je stemt. Uiteraard!! Ik vroeg maar 1 ding en dat is of er nog andere Bokkers zijn die ook op de SGP stemmen. Dat is wat ik vroeg . Want het lijkt nu wel of het hele politieke topic is overgenomen door een soort discussie tussen VVD en Groen Links\PvdA waarbij het voornamelijk over financieel gedoe gaat. Wat ik overigens ook heel erg belangrijk vind hoor want ik moet mijn hobbydieren en idealen ook ergens mee financieren. Maar ,ik vroeg alleen of er hier nog andere SGP- stemmers te zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:00

misschien interessant om een verkiezingspoll te maken Anjali?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:19

Ja, misschien kan iemand een poll maken? Ik ben echt benieuwd naar wat er gekozen wordt op Bokt.

Berdien schreef:

Thanks! Dat vroeg ik me inderdaad af.
Laatst bijgewerkt door Ann op 18-11-23 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:23

pmarena schreef:
Die HRA gaat er sowieso af. Niet leuk als je een eigen huis hebt, maar wel nodig. Ik denkt dat het de kunst is om jezelf een beetje opzij te zetten en te kijken naar de belangen van de samenleving als een geheel, wat is eerlijk, wat is fair, wat is duurzaam. En ja dan heb je soms zelf ergens pech. Maar dan is het later ook voor jou een betere wereld, als je omstandigheden zouden veranderen.

Dit is nou een post naar mijn hart <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:27

koeke schreef:
Ik heb net Op1 van gisteravond (gesprek Timmermans en Omtzigt) teruggekeken: rustig met elkaar in gesprek over overeenkomsten en verschillen. Ik werd helemaal blij van het fatsoen en de inhoudelijkheid. Wat een verademing in vergelijking met het SBS6 debat van de avond ervoor. Aanrader om te kijken!

Oh dat klinkt leuk. Dat wil ik dan wel terug kijken. Dank je wel voor de tip!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:32

juval schreef:
misschien interessant om een verkiezingspoll te maken Anjali?

Zou ik ook interessant vinden :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:34

Veronica2 schreef:
Als de belasting op arbeid omlaag gaat, dan heeft dat direct impact op de schatkist en ik hoop dat iedereen beseft dat het dan uit de lengte of de breedte moet komen en er dus op voorzieningen bezuinigd moet gaan worden.

Nee dat is niet waar.
Zou wat zijn als GL/PVDA op de voorzieningen (welke precies?) zou bezuinigingen.
Het is natuurlijk al meerdere keren genoemd, maar het geld komt vrij door de grote vermogens te belasten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:47

Een pol starten lijkt me interessant. Ik weet niet hoe het moet. Ik weet niet Anjali of er meerdere Bökkers zijn die op de SGP stemmen.
De SGP heeft een sterke kleine achterban die komen uit (streng) gereformeerde gemeenten zoals bv Staphorst en dorpen in Zeeland etc Urk zou ook kunnen maar dat weet ik niet.
De kern is stabiel. Dus is een kleine stabiele partij. Vanwege hun strenge conservatieve opvattingen over bv plaats van de vrouw (is altijd lager als de man), en levensvragen past ook bij jou) trekt het een kleine harde kern van streng gelovigen.
Dus ik weet niet of er meer Bokkers zijn. Ik ben ook wel nieuwsgierig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:50

Pol lijkt mij ook interessant, maar geen idee hoe dat werkt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:53

Dit vind ik dus wel zo gruwelijk erg he!!

https://www.nu.nl/politiek/6290233/alle ... -niet.html

NSC, PVV en BBB tekenen akkoord over lhbtiq+-emancipatie niet

VVD, GroenLinks-PvdA, D66, CDA, PvdD, SP, Volt en BIJ1 hebben het Regenboog Stembusakkoord ondertekend op het Media Park in Hilversum. Daarmee doen de partijen beloftes over lhbtiq+-emancipatie, zoals het aanpakken van discriminatie. 50PLUS was er niet bij, maar heeft laten weten het akkoord te onderschrijven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:55

Voor mij al meer dan genoeg reden om níet op de drie genoemde partijen te stemmen. Kan de rest van het programma nog zo goed zijn.

Zo deelde iemand uit mijn familie FvD-filmpjes op Insta. Die zien alles wat met LHBTIQ+ te maken heeft als indoctrinatie en het willen veranderen van onschuldige kinderen. Tsja….

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:05

Discriminatie staat in de wet toch ook? Of is dat iets anders ?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:22

Cer schreef:
Discriminatie staat in de wet toch ook? Of is dat iets anders ?

Dat is ook precies waar dit over gaat.

Uit het eerder gelinkte artikel:

NSC, PVV en BBB tekenen akkoord over lhbtiq+-emancipatie niet
VVD, GroenLinks-PvdA, D66, CDA, PvdD, SP, Volt en BIJ1 hebben het Regenboog Stembusakkoord ondertekend op het Media Park in Hilversum. Daarmee doen de partijen beloftes over lhbtiq+-emancipatie, zoals het aanpakken van discriminatie. 50PLUS was er niet bij, maar heeft laten weten het akkoord te onderschrijven.

Van de grootste partijen waren NSC, PVV en BBB niet aanwezig. Volgens initiatiefnemer COC Nederland hebben Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) laten weten dat ze het akkoord niet zullen ondertekenen. "Juist in deze tijd is het ontzettend fijn en belangrijk dat partijen, ondanks hun onderlinge verschillen, laten zien dat ze staan voor onze gemeenschap", zegt COC-voorzitter Astrid Oosenbrug. Of andere partijen het akkoord hebben ondertekend is nog niet bekend.

Het is de vierde keer dat het COC een regenboogakkoord sluit met landelijke partijen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:36

Ik vraag me dan af wat de reden is om het niet te doen? Staat dat ergens? Want waarom zou je dat niet doen.. van Forum snap ik het wel maar die andere partijen…??

Nou goed, het akkoord is wel getekend dan toch? Dus dan kan dat voortgaan toch?