Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:04

Ik vind Jetten erg sterk overkomen, maar goed, mijn stem had hij al tijden.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:08

Benzz schreef:
Ik vind Jetten erg sterk overkomen, maar goed, mijn stem had hij al tijden.

Ik ben het met je eens. Hij heeft een positief verhaal. Het zou mij niet verbazen als hij nog gaat stijgen in de peilingen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:10

Kunnen ze niet afspreken dat iedereen alleen mag praten als hun lampje brand? :o Dat je een ingestudeerd verhaal afsteekt kan ik best hebben, dat hetzelfde argument 6x wordt herhaald is ook nog te overzien maar dat men elkaar steeds in de rede valt vind ik echt heel vervelend en onprofessioneel.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:15

Bij Oranjezomer geeft Sam Hagens een grappige uitleg van het woningprobleem, op zich wel even leuk om te kijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:16

Yesilguz voelt de hete adem van D66.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:20

Oef over wonen loopt Yesilgöz wel erg vast, hier komt ze niet meer uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:24

Ik ben blij, dat het gewoon een fatsoenlijke discussie is.
Mag best fel zijn, maar dit is een prima debat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:32

Voor de VVD is de hypotheekrenteaftrek een breekpunt bij een te vormen coalitie/coalitieakkoord. CDA weigert om het er op die manier over te hebben, geen breekpunten voor het CDA.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:34

Ik weet het echt nog steeds niet.. Wat vinden jullie een goede kieswijzer?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:39

Gnome schreef:

Kieschecker van de Volkskrant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:42

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Bron: Vluchtelingen op de arbeidsmarkt: feiten en cijfers | SER https://share.google/5XaMgLh8U2O8SkisU

Dat van die taal weet ik van een asielzoeker die ik zelf ken. Prima kerel die een boel vrijwilligers werk doet, alleen daar kunnen ze hem niet aannemen omdat hij het Nederlands niet beheerst.

Als je op de link klikt zie je allemaal positieve ontwikkelingen. :)

Het lijkt mij voor iedereen beter als asielzoeker snel aan het werk gaan. Als ze daar mentaal en fysiek toe in staat zijn.
Er zijn vluchtelingen met grote trauma's die eerst behandeling nodig hebben.
Sommige mensen zijn bijvoorbeeld gemarteld in hun thuisland en hebben daar de littekens van.

Werken is goed voor het integreren maar ook om een nuttige dagbesteding te hebben.
De meeste mensen willen namelijk echt wel aan de slag en zich nuttig en gewenst voelen.

Uiteraard is er een groep mensen die liever lui dan moe is. Daar hebben we ook Nederlandse varianten van.

Zeker zijn er positieve ontwikkelingen, maar dat neemt niets weg aan het feit dat merendeel leeft van uitkeringen, al dan niet aanvullend.

Het is niet zo dat alle vluchtelingen trauma,s hebben. Er zijn ook genoeg economische vluchtelingen en NL staat bekend om het 'gratis geld'.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:44

Maar die economische vluchtelingen krijgen geen bijstandsuitkering. Geen verblijfsvergunning en geen sociale huurwoning.

Dat de procedure zo langzaam is dat ze hier alsnog jaren zitten dat is niet hun fout.

Daarbij is integreren in een samenleving die daar niet op ingericht is heel lastig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:45

Veronica2 schreef:
Voor de VVD is de hypotheekrenteaftrek een breekpunt bij een te vormen coalitie/coalitieakkoord. CDA weigert om het er op die manier over te hebben, geen breekpunten voor het CDA.

Heel goed antwoord vond ik dat. Eerst de verkiezingen en dan met elkaar in gesprek waar je elkaar kan vinden voor het vormen van een kabinet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:50

Benzz schreef:
Gnome schreef:

Kieschecker van de Volkskrant.

Thanks. Zeer waardevol. Ik ga voor die partij bovenaan al ligt het weer heel dicht bij elkaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:50

MizzMontana schreef:
Veronica2 schreef:

Heel goed antwoord vond ik dat. Eerst de verkiezingen en dan met elkaar in gesprek waar je elkaar kan vinden voor het vormen van een kabinet.

Dat vond ik ook en ik hoop dat dat straks tijdens de formatie zo uitpakt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:52

Weet niet of het al genoemd is maar vandaag hoorde ik de nieuwe aflevering van de podcast Boekestijn en De Wijk, een elitair gesprek over populisme.
Ik vond het een heel erg goede en verhelderende uitzending en wilde de tip hier even delen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:54

Oke, als Timmermans premier wordt dan is de kans op een goede relatie met Israël wel tot een nulpunt gedaald. Te weinig diplomatiek voor dit moment.

Bontenbal vind dat de relatie met Israël bij Europa moet komen te liggen, maar het 'hoe' is niet zo helder.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:57

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:20

Veronica2 schreef:
Oke, als Timmermans premier wordt dan is de kans op een goede relatie met Israël wel tot een nulpunt gedaald. Te weinig diplomatiek voor dit moment.

Bontenbal vind dat de relatie met Israël bij Europa moet komen te liggen, maar het 'hoe' is niet zo helder.

Misschien is Netanyahu dan eindelijk weg?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:30

Ik vind dat iedereen zichzelf best sterk heeft laten zien. Naar mijn gevoel genoot Rob Jetten er echt van om daar te staan. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:39

Ik vond Jetten het beste in het debat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:51

Electra63 schreef:
Ik vond Jetten het beste in het debat.

Eens!

Vond Yesilguz een zwak.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 00:14

Jetten straalde helemaal, wat een energie heeft deze man, heerlijk! Het tegenovergestelde daarvan vond ik Yesilguz, weinig uitstraling is er meer van over en draait enkel maar hetzelfde ingestudeerde riedeltje af over de mensen thuis

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 00:23

Voor mij is in elk geval duidelijk dat je nog steeds voor gl/PvdA moet kiezen als je wilt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Voor VVD als je een bedrijf hebt of de hypotheekaftrek wilt houden en je vind dat werken moet lonen.

Voor D66 als je de dingen rigorous wilt aanpakken en ook vind dat innovatie de oplossing is voor de meeste problemen.

Voor CDA als je partij wilt die zowel links als rechts met elkaar kan verbinden en die ook op Europees vlak voor verbinding wil zorgen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:27

Tijdens het debat ben ik wel geschrokken dat VVVD,CDA en D66 willen bezuinigen op de zorg. De 1 wat meer dan de ander. En 1 maatregel van de VVD vind ik zorgwekkend en slecht. Als er nieuwe medicijnen op de markt komen, voor bijvoorbeeld kanker of diabetes, die de behandeling verbeteren of genezen, zegt vvd Nee die worden niet vergoed uit de basisverzekering medicijnen.
Zou wordt de kloof tussen rijk en arm nog groter. Nu zorgt de vvd met hun plannen daar sowieso al voor. Maar ik vond wel een slecht plan van ze