Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:28

Rocamor schreef:
Nyaleti schreef:
Goed dat ze erbij vermelden dat ze binnen een wolfwerend raster stonden.
Mag je al helemaal van een wonder spreken dat ze er allemaal er zo goed vanaf komen. Niks vast in de draad oid.

Maar, ik vind die littekens er niet (allemaal) vers uitzien? :o
Misschien ligt het aan mij hoor maar vraag het gewoon.

Ligt niet aan jou. Ik vind de wonden en schrammen ook wat vreemd.

Mijn vorige stalhouder zou bij dit soort (diepere) lakschade zeggen: dat krijgen ze niet van weglopen.

Ik vind het vreemd dat geen enkel paard daar door de omheining is gevlogen, er krassen boven op / over de croupe zitten, dat 1 paard tig plekken rond de flanken heeft, maar geen enkel paard (gelukkig!!!) een hap mist.

En wellicht is de vader de wens van mijn gedachte (dat de paarden zichzelf te pakken hebben gehad, want): als wolven dit durven en kunnen bij een (relatief) grote kudde grote paarden, is het hek helemaal van de dam

Uiteraard sterkte voor de eigenaar, ik hoop dat hij ze binnen kan zetten in de nacht, zodat ze in de nacht veilig zijn

Paarden zijn van een bokker en zij acht het niet waarschijnlijk door de paarden zelf komt, zie post op voorpagina.

Vind het zorgelijk dat de aandacht wordt verlegd naar paarden hier in de buurt. Dit zijn 2 locaties niet te er van elkaar en er staan hier nogal wat paarden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:31

Er zijn toch echt wel beroep demonstranten die gewoon goed betaald krijgen voor het demonstreren en hun eigen mening niet verkondigen. Bij het programma 'de slimste mens' deed een vrouw mee die dat was. Overigens deed ze dat nog erg goed ook

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:32

Maar wat ik aan de Veluwe een beetje dubbel vind is dat als er anders teveel zijn ze worden afgeschoten. Dan denk ik wel wat is dan erger? Gepakt worden is ook niet leuk, maar afschieten vind ik net zo.
Als een Edelhert tevens buiten het aangewezen gebied komt wordt het ook afgeschoten. Nu lopen er bijv. in Drenthe waarschijnlijk ook wel wat Edelherten. Nu is er voor gekozen deze te laten lopen, maar normaal gebeurd dit ook niet.
Net als wilde zwijnen, zij mogen alleen in gebieden als De Veluwe en Limburg lopen. Daarbuiten worden ze ook afgeschoten.

Dan vind ik het het toch beter als de natuur het zelf regelt. Vroeger werden daar de dieren afgeschoten voor de plezierjacht en daarop ook gefokt en of aangekocht. Wat is dan erger?

Als er mensen nog eens naar de Hoge Veluwe gaan er is daar bij het museum een ruimte ingericht over de wolf en hoe die leeft op de Veluwe. Is wel een aanrader om eens te gaan kijken. Het wordt hierbij vanuit beide kanten bekeken.

Ik heb er behalve hele duidelijke sporen nog geen wolf gezien, maar dat is denk ik een kwestie van tijd. Wel eens een pad waar een roedel had gelopen, de sporen daarvan waren zeer duidelijk aanwezig ( afdrukken poten en krabsporen).

Misschien een idee voor mensen die zich onveilig voelen in het bos , is het niet een idee ( het mag niet maar goed) om een soort pepperspray/ berenspray aan te schaffen? Wij hebben het thuis ook. Officieel mag het volgens mij niet. Maar goed van mij mogen ze dat inmiddels wel gaan toestaan. In het buitenland is dat ook niet ongebruikelijk. Of iets van een fluitje of wat had geluid maakt?

Qua verwondingen van de paarden, zou ik het te heftig vinden als paarden dit bij elkaar veroorzaken in zo'n grote hoeveelheid. Dan zouden deze paarden misschien net bij elkaar ingeschaard moeten zijn, maar ook dan vind ik het wel heftige verwondingen

Rocamor

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:36

@Wintu, dank voor de aanvulling. Ik had de hoop, gezien de krassen, dat de paarden het zelf gedaan hadden, maar ik begrijp uit het bericht van de eigenaresse dat dit eigenlijk ondenkbaar is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:45

Zebrastreep schreef:
Maar wat ik aan de Veluwe een beetje dubbel vind is dat als er anders teveel zijn ze worden afgeschoten. Dan denk ik wel wat is dan erger? Gepakt worden is ook niet leuk, maar afschieten vind ik net zo.

Een goede jager schiet een dier in een keer dood. Van een afstand. Geen stress maar gewoon klaar. Een wolf achtervolgt eerst een hele tijd, en begint vaak met vreten als het dier nog leeft. Ik weet wel wat ik zou willen als prooidier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:26

@captain: dat heb je mooi gezegd. De vergelijking gaat wat mij betreft ook niet op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:27

Precies, denk dat ik liever met een schot er ben geweest, ipv de stress en doodsnood die een hert anders moet ondergaan.

Ik lees vaak dat mensen het vergelijken met de slacht ook, alsof het niet erg is dat je dier de angst heeft, de stress en met de ingewanden de hele nacht er uit te creperen, omdat het dier uiteindelijk naar de slacht gaat. Die mensen begrijpen het niet helemaal denk ik.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 11:59

Zichtmelding Hoogersmilde
Citaat:
Goedemiddag, zo net tijdens het wandelen met de honden hebben wij een wolf zien lopen. Hij liep richting Smilde tijd 12.15 uur
21-7-25

Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:59

Spoiler:
Afbeelding

Deze foto zegt imo genoeg.
Levend aangevreten.
Dan maar liever een kogel en in 1 keer weg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:03

Als 'grote dierenvriend' heb ik geen problemen met afschieten. Oké, de reden erachter is soms wat twijfelachtig maar een mooi leven, kogel door je kop en lichtje uit. Niks geleden. 0 pijn. Pats boem dood.

"Gepakt worden is niet zo leuk" nee inderdaad niet zo leuk. Rennen voor je leven in pure doodsangst, levend opgegeten worden of 12 uur daar liggen terwijl je naar je eigen ingewanden kijkt. Vind ik toch iets minder leuk dan pats boem dood.
oké, vaak zijn de dieren in shock en krijgen ze er minder Evan mee dan een mens denkt maar toch iets minder chill

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 13:08

Het relaas van een man die ternauwernood aan aanval van beer is ontsnapt in de VS
Citaat:
“Fingere di essere morto è quasi impossibile… quando qualcosa ti sta masticando la faccia.”

“Ci ho provato, davvero. Mi sono rannicchiato, ho cercato di restare immobile come dicono i manuali, sperando che l’orso mi ignorasse.
Ma dimmi tu, come si fa a fingersi morto mentre qualcosa ti affonda i denti in faccia?
Mi ha staccato da un albero come se fossi carta, mi ha scosso come uno straccio vecchio e ha iniziato a masticarmi il lato sinistro del viso.
Sentivo ogni scricchiolio, ogni scoppio. È un suono che non si dimentica mai.”

“Giurai che sarebbe finita lì.
Ma poi si è attivato quell’istinto selvaggio che non ha niente a che vedere con la logica.
Gli infilai le dita nel naso, gli puntai all’occhio, gli tirai le orecchie… qualunque cosa pur di non farmi di nuovo infilzare dai suoi canini.
Il dolore era insopportabile, ma la paura era peggiore.”

“La cosa più strana è che non pensavo alla morte.
Pensavo a mia figlia.
Al fatto che non l’avevo ancora vista camminare.
Al fatto che non poteva finire così, da solo, buttato nel bosco, mentre un orso giocava con me come con un peluche distrutto.”

Jeremy Evans, sopravvissuto a un attacco di orso grizzly, raccontando cosa si prova davvero a essere divorati vivi.

"Het is bijna onmogelijk om te doen alsof je dood bent... wanneer iets op je gezicht kauwt. ”

"Ik heb het echt gedaan. Opgerold, geprobeerd stil te blijven zoals in de boeken staat, hopend dat de beer me zou negeren.
Maar vertel me, hoe kun je dood spelen terwijl iets je tanden in je gezicht zet?
Hij trok me van een boom alsof ik papier was, schudde me als een oud doek en begon aan de linkerkant van mijn gezicht te kauwen.
Ik voelde elk gepiep, elke scheur. Het is een geluid dat je nooit vergeet. ”

"Ik zweer dat het daar zou zijn afgelopen.
Maar toen werd dat wilde instinct dat niets met logica te maken heeft geactiveerd.
Je steekt je vingers in zijn neus, je steekt in zijn oog, je trekt zijn oren uit... alles om te voorkomen dat ik weer door zijn honden geïnfiltreerd word.
De pijn was ondraaglijk, maar de angst was erger. ”

“Het vreemdste is dat ik niet aan de dood dacht.
Ik dacht aan mijn dochter.
Op het feit dat ik haar nog steeds niet heb zien lopen.
Op het feit dat hij niet zo kon eindigen, alleen, in het bos gegooid, terwijl een beer met me speelde als een gebroken teddybeer. ”

Jeremy Evans, die een aanval van een grizzlybeer overleefde, vertelt over hoe het echt is om levend opgegeten te worden.

Foto’s via link naar bron

https://www.facebook.com/share/p/19RN7i ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:29

Aanval Ravenswoud Frl
Citaat:
Ravenswoud Fryslân
21-07-2025
Afgelopen nacht

Aanval op schapen.

2 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19cjz9 ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:29

Ik ben lid van verening het Edelhert van hen begreep ik dat de wolf vooralsnog geen negatieve invloed heeft op de populatie maar dat was even geleden, jaar of 2 terug. Ben benieuwd of de inzichten daarop al veranderd zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:46

SusanH schreef:
Ik ben lid van verening het Edelhert van hen begreep ik dat de wolf vooralsnog geen negatieve invloed heeft op de populatie maar dat was even geleden, jaar of 2 terug. Ben benieuwd of de inzichten daarop al veranderd zijn.

Klopt, ik heb destijds het rapport uit het blad hier geplaatst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 13:33

Citaat:
'Niet schuw meer'
Vrees voor welzijn mens, vee en huisdier: gemeente Putten wil dat wolf wordt aangepakt
Door RTL Nieuws / ANP·2 uur geleden·Aangepast: 1 uur geleden
© ANPVrees voor welzijn mens, vee en huisdier: gemeente Putten wil dat wolf wordt aangepakt
RTL Nieuws
De gemeente Putten op de Veluwe maakt zich 'grote zorgen' over de aanwezigheid van de wolf op haar grondgebied.

Het college van de gemeente vraagt de provincie Gelderland per brief om er iets aan te gaan doen, met name ook op het gebied van veiligheid.

Verlagen beschermde status
Een woordvoerder van de provincie zegt dat de zorgen om de wolf 'heel goed bekend zijn bij het college'. De provincie pleit daarom al langer voor het verlagen van de beschermde status van het dier en verleende begin mei een vergunning om een 'probleemwolf' af te schieten. Deze wolf had in Het Nationale Park De Hoge Veluwe een hardloopster gebeten. Hoewel de vergunning stand hield bij de rechter, is het dier nog niet afgeschoten.

Rond Putten leven op de Veluwe meerdere wolvenroedels. De bezorgdheid van het college van Putten 'is met name ingegeven door het gegeven dat de wolf diens schuwheid lijkt te verliezen'.

Aanvallen op vee
De gemeente krijgt naar eigen zeggen 'in toenemende mate' meldingen van aanvallen door wolven op vee, hobbydieren en huisdieren. Daarbij gaat de wolf ook 'de confrontatie met grote dieren zoals paarden, koeien en pony's' niet uit de weg.

Putten wil landgoedeigenaren binnenkort waarschuwingsborden ter beschikking stellen. De borden zullen ook bij gemeentelijke bossen en gronden worden neergezet om mensen te waarschuwen voor de aanwezigheid van de wolf. De provincie steunt dat initiatief. Gelderland had eerder zelf al voorgesteld aan grondeigenaren op de Veluwe om zulke waarschuwingsborden te plaatsen, maar daar was volgens een woordvoerder toen weinig animo voor.

Bron rtl.nl

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... ony-aanval

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 13:36

Citaat:
22 juli 2025/Putten/Gelderland
College Putten uit zorgen over toenemende aanwezigheid van de wolf in brief aan provincie Gelderland

PUTTEN
Het Puttense college van burgemeester en wethouders is zeer bezorgd over de aanwezigheid van de wolf op Puttens grondgebied. Naar aanleiding van recente incidenten heeft het college een brief verstuurd die specifiek is gericht aan Gelders gedeputeerde Harold Zoet. In de brief wordt de bezorgdheid uitgesproken, maar wordt ook gevraagd om een gesprek en het nemen van beheersmaatregelen.

Door Wijnand Kooijmans

,,Die bezorgdheid is met name ingegeven door de constatering dat de wolf diens schuwheid lijkt te verliezen. Deze conclusie trekken wij uit het feit dat wij in toenemende mate op de hoogte worden gebracht van aanvallen op vee, hobbydieren en huisdieren. De confrontatie met grote dieren, zoals paarden, koeien en pony’s lijkt hierin niet langer te worden geschuwd. Ook de aanwezigheid of nabijheid van de mens lijkt de wolf niet langer te hinderen”, laat het college weten in de brief.

In de brief staat dat zowel vanuit inwoners, agrariërs en vanuit (recreatie)ondernemers de hartenkreet komt om niet langer toe te kijken tot het fout gaat. Dat de gemeente zelf nauwelijks actie mag ondernemen, baart het college ook zorgen.

Het college wil binnenkort waarschuwingsborden beschikbaar stellen aan landgoedeigenaren. Deze borden worden eveneens geplaatst bij gemeentelijke bossen en gronden. Informatie over hoe om te gaan met de aanwezigheid van de wolf is te lezen op: www.putten.nl/wolf. Hier is ook de brief van het college te vinden.

https://www.deputtenaer.nl/lokaal/polit ... Pm5C77EAEw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1FFWkZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 13:41

Aanval Herselt (B) kalf gedood. 18-7-25
Citaat:
21 juli 2025/Herselt/België
Onderzoek naar mogelijke wolvenaanval op kalfje in Herselt
Het instituut voor Natuur- en Bosonderzoek onderzoekt stalen na een mogelijke wolvenaanval in Herselt, vrijdag op zaterdagnacht.

Aan de Provinciebaan werd een kalfje van 5 maanden oud doodgebeten.

Of het effectief om een aanval van een wolf gaat, wordt dus nog onderzocht. Herselt behoort niet tot de zogenaamde schutkring waar eigenaars van klein- of grootvee een beroep kunnen doen op subsidies voor een wolfwerende omheining.

Maar de wolven komen steeds vaker voor en verspreiden zich ook meer. De afbakening van de schutkring loopt eind volgende maand af, mogelijk wordt die dan verder uitgebreid. Welkom Wolf pleit daar in elk geval voor.

https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuw ... 4nEb4en5fQ

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1WVgiV ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 13:44

Citaat:
22 juli 2025/Podhale/Polen
Wolven naderden op klaarlichte dag een schoolplein. Jagers kregen toestemming.

Ze zijn niet bang voor mensen; ze benaderen kinderen en huizen. De gemeente Czarny Dunajec in Podhale kreeg toestemming van het Regionaal Directoraat voor Milieubescherming (RDOŚ) om roofdieren af te schrikken.

Tot voor kort leek het erop dat sommige wolven in Podhale hetzelfde lot zouden ondergaan als de beren in Cisna. Ter herinnering: het Directoraat-generaal voor Milieubescherming (GDDOŚ) gaf een vergunning af voor het afschieten van drie beren, die naar verluidt te vaak gebouwen naderden. Dit besluit werd na een golf van protesten teruggedraaid, maar de bezorgdheid blijft bestaan, aangezien wolven in Podhale een soortgelijk lot te wachten staat.

https://zakopane.wyborcza.pl/zakopane/7 ... MI_ULrlHAg

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1B6cqy ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:51

tienus63 schreef:
Citaat:
'Niet schuw meer'
Vrees voor welzijn mens, vee en huisdier: gemeente Putten wil dat wolf wordt aangepakt
Door RTL Nieuws / ANP·2 uur geleden·Aangepast: 1 uur geleden
© ANPVrees voor welzijn mens, vee en huisdier: gemeente Putten wil dat wolf wordt aangepakt
RTL Nieuws
De gemeente Putten op de Veluwe maakt zich 'grote zorgen' over de aanwezigheid van de wolf op haar grondgebied.

Het college van de gemeente vraagt de provincie Gelderland per brief om er iets aan te gaan doen, met name ook op het gebied van veiligheid.

Verlagen beschermde status
Een woordvoerder van de provincie zegt dat de zorgen om de wolf 'heel goed bekend zijn bij het college'. De provincie pleit daarom al langer voor het verlagen van de beschermde status van het dier en verleende begin mei een vergunning om een 'probleemwolf' af te schieten. Deze wolf had in Het Nationale Park De Hoge Veluwe een hardloopster gebeten. Hoewel de vergunning stand hield bij de rechter, is het dier nog niet afgeschoten.

Rond Putten leven op de Veluwe meerdere wolvenroedels. De bezorgdheid van het college van Putten 'is met name ingegeven door het gegeven dat de wolf diens schuwheid lijkt te verliezen'.

Aanvallen op vee
De gemeente krijgt naar eigen zeggen 'in toenemende mate' meldingen van aanvallen door wolven op vee, hobbydieren en huisdieren. Daarbij gaat de wolf ook 'de confrontatie met grote dieren zoals paarden, koeien en pony's' niet uit de weg.

Putten wil landgoedeigenaren binnenkort waarschuwingsborden ter beschikking stellen. De borden zullen ook bij gemeentelijke bossen en gronden worden neergezet om mensen te waarschuwen voor de aanwezigheid van de wolf. De provincie steunt dat initiatief. Gelderland had eerder zelf al voorgesteld aan grondeigenaren op de Veluwe om zulke waarschuwingsborden te plaatsen, maar daar was volgens een woordvoerder toen weinig animo voor.

Bron rtl.nl

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... ony-aanval

wat is dat voor domme waarschuwing?
Niet echt waarheidsgetrouw

Dit past beter bij de tekst...

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 20:26

Beer die ruim twee jaar geleden een Italiaanse hardloper heeft gedood, is in het diepste geheim naar een opvangplek in Duitsland gebracht.

Ik vraag me af gezien het gedrag van de beer of het afschieten van haar niet beter geweest zou zijn.
Het is wachten dat het opnieuw misgaat.
En imo niet diervriendelijk voor een wild dier.
Citaat:
22 juli 2025/Zwarte Woud/Duitsland
Het verblijf waarin de beer zich momenteel bevindt, is nog niet de "zwaarbewaakte gevangenis" die speciaal voor haar is gebouwd. Het is zo groot dat ze zich daar wekenlang zou kunnen verstoppen zonder dat iemand haar toestand in de gaten kan houden. Daarom zal ze in eerste instantie in een beter beheersbaar verblijf verblijven.
Volgens het berenpark kostte het nieuwe verblijf ongeveer een miljoen euro.
---
Onder strikte geheimhouding werd de wilde beer JJ4, die jogger Andrea Papi doodde, naar een berenpark in het Zwarte Woud gebracht.

Het Alternatieve Wolf- en Berenpark Zwarte Woud meldde zondagmiddag dat het project was afgerond: "Klaar – het delicate transport van de wilde beer JJ4 van Trento, Italië, naar het Zwarte Woud was een succes."

Tijdens een zeer lange nacht van 19 op 20 juli bereikte de probleembeer haar nieuwe thuis:

De wilde beer JJ4 (of Gaia), die in april 2023 jogger Andrea Papi doodde, is veilig aangekomen in het Alternatieve Wolf- en Berenpark Zwarte Woud. "Deze operatie vergde veel van ons: zowel logistiek als emotioneel", meldde de Berenstichting.

De reis van Trento naar het noordelijke Zwarte Woud duurde 26 uur. Het transportvoertuig met de veiligheidsbox arriveerde zondag om 6:00 uur 's ochtends in het Berenpark Zwarte Woud.

De beer werd speciaal voor het transport in een kunstmatige diepe slaap gebracht.

Het reddingsteam – bestaande uit operationeel manager Bernd Nonnenmacher, CEO Stefan Haug en projectmanager Raoul Schwarze – vervoerde de beer veilig van Trentino naar het Zwarte Woud.

Na aankomst in haar nieuwe thuis werd de beer uit het transportvoertuig naar een beveiligde box gebracht en kreeg ze fruit te eten.

Dit was bedoeld om haar te kalmeren. Na ongeveer drie uur werd ze naar een speciaal beveiligd verblijf gebracht.

Journalisten mochten de situatie niet observeren, filmen of fotograferen. Medewerkers van het berenpark vertelden hen dat het dier agressief was en al schijnaanvallen had uitgevoerd. Ze wilden verdere opwinding voorkomen.

Het verblijf waarin de beer zich momenteel bevindt, is nog niet de "zwaarbewaakte gevangenis" die speciaal voor haar is gebouwd. Het is zo groot dat ze zich daar wekenlang zou kunnen verstoppen zonder dat iemand haar toestand in de gaten kan houden. Daarom zal ze in eerste instantie in een beter beheersbaar verblijf verblijven.

Volgens het berenpark kostte het nieuwe verblijf ongeveer een miljoen euro.

Het persbericht luidt:

"Ons hele team heeft wekenlang intensief gewerkt aan de voorbereiding van deze reddingsactie. Elke stap moest zorgvuldig worden gepland, aangezien er tot het einde toe strikte geheimhouding werd betracht om veiligheidsredenen.

De zaak van JJ4 veroorzaakt nog steeds protesten en politieke debatten in Italië en heel Europa. Sabotage en de daaruit voortvloeiende bedreiging van ons reddingsteam door activisten vormden een reële bedreiging.

Het team werd vergezeld door twee ervaren dierenartsen: Klaus G. Friedrich, dierenarts in Bolzano, en Meinrad Sieder, dierenarts uit het Zwarte Woud.

Beiden ondersteunden de stichting met hun expertise om de gezondheid van JJ4 te allen tijde tijdens het transport te monitoren.

Ons GUARD-radarsysteem werd ook voor het eerst ingezet.

GUARD is een prototype dat is ontwikkeld als onderdeel van een pilotproject door WildlifePro in samenwerking met IRPD GmbH, de Technische Universiteit van Berlijn en ons team. Dit apparaat is bedoeld om dierentransport in de toekomst veiliger te maken en live monitoring van de dieren mogelijk te maken.

Na afronding van het onderzoek zal het apparaat GPS-gegevens en de temperatuur binnen en buiten het transport leveren. box, de pols en de ademhaling van het dier, en daarmee gegevens die een alarm kunnen activeren bij verhoogde stress. Het transport van JJ4 diende als eerste praktische test en om gegevens te verzamelen onder realistische omstandigheden van het systeem.

Hoe gaat het met de beer?

Fysiek heeft ze de zware reis tot nu toe goed doorstaan. Als wilde beer is ze niet gewend aan gevangenschap – in tegenstelling tot dieren die nooit in het wild hebben geleefd.

Nu is het belangrijk om haar voldoende rust te geven zodat ze zich kan aanpassen.
De Berenstichting vervolgt:

"Voor ons vereist dit de grootste aandacht. Enerzijds moeten we haar leren kennen en beoordelen; anderzijds wordt ze als wilde beer gedreven door een enorme drang naar vrijheid.

Precies daarom is één ding nu extra belangrijk: geduld. Zij bepaalt het tempo.

We observeren haar nauwlettend, leren haar kennen en geven haar de ruimte om vertrouwen te winnen. Elke dag brengt nieuwe inzichten – en nieuwe uitdagingen.

De komende weken en maanden zullen vermoeiend voor haar zijn. Maar we zijn hier, met al onze ervaring, empathie en onvermoeibare inzet.

Voor JJ4 en voor het algemeen belang: omdat haar lot de prangende vraag vertegenwoordigt hoe wij als samenleving met wilde dieren omgaan.

Politieke, wetenschappelijke en maatschappelijke betrokkenheid is nodig om ervoor te zorgen dat dergelijke gevallen zich niet herhalen. Er mogen geen JJ4's meer zijn."

In Italië heeft de gouverneur van Trentino na de dood van Papi bevel gegeven om Gaia dood te schieten.

Dierenrechtenactivisten hebben hiertegen een rechtszaak aangespannen en zijn erin geslaagd de beer levend te laten vangen en naar een opvangcentrum van de bosbouwautoriteiten in Trentino (Casteller) te brengen.
Gaia is de zus van de Beierse "probleembeer" Bruno, die in 2006 in Beieren werd doodgeschoten.

Hun moeder, Jurka, woont sinds 2010 in het "Alternatief Wolf- en Berenpark Zwarte Woud".

Gaia krijgt een nieuwe naam in het berenpark. De naam Gaia is al gegeven aan een wolf in Bad Rippoldsau-Schapbach.

In het streng beveiligde verblijf is ze niet zichtbaar voor het publiek. De faciliteit ligt ver weg van het bezoekersverkeer.

https://www.tageszeitung.it/2025/07/20/ ... 8RWacd2KcQ

https://www.facebook.com/share/p/18uKQM ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:34

Ik kan er echt m'n kop niet bij dat activisten echt er van overtuigd zijn dat een wilde beer hier beter af is dan met afschieten. Puur je principes volgen zonder verder na te denken.
En vervolgens is er geen plek meer voor de geredde circusberen zeker want alles zit vol met probleem beren en wolven.

Echt, ik snap dit niet. Triest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 20:39

En dat helemaal als je beseft dat het blijkbaar een geslacht is van brutale beren.
De broer is in Beieren (D) 2006 al doodgeschoten. En de moeder van de Italiaanse beer en de Duitse beer zit er ook al.
Een assertieve familie om het zo maar te noemen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:44

1 miljoen...
Voor een verblijf van 1 beer...

Ook belastingcenten naar toe gegaan?
(Verwacht er geen antwoord op hoor maar het zal me niet verbazen).

En wat je zegt, het beestje komt niet echt uit een "onschuldige lijn".

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 21:00

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:06

Zijn van een zelfde onnozele types die in Beekbergen uitstappen om een foto van de cheetahs te maken, sommige mensen hebben het verstand niet in het hoofd zitten.