Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:03

De helft van alle erfenissen (van alle huizen die geërfd worden) is dan onder de 27000 euro? Hm, ben benieuwd naar waar dat cijfer wegkomt

En dan “een erfenis beloont een gelukkige geboorte”.. naast vliegschaamte nu ook erfschaamte…hoewel, vliegen is een keuze, waar je geboren wordt niet. Heb je mazzel, is er iemand die dat oneerlijk vindt… t klinkt bijna jaloers… :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:08

ach ja, de schaamtes, vliegen, roken, vlees eten, autorijden, op vakantie gaan, te dik zijn, rijk zijn, bij goedkope websites shopen, überhaupt online shoppen, suiker eten, vet eten, niet biologisch eten, bewerkt voedsel eten, winkelen bij de primark, etc etc...

ik denk dat we ons gewoon moeten schamen voor het mens zijn. zijn we in ene keer klaar :) :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:08

Cer schreef:
De helft van alle erfenissen (van alle huizen die geërfd worden) is dan onder de 27000 euro? Hm, ben benieuwd naar waar dat cijfer wegkomt

En dan “een erfenis beloont een gelukkige geboorte”.. naast vliegschaamte nu ook erfschaamte…hoewel, vliegen is een keuze, waar je geboren wordt niet. Heb je mazzel, is er iemand die dat oneerlijk vindt… t klinkt bijna jaloers… :D

Ik kom het cijfer wel tegen, maar vraag me hardop af of er niet de mediaan wordt bedoeld als het gaat om dat cijfer van 27k (letterlijk het midden, dus de helft van de mensen zit eronder en de helft erboven) want ik kom ook gemiddelden tegen van 200k. Maar als iemand tig miljoen erft of een duur huis trekt dat het gemiddelde flink omhoog natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:11

Nee Cer, als je met een zilveren lepel geboren bent zoals ik, heb je al zo'n grote voorsprong in het leven.
Dat zijn dingen die gewoon zo zijn, ook als er gewoon erfbelasting normaal betaald zou worden.
Alleen aan het financiële voordeel kan men iets doen, en als daardoor belasting op arbeid verlaagd kan worden, ben ik voor!
Het plaatsen in de menselijke emotionele jaloezie hoek, dan wordt er totaal voorbij gegaan aan de oneerlijkheid van belasting betalen ten gunste van mensen op het pluche.

Als je ziet hier, het gemak waarmee verhogen van het minimumloon werd afgeschoten en de al pagina lange discussies nu het de eigen portemonnee raakt, laat voor mij zien hoe oneerlijk voorlopig dat verschil tussen beiden partijen zal blijven.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:23

In een welvarend gezin geboren worden is geluk. Vrijwel je hele leven gezond zijn, is geluk. Goeie hersenen meekrijgen, goed kunnen leren en daardoor een mooi salaris verdienen is geluk.

Als alle mensen een beetje van wat dat geluk oplevert, zouden willen afstaan voor de mensen met wat minder geluk.... imo zou de wereld dan een stuk beter af zijn.

En nee dit is geen jaloezie. Ik heb een bovenmodaal inkomen en ik ga een leuke erfenis krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:27

Hoeveel gaat de belasting op arbeid dan eigenlijk omlaag?
Hoeveel houdt iemand dan meer over (als de koopkracht hetzelfde blijft ) onder de streep? Is daar al iets van voorgerekend?

(Ik ben modaal en ik val onder de erfgrens, dus ik praat zeker niet over mezelf, ik heb geen last van die maatregel, no worries.. maar men mag ook niet echt meer “geluk” hebben, lijkt t soms)
Waar ik wel last van zou krijgen is belasting op een afgelost huis, dus daar hou ik op tijd mee op, met aflossen :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:30

996981 schreef:
Van didn’t practice what he’s preaching, naar not even knowing what he’s preaching… ongelooflijk wat mij betreft.

Dit dus, hier viel ik ook al over, laten we maar denken dat het de campagnekoorts is.

Pien de hypotheekrenteaftrek is al jaren in de afbouw en er zijn echt al mensen bij wie die 0 is geworden. Vooralsnog doet het niks met de huizenmarkt. Het enige dat invloed heeft op de huizenmarkt is een stevige crisis, zoals de subprime crisis.

Hier ook geen jaloezie, of erfschaamte en ik schaam me ook niet voor mijn eigen financiële situatie. Waar ik kan, help ik anderen en dat is heel soms met cash geld en vaker door iets te doen.

Als de belasting op arbeid omlaag gaat, dan heeft dat direct impact op de schatkist en ik hoop dat iedereen beseft dat het dan uit de lengte of de breedte moet komen en er dus op voorzieningen bezuinigd moet gaan worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:35

@Tango1979

Bijna niemand heeft zoveel geluk of voorspoed in zijn leven, sommige mensen krijgen het flink voor de kiezen en proberen toch iets op te bouwen. Voor deze groep is zo'n verhoogde erfbelasting wel een groot iets. Maar deze discussie gaat toch geen zin hebben. Ik ga zelf links stemmen, maar begrijp ook waarom de VVD zo hoog staat in de peilingen.

Verder eens met Veronica2.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:36

Hypotheekrente aftrek al op 0 ? Verklaar je nader of geef een link, geloof er niets van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:39

Ik ben hypotheekadviseur en hoewel er inderdaad situaties denkbaar zijn waarbij er geen recht op renteaftrek, is dat verre van standaard. Ik ben dus ook wel benieuwd naar je verdere onderbouwing Veronica2.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:41

BigOne schreef:
Hypotheekrente aftrek al op 0 ? Verklaar je nader of geef een link, geloof er niets van.

Je leest kennelijk mijn berichten niet goed. Er staat dat voor sommige mensen de hypotheekrenteaftrek al op 0 is, het is namelijk per situatie anders. Als je wel eens aangifte doet voor anderen dan kom je de verschillen tegen. Dus wees blij als je nog veel aftrek hebt, dat geldt dus niet voor iedereen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:43

Volgens mij klopt dat niet , heb je een nog niet afgeloste hypotheek dan betaal je rente en die is aftrekbaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:45

Vanaf wanneer zijn ze gaan afbouwen dan? Want toen ik mn hypotheek afsloot kon het wel (en was er geen sprake van dat dit zou stoppen) en nu ga ik wel al naar het einde van de hra .. dat ik tussendoor een woning met verlies heb verkocht maakt niet uit.. (het is dus niet zo dat je standaard rijk wordt als je een huis hebt. Dat vond ik van de adviseurs altijd zo vreemd.. die gaan er altijd vanuit dat je het beter krijgt ipv slechter :+ )

(Of misschien was de hra altijd al Max 30 jaar en heb ik niet goed opgelet, dat kan)
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-11-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:46

Ik heb wat stukjes uit de doorberekening van het CBS gehaald. Dit komt dus niet uit het partijprogramma, maar uit de onafhankelijke doorberekening.

GemiddeldeGL/PvdA: huishoudens gaan er met 2,4% op vooruit.

Afbeelding

En nu de VVD, vind ik erg magertjes met 0.4. Das dik 2% minder dan GL

Afbeelding

Hier kan je de doorberekening per partij bekijken, super interessant

https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 18-11-23 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:46

Maar dat sommige mensen geen recht hebben op hypotheekrenteaftrek betekent niet (!) dat deze al zover is teruggebracht. Dat is echt wel even een verschil.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:49

Cer schreef:
Vanaf wanneer zijn ze gaan afbouwen dan?

2014

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:49

Als je al 30 jaar aftrek hebt gehad, krijg je het niet meer inderdaad. Dat is zo ingesteld omdat er teveel mensen een levenslange aflossingsvrije hypotheek namen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:50

Berdien,
In de hoogste tariefgroepen is er toch al wat afbouw? Maar er zal bijna niemand zijn in de lagere tariefgroepen die nu al 0% aftrek heeft.
Laatst bijgewerkt door Ann op 18-11-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:53

Ann schreef:
@Tango1979

Bijna niemand heeft zoveel geluk of voorspoed in zijn leven, sommige mensen krijgen het flink voor de kiezen en proberen toch iets op te bouwen. Voor deze groep is zo'n verhoogde erfbelasting wel een groot iets. Maar deze discussie gaat toch geen zin hebben. Ik ga zelf links stemmen, maar begrijp ook waarom de VVD zo hoog staat in de peilingen.

Verder eens met Veronica2.

Klopt Ann, ook ik heb teveel verdriet in mijn huis gehad, zoals iedereen. Dat is een andere discussie. That's life. Maar verdriet omdat je de normale rekeningen niet kunt betalen ondanks goede job of twee verdieners zijn, daar kunnen we wel wat aan doen.

Gezondheid en wel/niet normaal rond kunnen blijkt veel met elkaar te maken te hebben, evenals levensverwachting dus.

Net als geboren zijn in een gezin met wel/ niet armoede heeft ook uitwerking op de rest van het leven voor die kinderen hetzij in positieve of negatieve zin. Is allemaal bewezen en onderzoek naar gedaan.

Eens met Tango dus!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:55

Maar op aflossingsvrij zit toch geen hra? (Ik ben niet heel goed met hypotheken hoor)

Je kon vroeger dacht ik de hr gewoon blijven aftrekken dacht ik? En halverwege mijn looptijd is het dus anders geworden .. waardoor ik aan t eind eigenlijk de hypotheek niet meer kon betalen… ik vind het iig lastige materie als je net wel net niet de boel kan betalen.. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:07

Het recht op hypotheekrenteaftrek zoals we dat nu kennen is ingegaan op 01-01-2001, en is gemaximeerd op 30 jaar én geldt alleen als je je hypotheek voor je woning hebt gebruikt.

In 2013 is daar een aanvulling opgekomen, en moeten nieuwe hypotheken volledig afgelost worden. Heb jij echt voor 01-01-2013 een hypotheek afgesloten, dan val je onder het zogenaamde overgangsrecht en behoud je ook bij een aflossingsvrije hypotheek je aftrek.

Situaties waarin ie geen HRA hebt kunnen ontstaan door bij een hypotheek na 2013 niet te voldoen aan de eis tot aflossing, als je de hypotheek niet voor je eigen woning gebruikt of als je je overwaarde niet (volledig) inbrengt of als je een dusdanig lage hypotheek hebt dat je ‘opbrengsten uit de woning’(WOZ) hoger zijn dan je lasten.

Anders heb je nog recht op HRA, al is het percentage wel in afbouw.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:11

Berdien, wat als je bij een lopende hypotheek van na 01-01-2013 op het eind besluit om het laatste deel toch niet af te lossen? Dan vervalt sowieso de verdere hra, maar hoe zit het dan met de hra die je eerder hebt gehad?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:18

Een heel interessant artikel dat aansluit op het hypotheek verhaal uitleg van Berdien, +:)+ waarvoor dank, namelijk hoe steeds meer wijken voor modaal inkomens (ook de bedragen wie modaal inkomen hebben en hoeveel je dan verdient) onbereikbaar zijn geworden.
Het is een onderzoek gedaan door RTL in samenwerking met Follow the money. De huidige situatie is gunstig voor mensen die al een huis hebben gekocht en zeer ongunstig voor starters.

Een interessant inkijkje en voor mij is het in zoverre schokkend daar het voor starters nog slechter is als ik al wist waaronder dus ook tweeverdieners met normale salarissen.
https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... -onderzoek

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:27

Dank voor de info Berdien :j Was het voor 2001 ook gemaximeerd tot een x aantal jaar?

Mijn hra vervalt in 2035 volgens mij, hypotheek afgesloten in 1999..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:39

De huizenprijzen zijn dusdanig gestegen dat het nu heel moeilijk is op de woningmarkt, dat is zeker.

Edit: off-topic