Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:07

pmarena schreef:
Ik denk dat dat gewoon naast elkaar speelt.

- normaal gesproken zijn de mazelen prima te doorlopen als je op de juiste manier begeleid
- er zijn natuurlijk wel veel doden door gevallen, maar relatief valt het mee, zeker met goede behandeling
(schatting zonder per-sé goede behandeling is 1 dode op de 10.000 besmettingen)
- de MMR beschermt op populatie-niveau heel goed tegen mazelen uitbraken
- op persoonlijk niveau is te verwachten beschermingskans ook meer dan 90%
- de vraag is op persoonlijk niveau wel: tegen welke prijs. Want elke vorm van medicatie kàn bij een individu slecht vallen
- we weten eigenlijk niet goed wat de potentiële nadelige gevolgen van vaccinatie op lange termijn zijn want dat is heel lastig te testen
- er zijn best veel "moderne welvaartsziektes" waarvan we niet goed weten wat de oorzaak precies is
- potentieel bestaat er ook "shedding" : dat iemand die de MMR heeft gehad, virusdeeltjes uit zou kunnen stoten en anderen kan besmetten

Kortom: het is niet zo zwart-wit. En ja dat is mijn persoonlijke mening. Als je het simpel wilt stellen dan is het aan te raden om de bescherming op populatie-niveau hoog te houden. En is het aan volwassenen ook aan te raden om een booster te halen omdat de bescherming tegen mazelen (van het vaccin) vaak niet levenslang is. Maar daar hoor je dan weer weinig over, al die onbeschermde volwassenen die rondlopen.... in de USA komt dat wel een beetje op heb ik het idee :)

Ach ga toch weg. Zeker vaccins die al zo lang in omloop zijn, zoals het BMR vaccin (1971 meen ik, dat is al 54 jaar!), hebben geen serieuze langetermijn gevolgen. Vaccins hebben risico's voor individuen ja, maar die risico's zijn qua kans echt verwaarloosbaar vergeleken met de risico's als je mazelen oploopt. Dus 'tegen welke prijs' roepen in een algemene discussie is echt de grootste onzin ooit. Want als je dat als argument ziet, dan neem ik aan dat je datzelfde roept over alles wat je draagt, in je mond steekt, gebruikt. Want je kleding, de zon, voedingsmiddelen etc., hebben allemaal óók persoonlijk risico, waarvan ik me zo kan indenken dat de hoeveelheid risico die je loopt helemaal niet eens zo ver afligt van een serieuze reactie op vaccins.

Ik word er zó moe van om vanuit een zogenaamd "neutraal" oogpunt te gaan roepen dat we van vaccins, in ieder geval vaccins die al lang in omloop zijn, niet weten wat de langetermijneffecten zijn op de gezondheid, of dat je 'op persoonlijk niveau een prijs zou kunnen moeten betalen'. Dat is echt complete onzin. Als dat zo zou zijn, dan was het allang opgemerkt want er worden aan de lopende band onderzoeken gedaan naar diverse vaccins en diverse mogelijke bijwerkingen hiervan. Die welvaartsziekten is ook onzin om in deze discussie erbij te halen, die hebben veel meer te maken met de manier van leven die we hebben (voeding, beweging, etc) dan specifiek vaccins.

Dat iemand zelf twijfels hebt moet diegene zelf weten, maar ga niet dit soort dingen verspreiden onder het mom van "nuance"/advocaat van de duivel. Want als je realistisch en rationeel naar de kansen kijkt, slaat het nergens op.

Sorry, ik vind je nuance in veel onderwerpen echt wel een goede bijdrage, maar dit is echt een irritatiepuntje :))

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:12

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:16

pmarena schreef:
[
- de MMR beschermt op populatie-niveau heel goed tegen mazelen uitbraken
- op persoonlijk niveau is te verwachten beschermingskans ook meer dan 90%
- de vraag is op persoonlijk niveau wel: tegen welke prijs. Want elke vorm van medicatie kàn bij een individu slecht vallen
- we weten eigenlijk niet goed wat de potentiële nadelige gevolgen van vaccinatie op lange termijn zijn want dat is heel lastig te testen
- er zijn best veel "moderne welvaartsziektes" waarvan we niet goed weten wat de oorzaak precies is
- potentieel bestaat er ook "shedding" : dat iemand die de MMR heeft gehad, virusdeeltjes uit zou kunnen stoten en anderen kan besmetten

Kortom: het is niet zo zwart-wit. En ja dat is mijn persoonlijke mening. Als je het simpel wilt stellen dan is het aan te raden om de bescherming op populatie-niveau hoog te houden. En is het aan volwassenen ook aan te raden om een booster te halen omdat de bescherming tegen mazelen (van het vaccin) vaak niet levenslang is. Maar daar hoor je dan weer weinig over, al die onbeschermde volwassenen die rondlopen.... in de USA komt dat wel een beetje op heb ik het idee :)

Waar het omgaat is dat jij en ik onze meningen mogen hebben daarover.
Kennedy gaat een stap verder en bepaalt dus ook voor mensen met mijn mening dat er niet meer gevaccineerd mag worden. Dat is schandalig, want ik denk echt anders over vaccinaties en dat is mijn goed recht. Met zoals dat jouw goed recht is..En ik ben altijd tegen verplicht vaccineren geweest want gaat in tegen de individuele vrijheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:25

Imandra:

Ja dat is duidelijk dat het voor jou (en vast voor anderen) een irritatie puntje is :=
Het onderwerp werkt bij sommigen als een lap op een stier, rood voor de ogen, niet lezen maar meteen blazen.

Maar luister nou eens naar jezelf. Op basis van welk bewijs kan jij stellen dat bepaalde aandoeningen van de huidige tijd wèl door voedsel kunnen komen maar niet door welke soort van veelgebruikte medicatie dan ook :? Dat is gewoon niet realistisch. Iets uit de potentiële (mede) oorzaken lijst halen omdat je niet wilt dat dat het is.... dat is per definitie JUIST niet realistisch en rationeel.

En of jij nou wel of niet gaat briesen en wel of niet censuur toe wil passen op iemand die gewoon een keurig genuanceerd bericht plaatst ( in tegenstelling tot het jouwe -O- ) : dit is wel wat er in de wereld speelt. Dit zijn wel redenen waarom mensen twijfels hebben en waarom de vaccinatiegraad daalt.

En berichten zoals het jouwe zorgen niet voor meer vertrouwen, in tegendeel....

Ik plaats heel veel nuance en ben heel duidelijk niet tegen vaccineren, je doet nu net alsof ik ik weet niet wat loop te roepen, wat een hoog drama queen gehalte zeg.

Ik wil overigens ook even in het algemeen gezegd hebben dat het mijn keuze niet is om er een vaccinatie discussie van te maken. (maar ik reageer natuurlijk wel als iemand lelijke beweringen gaat lopen doen)

Mijn post was bedoeld om aan te geven dat er meerdere zaken tegelijk kunnen spelen bij de uitspraken van een RFK en dat die niet per-sé tegen elkaar in gaan maar gewoon naast elkaar kunnen bestaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:27

pien_2010 schreef:
Kennedy gaat een stap verder en bepaalt dus ook voor mensen met mijn mening dat er niet meer gevaccineerd mag worden. Dat is schandalig, want ik denk echt anders over vaccinaties en dat is mijn goed recht. Met zoals dat jouw goed recht is..En ik ben altijd tegen verplicht vaccineren geweest want gaat in tegen de individuele vrijheid.

Pien, hoe kom je aan de wetenschap dat RFK zegt dat er niet gevaccineerd mag worden...?
Want ik geloof niet dat hij zover wil gaan.

Ik sluit het niet uit in deze idiote regering en RFK heeft ook wel een steekje los. Maar ik geloof niet dat dat zijn insteek is. Volgens mij is hij juist heel sterk voor vrije keuze.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-03-25 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:29

Loretta schreef:
Polar schreef:
Het loopt echt heel erg uit de hand allemaal, met alles... ik denk dat bijna niemand correct had kunnen voorspellen hoe snel en zo erg zou worden.

Dit is inderdaad verbazingwekkend zo snel als alles gaat. Poetin heeft er jaren voor nodig gehad om Rusland om te vormen naar een dictactuur. De snelheid waarmee dit verloopt is ongekend. En wat mij ook verbaast is dat er nauwelijks veret is.

Inderdaad, er lijkt nauwelijks verzet. De wereld lijkt flabbergasted over wat er allemaal gebeurt, zo snel het gaat. In een adem neemt hij de grondstoffen uit Oekraïne in beslag en wil hij Groenland confisqueren... en de wereld kijkt toe en verbaasd zich.

Cer

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:35

Hij is niet tegen vaccinatie.. je zou dus zelfs kunnen stellen dat dat “misinformatie” is.

Het wordt hier in dit topic ook gequote

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:37

Zoek even op wat hij allemaal zei voordat hij op zijn post kwam. Niet zo gek dat men het ergste verwacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:52

Hij heeft zat gezegd :j
Maar volgens mij nooit dat hij allerlei vaccinaties wil verbieden.

Het probleem is alleen, dat een ieder die niet 100% hallelujah doet over vaccinaties, maar wat imo terechte vragen stelt of wat (persoonlijke) afwegingen wil maken alvorens domweg vaccinatie A t/m Z te zetten, vaak meteen wordt afgedaan als een anti-vaxxer.

Hij heeft echt wel dingen gezegd waar ik niet achter sta. Maar dit onderwerp is als een lap op een stier en daarom over-reageren zoveel mensen en wordt er nu ineens van gemaakt dat hij vaccinaties zou willen verbieden, terwijl ik daar helemaal geen bewijs voor zie -O-

Ik zag van de week wel langskomen dat hij bepaalde onderzoeken gepauseerd heeft. Wat zorgelijk klinkt.
O.a. over een oraal Covid vaccin dacht ik. Lijkt me juist super als er orale "vaccinaties" komen want dat zal voor veel mensen ook een drempel verlagen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:00

Pmarena, vaccin is geen medicatie! En iemand die zijn kids of zichzelf niet tegen mazelen vaccineert neemt een “bewust” risico op een dodelijke bijwerking op latere leeftijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:13

BigOne schreef:
Pmarena, vaccin is geen medicatie! En iemand die zijn kids of zichzelf niet tegen mazelen vaccineert neemt een “bewust” risico op een dodelijke bijwerking op latere leeftijd.

was gisteren nog een heel item in het journaal over de (opvallend veel) gevallen van mensen met baarmoederhalskanker die de hpv enting hadden geweigerd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:21

pmarena schreef:
Imandra:

Ja dat is duidelijk dat het voor jou (en vast voor anderen) een irritatie puntje is :=
Het onderwerp werkt bij sommigen als een lap op een stier, rood voor de ogen, niet lezen maar meteen blazen.

Maar luister nou eens naar jezelf. Op basis van welk bewijs kan jij stellen dat bepaalde aandoeningen van de huidige tijd wèl door voedsel kunnen komen maar niet door welke soort van veelgebruikte medicatie dan ook :? Dat is gewoon niet realistisch. Iets uit de potentiële (mede) oorzaken lijst halen omdat je niet wilt dat dat het is.... dat is per definitie JUIST niet realistisch en rationeel.

En of jij nou wel of niet gaat briesen en wel of niet censuur toe wil passen op iemand die gewoon een keurig genuanceerd bericht plaatst ( in tegenstelling tot het jouwe -O- ) : dit is wel wat er in de wereld speelt. Dit zijn wel redenen waarom mensen twijfels hebben en waarom de vaccinatiegraad daalt.

En berichten zoals het jouwe zorgen niet voor meer vertrouwen, in tegendeel....

Ik plaats heel veel nuance en ben heel duidelijk niet tegen vaccineren, je doet nu net alsof ik ik weet niet wat loop te roepen, wat een hoog drama queen gehalte zeg.

Ik wil overigens ook even in het algemeen gezegd hebben dat het mijn keuze niet is om er een vaccinatie discussie van te maken. (maar ik reageer natuurlijk wel als iemand lelijke beweringen gaat lopen doen)

Mijn post was bedoeld om aan te geven dat er meerdere zaken tegelijk kunnen spelen bij de uitspraken van een RFK en dat die niet per-sé tegen elkaar in gaan maar gewoon naast elkaar kunnen bestaan.

Omdat vaccins en de werking ervan, met name die al lang in omloop zijn, tot in den treure getest zijn. Was bijvoorbeeld diabetes een gevolg (even random voorbeeld) dan was dat uit die longitudinale onderzoeken gekomen. Terwijl er wél veel indicaties zijn dat onze welvaarts-levensstijl (voeding, beweging, etc) behoorlijke consequenties kunnen hebben.

Oh je mag het best delen. En best vinden dat dat voor jou bijv een goede redenatie is om niet te vaccineren (ik zeg niet dat jij zo denkt maar even ter illustratie wbt censuur). Maar ik wilde gewoon tegengeluid geven omdat die redenatie gewoon vreemd is. Of ja vreemd, vooral hypocriet, als je het mij vraagt. Dus geen censuur hier hoor. En ik zet je ook nergens weg als anti-vaxxer? Ik bekritiseer je rationale alleen.

En ja het is wellicht als een rode lap op een stier, maar dat komt omdat er zó veel misinformatie rondgaat, óók onder het mom van “ik wil beide kanten belichten” (nogmaals, ik verwijs hiermee niet naar jou maar ik zie het wel gebeuren), met als resultaat dat onze vaccinatiegraad daalt. Tegen misinformatie is heel lastig op te boxen, want de mensen die dit geloven zijn lastig te overtuigen met logica en/of wetenschap, statistieken.

En dat is gevaarlijk. Want als die onder een bepaalde waarde komt, lopen mensen die niet gevaccineerd kúnnen worden gevaar. Maar ook gevaccineerden, want een vaccin is nooit 100% effectief. Dus ja, dan ben ik maar een dramaqueen in jouw ogen.

Ontopic: daarom vind ik de verschillende uitspraken van Kennedy ook zo gevaarlijk. Met sommige uitspraken die hij heeft gedaan bagatelliseert hij de ernst van diverse infectieziekten waartegen we kunnen vaccineren (alsof vitamine A hier net zo hard tegenop kan boxen als vaccinaties —als hij het als aanvulling had benoemd was het niet zo controversieel geweest). Maar schijnbaar lopen zijn uitspraken zo uit elkaar dat er geen pijl op te trekken is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:23

Ann schreef:
Het loopt uit de hand in de VS, er zijn al mensen overleden. Nu blijven zeggen dat er niet gevaccineerd hoeft te worden levert (terecht) teveel kritiek op.

Het is, politiek gezien, ook een uiterst domme aanpak. Een slimmere, maar niet eerlijkere, politicus vertelt gewoon het verhaal dat het het beste en veiligste vaccin is ter wereld en dat het Amerikaans is. Beter ook voor de pharmabedrijven.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 05-03-25 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:25

Maar hij zegt helemaal niet dat er niet gevaccineerd hoeft te worden :? (Of lees ik nou zo scheel)

Citaat:
Vaccines not only protect individual children from measles, but also contribute to community immunity, protecting those who are unable to be vaccinated due to medical reasons
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-03-25 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:26

BigOne schreef:

En iemand met een verzwakte afweer heeft ook risico op hersenvlies ontsteking door vaccinatie. Als een verzwakt virus gebruikt wordt bij vaccinatie, kan dit in sommige gevallen dezelfde klachten geven, aldus het Lareb:

https://www.lareb.nl/vaccin-kennis-pagina?naam=Hersenontsteking-of-hersenvliesontsteking-na-vaccinatie&type=TIS&origString=https://www.lareb.nl/vaccin-kennis-pagina

Vaak is vaccinatie beter, maar niet altijd. Dit moet altijd individueel worden afgewogen. Sommige mensen vinden het algemeen belang altijd groter dan de risico's per individu, maar iedereen heeft recht op zelfbeschikking van zijn lichaam en dat dient door een ander ook gerespecteerd te worden.

Betreft de uitspraken van de Amerikaanse minster van gezondheid: hygiëne en goede voeding zijn naast vaccinatie de belangrijkste wapens tegen ziekte. In mijn optiek wordt het beide aangeprezen en is het geen kwestie van of/of.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:26

Los van of je wil wil vaccineren of niet (en pleeease weer niet deze discussie. Wat IMANDRA zegt klopt - statistisch gezien is er geen enkele reden om te twijfelen aan vaccins. Punt.)

Als ik het zo lees zijn de mazelen weer helemaal terug van weggeweest en is rfk’s jr anti vaccin retoriek daar wel degelijk invloed op. Eerste artikel die ik vind is deze:

lancet schreef:
With global measles cases surging more than 20% in a year, the spectre of an anti-vaccine leader like Robert F Kennedy Junior at the helm of US health policy has alarmed public health experts. Kennedy, a well-known vaccine sceptic, has long promoted dangerous misconceptions about vaccines, and his influence could worsen an already dire situation.

En

lancet schreef:
A stark example of the devastating impact of vaccine misinformation is Samoa's 2019 measles outbreak.3 In this island nation of 200 000, more than 5700 people were infected and 83 people died, most of whom were young children. Samoa's Ministry of Health cited Kennedy's visit and his rhetoric as exacerbating vaccine hesitancy at a crucial moment.4 Kennedy's non-profit, Children's Health Defense, contributed to this atmosphere of mistrust just months before the outbreak.4 Samoa's experience underscores how even one prominent anti-vaccine figure can ignite a public health crisis.

Bron:
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(24)02603-5/fulltext

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2019_Sa ... s_outbreak

Meer:
https://www.bbc.com/news/articles/c0mzk2y41zvo.amp

Hieruit:
BBC schreef:
While Kennedy has denied on several occasions that he is anti-vaccination and said he and his children are vaccinated, he has repeatedly stated widely debunked claims about vaccine harm.
One of his main false claims - repeated in a 2023 interview with Fox News, was that “autism comes from vaccines”.

We kunnen concluderen dat hoe minder er gevaccineerd wordt, hoe meer kindjes doodgaan aan mazelen. Volstrekt voorkombaar. En dat is wat er nu gebeurd met een vaccinscepritische minister van Gezondheid. Maximaal vrijheid voor iedereen, ten koste van zieke en dode kindjes. 83 stuks in Samoa. Dat is de realiteit.
Laatst bijgewerkt door nps op 05-03-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:29

journee schreef:
BigOne schreef:

En iemand met een verzwakte afweer heeft ook risico op hersenvlies ontsteking door vaccinatie. Als een verzwakt virus gebruikt wordt bij vaccinatie, kan dit in sommige gevallen dezelfde klachten geven, aldus het Lareb:

https://www.lareb.nl/vaccin-kennis-pagina?naam=Hersenontsteking-of-hersenvliesontsteking-na-vaccinatie&type=TIS&origString=https://www.lareb.nl/vaccin-kennis-pagina

Vaak is vaccinatie beter, maar niet altijd. Dit moet altijd individueel worden afgewogen. Sommige mensen vinden het algemeen belang altijd groter dan de risico's per individu, maar iedereen heeft recht op zelfbeschikking van zijn lichaam en dat dient door een ander ook gerespecteerd te worden.

Betreft de uitspraken van de Amerikaanse minster van gezondheid: hygiëne en goede voeding zijn naast vaccinatie de belangrijkste wapens tegen ziekte. In mijn optiek wordt het beide aangeprezen en is het geen kwestie van of/of.

Dat klopt wat betreft hersenvliesontsteking, echter, door vaccinatie veroorzaakt overleef je het bijna altijd, door een doorgemaakte mazelen besmetting zonder vaccinatie is altijd dodelijk!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:29

Cer schreef:
Maar hij zegt helemaal niet dat er niet gevaccineerd hoeft te worden :? (Of lees ik nou zo scheel)

Citaat:
Vaccines not only protect individual children from measles, but also contribute to community immunity, protecting those who are unable to be vaccinated due to medical reasons
https://www.nytimes.com/2025/03/04/heal ... nnedy.html

Het gaat om de boodschap die wordt gegeven aan mensen die al twijfelen, bijvoorbeeld.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:31

Ik denk dat wat betreft de discussie omtrent vaccineren echt iets persoonlijks is, maar dat Pien het mooi omschrijft.
pien_2010 schreef:
Waar je zelf voor kiest, is aan jou, maar iemand die jou hoort voor te lichten over de beste keuze of aanpak, hoort zulke uitspraken niet te doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:34

Laatst bijgewerkt door journee op 05-03-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:34

“Dat er niet meer gevaccineerd mag worden” is dat wat hij zegt?
Ik kan je artikel helaas niet lezen want achter betaalmuur

Edit: ja volgens mij staat dat nu al 6x in dit topic :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-03-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:35

Cer schreef:

Citaat:

Er komt nog een andere paragraaf direct achteraan.

Citaat:
Parents play a pivotal role in safeguarding their children’s health. All parents should consult with their healthcare providers to understand their options to get the MMR vaccine. The decision to vaccinate is a personal one. Vaccines not only protect individual children from measles, but also contribute to community immunity, protecting those who are unable to be vaccinated due to medical reasons.

Tens of thousands died with, or of, measles annually in 19th Century America. By 1960 -- before the vaccine’s introduction -- improvements in sanitation and nutrition had eliminated 98% of measles deaths. Good nutrition remains a best defense against most chronic and infectious illnesses. Vitamins A, C, and D, and foods rich in vitamins B12, C, and E should be part of a balanced diet.

Dus hij zegt eerst dat vaccins werken, maar vooral een persoonlijke keuze zijn; en daarna gaat hij direct door met beargumenteren dat vaccins helemaal niet zo belangrijk zijn en dat hygiëne en voeding veel belangrijker zijn dan vaccins.

Dus nee, hij zegt niet letterlijk dat er niet gevaccineerd hoeft te worden, maar een pleidooi voor vaccinatie is het ook echt niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:35

Ik vind Kennedy op deze manier eigenlijk gevaarlijker dan dat hij het standpunt zou hebben dat vaccins weg zouden moeten. Hierbij stelt hij zich op als 'neutrale, eerlijke partij die het gewoon goed onderzocht wil hebben' maar in werkelijkheid zorgt hij ervoor met deze retoriek dat mensen gaan twijfelen —met desastreuze gevolgen, zie de Samoa-situatie. Hij claimt bijvoorbeeld dat vaccins niet goed zijn onderzocht, wat echt de grootste onzin ooit is.

Daarom neem ik ook aanstoot aan de manier waarop jij reageert pmarena —feitelijk doe je hetzelfde. Je zegt niet anti-vax te zijn, maar je verspreid wel een oneerlijk beeld van de feitelijke situatie/feiten/cijfers door meer nadruk te leggen op het onderzoek, op het persoonlijke risico. Terwijl die aspecten lang en breed bewezen zijn. De kans dat jij, als individu, daadwerkelijk langdurige gevolgen van een vaccin ervaart (zéker bij bewezen vaccins als het BMR) is echt verwaarloosbaar.

Woordgebruik en de manier waarop je jouw mening formuleert is belangrijk. En door het op deze manier te presenteren, geef je een niet-eerlijk beeld van de werkelijkheid, door zonder onderbouwing en dus onterecht veel meer nadruk te leggen op persoonlijke/individuele gevolgen en dat is gevaarlijk in een tijd waarin mensen steeds meer twijfelen aan levensreddende vaccins.

Individuele vrijheid is belangrijk. Maar laten we er dan wél voor zorgen dat mensen die keuze maken op basis van de daadwerkelijke feiten, niet een fantasiebeeld van een of andere wacky minister met waanbeelden.

Edit: ik wil even benadrukken dat ik pmarena en kennedy niet letterlijk onder dezelfde noemer schuif. Het doet me denken aan, en de manier van beargumenteren ligt in dezelfde lijn (met een verschil in hoe extreem, en waarschijnlijk ook qua denkwijze). Maar ik heb het idee -en daar ben ik heel blij om- dat pmarena zelf veel rationaler/logischer nadenkt en dus beslissingen maakt in vergelijking met wat Kennedy schijnt te doen.

@Cer: Nee dat zegt hij niet, voor zover ik heb gezien. Maar toch is zijn retoriek gevaarlijk, zie hierboven.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-03-25 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:38

Ohhh zo, ja zo vatte ik dat niet op. Een goede gezondheid helpt altijd mee, bij alles (en daar schort het nogal eens aan) Er staat ook “a best defense” en niet “the best defense” dus misschien lees ik het daarom anders

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:41

Hij zegt letterlijk dat mazelen al bijna weg was door gezond eten en goede hygiëne. Man wat zit hij ernaast.