Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:05

Elisa2 schreef:
Tja, en als de onderzoeken bevestigen wat ze zien dan worden de uitleg en cijfertjes van links niet zo serieus genomen. Zo werkt het nu eenmaal..beter de realiteit erkennen in er wat aan te kunnen veranderen. :)

Heb jij de cijfers?
:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:08

Elisa2 schreef:
Super natuurlijk! Maar nu hebben jullie het over arbeidsmigranten. De naam zegt het al, die komen hier op een andere manier. :-)

Die komen hopelijk voor hun minder getraumatiseerd en op een veiligere manier hier dan veel asielzoekers.

Veel arbeidedsmigranten blijven ook hier en ook die hebben woonruimte nodig en kunnen voor overlast zorgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:15

Benzz schreef:
journee schreef:
Als iemand klanten of gasten moet ontvangen en werkt in de gezondheidszorg, detailhandel, horeca, of iets in de administratie wil doen, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan is basiskennis van de Nederlandse taal toch best belangrijk.

.

Ik zou eens een terrasje pakken in Utrecht, Amsterdam, en nog wat grote steden. Daar spreken ook de mensen in winkels en in de horeca geen nederlands.

Ik was vorige week bij Ikea en daar moest ik het 2 x in het Engels vragen :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:15

Waar kan ik het debat volgen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:19

Gnome schreef:
Waar kan ik het debat volgen?

Rtl4, maar het begint om 21.30.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:20

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:20

Voor mij helaas te laat, morgen gaat de wekker weer om 06:00 uur :Z

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:26

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Tja, en als de onderzoeken bevestigen wat ze zien dan worden de uitleg en cijfertjes van links niet zo serieus genomen. Zo werkt het nu eenmaal..beter de realiteit erkennen in er wat aan te kunnen veranderen. :)

Heb jij de cijfers?
:)

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Vluchtelingen op de arbeidsmarkt: feiten en cijfers | SER https://share.google/5XaMgLh8U2O8SkisU

Dat van die taal weet ik van een asielzoeker die ik zelf ken. Prima kerel die een boel vrijwilligers werk doet, alleen daar kunnen ze hem niet aannemen omdat hij het Nederlands niet beheerst.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:27

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Super natuurlijk! Maar nu hebben jullie het over arbeidsmigranten. De naam zegt het al, die komen hier op een andere manier. :-)

Die komen hopelijk voor hun minder getraumatiseerd en op een veiligere manier hier dan veel asielzoekers.

Veel arbeidedsmigranten blijven ook hier en ook die hebben woonruimte nodig en kunnen voor overlast zorgen.

Er kunnenallerlei mensen voor overlast, je buren, losgeslagen voetbal fans, demonstranten en enz, en dan hebben we het over gewone Nederlandse staatsburgers. Overlast is niet alleen door migranten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:38

Elisa2 schreef:
Bron: Vluchtelingen op de arbeidsmarkt: feiten en cijfers | SER https://share.google/5XaMgLh8U2O8SkisU

Dat van die taal weet ik van een asielzoeker die ik zelf ken. Prima kerel die een boel vrijwilligers werk doet, alleen daar kunnen ze hem niet aannemen omdat hij het Nederlands niet beheerst.

Als je op de link klikt zie je allemaal positieve ontwikkelingen. :)

Het lijkt mij voor iedereen beter als asielzoeker snel aan het werk gaan. Als ze daar mentaal en fysiek toe in staat zijn.
Er zijn vluchtelingen met grote trauma's die eerst behandeling nodig hebben.
Sommige mensen zijn bijvoorbeeld gemarteld in hun thuisland en hebben daar de littekens van.

Werken is goed voor het integreren maar ook om een nuttige dagbesteding te hebben.
De meeste mensen willen namelijk echt wel aan de slag en zich nuttig en gewenst voelen.

Uiteraard is er een groep mensen die liever lui dan moe is. Daar hebben we ook Nederlandse varianten van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:41

CharleyT schreef:
Er kunnenallerlei mensen voor overlast, je buren, losgeslagen voetbal fans, demonstranten en enz, en dan hebben we het over gewone Nederlandse staatsburgers. Overlast is niet alleen door migranten.

Zo bedoelde ik het niet. Je hebt gelijk er kunnen veel soorten mensen voor overlast zorgen.

Ik doelde meer op het verschil tussen asielzoekers en arbeidsmigranten.
Waarbij volgens sommige mensen de eerste groep gevaarlijk is voor vrouwen, woningen inpikt en overlast veroorzaakt en de tweede groep niet.

fokfanaat

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:44

En dat terwijl de 2 e groep zo veel groter is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:53

Electra63 schreef:

Gelukkig spreken de meeste Nederlanders een goed woordje Engels en zijn ook niet te beroerd om het te spreken. Veel buitenlandse mensen spreken ook wel wat Engels, maar soms ook heel moeizaam. Als iemand vakken vult in een winkel, is dat niet zo'n groot probleem, maar als iemand advies wil omdat er een nieuwe keuken komt wordt dat toch een uitdaging. Zeker klanten die zelf amper Engels beheersen waarderen het vaak niet als er geen Nederlands wordt gesproken en ergens kan ik dat ook best begrijpen.

Deze zomer nog een geval voorbij gekomen in de horeca met buitenlandse werknemers waarbij het feit dat iemand een glutenallergie had door een miscommunicatie niet goed door kwam bij de keuken en de gast hierdoor met spoed naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd. Dus soms is goed Nederlands beheersen toch best belangrijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:54

Maar dan moet je mensen dus ook de kans geven om te leren, te groeien, fouten te maken. En dat is iets dat werkgevers lang niet altijd zijn zitten, want het is veel makkelijker om werk in te delen met mensen die het al kunnen en die voorspelbaar kunnen doen wat je wilt.

(Het is inmiddels ook iets wat werkgevers niet altijd meer makkelijk kunnen, want er is vaak gewoon niet meer genoeg ruimte in de planning om ook nog onervaren mensen mee te nemen, de fouten laten maken die ze moeten maken, de tijd te nemen om dat te ondersteunen. En die situatie houdt zichzelf helaas in stand, het is niet makkelijk om dat te doorbreken. )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:00

Shadow0 schreef:
Maar dan moet je mensen dus ook de kans geven om te leren, te groeien, fouten te maken. En dat is iets dat werkgevers lang niet altijd zijn zitten, want het is veel makkelijker om werk in te delen met mensen die het al kunnen en die voorspelbaar kunnen doen wat je wilt.

(Het is inmiddels ook iets wat werkgevers niet altijd meer makkelijk kunnen, want er is vaak gewoon niet meer genoeg ruimte in de planning om ook nog onervaren mensen mee te nemen, de fouten laten maken die ze moeten maken, de tijd te nemen om dat te ondersteunen. En die situatie houdt zichzelf helaas in stand, het is niet makkelijk om dat te doorbreken. )

De spijker op zijn kop !

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:05

journee schreef:
Electra63 schreef:

Gelukkig spreken de meeste Nederlanders een goed woordje Engels en zijn ook niet te beroerd om het te spreken. Veel buitenlandse mensen spreken ook wel wat Engels, maar soms ook heel moeizaam. Als iemand vakken vult in een winkel, is dat niet zo'n groot probleem, maar als iemand advies wil omdat er een nieuwe keuken komt wordt dat toch een uitdaging. Zeker klanten die zelf amper Engels beheersen waarderen het vaak niet als er geen Nederlands wordt gesproken en ergens kan ik dat ook best begrijpen.

Deze zomer nog een geval voorbij gekomen in de horeca met buitenlandse werknemers waarbij het feit dat iemand een glutenallergie had door een miscommunicatie niet goed door kwam bij de keuken en de gast hierdoor met spoed naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd. Dus soms is goed Nederlands beheersen toch best belangrijk.

Ik ben geregeld in Amsterdam en kan prima Engels. Als ik bestel in het Nederlands krijg je soms echt een beetje een snauw
ENGLISH!
uh oké? Ik snap dat als je hier bent om te studeren dat je niet voor nederlands C1 niveau gaat maar goedemorgen, dank u wel, alstublieft en tot ziens lijken me wel haalbaar. Of het woord koffie moet toch ook wel te herkennen zijn een in een café?

Als ik naar een ander land ga leer ik deze woorden standaard. Iemand even groeten ik eigen taal vind ik wel zo beleefd. Maar goed, mijn persoonlijke ergenissen veranderen niet mijn standpunten hierover.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:30

Raineri schreef:
journee schreef:

Ik ben geregeld in Amsterdam en kan prima Engels. Als ik bestel in het Nederlands krijg je soms echt een beetje een snauw
ENGLISH!
uh oké? Ik snap dat als je hier bent om te studeren dat je niet voor nederlands C1 niveau gaat maar goedemorgen, dank u wel, alstublieft en tot ziens lijken me wel haalbaar. Of het woord koffie moet toch ook wel te herkennen zijn een in een café?

Als ik naar een ander land ga leer ik deze woorden standaard. Iemand even groeten ik eigen taal vind ik wel zo beleefd. Maar goed, mijn persoonlijke ergenissen veranderen niet mijn standpunten hierover.

Wat basis woorden leren als je naar een ander land gaat vind ik persoonlijk ook een kwestie van fatsoen. Zelfs als je er alleen op vakantie bent.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:39

BigOne schreef:
RTL volgens mij , Timmermans doet gewoon mee ondanks dat hij nogal vervelend benaderd werd door demonstranten in Amsterdam.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... amsterdams

En Wilders niet. Ik vindt het een zwaktebod van hem Na een dreiging, waar de vermoedelijke daders al zijn opgepakt. En Wilders van alles is aangeboden om toch deel te nemen, zoals een live verbinding of een veilige locatie waar geen publiek is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:41

Laten we beginnen met de eerste indruk: veel donkere dassen bij de heren en ik vind dat Yesilgöz zeer bescheiden gekleed is en ook de paardenstaart duidt daarop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:43

Yesilgoz probeert de onschuld uit te hangen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:45

BigOne schreef:
Yesilgoz probeert de onschuld uit te hangen.

Precies, kun je aan de kleur van haar kleding zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:48

Gisteren bij Kockelman had ze zich nog wat sportiever gekleed, het is echt een contrast met haar stijl van eerder dit jaar.

Ze was in de 1:1 met Jetten over lasten spreiding wel wat fel in haar reacties. Het ligt misschien aan mij maar ik vond het wat smaken naar een begin van wanhoop.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:53

Veronica2 schreef:
Gisteren bij Kockelman had ze zich nog wat sportiever gekleed, het is echt een contrast met haar stijl van eerder dit jaar.

Ze was in de 1:1 met Jetten over lasten spreiding wel wat fel in haar reacties. Het ligt misschien aan mij maar ik vond het wat smaken naar een begin van wanhoop.

Eens...Jetten kwam sterker over.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:55

In het onderwerp over asielmigratie vind ik Timmermans niet zo sterk. Hij legt erg de nadruk op hoe dingen hadden moeten gaan en beter geregeld hadden moeten worden,maar dat is toch helemaal niet reëel? Beetje achteraf een hoe in de kont kijken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:00

Van Bontenbal vind ik het jammer dat hij niet naar voren brengt dat de bedrijven ook hogere salarissen kunnen betalen, in plaats van dat ze gedwongen moeten worden door een hoger minimumloon.