Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:08

Van didn’t practice what he’s preaching, naar not even knowing what he’s preaching… ongelooflijk wat mij betreft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:15

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:24

Partijen beloven te veel en kiezen te weinig, waarschuwt SCP - https://nos.nl/l/2496808

Voor iedereen, om teleurstelling achteraf een beetje te beperken...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:28

Wat ik jammer vind Nikass is, dat het artikel zo algemeen is en niet uitgewerkt in details, dat ik er eigenlijk niets mee kan.
I ben nl benieuwd, welke partijen zeggen wat en welke onderbouwing is er wel of niet. Dus ik begon heel blij te lezen en was teleurgesteld, of moet ik op een link klikken die ik over het hoofd heb gezien?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:30

Ja dat ben ik met je eens. Ik was ook wel benieuwd naar meer details.
Tegelijkertijd dacht ik: ja daar gaat het straks mogelijk wel weer op uit lopen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:34

Nog nooit zo moeilijk geweest om te besluiten wat ik ga stemmen….
Ik zie graag een partij die iets doet voor klimaat/natuur maar dat zijn dan ook meteen de partijen die hypotheekrenteaftrek af willen schaffen dus san snijd ik mezelf in de vingers. :=

Stem ik rechtser zijn het vaak de vrouwenrechten of medisch-ethische kwesties die de dupe zijn. Ben er nog steeds niet uit…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:43

Dat is altijd zo Nikass. Daarom kijk ik nooit naar die debatten. Die debatten zie ik als een soort wedstrijd, wie het beste kan debatteren of "à la minute" zijn feiten direct paraat heeft, wie het sterkste is met de andere aftroeven etc, maar veel zegt het niet over de vaardigheden heden van iemand en over zijn of haar partij. Althans dat vind ik.
Dus als iemand een uitglijder maakt, en dat gebeurt regelmatig, dan is de vreugde groot in het tegenkamp. Het lijkt wel een voetbalwedstrijd.
Maar het zegt weinig, althans voor mij, over iemands integriteit, kennis, kunde, goed partij programma, een team cq kabinet kunnen leiden etc etc.
Ik merk ook dat ik zoals elk jaar, opzien tegen komende week, waar het moddergooien en scoren weer zal beginnen en mensen volledig onderuit gaan of gehaald worden (vaak met hulp van journalisten, regisseur etc) waardoor de zwevende kiezer massaal de andere kant oprennen.
Als iemand op die manier onderuit gaat, maakt het voor mij niet uit of dat op links of rechts gebeurt. Ik vind het altijd zeer naar om getuige van te zijn en ongelooflijk oppervlakkig.

Zodra de hypotheek rente wordt afgeschaft heb je binnen een jaar, dat de prijzen van huizen zich gaan normaliseren (lees zakken) daar de verkopers anders zijn huis niet meer kan betalen. De hypotheek rente, bedacht om ook lagere inkomens de kans te geven een huis te verwerven, is verworden tot opdrijven van de prijzen door speculanten.
Vraag en aanbod bepalen de prijs, maar ook of mensen het kunnen betalen. Zo niet, dan zakt de vraag en tevens dus de prijzen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:50

Ik vraag me dat af pien, gezien de woningcrisis. De vraag is nu zo buitensporig groot dat die prijzen niet erg onderuit gaan zolang het aanbod niet aanwezig is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:50

pien_2010 schreef:
Dat is altijd zo Nikass. Daarom kijk ik nooit naar die debatten. Die debatten zie ik als een soort wedstrijd, wie het beste kan debatteren of "à la minute" zijn feiten direct paraat heeft, wie het sterkste is met de andere aftroeven etc, maar veel zegt het niet over de vaardigheden heden van iemand en over zijn of haar partij. Althans dat vind ik.
Dus als iemand een uitglijder maakt, en dat gebeurt regelmatig, dan is de vreugde groot in het tegenkamp. Het lijkt wel een voetbalwedstrijd.
Maar het zegt weinig, althans voor mij, over iemands integriteit, kennis, kunde, goed partij programma, een team cq kabinet kunnen leiden etc etc.
Ik merk ook dat ik zoals elk jaar, opzien tegen komende week, waar het moddergooien en scoren weer zal beginnen en mensen volledig onderuit gaan of gehaald worden (vaak met hulp van journalisten, regisseur etc) waardoor de zwevende kiezer massaal de andere kant oprennen.
Als iemand op die manier onderuit gaat, maakt het voor mij niet uit of dat op links of rechts gebeurt. Ik vind het altijd zeer naar om getuige van te zijn en ongelooflijk oppervlakkig.

Hier heb je absoluut gelijk in. Ik heb ook nog geen debatten gekeken, ik vind het ook meestal tenenkrommend dat er nauwelijks écht inhoudelijke gesprekken plaatsvinden.
Ik lees liever de verkiezingsprogramma's als ik iets wil weten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:56

pien_2010 schreef:
En hier een helder overzichtelijk bericht van de NOS over de standpunten van de partijen als het gaat om het inkrimpen van de veestapel om zo de stikstof te reduceren

https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... tra-regels

Ik vind t hier en daar wel erg algemeen..
Ik zou de partijprogramma’s erop naslaan..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:58

De afschaf hypotheek rente gaat toch geleidelijk? Ik denk dat dat uiteindelijk toch onontkoombaar is?

Ik vind de medisch ethische standpunten ook belangrijk, en standpunten over vrouwenrechten. Hier hoor ik verder niet zoveel over helaas.

https://www.linda.nl/nieuws/verkiezings ... f-abortus/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:04

Mars schreef:
Ik vraag me dat af pien, gezien de woningcrisis. De vraag is nu zo buitensporig groot dat die prijzen niet erg onderuit gaan zolang het aanbod niet aanwezig is.

Hier een leuk interessant stuk over 125 jaar hypotheek rente aftrek waar vooral de hogere inkomens van hebben geprofiteerd, dat de prijzen heeft opgejaagd en dat jaren de heilige koe is geweest van de VVD. Maar waar de economische realiteit toch ervoor zorgt en zorgde dat er gerommeld werd en wordt aan die heilige koe.

https://nos.nl/artikel/2196523-hypothee ... molensteen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:21

Die HRA gaat er sowieso af. Niet leuk als je een eigen huis hebt, maar wel nodig. Ik denkt dat het de kunst is om jezelf een beetje opzij te zetten en te kijken naar de belangen van de samenleving als een geheel, wat is eerlijk, wat is fair, wat is duurzaam. En ja dan heb je soms zelf ergens pech. Maar dan is het later ook voor jou een betere wereld, als je omstandigheden zouden veranderen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:25

Mars schreef:
Nog nooit zo moeilijk geweest om te besluiten wat ik ga stemmen….
Ik zie graag een partij die iets doet voor klimaat/natuur maar dat zijn dan ook meteen de partijen die hypotheekrenteaftrek af willen schaffen dus san snijd ik mezelf in de vingers. :=

Stem ik rechtser zijn het vaak de vrouwenrechten of medisch-ethische kwesties die de dupe zijn. Ben er nog steeds niet uit…

+1
Ik vond de keuze ook nog niet eerder zo moeilijk als nu.
Waarbij ik de HRA nog niet eens de moeilijkste issue vind, wij hebben altijd zonder de aftrek gerekend.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:27

Helemaal mee eens, pmarena. Ik ga wrsl. toch Gl-PvdA stemmen voor het 'groter belang' en onze eigen toekomstplannen wat aanpassen. Maar het was wel even slikken, zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:30

Ja ik neig nu al een poosje ook naar GL/PvdA om aan te geven dat milieu mijn belangrijkste standpunt is. Maar het zou nog best kunnen dat het toch CU wordt net zoals de laatste keer omdat die gewoon absoluut integer zijn met het beste voor hebben met milieu en samenleving. Bij andere partijen twijfel ik daar toch een beetje aan hoe standvastig die daar in zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:40

De CU vind ik een echte middenpartij. Ze zijn ondanks hun geloof achtergrond menselijk en milder/ opener als het om levensvragen gaat.
Dus ik begrijp je twijfel pmarena.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:43

@pmarena, dat is dus waar ik ook tegenaan loop, moest GL nu niet met PvdA samen zijn, dan zou ik misschien nog (her)overwegen GL te stemmen.
Maar PvdA, nee dat gaat hem voor mij echt niet worden vanwege die standvastigheid.
Kijkend naar het verleden...

CU ga ik ook nog eens naar kijken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:43

CU heeft volgens mij wel het best financieel onderbouwde partijprogramma, ik heb de radio serie daarover gevolgd. Het zijn puur de medisch ethische kwesties die mij tegen houden, verder vind ik het ook een goed programma.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:48

CU ga ik me nu ook nog even in verdiepen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:01

pmarena schreef:
Die HRA gaat er sowieso af. Niet leuk als je een eigen huis hebt, maar wel nodig. Ik denkt dat het de kunst is om jezelf een beetje opzij te zetten en te kijken naar de belangen van de samenleving als een geheel, wat is eerlijk, wat is fair, wat is duurzaam. En ja dan heb je soms zelf ergens pech. Maar dan is het later ook voor jou een betere wereld, als je omstandigheden zouden veranderen.

Er wordt toch al jaren geroepen dat we moeten gaan rekeningrijden en dat de HRA eraf gaat? vooralsnog gebeurt er niets.
Ik denk dat heeel veel mensen en bedrijven flink in de problemen zullen komen als de HRA wordt afgeschaft.

@Pien, bedankt voor het bericht over de evt. krimping van de veestapel. Bevestigt wat ik al wist.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:09

prompter schreef:
CU heeft volgens mij wel het best financieel onderbouwde partijprogramma, ik heb de radio serie daarover gevolgd. Het zijn puur de medisch ethische kwesties die mij tegen houden, verder vind ik het ook een goed programma.

Dat is voor mij ook het enige dat me er aan tegenstaat. Maar er is meer dan genoeg tegengas van andere partijen wat dat betreft, en hun zeg maar naastenliefde lijkt ook echt wel begrip op te kunnen brengen voor die keuzes. Plus dat zij zich dan natuurlijk erg richten op het meer onnodig maken van die keuzes door zoveel mogelijk goede alternatieven te bieden / te voorkomen dat mensen voor een abortus / euthanasie kiezen. En dat vind ik eigenlijk net zo veel waard als die dingen mogelijk maken, waar de meeste andere partijen zich al druk genoeg over maken :j

Voordeel van GL/PVDA vind ik dan weer het verzet tegen die kerncentrales hier in de achtertuin. Het lijkt mij zinvoller om die stap over te slaan en meteen vol in te zetten op meer duurzame oplossingen. Maar ik weet niet of dat wel mogelijk is. En ben ook niet naïef genoeg om de 1 of andere "expert" daar in te geloven want er zit toch vaak een heel web aan belangen achter.

Ik heb liever het potentiële gedonder van die kerncentrales niet. Maar aan de andere kant is dat misschien hartstikke dom omdat het echt niet goed / snel genoeg zonder gaat lukken. Ik weet het simpelweg niet.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:09

Ik heb net Op1 van gisteravond (gesprek Timmermans en Omtzigt) teruggekeken: rustig met elkaar in gesprek over overeenkomsten en verschillen. Ik werd helemaal blij van het fatsoen en de inhoudelijkheid. Wat een verademing in vergelijking met het SBS6 debat van de avond ervoor. Aanrader om te kijken!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:39

Citaat:
Er wordt toch al jaren geroepen dat we moeten gaan rekeningrijden en dat de HRA eraf gaat? vooralsnog gebeurt er niets.
Ik denk dat heeel veel mensen en bedrijven flink in de problemen zullen komen als de HRA wordt afgeschaft.

Klopt niet.
(Nu ja, dat rekeningrijden wel.)

De hypotheekrente aftrek bestaat nog wel, maar ieder jaar wordt het percentage iets lager.
Geleidelijke afbouw dus.

Het is dus niet 'dat het er in één klap af gaat'.
Dat zou idd veel problemen geven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:55

pien_2010 schreef:
Het AD heeft een helder artikel over de erfbelasting, dat hier de gemoederen zo doet verhitten }> . Timmermans blijkt gezegd te hebben dat huizen onbelast zouden blijven. Dat is onhandig en niet correct en strijdig met het huidige partij programma.

Tevens legt de persoon in dit artikel uit, dat o.a deze (impopulaire,) maatregel voor velen, de doorberekende dekking vormt voor verlaging van belasting op arbeid.

https://www.ad.nl/politiek/factcheck-ge ... ~a0a0c1a0/

Het AD repost gewoon het pointer artikel, hierin mis ik toch echt de nuance. Pointer/AD gaat er volledig aan voorbij dat het voor partners wél over miljoenen moet gaan. Alleen bij kinderen niet. Dus Timmermans zegt het heel onhandig maar hij heeft niet per se ongelijk als het over partners gaat -wel als je het hebt over kinderen of anderen.