Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:04

Wanneer het levensreddend is voor koe of paard , prima. Dat heb ik ook al eerder aangegeven maar wanneer het is om snel snel want anders halen we onze slachtingen niet dan laten ze maar verbieden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:05

Een (in mijn ogen) prachtig artikel dat een mooie analyse geeft op veel problemen in onze huidige samenleving en de keuzes van dit kabinet: Wat er verloren gaat als bijna alles te koop is
Citaat:
Het punt waarop je goederen gaat verkopen, schrijft Hyde, is de grens van de groep.

https://decorrespondent.nl/15581/wat-er ... 0f99fbe9c5

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:07

nps schreef:
_San87_ schreef:

Zo lang er (heel veel) xgeld wordt verdiend met dieren, zullen er misstanden zijn en zullen de goeden moeten lijden onder de kwaden. Bescherming van het onschuldige dier is dan imo belangrijker.

Er wordt niet eens heel veel geld mee verdiend, daarom moet het allemaal zo veel en efficient, omdat je anders niet kan concurreren.

@ruitje, klopt wel wat je zegt. We weten niet hoe vaak het gebeurd, wanneer. Maar ik denk dat je wel kan stellen dat zo’n stroomstootapparaat pijn doet, en dat overmatig gebruik dierenmishandeling is. Als zulke apparaten aanwezig zijn, werkt dat misbruik wel in de hand. Fun fact - de vleesverwerkende industrie is een van de sectoren die grotendeels afhankelijk is van arbeidsmigranten, die ook nog eens massaal uitgebuit worden door malafide uitzendbureaus (google maar gewoon op vleesindustrie arbeidsmigratie). Als ik het goed lees werkt maar liefst 90% op flexcontract. Ik verwacht dus niet dat de mensen op de werkplaats daar staan vanwege hun dierenliefde, maar dat ze daar onderbetaald en en onder hoge druk (want productie) staan te werken. Wat zulke misstanden in de hand werkt.

https://www.flexnieuws.nl/2024/07/uitbu ... -je-eraan/

https://www.dekalverhouder.nl/nieuws/20 ... leessector

Heel veel staat tussen haakjes. Daarnaast werden er ook hulpmiddelen in de paardensport benoemd, en daar gaat wel heel veel geld in om.

anjali

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:37

Ik ben blij dat ik vegetarier ben. Ja in de paardensport worden ook dieronvriendelijke dwangmiddelen gebruikt helaas,(worden ook verboden als het uitkomt) maar daar is het de bedoeling van om een sportieve prestatie af te dwingen en niet om ze sneller het slachthuis in te drijven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:05

irmaz schreef:
Verschil stroomdraad en veeprikker/drijver: Een dier in een wei kan zelf kiezen of hij tegen de stroomdraad aan loopt of niet. Een dier in een hoekje gedrukt dat belaagd wordt met een veeprikker kan nergens heen.

Om zieke dieren in de benen te helpen kan het eenvoudig opgelost worden door een dierenarts toestemming te geven om zo'n ding te hebben, net zoals de politie wel een taser mag dragen.

mee eens hoor. Misbruik moet gestraft worden! maar als er dan inderdaad een ontheffing voor de dierenartsen komt lijkt me dat prima.

Wat ik met de vergelijking met schrikdraad wilde zeggen dat het gevoel ongeveer hetzelfde is. Even een schrikreactie. Niet persé pijnlijk.

En er zullen ongetwijfeld alternatieve opdrijfmethodes gaan worden gebruikt, het is maar afwachten of dat diervriendelijker is.... lokken met snoepjes gaat niet gebeuren schat ik zo in. Transport en slachterijen werken onder grote tijdsdruk (want tijd is geld) dus die hebben altijd haast om maar zo snel en goedkoop mogelijk te leveren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:16

Wederom zouden dat soort hulpmiddelen helemaal niet nodig zijn als de consument andere keuzes zou maken. Koop je vlees (als je echt vlees wilt eten) rechtstreeks bij de boer. Je koopt dan alles van de koe tegen een eerlijke prijs voor de boer en je weet zeker dat je koe niet de halve wereld is afgereisd om goedkoop verwerkt te kunnen worden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:08

irmaz schreef:
Een (in mijn ogen) prachtig artikel dat een mooie analyse geeft op veel problemen in onze huidige samenleving en de keuzes van dit kabinet: Wat er verloren gaat als bijna alles te koop is
Citaat:
Het punt waarop je goederen gaat verkopen, schrijft Hyde, is de grens van de groep.

https://decorrespondent.nl/15581/wat-er ... 0f99fbe9c5

Prachtig maar wel heel erg lang voor een dyslexia...pffff

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:05

Sorry Pien :knuffel:
Meestal haak bij ik artikelen al na 2 alinea's af maar deze had ik zo snel uitgelezen dat ik dacht dat hij niet zo lang was :o

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:07

996981 schreef:
Wederom zouden dat soort hulpmiddelen helemaal niet nodig zijn als de consument andere keuzes zou maken. Koop je vlees (als je echt vlees wilt eten) rechtstreeks bij de boer. Je koopt dan alles van de koe tegen een eerlijke prijs voor de boer en je weet zeker dat je koe niet de halve wereld is afgereisd om goedkoop verwerkt te kunnen worden

And again, als je vraag, marktwerking en puur winstbejag leidend laat zijn boven dierenwelzijn, menswaardige arbeid en ethisch ondernemen. Niet alleen als overheid, maar ook als bedrijf. Het is héel gek om van de consument te verwachten dat als er goedkoop vlees naast veel duurder vlees ligt die consument de duurdere optie kiest. Of dat iedereen een boer in de buurt heeft, of de mogelijkheden heeft om bij die boer te komen. De duurzame optie moet aantrekkelijker worden dan de niet-duurzame optie en helaas - financiele prikkels werken daarvoor het best. = De consument kiest de goedkope optie omdat hij bestaat. De consument kiest voor vliegen voor 37 euro omdat het kan. Ja, ik vind dat de consument een verantwoordelijkheid heeft, maar omdat een gedeelte er ontzettend nadrukkelijk voor kiest om deze niet te nemen moet de overheid toch wat.

Trouwens, zei je niet zelf dat mensen in financieel slechte situaties niet altijd slimme keuzes maken? Je legt nu wel het de hele verantwoordelijkheid voor het misdragen in de industrie in de handen van de consument namelijk... best gek, toch?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:10

juval schreef:
Transport en slachterijen werken onder grote tijdsdruk (want tijd is geld) dus die hebben altijd haast om maar zo snel en goedkoop mogelijk te leveren.

En daarom wordt het volgens mij de hoogste tijd om juist veel meer nadruk op respect voor dieren te leggen en het meer het luxe-produkt te maken wat het eigenlijk zou moeten zijn.

Het drijven van vee is een vak en daar zou je vakmensen voor moeten aannemen en tuig van de richel met een wapen is dat m.i. niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:17

Cijfertjes heeft natuurlijk wel gelijk. Alleen kan niet iedereen dat doen en in feite gaat het hier over wetgeving. Het ding komt er niet ,is al besloten dus wellicht over tot de orde van de dag in dit topic?

Juval in de slachterij waar ik een ochtend mocht zijn was het een razend hoog tempo juist omdat er geen wanklank plaats vond. Wat denk jij als er een varken begint te gillen omdat ie een prik heeft gehad wat dit betekent voor de anderen? Bij Homburg heel lang geleden stage gelopen en daar was het een enorm gegil en gekrijs. Dat is niet bevorderlijk voor het tempo kan ik je garanderen.
De goede ervaring daar stond een muziekje aan, de dieren waren rustig aan het wachten en gingen per twee of als vriendje zich erbij wrong per drie door het hekje om na de bocht gedood te worden voordat ze er erg in hadden. Dus de dieren zagen het niet wat er gebeurde. Er was een heel klein piepje die geëvalueerd werd in het team later, want dat was niet de bedoeling begreep ik van mijn zoon . "Het is niet altijd te voorkomen maar we kijken wel altijd of wij iets fout hebben gedaan".
Dieren stressvrij slachten is zeer belangrijk voor de kwaliteit van het vlees legde mijn zoon later uit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:39

irmaz schreef:
juval schreef:
Transport en slachterijen werken onder grote tijdsdruk (want tijd is geld) dus die hebben altijd haast om maar zo snel en goedkoop mogelijk te leveren.

En daarom wordt het volgens mij de hoogste tijd om juist veel meer nadruk op respect voor dieren te leggen en het meer het luxe-produkt te maken wat het eigenlijk zou moeten zijn.

Het drijven van vee is een vak en daar zou je vakmensen voor moeten aannemen en tuig van de richel met een wapen is dat m.i. niet.

Dat dus. Juval, je vroeg eerder - hoe zou jij onwillig vee drijven? Als er maar een pietsie meer geduld en respect voor leven zou zijn zou dat al heel, heel erg helpen. En bevestigd maar weer het verhaal dat een beetje duurder vlees echt niet het einde van de wereld zou zijn.

Voor de nuance - tuig zou ik het niet noemen. De hele sector buit arbeidsmigranten uit. Dus eerder mensen die onder hele slechte omstandigheiden en hoge druk slechtbetaald werk doen waar ze waarschijnlijk niet goed voor opgeleid zijn.

Oa.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... pproducten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:05

@nps, je hebt gelijk, het woord tuig is slecht gekozen van mij :o ik vind jouw uitleg beter :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:11

Vakmensen is onzin en niet nodig. Wel mensen met gevoel en die relaxed zijn. Ik ben geen vakvrouw als het om drijven gaat en met een lange stok in mijn hand om mezelf breder te maken zo nodig heb ik jaren met buuf en vriend de koeien van weides doen veranderen.
Al vrij snel had ik door dat met name de jonge moeders met kalfjes beschermend zijn. Aura klein maken en desnoods stapje naar achter en klakken of prrrr zeggen was meestal genoeg. Soms de kleintjes in de sloot aanraken met de stok door die zachtjes op de rug te leggen. Dan renden ze van schrik gauw naar mama die al stond de loeien.
Hoe rustiger en beheerster wij waren hoe beter het ging. Het duurde altijd het langste om ze vanaf de enorme weiden de straat op te krijgen, dat deed de boer met de tractor. Maar als het spul eenmaal liep dan ging het goed.
Alle boeren riepen ook het zelfde (viene viene viene) dat betekent in dialect kom kom. En daar reageerden die beesten super op . Zelfs ooit in mijn eentje een grote kudde ontsnapte koeien in het weitje van buuf gekregen. Die gewaarschuwd en hij heeft de boer die 4 km verder op woonde even gewaarschuwd. Die koeien met kalfjes kwamen in volle sjas naar beneden en omdat ik op de punt woonden kon ik ze zien aankomen en op het juiste moment roepen _O- Ik vertel deze herinnering duidelijk met heel erg veel plezier (sorry lieve mensen).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:16

nps schreef:
996981 schreef:

And again, als je vraag, marktwerking en puur winstbejag leidend laat zijn boven dierenwelzijn, menswaardige arbeid en ethisch ondernemen. Niet alleen als overheid, maar ook als bedrijf. Het is héel gek om van de consument te verwachten dat als er goedkoop vlees naast veel duurder vlees ligt die consument de duurdere optie kiest. Of dat iedereen een boer in de buurt heeft, of de mogelijkheden heeft om bij die boer te komen. De duurzame optie moet aantrekkelijker worden dan de niet-duurzame optie en helaas - financiele prikkels werken daarvoor het best. = De consument kiest de goedkope optie omdat hij bestaat. De consument kiest voor vliegen voor 37 euro omdat het kan. Ja, ik vind dat de consument een verantwoordelijkheid heeft, maar omdat een gedeelte er ontzettend nadrukkelijk voor kiest om deze niet te nemen moet de overheid toch wat.

Trouwens, zei je niet zelf dat mensen in financieel slechte situaties niet altijd slimme keuzes maken? Je legt nu wel het de hele verantwoordelijkheid voor het misdragen in de industrie in de handen van de consument namelijk... best gek, toch?

Ik leg het misdragen van de insdustrie helemaal niet bij de mensen. Feit is wel dat we veel meer zijn gaan consumeren en produceren. Wat er eerst was de vraag of het aanbod is niet heel relevant. Feit is dat als de vraag afneemt, men minder gaat produceren. Niemand wil immers produceren zonder winst te maken. Als de consument zich anders gaat gedragen heeft dat (positieve) gevolgen voor de industrie. Minder dierenleed, minder arbeidsmigranten nodig, minder vervuiling. Win-win-win lijkt me. Snap niet zo goed wat er op tegen is om vlees bewust te consumeren ipv iedere dag een kiloknaller te kopen in de supermarkt omdat we op een moment bedacht hebben iedere dag vlees te moeten eten.

En ja, een deel van de bevolking is niet in staat goede keuzes te maken. Dat geldt echter lang niet voor ons allemaal :) de meesten hebben de keuze om bewust 1 of meerdere dagen per week geen vlees te eten en zijn in staat die keuze te maken.

Ik vind het zelf raar om nu heel hard te roepen over de veeprikker, om daarna gewoon weer verder te gaan met wat we deden. Alsof de rest van het proces wel super diervriendelijk is…

https://decorrespondent.nl/11608/de-bel ... 1964f0e88c

Mooi artikel over kunstmest, de invloed ervan op ons eetgedrag, het milieu en de wereldbevolking qua aantal

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:24

ik snap de verhalen van koeien drijven in de wei niet. Doet totaal niet ter zake, want daarvoor wordt geen prikker gebruikt. En wie denkt dat een koe die echt niet wil gaan staan, wel gaat staan als je het heel lief vraagt, geduld hebt etc. Vergeet het maar. Idem voor een koe die echt niet wil lopen. Betreft het een noodsituatie, dan moet je wel eens ingrijpen.
Heb nog nooit een boer gehoord die het geen probleem vindt dat de dieren op de slachtlijn mishandeld worden. Integendeel

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:35

Kinke schreef:
ik snap de verhalen van koeien drijven in de wei niet. Doet totaal niet ter zake, want daarvoor wordt geen prikker gebruikt. En wie denkt dat een koe die echt niet wil gaan staan, wel gaat staan als je het heel lief vraagt, geduld hebt etc. Vergeet het maar. Idem voor een koe die echt niet wil lopen. Betreft het een noodsituatie, dan moet je wel eens ingrijpen.
Heb nog nooit een boer gehoord die het geen probleem vindt dat de dieren op de slachtlijn mishandeld worden. Integendeel

Kinke, volgens mij gaat het er helemaal niet over dat die prikkers misbruikt worden door boeren, waarom vat je het zo persoonlijk op?
Hier wordt vooral het misbruik aangekaart in slachterijen en door transportbedrijven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:43

Faber wil dat provincies bij toerbeurt meer vluchtelingen opvangen. Dat is toch zoiets als een spreidingswet :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:44

996981 schreef:
nps schreef:

Ik leg het misdragen van de insdustrie helemaal niet bij de mensen. Feit is wel dat we veel meer zijn gaan consumeren en produceren. Wat er eerst was de vraag of het aanbod is niet heel relevant. Feit is dat als de vraag afneemt, men minder gaat produceren. Niemand wil immers produceren zonder winst te maken. Als de consument zich anders gaat gedragen heeft dat (positieve) gevolgen voor de industrie. Minder dierenleed, minder arbeidsmigranten nodig, minder vervuiling. Win-win-win lijkt me. Snap niet zo goed wat er op tegen is om vlees bewust te consumeren ipv iedere dag een kiloknaller te kopen in de supermarkt omdat we op een moment bedacht hebben iedere dag vlees te moeten eten.

Klopt een bus. Maar, dat goede gedrag van de consument kan wel degelijk gestimuleerd worden door financiele prikkels. Vergeet ook niet dat we de grootste vleesexporteur van de EU zijn, dus als consument hebben we - in ieder geval in NL echt niet zo héel veel invloed. De overheid kan dus wel die invloed uitoefenen, want die kan door regelgeving over de hele keten betere omstandigheden afdwingen, waardoor vlees vanzelf duurder wordt en de consument dus niet iedere keer zélf die keuze moet maken. Eerlijke arbeidsomstandigheden, minder flexcontracten, export onaantrekkelijker maken of gedwongen laten krimpen. Betekent ook meteen minder migranten, want was NEderland niet vol? Er wordt nu ook al minder vlees gegeten omdat het duurder is geworden.

En ja, een deel van de bevolking is niet in staat goede keuzes te maken. Dat geldt echter lang niet voor ons allemaal :) de meesten hebben de keuze om bewust 1 of meerdere dagen per week geen vlees te eten en zijn in staat die keuze te maken.

996981 schreef:
Ik vind het zelf raar om nu heel hard te roepen over de veeprikker, om daarna gewoon weer verder te gaan met wat we deden. Alsof de rest van het proces wel super diervriendelijk is…

https://decorrespondent.nl/11608/de-bel ... 1964f0e88c

Mooi artikel over kunstmest, de invloed ervan op ons eetgedrag, het milieu en de wereldbevolking qua aantal

Veeprikkers verbieden zijn laaghangendfruit om het in ieder geval een heel klein beetje minder poedersuiker te maken. Iedere winst is een beetje winst, toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:46

Het probleem in mijn ogen is dat via de media nu het idee wordt verspreid dat alle boeren hun dieren iedere dag mishandelen met een veeprikker oid. Net als een paar jaar geleden dat onzin gedoe over de geboortekrik die verboden moest worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:47

Natuurlijk kun je gedrag van de consument beïnvloeden. Daar ligt ook zéker een taak voor de politiek, overheid en ondernemers. Dat zal ik echt niet ontkennen. De vraag is of je daar op wil wachten, of nu al zélf een andere keuze wil maken. Want minder vlees eten levert ook nu al financieel voordeel op :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:52

Ook zo'n naar iets Kinke. Laten we het daar maar niet over hebben. Want wat ik daarvan heb gezien in Nederland....brrrrrrr. Zo niet ok !
Ik heb hem ook hier zien gebruiken en dat was top en zoals het hoort. Echt als een noodgeval instrument en dan nog heel voorzichtig. Zonder die krik was de koe met kalf zeker overleden. Maar op de boerderij in Nederland werden alle kalfjes zo gehaald en vooral zsm zonder met respect wachten op de persweeën etc en dan voorzichtig ondersteunen zoals ik het hier in Frankrijk zag.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:55

Kinke schreef:
Het probleem in mijn ogen is dat via de media nu het idee wordt verspreid dat alle boeren hun dieren iedere dag mishandelen met een veeprikker oid. Net als een paar jaar geleden dat onzin gedoe over de geboortekrik die verboden moest worden.

Dat zou kunnen maar is dan onterecht. Het gaat niet over boeren.

En het verhaal van de geboortekrik ging wat mij betreft toen al nergens over. Geen enkele boer met gezond verstand zal dat ding (laten) gebruiken zonder dat daar noodzaak toe is. Lomperiken zie je overal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:58

pien_2010 schreef:
Ik heb hem ook hier zien gebruiken en dat was top en zoals het hoort. Echt als een noodgeval instrument en dan nog heel voorzichtig. Zonder die krik was de koe met kalf zeker overleden. Maar op de boerderij in Nederland werden alle kalfjes zo gehaald en vooral zsm zonder met respect wachten op de persweeën etc en dan voorzichtig ondersteunen zoals ik het hier in Frankrijk zag.

Nou, op deze Nederlandse boerderij wordt een krik ook met verstand ingezet. En wat heeft het voor zin om niet te wachten op een wee? Straks trek je koe en kalf kapot. Maar goed, wij hebben Franse koeien, misschien heeft dat er iets mee te maken ;) Sukkels en lomperiken vind je overal, ook in Frankrijk

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:59

Kinke schreef:

Eigenlijk is dat beeld gemaakt door Wiersma door het verbod terug te draaien. Daardoor heeft ze mensen het idee gegeven dat het hebben van zo'n veeprikker heel belangrijk voor de agrarische sector is.