Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:05

Benzz schreef:
ruitje schreef:
Op RTL net, 1 op de 9 hulporganisaties kunnen de armoede vragen niet meer aan ( voedselbanken naar wat ik begreep) Ze zien steeds meer mensen met een vaste baan ook.

Ik ben nu advocaat van de duivel, maar Nederlanders zijn dol op gratis. Hoeveel hebben het daadwerkelijk nodig. Of willen ze gewoon gratis voedsel.

Is er armoede of geven ze hun geld verkeerd uit.

Gisteren de weekboodschappen gedaan. 30 euro in mijn eentje, met heel veel verse groente en fruit. Ja, wel ff de groenteboer, slager en bakker langs geweest. En daar kan ik een ruime week van eten.

Het is niet zo dat je zomaar naar de voedselbank kunt gaan als je een keer gratis wilt eten.

https://voedselbankennederland.nl/ik-zo ... C%2D%20bij.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:10

Het zijn niet alleen voedselbanken Loretta.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:10

Hier een beetje het probleem met poppetjes in debatten. Timmermans probeert uit te leggen hoe hij de armoede in Nederland probeert aan te pakken. Het is een onderbouwd verhaal, maar het kost uiteraard wel tijd.
Wilders breekt in met een nietszeggende beledigende one liner en doet net alsof hij het probleem in 1 hand omdraai kan oplossen wat hij natuurlijk helemaal niet kan.

https://twitter.com/HartvNL/status/1725254942552920173

Wie gaat er met het applaus van door?

Dit soort debatten hebben totaal geen inhoud, het gaat er niet over wie de problemen op kan lossen maar het gaat enkel aar om wie de leukste show weg kan geven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:11

Loretta schreef:
Hier een beetje het probleem met poppetjes in debatten. Timmermans probeert uit te leggen hoe hij de armoede in Nederland probeert aan te pakken. Het is een onderbouwd verhaal, maar het kost uiteraard wel tijd.
Wilders breekt in met een nietszeggende beledigende one liner en doet net alsof hij het probleem in 1 hand omdraai kan oplossen wat hij natuurlijk helemaal niet kan.

Dit soort debatten hebben totaal geen inhoud, het gaat er niet over wie de problemen op kan lossen maar het gaat enkel aar om wie de leukste show weg kan geven.

Dat is al eeuwen zo, Wilders zou verboden moeten worden. Maar jouw jeuk naar rechts gaat mij ook te ver.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:12

Voor de officiële voedselbanken zijn er inderdaad vastgestelde normbedragen, maar je ziet steeds meer particuliere initiatieven waar eten uitgedeeld word, en daar zitten heus ook wel mensen bij die niet met geld kunnen omgaan/verkeerde keuzes maken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:24

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Dat is al eeuwen zo, Wilders zou verboden moeten worden. Maar jouw jeuk naar rechts gaat mij ook te ver.

Mij ook.
Bovendien is een deel mensen het afbraak kabinet Rutte-2 nog niet vergeten:
https://www.parool.nl/nederland/marijni ... ~bb3785a5/
In haar dankwoord haalde Marijnissen alvast uit naar haar vermoedelijke rivaal op links, Frans Timmermans. “Toen hij het voor het zeggen had in Nederland, koos hij samen met de VVD voor het sluiten van verzorgingshuizen en sociale werkplaatsen, voor het invoeren van het schuldenstelsel voor studenten en het verhogen van de AOW-leeftijd,” aldus Marijnissen. Timmermans staat daarmee voor ‘oude politiek’ en niet voor de nodige vernieuwing vindt de SP-leider.

Gelukkig leven we in een democratie, en mag iedereen op de kandidaat die hij/zij de beste vind gaan stemmen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:30

Loretta schreef:

Wij kijken nul debatten. Ik vind het zonde van mijn tijd, om de reden die jij beschrijft.

Ik kijk naar wat mensen hebben laten zien de afgelopen jaren en naar waar ze voor staan al jarenlang.
Een partij verandert echt niet zo maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:46

Is dat zo, het sluiten van sociale werkplaatsen??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:55

Ja, die zijn al jaren gesloten. Er werken zo'n 50 mensen bij ons bedrijf die er vandaan komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:01

Dit is gebeurd in kabinet Rutte II. Ik heb gegoogled naar de rol van Timmermans in deze, maar kan het niet vinden. Ik herinner me zijn rol ook niet eerlijk gezegd.
Dus zowel PvdA als VVD zijn voor het sluiten van de bejaarden huizen en sociale werkplaatsen verantwoordelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:12

prompter schreef:
Ja, die zijn al jaren gesloten. Er werken zo'n 50 mensen bij ons bedrijf die er vandaan komen.

Ach zonde .. ik ken mensen die daar een hele fijne plek hadden, en het op de gewone arbeidsmarkt (of als zzper) niet redde.. die zaten daar met veel plezier omdat ze weer gewaardeerd werden enzo ..

Ik las idd ook vvd/pvda cda maar ook sp.. en dat is Marijnissen zelf…en toen dacht ik “hun?” (of ik las t verkeerd, ik zat t snel op te zoeken)..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:28

Veel gemeenten hebben zelf maar weer iets opgezet voor mensen met een SW indicatie, want zonder hulp redden ze het niet op de arbeidsmarkt, terwijl het vaak hele waardevolle krachten zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:57

pien_2010 schreef:
Dit is gebeurd in kabinet Rutte II. Ik heb gegoogled naar de rol van Timmermans in deze, maar kan het niet vinden. Ik herinner me zijn rol ook niet eerlijk gezegd.
Dus zowel PvdA als VVD zijn voor het sluiten van de bejaarden huizen en sociale werkplaatsen verantwoordelijk.

In dat kabinet was Asscher minister van sociale zaken en werkgelegenheid.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:11

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Ik maak dat niet echt uit op haar Posts? Meer dat het irritant is in het algemeen als er constant zo kinderachtig gedaan moet worden.
Ik heb dat debat ook helaas gezien. Man man, wat een goedkope actie. Dit is waarom ik geen nationale politiek volg :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:22

... ik heb vaker geschreven over het kabinet R2.
Ik vond het 'niets'.
Maar mw Marijnissen vergist zich.

Het was Lodewijk Asscher die 'de ruk naar rechts' gaf.
Citaat:
Bovendien is een deel mensen het afbraak kabinet Rutte-2 nog niet vergeten:

In haar dankwoord haalde Marijnissen alvast uit naar haar vermoedelijke rivaal op links, Frans Timmermans. “Toen hij het voor het zeggen had in Nederland, koos hij samen met de VVD voor het sluiten van verzorgingshuizen en sociale werkplaatsen, voor het invoeren van het schuldenstelsel voor studenten en het verhogen van de AOW-leeftijd,” aldus Marijnissen. Timmermans staat daarmee voor ‘oude politiek’ en niet voor de nodige vernieuwing vindt de SP-leider.

Gelukkig heeft de PvdA zich bekeerd en hoort ze weer bij 'de rode familie'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-11-23 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:23

Veronica2 schreef:
pien_2010 schreef:

Klopt dat vond ik dus ook . Maar niets over Timmermans vond ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:25

Marijnissen zou zich eens moeten concentreren op haar eigen programma in plaats van altijd alleen maar te wijzen naar anderen, dan zou ik haar een stuk beter te pruimen vinden. Die altijd maar boze houding werkt bij mij averechts, en als ik naar het alsmaar dalende aantal zetels kijk niet alleen bij mij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:26

pien_2010 schreef:
Veronica2 schreef:

Klopt dat vond ik dus ook . Maar niets over Timmermans vond ik.

Die zat op BuZa.

Om Asscher heb ik altijd zo moeten lachen toen hij probeerde links te zijn, het is gewoon een bakfietsyup tot op de bodem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:27

https://podcast24.nl/episodes/maarten-v ... -o1wm2jJLp

Ik ben niet persé fan van Van Rossum, maar in deze podcast geeft hij wel vrij duidelijk de situatie weer. De moeite waard om te beluisteren, toegankelijk en relativerend.
(Hij analyseert het verkiezingsprogramma van de VVD)

Pien: ik begrijp jouw gevoel voor sterke persoonlijkheden, en wellicht is Yesilgöz dat, maar ik begrijp dan weer niet, dat juist zij met haar achtergrond, de vluchtelingen in de kou laat staan.
Zij zijn geen noemenswaardige speler in de woningcrisis. De crisis die overigens door VVD beleid veroorzaakt is.
Daarbij is het korte termijn politiek; we weten allemaal dat de vluchtelingenstroom alleen maar groter zal worden, als er niet radicaal wordt ingezet op de klimaatdoelen.
Zij staat niet aan mijn kant, niet aan de kant van de vluchtelingen, de daklozen, de chronisch zieken, de mensen die in de wacht staan voor psychische hulp, de starters op de woningmarkt.
Zij staat aan de kant van de huisjesmelkers en de grote vervuilers.
Sorry als ik dan uit mijn slof schiet als iemand GL/PVDA voor leugenachtig uitmaakt. Zij hebben al heel lang een progressief, goed doorberekend beleid, waar ze heel transparant over zijn.
Dat kun je over de VVD en Yesilgöz bepaald niet zeggen.

Loretta: dat is inderdaad een probleem: mensen stemmen veelal op een poppetje, en kijken niet naar de inhoud van de programma's. Terwijl één zo'n poppetje echt niet voor "de verandering" gaat zorgen.
Neem nou Omtzigt; aardige man hoor, maar zijn partij is gewoon CDA 2.0
Niet anders dan we al tientallen jaren gewend zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:30

prompter schreef:
Marijnissen zou zich eens moeten concentreren op haar eigen programma in plaats van altijd alleen maar te wijzen naar anderen, dan zou ik haar een stuk beter te pruimen vinden. Die altijd maar boze houding werkt bij mij averechts, en als ik naar het alsmaar dalende aantal zetels kijk niet alleen bij mij.

Bij mij dus ook. Ik stem geen SP meer vanwege het feit dat Marijnissen totaal geen moeite doet om tot iets constructiefs te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:31

En het aparte is dat veel partijen die samen met vvd regeerden dat bij volgende verkiezingen zwaar moesten bezuren. D66, PvdA bvb. Maar niet de vvd. En nu staan ze weer bovenaan, volgens mij is er een aardige groep die gewoon standaard vvd stemt , wat ze ook uitvreten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:32

Benzz schreef:

Niet zozeer naar rechts. Maar wel richting neo liberaal. En het haat zaaien van Wilders ben ik ook geen fan van.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:08

Voor de mensen die niet snappen waarom GL/PvdA geen dekking heeft voor de maatregelen tegen de armoede (van 800.000 naar 400.000), kijk even naar Op1 van vandaag en dan vooral het deel over bestaanszekerheid. Omtzigt legt het haarfijn uit en doet het ook op de manier waar hij kampioen in is, goed op de hoogte, goed onderbouwd en helder. Het is geen premier, maar dit kan hij wel goed.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:16

Moderatoropmerking:
leeggehaald omdat het bericht tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 18-11-23 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:03

Het AD heeft een helder artikel over de erfbelasting, dat hier de gemoederen zo doet verhitten }> . Timmermans blijkt gezegd te hebben dat huizen onbelast zouden blijven. Dat is onhandig en niet correct en strijdig met het huidige partij programma.

Tevens legt de persoon in dit artikel uit, dat o.a deze (impopulaire,) maatregel voor velen, de doorberekende dekking vormt voor verlaging van belasting op arbeid.

https://www.ad.nl/politiek/factcheck-ge ... ~a0a0c1a0/