16 juli 2025/Meeuwen/België
Mijn vrouw durft ‘s nachts niet meer naar buiten”: wolvenaanvallen zaaien onrust in Meeuwen
Oudsbergen In Meeuwen sloeg de wolf in korte tijd drie keer toe. De bezorgdheid en frustratie onder veehouders nemen toe, net als het aantal aanvragen bij het Wolf Fencing Team. “Als het zo doorgaat, weet ik niet hoe lang ik dit nog volhoud.”
Sinds vrijdag 11 juli heeft de wolf drie keer toegeslagen in Meeuwen-Gruitrode. In totaal werden dertien schapen en een pony gedood. Het aantal meldingen bij het Wolf Fencing Team – dat gratis advies geeft en hulp biedt bij het wolfwerend maken van eigendommen – is sindsdien sterk toegenomen. “Van de tien aanvragen die we deze maand ontvingen, kwamen er zes sinds vrijdag binnen”, zegt Diemer Vercayie van de organisatie.
Ik hou al 45 jaar schapen, niet voor het geld maar uit liefde. Maar als dit zo verder gaat, weet ik niet hoelang ik ermee kan doorgaan
Louis Schildermans
Schapenhouder
Onzekerheid
De onrust in Meeuwen is voelbaar. Vooral de onzekerheid over de toekomst van het kleinschalige vee houdt de bewoners in zijn greep. Veearts Jan Leyssen (70), die op slechts honderd meter woont van de plek waar zondag vier schapen werden gedood, leidt ons rond op zijn idyllische domein. Achter zijn moestuin, tussen fruitbomen, bloesems en een eerste zonnebloem, grazen veertig schapen. “Het houdt ons al jaren bezig. Sinds de komst van de wolf hadden we al schrik, maar nu wordt het erger. Eerst was hij schuw, nu gewoon arrogant.”
Aan de Heideveldstraat heeft schapenhouder Louis Schildermans (76) extra maatregelen genomen. Twee jaar geleden plaatste hij al een elektrische omheining met een spanning van 8.000 volt, maar gisteren voegde hij een extra draad toe. “Sinds de wolf er is, ga ik elke ochtend als eerste kijken of ze nog leven”, zegt hij. Maandagavond werd Noëlla, de moederwolf, nog gespot op het veld naast zijn perceel. “Ik hou al 45 jaar schapen, niet voor het geld maar uit liefde. Maar als dit zo verder gaat, weet ik niet hoelang ik ermee kan doorgaan.”
Mijn vrouw durft ‘s nachts niet meer naar buiten, bang om plots oog in oog te staan met een wolf
Erik Dingenen
Paardenhouder
Bescherming
Volgens veearts Leyssen is het aantal schapenhouders in de regio de voorbije vijf jaar al gehalveerd. “Ze verwachten dat wij ons vee beschermen tegen wat in wezen indringers zijn. Maar dat vergt investeringen en is niet overal praktisch haalbaar. Ik zou twee kilometer moeten omheinen. De schapen grazen hier tussen de bomen, en een tak op de stroomdraad maakt die al onbruikbaar.”
Zijn enige hoop om zijn dieren te beschermen is de stal, die hij inmiddels extra heeft beveiligd met tralies. “Tussen 22 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends zet ik de schapen binnen. Maar dat is verre van ideaal: het is er warm en ze staan in hun eigen mest. Schapen horen buiten te lopen.” Leyssen vreest het moment dat de wolven ook overdag toeslaan.
Ik respecteer dat de wolf in de wildernis leeft. Maar dit is geen wild natuurgebied, het is een cultuurlandschap. Mijn schapen kunnen niet vluchten
Jan Leyssen
Veearts en schapenhouder
Erik Dingenen (60) verhuisde twee weken geleden naar Meeuwen. Al in januari schakelde hij het Wolf Fencing Team in om zijn domein van zes hectare – met paarden – wolfwerend te maken. Sinds mei is alles beveiligd. “Het vraagt weinig moeite en de bescherming van je dieren moet je serieus nemen”, vindt hij. Toch heerst er nog steeds ongerustheid. “Mijn vrouw durft ‘s nachts niet meer naar buiten, bang om plots oog in oog te staan met een wolf.”
Omdat er elk jaar nieuwe welpen zijn, keert ook het risico op aanvallen jaarlijks terug. Alleen aangepaste omheiningen kunnen dat beperken
Diemer Vercayie
Coördinator Wolf Fencing Team
Wat veehouders het meeste frustreert, is het gevoel dat ze niet gehoord worden. “Ik ben een dierenvriend en natuurliefhebber”, benadrukt Leyssen, “en ik respecteer dat de wolf in de wildernis leeft. Maar dit is geen wild natuurgebied, het is een cultuurlandschap. Mijn schapen kunnen niet vluchten.”
Ook Bart Kelchtermans (46), die geiten, schapen en koeien houdt, is kritisch: “Dit moet stoppen. Wat is het alternatief? Geen dieren meer houden? Of kinderen die een half opengereten dier vinden? Dat is ronduit traumatisch.” Zelf plaatste hij nog geen omheining, deels uit principe. “Bij eerdere aanvallen bleek de wolf toch manieren te vinden om binnen te raken.”
Geen reden tot angst
Toch blijft het Wolf Fencing Team overtuigd van hun aanpak. “Bij correct aangepaste omheiningen is er geen reden tot angst,” zegt Vercayie. “Aanvallen komen meestal door te lage spanning of slecht onderhoud. Hou de omheining vrij van begroeiing en controleer regelmatig de spanning.” Wolven kiezen meestal voor wild, maar bij hongerige welpen, die zelf nog niet kunnen jagen, grijpen ze sneller naar vee. “Omdat er elk jaar nieuwe welpen zijn, keert ook het risico op aanvallen jaarlijks terug. Alleen aangepaste omheiningen kunnen dat beperken.”
https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... 7IW6MG_GMQ