Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:46

Ga je nu een stroomdraad om de weide met een stroomstok vergelijken _O- ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:47

_San87_ schreef:

lach je me nu uit?

ja, een stroomdraad om de weide geeft eenzelfde prikkel met het effect om het dier te laten schrikken en bepaald gedrag te vertonen wat wij wensen. Dus niet door het draad gaan, of opstaan, of gaan in een richting die gewenst is.

Hoe zie jij het dan?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:48

CharleyT schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik had mezelf overigens al gemeld om de hufter die de varkens die nergens naar toe konden elke 2 seconden zapte een uurtje te bewerken met zijn eigen stroomstootwapen. Met een beetje gericht zappen sterft dan in elk geval een nutteloze genenpool uit. -:(- Worden we als NL toch weer 1/17.000.000 beter…..

:D Wat een stoere mannen macho praat joh. Neem toch aan dat je niet iemand om zeep wil helpen.

Natuurlijk niet. Als het maar niet meer reproduceert..... :+

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:49

Maar Juval wel even eerlijk zijn hé. Die filmpjes "van activisten" ( waarom moet dat erbij) zouden niet gemaakt kunnen worden als er geen mensen die stroomstootwapens gebruiken voor dierenmishandeling.

Wel met je eens dat je alles kan gebruiken hiervoor: een zweep, een bezem etc etc

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:51

wie heeft die filmpjes dan gemaakt? waarom hoeft dat er niet bij. De filmpjes zijn inderdaad misselijkmakend, verschrikkelijk. Dit nuttige hulpmiddel wordt zo fout gebruikt en het is dierenmishandeling, helemaal mee eens.

maar omdat er in de filmpjes verkeerd wordt gebruikt moet het maar helemaal verboden worden? zonder nuance? dat vind ik te ver gaan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:57

Even een anekdote mbt de weidedraad en de stroomstootwapens.

Toen mijn paard als vierjarige op stal bij ons kwam, was hij niet gewend om achter draad te staan. Hij kwam bij een professionele zadelmakmaker vandaan waar hij af en toe een uurtje in een paddockje stond achter houten omheining.

De eerste week is hij echt tig keer door de draden gegaan. Alles kapot en ook voor hem niet ongevaarlijk. Ik zag al een draad gewikkeld om zijn pees in gedachten.

Toen hebben we hem ook een keer "kennis laten maken" met het stroom op de draad. Oftwel een flinke zwieper en een tik van de stroom.

Is dat leuk om te doen? Nee. Was het daarna veiliger voor hem? Ja.

Dus om een keer een dier uit de sloot te krijgen ofzo: daar kan ik wel mee leven.

Maar dagelijks gebruik in slachthuizen of bij transport: nee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:58

juval schreef:
_San87_ schreef:

lach je me nu uit?

ja, een stroomdraad om de weide geeft eenzelfde prikkel met het effect om het dier te laten schrikken en bepaald gedrag te vertonen wat wij wensen. Dus niet door het draad gaan, of opstaan, of gaan in een richting die gewenst is.

Hoe zie jij het dan?

Ja, ik lach inderdaad om je vergelijking, sorry. Ik vind de vergelijking nergens op slaan.

Die stroomdraad staat er zodat dieren niet de weg op gaan, zichzelf of een ander potentiëel de dood in jagen. Een goedkopere manier van bescherming van het dier en de omgeving.

Een stroomstok beschermt helemaal niks, is puur en alleen een drijfmiddel en een gemene ook, eentje die makkelijk misbruikt wordt. Zoals ik al eerder zei, ik heb er zelf geen goede ervaringen mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:01

Tango1979 schreef:
Even een anekdote mbt de weidedraad en de stroomstootwapens.

Toen mijn paard als vierjarige op stal bij ons kwam, was hij niet gewend om achter draad te staan. Hij kwam bij een professionele zadelmakmaker vandaan waar hij af en toe een uurtje in een paddockje stond achter houten omheining.

De eerste week is hij echt tig keer door de draden gegaan. Alles kapot en ook voor hem niet ongevaarlijk. Ik zag al een draad gewikkeld om zijn pees in gedachten.

Toen hebben we hem ook een keer "kennis laten maken" met het stroom op de draad. Oftwel een flinke zwieper en een tik van de stroom.

Is dat leuk om te doen? Nee. Was het daarna veiliger voor hem? Ja.

Dus om een keer een dier uit de sloot te krijgen ofzo: daar kan ik wel mee leven.

Maar dagelijks gebruik in slachthuizen of bij transport: nee.

Maar dat is toch geen vergelijking? Jouw paard was een gevaar voor zichzelf en de omgeving. Dat is een varken op t slachthuis niet.

Daarom snap ik niet waarom een stroomdraad om de weide vergeleken wordt met eem stroomstok.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:03

Dat is waar San. Maar als een boer zo'n stroomstok heeft en hem een keer gebruikt als een koe vast in de sloot ligt (las ik hier toch ergens in het topic?) dan is dat een vergelijkbare situatie imo.

Dat in de praktijk dat ding door sommigen dagelijks wordt gebruikt (blijkbaar) is gewoon walgelijk.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 26-09-24 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:04

hoe krijg jij een onwillige koe of varken (of paard) in beweging San87?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:07

er zijn toch zoveel hulpmiddelen die verkeerd gebruikt kunnen worden? dat is mijn punt voornamelijk. Zeker wij als paardenmensen weten wat er allemaal fout kan zijn, zweep, sporen, hefboombitten, kinkettingen, hengstenbitjes..... allemaal potentieel dierenmishandel apparatuur..

het gaat om het gebruik ervan, daarvoor zijn strenge regels. Maar om het hulpmiddel direct helemaal te verbieden. De goeden lijden weer onder de kwaden.

En het gaat mij om de onwetendheid van de beleidsmakers die zich door emotie laten leiden en niet willen luisteren naar mensen met kennis en (praktijk)ervaring.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:10

Tango1979 schreef:
Dat is waar San. Maar als een boer zo'n stroomstok heeft en hem een keer gebruikt als een koe vast in de sloot ligt (las ik hier toch ergens in het topic?) dan is dat een vergelijkbare situatie imo.

En in die situatie kan ik me gebruik nog voorstellen, inderdaad. Maar laten we niet doen alsof er dagelijks 100'en koeien in de sloot belanden. Want dan is er wel iets anders mis, me dunkt.

juval schreef:
hoe krijg jij een onwillige koe of varken (of paard) in beweging San87?

Niet met een stoot stroom iig :D. In mijn ervaring laten varkens zich met rust prima drijven, als het echt moet een tik op de billen met een paddel. Zelfde voor koeien of paarden.

Ik snap heus wel dat je in sommige situaties harder in moet komen, bij een koe die niet in de benen wil, een paard dat uitbreekt, bijvoorbeeld. Dat heb ik al vaker gezegd. Echter zijn dat uitzonderingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:10

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:13

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:16

juval schreef:
er zijn toch zoveel hulpmiddelen die verkeerd gebruikt kunnen worden? dat is mijn punt voornamelijk. Zeker wij als paardenmensen weten wat er allemaal fout kan zijn, zweep, sporen, hefboombitten, kinkettingen, hengstenbitjes..... allemaal potentieel dierenmishandel apparatuur..

het gaat om het gebruik ervan, daarvoor zijn strenge regels. Maar om het hulpmiddel direct helemaal te verbieden. De goeden lijden weer onder de kwaden.

En het gaat mij om de onwetendheid van de beleidsmakers die zich door emotie laten leiden en niet willen luisteren naar mensen met kennis en (praktijk)ervaring.

Zo lang er (heel veel) xgeld wordt verdiend met dieren, zullen er misstanden zijn en zullen de goeden moeten lijden onder de kwaden. Bescherming van het onschuldige dier is dan imo belangrijker.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:08

juval schreef:

En de handhavers die niet (de faciliteiten hebben om te) handhaven. Lijkt bijna een Nederlandse ziekte: we hebben containers vol regels en niemand lijkt te handhaven, waardoor de kwaadwillenden gewoon een dikke middelvinger opsteken en hun ding doen terwijl de goedwillenden door steeds meer hoepels moeten springen (#neejedopjemoetvastaanhetflesjeomdatsukkelaarsuitzichzelfnietinstaatzijndie 2bijelkaartehouden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:12

Ik vind een paard dat uit eigen beweging tegen een stroomdraad aan komt, die daar PASSIEF staat om hem te beschermen, wel echt van een totaal andere orde dan ACTIEF met een stroomstok lekker even in een dier te porren.

Ik denk dat zo'n ding inderdaad vooral handig kan zijn in een noodsituatie waarbij een dier MOET reageren als het de moed op heeft gegeven in een sloot ofzo. Dan zou ik persoonlijk veel liever een stroomstootje geven dan dat er op los geramd / geschopt moet worden om dier in beweging te krijgen.... dat geeft meer geweld en beschadiging, en vaak ook minder reactie kan ik me voorstellen, dan een stroomstoot.

Maar om dieren op te drijven denk ik dat het beter is om zo'n makkelijk, snel hulpmiddel niet beschikbaar te stellen. Niet alleen omdat etterballen er misbruik van kunnen maken om dieren te kwellen. Maar ook omdat het dan wel heel makkelijk wordt om snel-snel-snel met weinig oog voor welzijn dieren ergens naartoe te drijven.

Ik denk dat het beter is wanneer mensen iets van dieren willen, dat ze dan de omstandigheden zo moeten maken dat de dieren zich relatief prettig voelen en graag / redelijk meewerken. Zoals dat voorbeeld van Pien, dat bij een goed slachthuis, waar ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben, helemaal geen stroomstokken nodig zijn.

Het streven moet lijkt mij zijn, dat alle slachthuizen het zo gaan regelen. En niet dat ze niks hoeven te doen aan het welzijn van het dier omdat ze hem toch wel met stroomstoten de juiste kant op kunnen jagen -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:46

_San87_ schreef:
juval schreef:

Zo lang er (heel veel) xgeld wordt verdiend met dieren, zullen er misstanden zijn en zullen de goeden moeten lijden onder de kwaden. Bescherming van het onschuldige dier is dan imo belangrijker.

Er wordt niet eens heel veel geld mee verdiend, daarom moet het allemaal zo veel en efficient, omdat je anders niet kan concurreren.

@ruitje, klopt wel wat je zegt. We weten niet hoe vaak het gebeurd, wanneer. Maar ik denk dat je wel kan stellen dat zo’n stroomstootapparaat pijn doet, en dat overmatig gebruik dierenmishandeling is. Als zulke apparaten aanwezig zijn, werkt dat misbruik wel in de hand. Fun fact - de vleesverwerkende industrie is een van de sectoren die grotendeels afhankelijk is van arbeidsmigranten, die ook nog eens massaal uitgebuit worden door malafide uitzendbureaus (google maar gewoon op vleesindustrie arbeidsmigratie). Als ik het goed lees werkt maar liefst 90% op flexcontract. Ik verwacht dus niet dat de mensen op de werkplaats daar staan vanwege hun dierenliefde, maar dat ze daar onderbetaald en en onder hoge druk (want productie) staan te werken. Wat zulke misstanden in de hand werkt.

https://www.flexnieuws.nl/2024/07/uitbu ... -je-eraan/

https://www.dekalverhouder.nl/nieuws/20 ... leessector

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:49

Plus stress geeft taaier en mindere kwaliteit vlees ook nog. Ik ben ook nog steeds verbijsterd dat mensen zo met levende wezens kunnen omgaan %) goddank ben ik allergisch voor varken en doe ik niet mee aan die dierkwellerij. De dieren zijn nog intelligent ook -O- maar ja niet zo knuffelbaar volgens velen :(:)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:58

juval schreef:
Tango1979 schreef:
Ik weet niet wat ik van dat stroomstootding vind. Ik weet wel dat ik misselijk werd van dat filmpje met die varkens.

Ik heb er gewoon geen ervaring mee. En als mensen uitleggen dat je bijvoorbeeld bij een koe in de sloot het kan gebruiken..

Ik vind het idee van een stroomstoot alleen zo misselijk. Maar aan de andere kant: zweepslagen oid is ook niet beter.

Daarom vind ik de discussies hier zo fijn. Zeker met zaken waar ik gewoon weinig van weet en in t dagelijks leven niet mee in aanraking kom. Dan geven de meningen van mensen hier toch weer wat nuance

Goed bericht. Het is precies zo dat er over zaken waar veel mensen nooit mee te maken hebben toch over wordt geoordeeld en beslissingen worden genomen. Ik schat zo in dat de leden in de tweede kamer nooit met een koe in de sloot te maken hebben gehad. Die begrijpen het nut van zo'n hulpmiddel niet en zien alleen de filmpjes van activisten waarin groot misbruik wordt gemaakt van het stroomapparaat.

Zijn we niet hypocriet als we aan de andere kant toch onze paarden achter een stroomdraad zetten? de kans dat ze die raken is ook aanwezig (en geeft hetzelfde effect).

En inderdaad, wat is het volgende. Er zal een alternatief moeten worden gezocht om de dieren in beweging te krijgen, dus afschaffing van zweep en stokken zullen binnenkort ook wel volgen.

Het zou hypocriet zijn als we een paard in een stal zetten waar de stroomdraden kriskras doorheen gespannen zijn zodat het dier ze niet kan ontwijken. Want dat is waar mensen een probleem mee hebben, het nutteloos en nodeloos kwellen met zo'n ding.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die een probleem hebben met sporadisch gebruik van een veeprikker wanneer dat gedaan wordt omdat het het minste van kwaden is. Een dier dat niet overeind te krijgen is maar dat wel moet omdat het anders einde dier is, tja, dat is dan zo.

Dat is alleen niet wat er vooral mee lijkt te gebeuren. Veehouders zeggen dat dat sporadisch gedaan wordt.

Een varken dat geen kant op kan prikken, dieren die al lopen maar tijd-is-geld-dus-loop-maar-wat-harder prikken, dát is wat wel veel voor lijkt te komen. Anders was het niet zo makkelijk om daar filmpjes van te maken door allerhande non-profit organisaties.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:26

ruitje schreef:
Grappig wel, al die dubbele agenda's die een tabel op internet volgens jullie heeft :) .

Ik lees dat er niet in, maar ik lees vast verkeerd :+

Misschien kunnen jullie ook bronnen delen, of zoals Pien eigen ervaringen met een stroomstootwapen.

Anders ben je precies waar je betreft de asielzoekers rechts zo van beticht: een mening aan het baseren op je onderbuikgevoel :)

Met jullie bedoel je mij?

gewoon even op 'veedrijver' googlen en zelf de specificaties bekijken had je zelf ook geweten dat de tabel een wensplaatje is en geen feiten weergeeft.

https://www.kuipersagrishop.nl/veedrijv ... rsoort-koe
5600 V minimale piekspanning

En voor degene die hierboven beweerde dat de prikker niet wordt gebruikt om te drijven? Zo'n ding wordt zelfs verkocht onder de term veedrijver ;)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:31

Ik moet denken aan mijn sport, drafsport, waar de zweep op de kortebaandraverijen in de ban werd gedaan. Een groep betoogde dat dat niet kon, was onveilig, hoe kon je een paard nog corrigeren als hij om wilde draaien, was nodig voor noodgevallen enzovoort. Enfin, het zweepverbod is er gewoon gekomen en het is er absoluut niet onveiliger op geworden. Ik zie de overeenkomst met de discussie over de veeprikker.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:35

Verschil stroomdraad en veeprikker/drijver: Een dier in een wei kan zelf kiezen of hij tegen de stroomdraad aan loopt of niet. Een dier in een hoekje gedrukt dat belaagd wordt met een veeprikker kan nergens heen.

Om zieke dieren in de benen te helpen kan het eenvoudig opgelost worden door een dierenarts toestemming te geven om zo'n ding te hebben, net zoals de politie wel een taser mag dragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:37

Jeetje wat een discussie. Voor mij is het eigenlijk net als de wapenwet in de VS. Natuurlijk kan het levensreddend zijn die enkele keer dat je bedreigd wordt met een wapen, maar de andere kant, dat het teveel misbruik en extra ongewenste schade toebrengt is in mijn ogen vele male groter.
Dat geldt ook voor de veedrijver/prikker/ stroomstoot enz. Natuurlijk zijn er situaties dat het juist wel fijn kan zijn even een prikkie, maar er wordt in deze discussie als het om de voorstanders gaat, teveel uitgegaan van "de goede verstandige mens". Ik denk dat er teveel nare mensen rondlopen, teveel domme mensen met nul gevoel voor het wezen dier waardoor dit snel zal ontsporen zoals dat filmpje al liet zien.
Dus gewoon verbod beschermt de dieren en inherent aan deze keuze is dat we moeten accepteren dat het soms wel handig zou zijn (geweest).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:01

Mooi verwoord Pien _/-\o_