Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Ga je nu een stroomdraad om de weide met een stroomstok vergelijken?
CharleyT schreef:Cowboy55 schreef:
Ik had mezelf overigens al gemeld om de hufter die de varkens die nergens naar toe konden elke 2 seconden zapte een uurtje te bewerken met zijn eigen stroomstootwapen. Met een beetje gericht zappen sterft dan in elk geval een nutteloze genenpool uit.Worden we als NL toch weer 1/17.000.000 beter…..
Wat een stoere mannen macho praat joh. Neem toch aan dat je niet iemand om zeep wil helpen.
juval schreef:_San87_ schreef:Ga je nu een stroomdraad om de weide met een stroomstok vergelijken?
lach je me nu uit?
ja, een stroomdraad om de weide geeft eenzelfde prikkel met het effect om het dier te laten schrikken en bepaald gedrag te vertonen wat wij wensen. Dus niet door het draad gaan, of opstaan, of gaan in een richting die gewenst is.
Hoe zie jij het dan?
Tango1979 schreef:Even een anekdote mbt de weidedraad en de stroomstootwapens.
Toen mijn paard als vierjarige op stal bij ons kwam, was hij niet gewend om achter draad te staan. Hij kwam bij een professionele zadelmakmaker vandaan waar hij af en toe een uurtje in een paddockje stond achter houten omheining.
De eerste week is hij echt tig keer door de draden gegaan. Alles kapot en ook voor hem niet ongevaarlijk. Ik zag al een draad gewikkeld om zijn pees in gedachten.
Toen hebben we hem ook een keer "kennis laten maken" met het stroom op de draad. Oftwel een flinke zwieper en een tik van de stroom.
Is dat leuk om te doen? Nee. Was het daarna veiliger voor hem? Ja.
Dus om een keer een dier uit de sloot te krijgen ofzo: daar kan ik wel mee leven.
Maar dagelijks gebruik in slachthuizen of bij transport: nee.
Tango1979 schreef:Dat is waar San. Maar als een boer zo'n stroomstok heeft en hem een keer gebruikt als een koe vast in de sloot ligt (las ik hier toch ergens in het topic?) dan is dat een vergelijkbare situatie imo.
juval schreef:hoe krijg jij een onwillige koe of varken (of paard) in beweging San87?
mysa schreef:Deze slachterij is inmiddels failliet. Maar overgenomen.
Peddels zijn toen ook verboden daar.
https://nos.nl/artikel/2387090-undercov ... hthuis-epe
juval schreef:er zijn toch zoveel hulpmiddelen die verkeerd gebruikt kunnen worden? dat is mijn punt voornamelijk. Zeker wij als paardenmensen weten wat er allemaal fout kan zijn, zweep, sporen, hefboombitten, kinkettingen, hengstenbitjes..... allemaal potentieel dierenmishandel apparatuur..
het gaat om het gebruik ervan, daarvoor zijn strenge regels. Maar om het hulpmiddel direct helemaal te verbieden. De goeden lijden weer onder de kwaden.
En het gaat mij om de onwetendheid van de beleidsmakers die zich door emotie laten leiden en niet willen luisteren naar mensen met kennis en (praktijk)ervaring.
juval schreef:er zijn toch zoveel hulpmiddelen die verkeerd gebruikt kunnen worden? dat is mijn punt voornamelijk. Zeker wij als paardenmensen weten wat er allemaal fout kan zijn, zweep, sporen, hefboombitten, kinkettingen, hengstenbitjes..... allemaal potentieel dierenmishandel apparatuur..
het gaat om het gebruik ervan, daarvoor zijn strenge regels. Maar om het hulpmiddel direct helemaal te verbieden. De goeden lijden weer onder de kwaden.
En het gaat mij om de onwetendheid van de beleidsmakers die zich door emotie laten leiden en niet willen luisteren naar mensen met kennis en (praktijk)ervaring.
_San87_ schreef:juval schreef:er zijn toch zoveel hulpmiddelen die verkeerd gebruikt kunnen worden? dat is mijn punt voornamelijk. Zeker wij als paardenmensen weten wat er allemaal fout kan zijn, zweep, sporen, hefboombitten, kinkettingen, hengstenbitjes..... allemaal potentieel dierenmishandel apparatuur..
Zo lang er (heel veel) xgeld wordt verdiend met dieren, zullen er misstanden zijn en zullen de goeden moeten lijden onder de kwaden. Bescherming van het onschuldige dier is dan imo belangrijker.
juval schreef:Tango1979 schreef:Ik weet niet wat ik van dat stroomstootding vind. Ik weet wel dat ik misselijk werd van dat filmpje met die varkens.
Ik heb er gewoon geen ervaring mee. En als mensen uitleggen dat je bijvoorbeeld bij een koe in de sloot het kan gebruiken..
Ik vind het idee van een stroomstoot alleen zo misselijk. Maar aan de andere kant: zweepslagen oid is ook niet beter.
Daarom vind ik de discussies hier zo fijn. Zeker met zaken waar ik gewoon weinig van weet en in t dagelijks leven niet mee in aanraking kom. Dan geven de meningen van mensen hier toch weer wat nuance
Goed bericht. Het is precies zo dat er over zaken waar veel mensen nooit mee te maken hebben toch over wordt geoordeeld en beslissingen worden genomen. Ik schat zo in dat de leden in de tweede kamer nooit met een koe in de sloot te maken hebben gehad. Die begrijpen het nut van zo'n hulpmiddel niet en zien alleen de filmpjes van activisten waarin groot misbruik wordt gemaakt van het stroomapparaat.
Zijn we niet hypocriet als we aan de andere kant toch onze paarden achter een stroomdraad zetten? de kans dat ze die raken is ook aanwezig (en geeft hetzelfde effect).
En inderdaad, wat is het volgende. Er zal een alternatief moeten worden gezocht om de dieren in beweging te krijgen, dus afschaffing van zweep en stokken zullen binnenkort ook wel volgen.
ruitje schreef:Grappig wel, al die dubbele agenda's die een tabel op internet volgens jullie heeft.
Ik lees dat er niet in, maar ik lees vast verkeerd![]()
Misschien kunnen jullie ook bronnen delen, of zoals Pien eigen ervaringen met een stroomstootwapen.
Anders ben je precies waar je betreft de asielzoekers rechts zo van beticht: een mening aan het baseren op je onderbuikgevoel