Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:21

pien_2010 schreef:
Cer schreef:
Mijn hoop stenen is vooralsnog van de bank.. weinig van mij bij :+

Met elke afbetaling worden de stenen meer van jou en hypotheek vaak minder . Bij huur worden de maandelijkse lasten altijd hoger. Vind ik ook zo belachelijk daar die woningen meer en meer afbetaald worden cq zijn door de eigenaren.

Je vergeet wel een grote kostenpost, namelijk het onderhoud. Zeker de laatste jaren vragen bouwlieden enorme bedragen ( ook omdat materialen schaarser en kostbaarder zijn geworden ).
Noodzakelijk onderhoud kan best een klus worden, zowel financieel als om het te regelen ( vind maar eens goede mensen die het werkelijk netjes doen etc.)
Soms zou ik liever huren, maar particuliere huur is wel weer duur.
.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:23

Sterregoud, iedereen mag ook gewoon zijn/haar eigen keuzes maken, daar is echt niks op tegen. Huren heeft ook zeker voordelen, je kan bij problemen vaak iemand inschakelen via de verhuurder en dat geeft soms best wel rust.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:26

Klopt, onderhoud is duur.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:27

Het onderhoud hakt er inderdaad flink in. Veel mensen kopen een huis met achterstallig onderhoud om met hard werken en structureel geld erin steken een fijne plek op te bouwen voor later. Het is imo niet zo dat zodra je een huis koopt, je ook meteen vermogend bent ( hypotheek, bank enz.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:29

Ann schreef:
Het onderhoud hakt er inderdaad flink in. Veel mensen kopen een huis met achterstallig onderhoud om met hard werken en structureel geld erin steken een fijne plek op te bouwen voor later. Het is imo niet zo dat zodra je een huis koopt, je ook meteen vermogend bent ( hypotheek, bank enz.)

Voelt niet zo, maar je bent het technisch gezien wel doordat je eigenaar bent van de waarde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:32

pien_2010 schreef:
Altijd fijn om te horen Cer.

Loretta, laten we hopen dat je het mis hebt. Van Engelse vrienden weet ik dat ze het land als het om de arbeiders gaat, voorgoed achterop heeft gezet.
Ik zie Dilan niet zo en ik hoop zo dat ik daarin gelijk heb. Dat we toch een VVD er krijgen die door haar verleden bij SP toch iets meer heeft met de mensen en een socialer gezicht heeft. Ik vind dat ze recht heeft op een eerlijke kans en afgerekend hoort te worden op haar zijn als we haar daden kunnen beoordelen.
Dit is een reactie op:
Citaat:
Ik mocht haar van jou niet vergelijken met Margaret Thatcher. Maar dat was tenslotte ook een powervrouw die ook een ongelooflijke prestatie heeft neergezet. En veel beter zal ze het waarschijnlijk niet doen.

Ik hoop ook dat ik het mis heb. Maar ik zie toch al een aantal zeer zorgwekkende zaken als het om yesilgoz gaat.

Ten eerste zij sluit de PVV niet uit. We weten dat Wilders altijd met de VVD heeft meegestemd. En Wilders is bijna als een kind die voor het eerst bij mama voorin de auto mag zitten. Hij laat alles vallen voor een plekje in het pluche waardor de VVD opeens een dubbel aantal zetels krijgt.

Ten tweede Bij Rutte werd de VVD altijd nog een beetje in toom gehouden. Als ik kijk naar mogelijke rechtse coalities waarover gespeculeerd wordt dan vrees ik dat over rechts gaan best wel eens mogelijk wordt.

Ten derde wat de NSC tot nu toe heeft laten zien geeft weinig hoop op een linksere koers. Ook op het gebied van bestaanszekerheid vind ik het tot nu toe niet erg hoopgevend. Bovendien heeft de NSC precies 0 zetels in de eerste kamer.

Ten vierde. Het is al eerder genoemd maar de carriere van yesilgoz van SP naar de VVD en ook hoe ze nu ondanks haar verleden als vluchteling een keihard beleid voorstaat geeft me niet veel hoop dat zij een goed mens is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:36

Nou ja plus investeringen die je zou moeten doen zoals de warmtepomp waar ze het over hadden, of van t gas af.. dat betaal ik ook zelf, en niet overal krijg je subsidie voor ..
of, het kan gewoon niet uitgevoerd worden.. maar daar komen ze nu beetje bij beetje achter. Maar wel heel gaaf roepen “alle huizen moeten tegen die en die tijd van t gas!”… ja vriend, hoe dan :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:43

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:45

Met alles wat er momenteel speelt, overwegen wij serieus om te gaan huren. Geen vermogen (opbouwen), maar ook geen zorgen en meer tijd voor leuke zaken.

Dank voor de link, Sansevieria.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:47

Ann schreef:
Met alles wat er momenteel speelt, overwegen wij serieus om te gaan huren. Geen vermogen (opbouwen), maar ook geen zorgen en meer tijd voor leuke zaken.

Ik huur en dat bevalt mij prima. Ooit een koopwoning gehad, maar zoals velen zich niet kunnen voorstellen in de huidige tijd, was 2009 een drama jaar toen ik wilde verkopen. Zwaar onder water na de financiele crisis en kon mijn gehele spaarrekening naar de bank overmaken. Toen gezegd: Ik koop nooit weer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:51

Over Yeşilgöz .Van de SP naar de VVD vind ik niet zo gek. Er zijn wel meer mensen verschuiven van links naar rechts of andersom. Ik ben daar zelf een van. De uitleg die ze er zelf bij geeft klinkt voor mij ook aannemelijk. Het was de koers die ze van huis uit mee kreeg, maar waar ze zich achteraf niet goed bij voelde.

Verder is ze niet tegen vluchtelingen. Ze wil een ander beleid die past bij deze tijd. Ook hierin vind ik haar uitleg daarover duidelijk. Vanaf 4.20 minuten beantwoord ze de vraag.
https://www.youtube.com/watch?v=38UU_jjV5DQ

Je kan het er mee eens zijn of niet. Maar ik vind het niet dubieus.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:58

Ik vind het eigenlijk heel krachtig dat iemand zijn mening kan bijstellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:58

Benzz schreef:
Ann schreef:

Ik huur en dat bevalt mij prima. Ooit een koopwoning gehad, maar zoals velen zich niet kunnen voorstellen in de huidige tijd, was 2009 een drama jaar toen ik wilde verkopen. Zwaar onder water na de financiele crisis en kon mijn gehele spaarrekening naar de bank overmaken. Toen gezegd: Ik koop nooit weer.

Hier nog een tevreden huurder. Elke 5 jaar wordt de boel geschilderd, ooit eens bij een storm pannen van het dak gehad en op een 2e kerstdag geen verwarming. Binnen no time staat er dan een onderhoudsploeg van de verhuurder om het op te lossen. Dan maar geen vermogen op mijn oude dag, mijn gemoedsrust nu (en mijn portemonnee) klagen nu ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:07

Ja en die risico’s nemen kopers wel, met het idee vermogen (nou ja, vermogen.. misschien ietsje eerder stoppen met werken) op de oude dag.. maar vermogen is een vies woord.. :D

Overigens was het bij mij eenvoudiger… ik kon simpelweg de vrije huur sector niet betalen, en dat gaat ook nog eens jaarlijks omhoog ..
Met mijn salaris kon ik toentertijd een klein (!) appartement kopen, zonder tuin, en geen groot balkon …. de hypotheek was goedkoper dan huren..

Maar hey.. straks heb ik ineens een vermogen! Of althans, dat hoop ik…kan ik misschien verkopen en naar een warm land verhuizen… <3 Vooralsnog werk ik gewoon 40 uur per week tot minimaal mn 67ste ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:20

Ann schreef:

De meeste mensen die dat doen, zijn handige mensen. Zoals mijn man (en ik.)
Verven is mijn klus en al jaren lang, in alle huizen binnen en buiten.
Handig kan het zijn om als je in een huis van de woningbouw vereniging woont, na een aantal jaren een hypotheek offerte aan te vragen en zo mogelijk een bod te doen. Zo heb ik mijn huis kunnen kopen.

Wat jonge mensen in mijn ogen beter vaak kunnen doen is niet alles super top willen hebben. Vaak kun je met eenvoudige ingrepen, tweede hands spul, opknappen, voor weinig geld gezellig wonen.
Isolatie nooit op bezuinigen. Maar mijn keuken hier is 59 jaar oud minstens, en die hebben we opgeknapt, mooi blad opgelegd en met lichtgrijze lantaarn verf (had mijn vriendin nog staan) alle kastjes leuk geverfd _O- := . We zijn inmiddels 8 jaar verder en nog steeds blinkt hij als nieuw. Je kunt er op trappen, hakken, maar die verf zit er over 100 jaar nog op _O-
Dus het hoeft niet altijd zo Toppie joppie om toch leuk eruit te zien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:23

Cer schreef:
Ja en die risico’s nemen kopers wel, met het idee vermogen (nou ja, vermogen.. misschien ietsje eerder stoppen met werken) op de oude dag.. maar vermogen is een vies woord.. :D

Overigens was het bij mij eenvoudiger… ik kon simpelweg de vrije huur sector niet betalen, en dat gaat ook nog eens jaarlijks omhoog ..
Met mijn salaris kon ik toentertijd een klein (!) appartement kopen, zonder tuin, en geen groot balkon …. de hypotheek was goedkoper dan huren..

Maar hey.. straks heb ik ineens een vermogen! Of althans, dat hoop ik…kan ik misschien verkopen en naar een warm land verhuizen… <3 Vooralsnog werk ik gewoon 40 uur per week tot minimaal mn 67ste ..

Ons idee was dat de overblijvende partner in het geval een van ons iets gebeurd dat de ander een betaalbaar dak boven zijn hoofd heeft.
Zeker gezien het feit dat je met een groot aantal honden onmogelijk een huurwoning zult vinden, laat staan iets wat je nog op een inkomen/pensioen kunt betalen.
Ik heb dat nooit gezien als vermogen, zeker niet als ik kijk hoeveel je er per jaar aan verbetering, verduurzaming en onderhoud insteekt.

Verkopen en naar een warm land vertrekken is wellicht zo gek nog niet :D
Tegen dat we met pensioen kunnen hebben we denk ik geen hond meer, en zoals het zich nu ontwikkeld allemaal denk ik ook niet dat we er ooit nog een aanschaffen als deze er niet meer zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:27

Nou, dat moet je met een huurhuis ook nog maar zien… want sinds wanneer is het geregeld dat kinderen in het huurhuis van hun ouders kunnen blijven als die overleden zijn.. das ook nog maar kort toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:30

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:35

Ik vind het soort van 'raar' dat ik zo vaak benoemd zie worden dat Yeşilgöz een vluchteling is geweest. Ik weet niet wat ik daar van vind eigenlijk.

Vind ik soms ook van het vrouw zijn. Bij mannen word nooit het geslacht besproken eigenlijk. Ik vond dat ook raar bij Simons, dat er zo'n nadruk lag op dat ze een vrouw van kleur was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:37

pmarena schreef:
IMANDRA schreef:
De overgebleven partner erft gewoon zijn of haar deel van het huis, vrijgesteld van belasting. Die hoeft nergens een hypotheek voor te nemen.

Die erfbelasting die voor kinderen wel moet worden voldaan door de partner zit in het huis. In zo'n geval als dat de belasting niet kan worden voldaan aan spaargeld/geërfd geld van de overgebleven partner, kan een betaalregeling met de Belastingdienst afgesproken worden, waardoor de belasting pas later hoeft te worden betaald (bijv. bij verkoop van het huis en/of overlijden van de overgebleven partner). Er is dus helemaal geen sprake van problemen, of van gedwongen huisverkoop.

Waar baseer je deze uitspraak precies op, wat is je bron? Ik kan hier geen officiële gegevens over vinden namelijk, dat je de belasting over het kindsdeel eventueel pas jaren later zou hoeven te betalen en daarmee zou mogen wachten tot het huis daadwerkelijk in handen van het kind komt of verkocht wordt.

Ik vind wel wat over uitstel (en een extra rente die je dan moet betalen vanwege misgelopen belasting voor de BD!) maar dat lijkt een kwestie van korte tijd te zijn. En niet concreet dat je als overgebleven partner bvb. nog 5-10-15-20 jaar in het huis kan wonen zonder iets te hoeven betalen aan / voor je kinderen die ook een deel van het huis geërfd hebben.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... belasting/

Whatsappvraag richting Groenlinks/PvdA. Blijkbaar zijn deze opties er met de belastingdienst nu al, want ze zeggen dit systeem verder gewoon aan te houden. Het zal ook vast situatie-afhankelijk zijn hoor :j. Maar schijnbaar kan het dus wel als er geen andere opties zijn om deze belasting te voldoen? Belangrijkste punt van dat is, niemand wordt uit huis gezet omdat ze de erfbelasting niet kunnen betalen, want er zijn alternatieve routes.

Ann schreef:
Cer, als er geen brief komt, moet je als erfgenaam volgens mij zelf aangifte doen?

Ik vind ook dat er erg gemakkelijk gesproken wordt over de eventuele verhoogde erfbelasting. Dit kan echt nog wel flinke financiële gevolgen gaan hebben voor sommige mensen.

De gemiddelde erfenis ligt aldus GL/PVDA onder de 27.000. Dus de gemiddelde Nederlander heeft nergens last van. Als er meer vermogen in het spel is, dan heb je last van de verhoogde erfbelasting.

Gezien de opties die er zijn, denk ik echt wel dat het meevalt met die financiële gevolgen. Partners hebben er in vrijwel de meeste gevallen geen last van vanwege de hoge vrijstelling. Je gaat er (uiteindelijk) als kind hoe dan ook op vooruit in die situatie, alleen zal je iets meer aan de belasting af moeten staan. En ja, misschien heb je als kind in sommige situaties dan niet de middelen om in je ouderlijk huis te gaan wonen (als het huis veel waard is maar het kind niet zoveel geld/lening/hypotheek/regeling kan regelen voor het aandeel wat je aan uitkoop/belasting moet betalen), maar dat is ook niet per se een recht wat iedereen maar moet hebben... toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:41

pien_2010 schreef:
Een leuke analyse van RTL, waar ik me volledig in kan vinden als het om het succes van de VVD gaat . Ook de verbazing over hoe Dilan Yeşilgöz wegkomt eigenlijk met zoveel is knap. Die verbazing heb ik dus ook.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... mark-rutte

Ik volg de podcast de spindoctors. Daar wordt heel veel verteld over hoe een campagneteam een strategie uit denkt. Heel leerzaam en vaak herken je ook wel kleine dingen terug in de manier hoe poliici zich gedragen. Het is ongelooflijk hoe mensen beinvloed worden door hele kleine dingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:43

Leuk dat jij dat ook doet. Eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:52

Nou zo las ik het bericht van GL uit de whatsapp toch niet helemaal hoor….

Daar zat nog wel een voorbehoud in..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:58

Op RTL net, 1 op de 9 hulporganisaties kunnen de armoede vragen niet meer aan ( voedselbanken naar wat ik begreep) Ze zien steeds meer mensen met een vaste baan ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:01

ruitje schreef:
Op RTL net, 1 op de 9 hulporganisaties kunnen de armoede vragen niet meer aan ( voedselbanken naar wat ik begreep) Ze zien steeds meer mensen met een vaste baan ook.

Ik ben nu advocaat van de duivel, maar Nederlanders zijn dol op gratis. Hoeveel hebben het daadwerkelijk nodig. Of willen ze gewoon gratis voedsel.

Is er armoede of geven ze hun geld verkeerd uit.

Gisteren de weekboodschappen gedaan. 30 euro in mijn eentje, met heel veel verse groente en fruit. Ja, wel ff de groenteboer, slager en bakker langs geweest. En daar kan ik een ruime week van eten.