Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:24

Ook een rode vlag uit het programma van de PVV

*Ontslag voor de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:28

996981 schreef:
BigOne schreef:
Eigen volk eerst
Nep parlement
Nep journalisten
Nep rechters
Harde retoriek
Links extreem links noemen
Links demoniseren
Land in “ crisis” praten
Discriminatie van minderheden
Zondebokken aanwijzen
Klinkt me bekend in de oren en dit is de opmaat naar fascisme.
Daarbij een ander kiesstelsel willen waarbij Nederland in regio’s wordt verdeeld, zogenaamd om elke regio een stem in Den Haag te geven maar echte bedoeling is om totale macht in handen te krijgen .

Ik snap oprecht niet waarom er steeds aan feiten voorbij wordt gegaan. Als Journee de nuance opzoekt wordt het misinformatie en mist verspreiden genoemd. Andere mensen mogen gewoon steeds feitelijke onjuistheden verspreiden.

Discussie over definities van dingen heeft vrij weinig met feitelijkheden te maken. Ook al is radicaal het best passend, volgens de definitie wordt er wel heel comfortabel tegen het extreme aan geschuurd.
Wat is precies feitelijk onjuist aan het lijstje van Bigone?

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:28

Hoe hebben feitelijkheden en definities niet met elkaar te maken? Die moet je me even uitleggen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:30

996981 schreef:
Hoe hebben feitelijkheden en definities niet met elkaar te maken? Die moet je me even uitleggen

Omdat heel veel instanties en mensen andere definities bij hetzelfde woord vinden passen.

Kijk maar naar de “genocide” definitie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:31

fransje23 schreef:
journee schreef:
PVV een extremistische fascistische Partij? Misschien is het verstandig om dit linkje van het wetenschappelijk bureau GroenLinks even te lezen...

https://www.wetenschappelijkbureaugroenlinks.nl/artikelen/rondom-wilders

Daarnaast is het verschil tussen extreem en radicaal ook al heel vaak voorbij gekomen. Maar misschien heb je dat gemist.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2521526-is-de-pvv-radicaal-rechts-of-extreemrechts-en-waarom-is-dat-verschil-belangrijk

Excuses, ik liet mij even meeslepen door mijn gevoel in plaats van de correcte termen te gebruiken. :)

PVV is een radicaal rechtse partij die steeds meer raakvlakken heeft met fascisme.
Het FvD trouwens ook.
Je eerste artikel is uit 2014 inmiddels is het m.i. wel een beetje veranderd.

Waarom ik vind dat het steeds meer richting fascisme gaat is het volgende:
Sterk sturen op Nationalisme,
Groepen mensen die als zondebok buiten spel worden gezet,
wens op verbod van tal van organisaties en bijvoorbeeld het afschaffen van de Eerste Kamer en aanpassen Raad van State.
Media die schijnbaar niet het juiste geluid laten horen het zwijgen op willen leggen
Burgers aanmoedigen het recht in eigen hand te nemen en opruien.

Zijn naar mijn idee rode vlaggen.

Duidelijk en zo ook netjes onderbouwd! +:)+

En ik begrijp je gevoel erachter ook wel.

Eén van de redenen waarom ik het belangrijk vind om bij de feiten te blijven is omdat als je een partij in een bepaald hokje plaats, dit ook snel overslaat op de kiezers en dat zou naar mijn mening onterecht zijn.

Dus heel fijn dat je nog even uitleg hebt gegeven. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:31

MarlindeRooz schreef:
Mensen met urgentie hebben dezelfde snelheid als asielzoekers. Asielzoekers krijgen urgentie omdat ze geen woonplek hebben. Net als Nederlanders. Het opvangcentrum is tijdelijk.

Daarbij kunnen wij nooit dezelfde asielprocedure aannemen als Denemarken. Wij gaan die uitzondering niet krijgen van de EU. Daarbij vind ik dat ook geen menselijk beleid.

Daarover verschillen we dan van mening. :)
Denk dat de uitzondering best te krijgen is als NL eens niet het braafste jongetje van de klas wilt zijn. In ieder geval niet meer toelaten dan je kwijt kunt, daar is zeker nog winst te behalen.

Asielzoekers hebben geen woonplek omdat ze hier niet geboren zijn en niks opgebouwd hebben. Dat is toch echt wel een verschil met Nederlanders.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-10-25 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:34

Elisa2 schreef:
Ja maar het strookt gewoon niet dat mensen hier 15 jaar op een wachtlijst staan en geen huis kunnen krijgen en zij gewoon wel een huis krijgen met urgentie status.

En ik begrijp dat leven in een asielzoekerscentrum niet prettig is en er doorstroom nodig is. Maar dat kan dan dus alleen als er voldoende ruimte is zodat de eigen bevolking niet in de verdrukking komt. Zoals in Denemarken, en dat is er hier niet.. niet alleen door de asielzoekers, heeft ook andere oorzaken. Maar dit is wel het deel wat voor scheve gezichten zorgt en er voor zorgt dat mensen PVV gaan stemmen. En dat lijken bepaalde partijen en personen maar niet te kunnen begrijpen.

Dat klopt zeker niet.
Ik denk wel dat mensen bedrogen uitkomen als ze denken dat de PVV dat gaat oplossen.

Er is nu wel heel duidelijk gebleken dat de intenties van de PVV niet zijn om dingen op te lossen.

Overigens gaat ongeveer 6% van de huurwoningen naar statushouders. Dus al zouden die er niet zijn, hadden we nog een dijk van een woningprobleem.

Dit is idd het deel wat voor scheve gezichten zorgt, maar daar helpen de rechtsere partijen ook maar al te graag aan mee, om scheve gezichten te krijgen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:36

Elisa2 schreef:
Ja maar het strookt gewoon niet dat mensen hier 15 jaar op een wachtlijst staan en geen huis kunnen krijgen en zij gewoon wel een huis krijgen met urgentie status.

En ik begrijp dat leven in een asielzoekerscentrum niet prettig is en er doorstroom nodig is. Maar dat kan dan dus alleen als er voldoende ruimte is zodat de eigen bevolking niet in de verdrukking komt. Zoals in Denemarken, en dat is er hier niet.. niet alleen door de asielzoekers, heeft ook andere oorzaken. Maar dit is wel het deel wat voor scheve gezichten zorgt en er voor zorgt dat mensen PVV gaan stemmen. En dat lijken bepaalde partijen en personen maar niet te kunnen begrijpen.

Je eerste opmerking is precies wat die partij (die geen partij is) ook telkens naar voren schuift en dat slaat bij heleboel mensen helaas nog steeds goed aan. Veel mensen begrijpen het systeem ook niet zo goed en ze zien alleen maar waar de nadruk op wordt gelegd in de media. Daarom is het een succesvolle strategie.
Als je het aan mij zou vragen is onze eigen bevolking niet in de verdrukking. En wat is dat eigenlijk, onze eigen bevolking?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:39

996981 schreef:
BigOne schreef:
Eigen volk eerst
Nep parlement
Nep journalisten
Nep rechters
Harde retoriek
Links demoniseren
Land in “ crisis” praten
Zondebokken aanwijzen
Daarbij een ander kiesstelsel willen waarbij Nederland in regio’s wordt verdeeld, zogenaamd om elke regio een stem in Den Haag te geven maar echte bedoeling is om totale macht in handen te krijgen .

Ik snap oprecht niet waarom er steeds aan feiten voorbij wordt gegaan. Als Journee de nuance opzoekt wordt het misinformatie en mist verspreiden genoemd. Andere mensen mogen gewoon steeds feitelijke onjuistheden verspreiden.

Vertel maar even wat er niet klopt dan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:39

996981 schreef:

Definities kunnen ruimte laten voor interpretatie, feitelijkheden niet. Of iets radicaal is of niet kan je ter discussie stellen, omdat de criteria waarop je dat doet interpretabel zij (denk anti-democratisch handelen of aanroepen tot geweld). Zo kan he ook ineens een organisatie als terroristisch bestempelen die helemaal geen organisatie is bijvoorbeeld.

Of je doodgaat na x dagen geen water drinken, dat de bodem verzuurd door teveel stikstof en wat voor stof stikstof precies is weer niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:42

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mensen met urgentie hebben dezelfde snelheid als asielzoekers. Asielzoekers krijgen urgentie omdat ze geen woonplek hebben. Net als Nederlanders. Het opvangcentrum is tijdelijk.

Daarbij kunnen wij nooit dezelfde asielprocedure aannemen als Denemarken. Wij gaan die uitzondering niet krijgen van de EU. Daarbij vind ik dat ook geen menselijk beleid.

Denk dat de uitzondering best te krijgen is als NL eens niet het braafste jongetje van de klas wilt zijn. In ieder geval niet meer toelaten dan je kwijt kunt, daar is zeker nog winst te behalen.

Asielzoekers hebben geen woonplek omdat ze hier niet geboren zijn en niks opgebouwd hebben. Dat is toch echt wel een verschil met Nederlanders.

Asielzoekers mogen hier niks opbouwen want ze mogen niet werken.

Een afgekeurd persoon met een uitkering mag dan ook geen huis? Sommigen zijn al op jonge leeftijd afgekeurd. Die hebben nooit een dag gewerkt.

Daarbij is al heel vaak uitgelegd dat Nederland niet het braafste jongetje van de klas is. Er zijn heel veel landen die veel meer asielzoekers (per inwoner van het land) opvangen dan wij.

En waarover verschillen wij van mening? Als je hetzelfde stelsel wil als Denemarken moeten we uit de EU.

verootjoo

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:43

Wat voor stelsel heeft Denemarken eigenlijk?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:46

MarlindeRooz schreef:
996981 schreef:

Omdat heel veel instanties en mensen andere definities bij hetzelfde woord vinden passen.

Kijk maar naar de “genocide” definitie.

Tja, mensen die de betekenis niet kennen hebben inderdaad de neiging om woorden op een verkeerde manier te gebruiken. En als maar genoeg mensen het woord in die context gaan herhalen, krijgt een woord steeds een andere betekenis.

Het wordt alleen lastig als dan uiteindelijk de betekenis van een woord daardoor niet meer duidelijkheid is en je moet gaan raden in welke context iemand iets gebruikt. Dat schept alleen maar onnodig verwarring en dyscommunicatie. Persoonlijk lijkt me dat nu niet echt iets wat je moet willen aanmoedigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:46

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Asielzoekers mogen hier niks opbouwen want ze mogen niet werken.

Een afgekeurd persoon met een uitkering mag dan ook geen huis? Sommigen zijn al op jonge leeftijd afgekeurd. Die hebben nooit een dag gewerkt.

Daarbij is al heel vaak uitgelegd dat Nederland niet het braafste jongetje van de klas is. Er zijn heel veel landen die veel meer asielzoekers (per inwoner van het land) opvangen dan wij.

En waarover verschillen wij van mening? Als je hetzelfde stelsel wil als Denemarken moeten we uit de EU.

Verschil zit in gezonde mensen die kunnen werken en ongezonde mensen die dat niet kunnen.

Als asielzoekers mochten werken (waar ik zeker een voorstander van ben) dan is het nog lastig omdat ze de taal niet beheersen en niet ingeburgerd zijn. In eerste instantie kosten ze gewoon heel veel geld en het grootste gedeelte blijft in uitkeringen hangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:47

MarlindeRooz

verootjoo schreef:
Wat voor stelsel heeft Denemarken eigenlijk?

- moeilijk aan een verblijfsvergunning te komen
- verblijfsvergunning mag altijd ingetrokken worden
- hele lage uitkering
- je mag niet in beroep gaan

Dat vind ik echt heel mensonterend. Je geeft mensen uit oorlogsgebieden heel weinig geld en ze mogen elk moment eruit gezet worden als de regering dat een goed idee vindt.

Bijvoorbeeld Denemarken heeft de vergunningen van Syriërs ingetrokken. Terwijl dat land echt niet veilig is.

996981

nps schreef:
996981 schreef:

Definities kunnen ruimte laten voor interpretatie, feitelijkheden niet. Of iets radicaal is of niet kan je ter discussie stellen, omdat de criteria waarop je dat doet interpretabel zij (denk anti-democratisch handelen of aanroepen tot geweld). Zo kan he ook ineens een organisatie als terroristisch bestempelen die helemaal geen organisatie is bijvoorbeeld.

Of je doodgaat na x dagen geen water drinken, dat de bodem verzuurd door teveel stikstof en wat voor stof stikstof precies is weer niet.

Ja op die manier kun je alles ter discussie stellen. Maar als we de definitie van het AIVD niet meer aan kunnen houden, dan zijn we denk ik ver afgegleden? De AIVD bestempeld de PVV niet als extreem-rechts. Dan zou je er vanuit mogen gaan dat ze dat (momenteel) dus niet zijn. Welke organisatie geloven we dan wel als het om definities gaat? Welke organisatie of politicoloog bestempeld PVV wel als extreem-rechts?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:48

journee schreef:
Tja, mensen die de betekenis niet kennen hebben inderdaad de neiging om woorden op een verkeerde manier te gebruiken. En als maar genoeg mensen het woord in die context gaan herhalen, krijgt een woord steeds een andere betekenis.

Het wordt alleen lastig als dan uiteindelijk de betekenis van een woord daardoor niet meer duidelijkheid is en je moet gaan raden in welke context iemand iets gebruikt. Dat schept alleen maar onnodig verwarring en dyscommunicatie. Persoonlijk lijkt me dat nu niet echt iets wat je moet willen aanmoedigen.

Je weet dat wetenschappers en gerechtshoven ook niet uit de definitie komen? Het is niet zo dat een woord 1 vaste betekenis heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:50

Elisa2 schreef:
Verschil zit in gezonde mensen die kunnen werken en ongezonde mensen die dat niet kunnen.

Als asielzoekers mochten werken (waar ik zeker een voorstander van ben) dan is het nog lastig omdat ze de taal niet beheersen en niet ingeburgerd zijn. In eerste instantie kosten ze gewoon heel veel geld en het grootste gedeelte blijft in uitkeringen hangen.

Wie zegt dat alle asielzoekers gezond zijn?

En wie zegt dat een goede taalbeheersing nodig is om te kunnen werken? Wat denk je van alle gastarbeiders die we ZELF hier heen hebben gehaald? Denk je dat die Turken, Marokkanen en Polen bijvoorbeeld Nederlands konden?

Daarbij is werken belangrijk om de taal te leren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:58

nps schreef:
On topic - verhoging ondergrens mol van Wiersma toch nog niet zeker: https://nos.nl/l/2585884 . De VVD wil weten of het steek houdt, zodat ondernemers niet later alsnog in de problemen komen.

Blij dat de VVD dit doet, het zou gaan sneuvelen bij de rechter en dan hebben de PAS bedrijven een nog veel groter probleem en weten ze weer de komende jaren niet waar ze aan toe zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:59

996981 schreef:
BigOne schreef:
Eigen volk eerst
Nep parlement
Nep journalisten
Nep rechters
Harde retoriek
Links demoniseren
Land in “ crisis” praten
Zondebokken aanwijzen

Maar vertel eens wat aan het bovenstaande feitelijk onjuist is, dit is wat Wilders gezegd heeft. En ik kan de lijst nog wel aanvullen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:04

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Je weet dat wetenschappers en gerechtshoven ook niet uit de definitie komen? Het is niet zo dat een woord 1 vaste betekenis heeft.

Is de betekenis van een woord echt zo onduidelijk of is de manier waarop/ wanneer het in een feitelijke situatie toepasbaar is onduidelijk?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:05

996981 schreef:
nps schreef:

Ja op die manier kun je alles ter discussie stellen. Maar als we de definitie van het AIVD niet meer aan kunnen houden, dan zijn we denk ik ver afgegleden? De AIVD bestempeld de PVV niet als extreem-rechts. Dan zou je er vanuit mogen gaan dat ze dat (momenteel) dus niet zijn. Welke organisatie geloven we dan wel als het om definities gaat? Welke organisatie of politicoloog bestempeld PVV wel als extreem-rechts?

Prima, maar dan is er ook niks mis mee om te benoemen dat PVV qua handelen dicht tegen de extreemrechtse criteria aanschuren qua oproepen tot geweld en antidemocratisch handelen. Dat willen mensen gewoon niet zo graag voor mijn gevoel en dat schuurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:05

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Wie zegt dat alle asielzoekers gezond zijn?

En wie zegt dat een goede taalbeheersing nodig is om te kunnen werken? Wat denk je van alle gastarbeiders die we ZELF hier heen hebben gehaald? Denk je dat die Turken, Marokkanen en Polen bijvoorbeeld Nederlands konden?

Daarbij is werken belangrijk om de taal te leren.

Zeker, maar dat is wat ik hoor waardoor ze niet aangenomen worden. (bij degenen die wel willen werken) Ook niet iedere asielzoeker kan Engels spreken he?

En ik zeg nergens dat alle asielzoekers gezond zijn, ik zeg dat degenen die gezond zijn gewoon kunnen werken maar merendeel ook na integratie helaas in een uitkering blijft hangen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:06

Benzz schreef:
nps schreef:
On topic - verhoging ondergrens mol van Wiersma toch nog niet zeker: https://nos.nl/l/2585884 . De VVD wil weten of het steek houdt, zodat ondernemers niet later alsnog in de problemen komen.

Blij dat de VVD dit doet, het zou gaan sneuvelen bij de rechter en dan hebben de PAS bedrijven een nog veel groter probleem en weten ze weer de komende jaren niet waar ze aan toe zijn.

hoezo groter probleem? als de waarde wordt verhoogd naar 1 mol kunnen de pas melders een vergunning aanvragen en krijgen.
als de waarde niet wordt verhoogd staat MOB klaar met handhavingsverzoeken die de gemeentes niet kunnen weigeren.

Ik vind het een mes in de rug door de vvd, vorige week nog stemden ze voor het voorstel, en dan nu terugkrabbelen. Ik vind het heel slecht.