pien_2010 schreef:Ondanks dat ik de VVD geen partij vind waar ik me thuis bij voel. Wil ik vertellen waarom ik wel bewondering heb voor Dilan Yeşilgöz-Zegerius .
Naast dat ik voor Groen Links ben, belangrijk vindt dat mensen alle kansen krijgen, ben ik ook een feminist. Als ik zie dat Dilan als kind als vluchteling in Nederland gekomen, nu zoveel later als volwassen vrouw kans maakt om minister president te worden van Nederland, dan kan ik alleen maar een enorme diepe buiging maken voor de mens Dilan Uesilgöz. Wat een power mens ben je dan.
Ik ben zelf een blije vrolijke emigrant in Frankrijk, niet gevlucht gelukkig, en ik voel me Europeaan. Toch ken ik de moeilijkheden van die positie. Voor de meeste Fransen zal ik nooit volledig bij horen, hoe graag ze me ook mogen, want ik praat met een accent en met foutjes.
Ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is om in twee culturen te leven en te zijn. HOe tof mijn leven ook is net als dat van Dilan.
En Dilan doet het. Ze is Nederlandse, daar is ze super duidelijk in. En verdorie ze is minister van Justitie. Een van de allermoeilijkste portefeuille van Nederland. Want de onderwereld integreert zich meer en meer met de bovenwereld en de burgemeesters vragen daar terecht heel erg veel aandacht voor.
Ik denk zelf na de klimaatopwarming van de aarde, is de criminaliteit binnen Nederland het allergrootste probleem. Nederland is een narcotica staat geworden, de maffia zit overal, en Dilan is minister van Justitie.
De een na de andere minister van Justitie is moeten stoppen. Er zijn grote problemen op het departement. En Dilan managed dat nu. Op dit moment lijkt het alsof het haar goed af gaat. Het lijkt alsof de onderwereld haar, ondanks alle bedreigingen die ze krijgt en waar ze over weigert te praten omdat ze zich niet wil laten intimideren, haar er niet onder krijgt.
Ze is, zoals wij dat noemen in onze familie: "een echt krachtige wief". Daar krijgt ze mijn respect voor.
Van mij zou zij minister van Justitie mogen blijven als links de verkiezingen zou zouden winnen. Ik weet die coalities zijn zeldzaam. Maar ik heb dus bewondering voor haar en ik vind het gaaf dat een vrouw, vanuit een vluchtelingen positie, zo hoog is weten op te klimmen op de maatschappelijke ladder. Dat geeft mij als linkse rakker, die voor kansen is voor iedereen en fijn gevoel.
Ben ik kritiekloos. Nee totaal niet. Ik begrijp haar strategie om "met een nieuwe lei " te beginnen en te weigeren om over het verleden te praten. "ik ben het niet altijd eens met Mark Rutte geweest" en daar moeten we het mee doen. Voor mij gaat ze daar te ver in, en ik vind het steeds meer ongeloofwaardiger worden. Het krijgt meer en meer iets glads voor mij.
Dus NIkass ik begrijp je kritische blik. Die heb ik ook. Maar ik heb niet die antipathie die jij hebt. Ik blijf haar volgen dat wel, want ik denk dat zij voorlopig nog wel een rol zal blijven spelen in de politiek en ik hou van sterke vrouwen. En karakter heeft deze vrouw! Dus ik vind het erg zonde dat Nederland met dank ook aan de VVD, niet meer buitenlanders/ vluchtelingen correcte procedures kan aanbieden.
Als het om de asielprocedures gaat, ben ik het eens met rechts en de EU, dat het wereldwijd een groot probleem is. Ik wil zeker niet de rode loper uit leggen. MAAR, de menselijke maat houden die vind ik wel belangrijk. En dat gebeurt nu niet. Mensen horen niet buiten te slapen en dat mag nooit als afschrikkend middel gebruikt worden. Die menselijke maat willen houden door links, wordt als afschrikmiddel te vaak gebeurt door rechts door te dreigen:
"als links aan de macht komt dan worden de grenzen wagenwijd opengezet en Nederland overspoeld met ......(vul zelf maar in)". Kolder natuurlijk, maar het werkte en werkt wel.
Dus zelfs als je anders stemt, met een partij niets hebt, kun je wel blij zijn met het succes van een ander. Of een ander grappig vinden (zoals Wilders die vaak leuke humor heeft, maar helaas teveel schuurt tegen de grondwet met zijn anti islam propaganda→ die keutel heeft hij nu ingeslikt want hij wil mee gaan doen in het kabinet→ we gaan het zien).
Dit topic gaat zo snel dat ik die spinsel →waar ik paar dagen over heb moeten nadenken n.a.v een felle post van Nikass jegens mij, waarin ik het verdriet kon horen over mijn positieve uitspraak over deze mevrouw , nu toch wil neerzetten. Ook al lijkt het alsof ik opeens een steen in de vijver gooi.
Ik vind het knap van je dat je met zoveel bewondering over iemand kan spreken waarvan ik weet dat je het toch totaal niet met haar eens bent.
Het is zeker een enorme prestatie van haar wat ze neer zet om het als vluchteling zover te brengen. Maar daar houdt dan bij mij alle respect ook wel op. Zij heeft kansen gehad maar probeert zelf de kansen voor anderen te blokkeren. Ze gaat er voor zorgen dat de ellende in Nederland toeneemt, ze gaat grote vervuilers bijstaan om nog verder te vervuilen. Waar Rutte nergens herinnering aan had wil zij nergens aan herinnerd worden. Ze liet dat gisteravond ook heel mooi in het debat zien. Wanneer er dingen gezegd werden die niet in haar straatje pasten dan ratelde ze daar gewoon keihard door heen.
Ik heb wel bewondering voor de gigantische plaat die ze voor haar hoofd heeft. Een plaat is niet eens het juiste woord. Het heeft meer weg van een tank batiljon. Puur schaamteloos legt ze alles naast zich neer. Ze is precies Rutte, gewoon keihard liegen en alles weglachen.
Ik mocht haar van jou niet vergelijken met Margaret Thatcher. Maar dat was tenslotte ook een powervrouw die ook een ongelooflijke prestatie heeft neergezet. En veel beter zal ze het waarschijnlijk niet doen.
Maar een prestatie is het zeker om het zover te schoppen dat je de vertegenwoordiger wordt van alle grote mega bedrijven die Nederland rijk is. De enige plek waar de verkiezingsposter "Ik sta naast je" tot zijn recht komt is in de boardrooms van deze bedrijven.