Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:59

BigOne schreef:
Je kunt het prima met een partijprogramma eens zijn, zelfs op die partij stemmen maar vraag jezelf meteen even af hoe ze het willen financieren, iemand die regels van BBB al gezien?

Dit is wat ik kan vinden: https://www.businessinsider.nl/bbb-zet- ... ealiseren/

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:06

Ja, volgens de hobby econoom van het CPB een tekort van 7 miljard op de begroting, dus die rekening wordt bij toekomstige generaties gelegd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:26

BigOne schreef:
Je kunt het prima met een partijprogramma eens zijn, zelfs op die partij stemmen maar vraag jezelf meteen even af hoe ze het willen financieren, iemand die regels van BBB al gezien?

Nou dat inderdaad. Meten is weten, wat gaan onderzoeken wie de vervuiler is (hahaha, dat is toch wel duidelijk), maar wie gaat dat allemaal financieren? En als ik zo de punten van ruitje (dank!) lees, hoe vaag wil je het hebben? "we gaan investeren in een visie, we stimuleren initiatieven, we zijn kritisch op industriele lozingen en agrarisch gebruik van medicijnen". Uitstellen, plannen maken, vagelijkheden en dan ook nog eens niet doorrekenen hoe alles betaald moet worden. #hoedan?

En inderdaad, als boer kan ik me voorstellen dat je stemt voor uitstel van executie. Maar dat is dan ook precies wat het is - uitstel van executie. De rekening komt vanzelf, linksom of rechtsom. Met het oog op de toekomst zou ik gaan uitzoeken hoe ik mijn bedrijf toekomstproof kan maken en milieuvriendelijke kan produceren. Wellicht meer richting de particulier gaan ipv naar de groothandel. Denk ik. Boer zijn in deze tijd lijkt me inderdaad erg lastig en onzeker en het is oprecht verdrietig dat er vele (familie)bedrijven zullen verdwijnen.

Feit is en blijft dat Nederland absurd veel produceert- en exporteert. Minderen betekent absoluut geen gevaar voor de voedselzekerheid. Ook leuk om te weten: Het stikstofprobleem blijkt ook best Nederlands te zijn (https://nos.nl/artikel/2306387-tno-nede ... van-europa, https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... -grafieken).

Uit het laatste artikel:
NOS schreef:
Is de Nederlandse uitstoot hoog, vergeleken met het buitenland?
Binnen Europa behoort Nederland, gerekend per hectare, tot de koplopers in de uitstoot van stikstof. Gemiddeld stoten Europese landen 11,2 kilo stikstof per hectare uit. De Nederlandse waarde, 46 kilo, is ruim vier keer zo hoog.Hoewel er dus stikstof Nederland 'inwaait', is het effect andersom veel groter. De meeste stikstof die in ons land wordt uitgestoten, komt op buitenlandse bodem terecht. Netto is Nederland dus een exporteur van stikstof.

En is de Nederlandse veestapel echt zo groot, vergeleken met het buitenland?
Ja. Vooral het grote aantal varkens per hectare landbouwgrond valt op. Ook telt ons land relatief veel runderen.
Volgens de laatste gegevens (uit 2020) is Nederland de grootste vleesexporteur van Europa; het veel grotere Spanje staat op de tweede plaats. De export is goed voor zo'n 60 procent van de inkomsten uit de verkoop van vlees.

Overigens stammen de laatste Europese cijfers over de veestapel uit 2016. Het Europese statistiekbureau Eurostat heeft in 2020 een nieuwe telling van het aantal dieren uitgevoerd. Die cijfers worden dit najaar verwacht.

Dus we kunnen niet eens echt Europa de schuld geven helaas. Het is echt ons eigen beleid wat continu heeft gefocust op schaalvergroting en goedkoop produceren wat de ellende heeft veroorzaakt. En wat Raineri zegt. We moeten allemaal op de blaren zitten. De boeren een eerlijkere prijs, wij een beetje minder consumeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:34

Ja maar daar is ook al een paar keer over gevraagd “waarom gebeurt t ergens anders niet, die landbouw”
In de bergen van Zwitserland, in de fjorden van Scandinavië, of her klimaat van Spanje ..
Ik vind d t lastig om Europa als 1 te zien, als we niet een gedeelte laten doen waar ze goed in zijn en dat voor de andere Europese landen doen,

Want de ene keer is het Europa als geheel en met dit soort dingen is het weer ieder land voor zich.. wat is het?

Als je NL over de usa heen legt zie je het niet eens meer

Ik ben wel een beetje verbaasd dat varkens een grote factor zijn, je zou denken dat die niet zoveel meer gebruikt worden?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:39

Loretta schreef:
Raineri schreef:

Dat vraag ik me af met een drukkende EU dat we nu echt de broekriem eens moeten gaan aanhalen. Kun je beter links stemmen zodat je nog fatsoenlijk wordt opgevangen.

En daarom stem ik als burger dus ook links. Een boer die vast zit in deze situatie en toch links stemt heeft heel veel lef. Ik begrijp dus dat die boer probeert uit te stellen.

Hoe lang dat uitstellen nog lukt is zo of zo maar de vraag. Het afgelopen kabinet was het nota bene een VVD minister die een zeer rigoureus stikstof beleid voerde. Niet ten koste van de big agro industrie. Maar wel ten koste van de boeren.

Maar verwachten boeren dan echt dat het met een nieuw rechts kabinet anders zou zijn? We worden inderdaad door Brussel op de hielen gezeten. Daar veranderd deze verkiezing niets aan.

Ah! Meen mij dat eerder te hebben gelezen maar excuus dat is me even ontglipt dat je zelf links stemt. Geeft inderdaad een ander perspectief op je bericht.

Ik denk dat we allemaal hetzelfde willen: een betere situatie, met name voor de lagere welvaartsklassen. Maar of we dat linksom of rechtsom gaan doen (letterlijk haha) is waar stemmers verschillen van mening. Dat besef zou er wel een beetje meer mogen komen. Ik weet zeker dat als ik met iemand spreek die rechts stemt en wat onze uitgangspunten zijn op sociale welvaart en welzijn dat we er wel uit gaan komen. Klimaat, immigratie is helaas wel een ander ding. Idioot dat sommige partijen tegen bijvoorbeeld klimaatverandering maatregelen zijn terwijl we onze doelstellingen wel moeten behalen. Je naait je kiezers gewoon een oor aan…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:39

In brabant staan enorme varkensschuren - en enorm veel ook

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:01

Ondanks dat ik de VVD geen partij vind waar ik me thuis bij voel. Wil ik vertellen waarom ik wel bewondering heb voor Dilan Yeşilgöz-Zegerius .

Naast dat ik voor Groen Links ben, belangrijk vindt dat mensen alle kansen krijgen, ben ik ook een feminist. Als ik zie dat Dilan als kind als vluchteling in Nederland gekomen, nu zoveel later als volwassen vrouw kans maakt om minister president te worden van Nederland, dan kan ik alleen maar een enorme diepe buiging maken voor de mens Dilan Uesilgöz. Wat een power mens ben je dan.
Ik ben zelf een blije vrolijke emigrant in Frankrijk, niet gevlucht gelukkig, en ik voel me Europeaan. Toch ken ik de moeilijkheden van die positie. Voor de meeste Fransen zal ik nooit volledig bij horen, hoe graag ze me ook mogen, want ik praat met een accent en met foutjes.
Ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is om in twee culturen te leven en te zijn. HOe tof mijn leven ook is net als dat van Dilan.
En Dilan doet het. Ze is Nederlandse, daar is ze super duidelijk in. En verdorie ze is minister van Justitie. Een van de allermoeilijkste portefeuille van Nederland. Want de onderwereld integreert zich meer en meer met de bovenwereld en de burgemeesters vragen daar terecht heel erg veel aandacht voor.
Ik denk zelf na de klimaatopwarming van de aarde, is de criminaliteit binnen Nederland het allergrootste probleem. Nederland is een narcotica staat geworden, de maffia zit overal, en Dilan is minister van Justitie.
De een na de andere minister van Justitie is moeten stoppen. Er zijn grote problemen op het departement. En Dilan managed dat nu. Op dit moment lijkt het alsof het haar goed af gaat. Het lijkt alsof de onderwereld haar, ondanks alle bedreigingen die ze krijgt en waar ze over weigert te praten omdat ze zich niet wil laten intimideren, haar er niet onder krijgt.
Ze is, zoals wij dat noemen in onze familie: "een echt krachtige wief". Daar krijgt ze mijn respect voor.

Van mij zou zij minister van Justitie mogen blijven als links de verkiezingen zou zouden winnen. Ik weet die coalities zijn zeldzaam. Maar ik heb dus bewondering voor haar en ik vind het gaaf dat een vrouw, vanuit een vluchtelingen positie, zo hoog is weten op te klimmen op de maatschappelijke ladder. Dat geeft mij als linkse rakker, die voor kansen is voor iedereen en fijn gevoel.

Ben ik kritiekloos. Nee totaal niet. Ik begrijp haar strategie om "met een nieuwe lei " te beginnen en te weigeren om over het verleden te praten. "ik ben het niet altijd eens met Mark Rutte geweest" en daar moeten we het mee doen. Voor mij gaat ze daar te ver in, en ik vind het steeds meer ongeloofwaardiger worden. Het krijgt meer en meer iets glads voor mij.
Dus NIkass ik begrijp je kritische blik. Die heb ik ook. Maar ik heb niet die antipathie die jij hebt. Ik blijf haar volgen dat wel, want ik denk dat zij voorlopig nog wel een rol zal blijven spelen in de politiek en ik hou van sterke vrouwen. En karakter heeft deze vrouw! Dus ik vind het erg zonde dat Nederland met dank ook aan de VVD, niet meer buitenlanders/ vluchtelingen correcte procedures kan aanbieden.

Als het om de asielprocedures gaat, ben ik het eens met rechts en de EU, dat het wereldwijd een groot probleem is. Ik wil zeker niet de rode loper uit leggen. MAAR, de menselijke maat houden die vind ik wel belangrijk. En dat gebeurt nu niet. Mensen horen niet buiten te slapen en dat mag nooit als afschrikkend middel gebruikt worden. Die menselijke maat willen houden door links, wordt als afschrikmiddel te vaak gebeurt door rechts door te dreigen:
"als links aan de macht komt dan worden de grenzen wagenwijd opengezet en Nederland overspoeld met ......(vul zelf maar in)". Kolder natuurlijk, maar het werkte en werkt wel.

Dus zelfs als je anders stemt, met een partij niets hebt, kun je wel blij zijn met het succes van een ander. Of een ander grappig vinden (zoals Wilders die vaak leuke humor heeft, maar helaas teveel schuurt tegen de grondwet met zijn anti islam propaganda→ die keutel heeft hij nu ingeslikt want hij wil mee gaan doen in het kabinet→ we gaan het zien).

Dit topic gaat zo snel dat ik die spinsel →waar ik paar dagen over heb moeten nadenken n.a.v een felle post van Nikass jegens mij, waarin ik het verdriet kon horen over mijn positieve uitspraak over deze mevrouw , nu toch wil neerzetten. Ook al lijkt het alsof ik opeens een steen in de vijver gooi.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:07

Sociale verdeling is soms wel moeilijk praten met rechts hoor :o

Ja maar als je weinig verdient werk je niet hard genoeg.

Nee hoor ik wil niet meer erfbelasting betalen, om zo de belasting op arbeid te verlagen

Nee niet meer belasting op vermogen, ook al gaat de belasting op arbeid omlaag.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:21

En niet te vergeten, marktwerking in publieke instanties (zorg, openbaar vervoer) wat niet al te best heeft uitgepakt voor de gemiddelde burger.

Ik vind dat Dilan Yesilgoz het erg goed doet, maar zou niet op haar stemmen. Vind het dubieus om te beginnen bij de SP en te eindigen bij de VVD. Ook vind ik het best raar dat ze zelf migrant is, maar erg hard is in migrantenbeleid en zelfs flirt met de PVV, de anti-migratie partij bij uitstek. Maar ik kan het zoiezo niet over mijn hart verkrijgen VVD te stemmen ;).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:22

Klopt Tango, ik reageer er ook niet meer op. Dat is zo wereldvreemd. Eens met nps ook .

Ik heb vroeger in de opvangsector gewerkt en toen al waren er mensen die buiten de boot vielen en soms zo buiten hun eigen schuld. En dan praten we ook over zeer hoogopgeleide mensen.
Ik weet nog dat de vriendin van mijn moeder, haar man en vier kinderen te gelijker tijd verloor. Ze was zo over de mik van dat gebeuren, de vrouw was super hoog opgeleid, dat ze psychiatrische hulp nodig had. Nu is dat gewoon, maar toen is ze zo verketterd door de omgeving en het heeft haar zoveel gekost om weer haar leven op de rit te krijgen. Niet vanwege haar verdriet, maar het oordeel van haar omgeving dat ze een psychiater had geraadpleegd.
Dat oordeel is er nog steeds, er is gewoon helemaal niets veranderd.

Mijn hele leven ben ik bang geweest om door het financiële gat te vallen, daar ik in het opvanghuis waar ik werkte allemaal verschillende verhalen zag van veel mensen die door het net donderden. Ook zeer hoog opgeleide mensen, die rijk waren. Soms door de overheid, soms door eigen falen, soms doordat alles in een keer weg was in hun leven en ze dat niet trokken.

Een ding is zeker. Mensen die zo streng oordelen, hebben nog nooit meegemaakt dat de "wissel"van het geluk in een keer om gezet wordt en je van ongeluk naar ongeluk gaat.

Ik heb in mijn tijd van krapte en armoede nooit een toeslag aangevraagd (we hadden toen de huurtoeslag) want er waren toen ook al mistoestanden bij de belastingdienst (niet zo extreem als nu) en ik was als de dood dat ik een fout zou maken want als je eenmaal op bijstandniveau leeft (ik werkte zelf alles bij elkaar als alleen staande en had geen uitkering) en je krijgt een toeslag en ze maken een fout, dan zak je door het net als je een vordering krijgt van paar duizend euro, want dat geldt is er gewoon niet. En geloof me, de belastingdienst is de meest harde instelling als het om vorderingen gaat. Moeilijk om iets mee te regelen, zelf als je altijd netjes op tijd alles betaald (ervaring mee ).

Ik heb cliënten gehad, en dan praten we over 15 jaar geleden, die al met (kinder) en andere toeslagen zo'n problemen hadden. Het is er al veel langer die problematiek. Als je het loodje trekt, dan ben je de Sjaak en dat is overal→ ook in Frankrijk (mijn vriendin was de Sjaak, maar dank zij iemand in Nederland op zeer hoog niveau die haar lot zich aantrok, en dank zij de coulantie van de persoon waarmee hij haar zaak opnam, is ze volledig vrijgesproken van alles waar ze beschuldigd werden . Dit gebeurde precies op de dag voordat ze alles zou verliezen waar ze haar hele leven voor gewerkt had. Alles is terug gedraaid. Ze heeft geen geld gehad voor alle onkosten die ze gemaakt had, voor het leed dat die familie jaren is aangedaan etc. Ze mag in haar handje klappen dat ze niet failliet is verklaard). Schrijnende verhalen ken ik, en ik kan er boeken over schrijven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:30

pien_2010 schreef:
Ondanks dat ik de VVD geen partij vind waar ik me thuis bij voel. Wil ik vertellen waarom ik wel bewondering heb voor Dilan Yeşilgöz-Zegerius .

Naast dat ik voor Groen Links ben, belangrijk vindt dat mensen alle kansen krijgen, ben ik ook een feminist. Als ik zie dat Dilan als kind als vluchteling in Nederland gekomen, nu zoveel later als volwassen vrouw kans maakt om minister president te worden van Nederland, dan kan ik alleen maar een enorme diepe buiging maken voor de mens Dilan Uesilgöz. Wat een power mens ben je dan.
Ik ben zelf een blije vrolijke emigrant in Frankrijk, niet gevlucht gelukkig, en ik voel me Europeaan. Toch ken ik de moeilijkheden van die positie. Voor de meeste Fransen zal ik nooit volledig bij horen, hoe graag ze me ook mogen, want ik praat met een accent en met foutjes.
Ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is om in twee culturen te leven en te zijn. HOe tof mijn leven ook is net als dat van Dilan.
En Dilan doet het. Ze is Nederlandse, daar is ze super duidelijk in. En verdorie ze is minister van Justitie. Een van de allermoeilijkste portefeuille van Nederland. Want de onderwereld integreert zich meer en meer met de bovenwereld en de burgemeesters vragen daar terecht heel erg veel aandacht voor.
Ik denk zelf na de klimaatopwarming van de aarde, is de criminaliteit binnen Nederland het allergrootste probleem. Nederland is een narcotica staat geworden, de maffia zit overal, en Dilan is minister van Justitie.
De een na de andere minister van Justitie is moeten stoppen. Er zijn grote problemen op het departement. En Dilan managed dat nu. Op dit moment lijkt het alsof het haar goed af gaat. Het lijkt alsof de onderwereld haar, ondanks alle bedreigingen die ze krijgt en waar ze over weigert te praten omdat ze zich niet wil laten intimideren, haar er niet onder krijgt.
Ze is, zoals wij dat noemen in onze familie: "een echt krachtige wief". Daar krijgt ze mijn respect voor.

Van mij zou zij minister van Justitie mogen blijven als links de verkiezingen zou zouden winnen. Ik weet die coalities zijn zeldzaam. Maar ik heb dus bewondering voor haar en ik vind het gaaf dat een vrouw, vanuit een vluchtelingen positie, zo hoog is weten op te klimmen op de maatschappelijke ladder. Dat geeft mij als linkse rakker, die voor kansen is voor iedereen en fijn gevoel.

Ben ik kritiekloos. Nee totaal niet. Ik begrijp haar strategie om "met een nieuwe lei " te beginnen en te weigeren om over het verleden te praten. "ik ben het niet altijd eens met Mark Rutte geweest" en daar moeten we het mee doen. Voor mij gaat ze daar te ver in, en ik vind het steeds meer ongeloofwaardiger worden. Het krijgt meer en meer iets glads voor mij.
Dus NIkass ik begrijp je kritische blik. Die heb ik ook. Maar ik heb niet die antipathie die jij hebt. Ik blijf haar volgen dat wel, want ik denk dat zij voorlopig nog wel een rol zal blijven spelen in de politiek en ik hou van sterke vrouwen. En karakter heeft deze vrouw! Dus ik vind het erg zonde dat Nederland met dank ook aan de VVD, niet meer buitenlanders/ vluchtelingen correcte procedures kan aanbieden.

Als het om de asielprocedures gaat, ben ik het eens met rechts en de EU, dat het wereldwijd een groot probleem is. Ik wil zeker niet de rode loper uit leggen. MAAR, de menselijke maat houden die vind ik wel belangrijk. En dat gebeurt nu niet. Mensen horen niet buiten te slapen en dat mag nooit als afschrikkend middel gebruikt worden. Die menselijke maat willen houden door links, wordt als afschrikmiddel te vaak gebeurt door rechts door te dreigen:
"als links aan de macht komt dan worden de grenzen wagenwijd opengezet en Nederland overspoeld met ......(vul zelf maar in)". Kolder natuurlijk, maar het werkte en werkt wel.

Dus zelfs als je anders stemt, met een partij niets hebt, kun je wel blij zijn met het succes van een ander. Of een ander grappig vinden (zoals Wilders die vaak leuke humor heeft, maar helaas teveel schuurt tegen de grondwet met zijn anti islam propaganda→ die keutel heeft hij nu ingeslikt want hij wil mee gaan doen in het kabinet→ we gaan het zien).

Dit topic gaat zo snel dat ik die spinsel →waar ik paar dagen over heb moeten nadenken n.a.v een felle post van Nikass jegens mij, waarin ik het verdriet kon horen over mijn positieve uitspraak over deze mevrouw , nu toch wil neerzetten. Ook al lijkt het alsof ik opeens een steen in de vijver gooi.

Ik vind het knap van je dat je met zoveel bewondering over iemand kan spreken waarvan ik weet dat je het toch totaal niet met haar eens bent.

Het is zeker een enorme prestatie van haar wat ze neer zet om het als vluchteling zover te brengen. Maar daar houdt dan bij mij alle respect ook wel op. Zij heeft kansen gehad maar probeert zelf de kansen voor anderen te blokkeren. Ze gaat er voor zorgen dat de ellende in Nederland toeneemt, ze gaat grote vervuilers bijstaan om nog verder te vervuilen. Waar Rutte nergens herinnering aan had wil zij nergens aan herinnerd worden. Ze liet dat gisteravond ook heel mooi in het debat zien. Wanneer er dingen gezegd werden die niet in haar straatje pasten dan ratelde ze daar gewoon keihard door heen.

Ik heb wel bewondering voor de gigantische plaat die ze voor haar hoofd heeft. Een plaat is niet eens het juiste woord. Het heeft meer weg van een tank batiljon. Puur schaamteloos legt ze alles naast zich neer. Ze is precies Rutte, gewoon keihard liegen en alles weglachen.

Ik mocht haar van jou niet vergelijken met Margaret Thatcher. Maar dat was tenslotte ook een powervrouw die ook een ongelooflijke prestatie heeft neergezet. En veel beter zal ze het waarschijnlijk niet doen.

Maar een prestatie is het zeker om het zover te schoppen dat je de vertegenwoordiger wordt van alle grote mega bedrijven die Nederland rijk is. De enige plek waar de verkiezingsposter "Ik sta naast je" tot zijn recht komt is in de boardrooms van deze bedrijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:43

Citaat:
Nee hoor ik wil niet meer erfbelasting betalen, om zo de belasting op arbeid te verlagen

Zo letterlijk heb ik deze hier niet gelezen.. wel gelezen dat mensen vragen stellen bij hoe dat dan uitgevoerd moet worden.

Vwb varkensvlees .. waar gaat dat vnl heen dan, ook Duitsland / België?

Wel bijzonder om te lezen dat een groep (veronderstelt) rechts nu buiten het gesprek gezet wordt.. spreken jullie zo vaak wereldvreemde mensen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:46

Ik vind dat Yeşilgöz het heel goed doet, hoe meer ik van haar zie. Ik volgde haar al een tijdje, maar ben inmiddels echt blij dat zij de nieuwe lijsttrekker is geworden van de VVD. Ik ben heel benieuwd naar hoe zij zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:48

Over vrouwen.. ik lees net dat een vrouw het hoofd van het politiekorps is geworden.. ik neem aan dat ze capabel is, dus een mooi voorbeeld deze vrouw :j
(Is niet heel politiek maar toch :) )

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:54

Ooh, omdat ik moeite heb met de verhoogde erfbelasting, val ik onder rechts? En waarom zou iemand met een koopwoning ook vermogend zijn? Ik vraag me af wie er hier wereldvreemd zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:55

Altijd fijn om te horen Cer.

Loretta, laten we hopen dat je het mis hebt. Van Engelse vrienden weet ik dat ze het land als het om de arbeiders gaat, voorgoed achterop heeft gezet.
Ik zie Dilan niet zo en ik hoop zo dat ik daarin gelijk heb. Dat we toch een VVD er krijgen die door haar verleden bij SP toch iets meer heeft met de mensen en een socialer gezicht heeft. Ik vind dat ze recht heeft op een eerlijke kans en afgerekend hoort te worden op haar zijn als we haar daden kunnen beoordelen.
Dit is een reactie op:
Citaat:
Ik mocht haar van jou niet vergelijken met Margaret Thatcher. Maar dat was tenslotte ook een powervrouw die ook een ongelooflijke prestatie heeft neergezet. En veel beter zal ze het waarschijnlijk niet doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:02

Loretta schreef:
Ann schreef:
Helemaal met Winged eens.
Maar dat kan ik natuurlijk ook gemakkelijk zeggen. Je zult maar dat boerenbedrijf zijn wat eventueel drastisch moet veranderen/vernieuwen. Het is niet niks allemaal voor deze boeren.

Dat is ook heel erg. Veel boeren zitten muurvast. Ze kunnen geen kant op want omshakelen is niet mogelijk want dan kunnen ze hun financiele verplichtingen tegenover de Rabobank niet meer nakomen. De enige optie die veel boeren nog rest dat is zo lang mogelijk uitstellen. Daarom begrijp ik heel goed dat veel boeren hopen op een rechts kabinet. Dan kan de ondergang nog een paar jaar uitgesteld worden.

Links heeft inderdaad
hele mooie plannen maar als ik zelf boer zou zijn dan zou ik ook sceptisch zijn of deze linkse plannen mijn bedrijf van de ondergang zouden kunnen behoeden. Want zonder dekking is elke nieuwe regelverzwaring een molensteen. Met rechts weet je in ieder geval dat je nog weer een paar jaar vooruit kan.

Ik ben blij dat ik geen boer ben in deze tijd eerlijk gezegd.

Deze redenering geldt voor burgers exact hetzelfde, er is namelijk geen dekking op de lange termijn. De doorrekening mag dan 'kloppen', het strekt allemaal net niet ver genoeg.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:06

Ann schreef:
Ooh, omdat ik moeite heb met de verhoogde erfbelasting, val ik onder rechts? En waarom zou iemand met een koopwoning ook vermogend zijn? Ik vraag me af wie er hier wereldvreemd zijn.

Je bent niet wereldvreemd. Het is wel zo dat je met een koopwoning vermogend bent, ookal zit je vermogen in stenen. Maar een huis vertegenwoordigt vaak een behoorlijke som geld en die is gewoon van jou. Zo ziet de belastingdienst het ook en daarom bestaat er zoiets als de wozwaarde die ook ingevuld staat op je biljet voor inkomstenbelasting.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:07

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:08

Die kritiek Veronica als het gaat over doorrekenen van links, werd niet gedeeld door de deskundigen die alle programma's hebben doorgerekend. GL/PvdA blijken een degelijke doorberekening gemaakt te hebben en als het gaat om de kwaliteit van die berekening en de grondigheid ervan ver boven de andere partijen uit te steken. De economie gaat er bij hen zelfs op vooruit.

Je mag het niet eens zijn met de keuzes die ze maken,dat is politiek. Maar de VVD kwam er veel slechter, puur met de doorberekening op alle punten, van af.

Eens met je Veronica dat je met een eigen huis rijk bent. Verhuurgeld is weggegooid geld voor de huurder, winst en verrijkend door de verhuurder.
Koopwoning is hypotheek aflossen en dat geld is opbouwend vermogen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-11-23 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:09

Mijn hoop stenen is vooralsnog van de bank.. weinig van mij bij :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:11

Cer schreef:
Mijn hoop stenen is vooralsnog van de bank.. weinig van mij bij :+

Met elke afbetaling worden de stenen meer van jou en hypotheek vaak minder . Bij huur worden de maandelijkse lasten altijd hoger. Vind ik ook zo belachelijk daar die woningen meer en meer afbetaald worden cq zijn door de eigenaren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:12

juval schreef:
vandaag stond er een interview met Caroline van der Plas op Nu.nl. https://www.nu.nl/politiek/6289612/inte ... ieter.html
Voor mij is zij een powervrouw, ze laat zich geen woorden in de mond leggen en is duidelijk dat ze nog onduidelijk is tot de formatiebesprekingen.

Ik heb ook veel van haar gezien deze periode. Ik vind het een leuk mens!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:15

Ik moet ook altijd om haar lachen. Ik vind het ook een leuk mens. Eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:20

Veronica2 schreef:
Loretta schreef:

Dat is ook heel erg. Veel boeren zitten muurvast. Ze kunnen geen kant op want omshakelen is niet mogelijk want dan kunnen ze hun financiele verplichtingen tegenover de Rabobank niet meer nakomen. De enige optie die veel boeren nog rest dat is zo lang mogelijk uitstellen. Daarom begrijp ik heel goed dat veel boeren hopen op een rechts kabinet. Dan kan de ondergang nog een paar jaar uitgesteld worden.

Links heeft inderdaad
hele mooie plannen maar als ik zelf boer zou zijn dan zou ik ook sceptisch zijn of deze linkse plannen mijn bedrijf van de ondergang zouden kunnen behoeden. Want zonder dekking is elke nieuwe regelverzwaring een molensteen. Met rechts weet je in ieder geval dat je nog weer een paar jaar vooruit kan.

Ik ben blij dat ik geen boer ben in deze tijd eerlijk gezegd.

Deze redenering geldt voor burgers exact hetzelfde, er is namelijk geen dekking op de lange termijn. De doorrekening mag dan 'kloppen', het strekt allemaal net niet ver genoeg.

Wat is dan de rechtse onderbouwing op de langere termijn?
Laten we zeggen dat het kabinet het wederom beslist om het weer 4 jaar uit te stellen. Belangengroepjes als MOB stappen gelijk alweer naar de rechter. Resultaat de woningbouw komt weer stil te liggen. Maar voor rechts is dat natuurlijk uitstekend. De schaarste op de woningmarkt groeit verder dus het vermogen van veel woning eigenaren stijgt gigantisch op papier. Maar vooral voor vastgoedbeleggers is het goed nieuws.

Vervolgens worden de problemen met stikstof ook niet opgelost en de natuurkwaliteit komt verder onder druk te staan. Voor rechts maakt dat helemaal niet uit, want met natuur kun je geen megawinsten maken. Maar dan is er ook nog Europa die Nederland achter de broek aan zit. Dus ja, over de langere termijn van de ingeslagen weg door de afgelopen kabinetten Rutte zullen we het maar even niet hebben.