Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:13

Ergens op de socials kwam ik vandaag tegen dat BBB de titel PalingPopulisme heeft omarmd en deze nu gebruikt voor de campagne. Dat is misschien niet helemaal waar Jesse Klaver op hoopte toen hij de term bij Keijzer op haar bordje legde in de uitzending bij Jeroen Pauw. Wat vinden we hiervan?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:17

Veronica2 schreef:
Ergens op de socials kwam ik vandaag tegen dat BBB de titel PalingPopulisme heeft omarmd en deze nu gebruikt voor de campagne. Dat is misschien niet helemaal waar Jesse Klaver op hoopte toen hij de term bij Keijzer op haar bordje legde in de uitzending bij Jeroen Pauw. Wat vinden we hiervan?

Bevestiging voor mij dat gros van de kiezers niet politiek geïnteresseerd is maar gewoon stemt op de meest, voor hun, charismatische persoon. Populisme is nergens goed voor, al helemaal niet op de lange termijn. Het feit dat de achterban en de partij het omarmen zegt wat over hoe weinig interesse ze hebben in het landsbelang en hier ook weinig over nadenken op een constructieve en objectieve manier.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:17

mce schreef:
Electra63 schreef:
Mce,
Vind je dit een normaal bericht?
Alleen al om de naam van Jesse Klaver te verhaspelen is zo belachelijk en iets wat extreem rechts graag doet.

Ik vind dat dit soort berichten van een random FB-gebruiker niet in dit topic thuis hoort.

Je kunt dan gewoon l een bericht over dit onderwerp van Van der Plas zelf of BBB plaatsen.
Niet van één of andere extreem-rechtse idioot van FB.

De PVV is geen obsessie, maar de grootste partij.

ach zo, vrijheid van meningsuiting is niet toegestaan.
ik dacht dat ik nog in een democratie leefde,

dan moeten de moderators het maar censureren.

Persoonlijk heb ik dus helemaal niks met social media. En gezien alle ophef die erover voorbij komt, heb ik ook zeker niet de indruk dat ik er iets aan mis. Dat gezegd hebbende, kun je natuurlijk niet beslissen dat de ene partij wel met modder mag gooien en een politicus belachelijk mag maken en dan verwachten dat een andere partij dat niet doet. Onlangs noemde iemand Geert Wilders in dit topic bijvoorbeeld nog een rotte appel. Het is de bedoeling dat er in dit topic op de bal wordt gespeeld en niet op de man. Maar ook dan geldt: wie de bal kaatst.....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:32

Raineri schreef:
Veronica2 schreef:

Bevestiging voor mij dat gros van de kiezers niet politiek geïnteresseerd is maar gewoon stemt op de meest, voor hun, charismatische persoon. Populisme is nergens goed voor, al helemaal niet op de lange termijn. Het feit dat de achterban en de partij het omarmen zegt wat over hoe weinig interesse ze hebben in het landsbelang en hier ook weinig over nadenken op een constructieve en objectieve manier.

Inderdaad en het is ook een herbevestiging van het aloude: there is no such thing as bad publicity. Ze hebben de aandacht en daar is het ze om te doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:35

Veronica2 schreef:

Typisch een voorbeeld dat alles wat je zegt, ook tegen je kan worden gebruikt. Als Jesse Klaver had willen benadrukken dat zijn partij helemaal niet op 'het gewone volk' neerkijkt, dan is dat niet gelukt. In tegendeel, door het woord palingpopulisme te gebruiken, doet hij dat juist. En om op die manier op de man te spelen (Mona blijkt een achtergrond in de visserij te hebben) dan scoor je daar dus echt geen punten mee.

Maar het gewone volk draait in dit soort situaties graag een belediging om naar een ereteken. Dit gebeurde in het verleden bijvoorbeeld ook met de 'Geuzen'. En dan ga je dat dus overal tegenkomen waar partijen willen benadrukken dat zij er juist voor het 'gewone volk' zijn. Een hele slimme en tactische beslissing dus van BBB.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:00

ja, mee eens. Palingpopulisme, hoe verzin je het. Goed dat het nu tegen Klaver wordt gebruikt! Slechte zet van hem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:09

Raineri schreef:
Meermaals is al onderbouwd dat pvv niet extremistisch is, wel dat ze er wat tegenaan schuren sindskort.

Dat is wel echt al heel lang onzin. Wilders moest al een paar keer voor de rechter komen voor zijn uitspraken, dat hij enthousiast aan het fantaseren was over deportaties of het afpakken van paspoorten, ook van mensen die hier in Nederland zijn geboren en opgegroeid speelt al zeker meer dan 10 jaar. Dat was altijd al racistisch en extremistisch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:14

Shadow0 schreef:
Raineri schreef:
Meermaals is al onderbouwd dat pvv niet extremistisch is, wel dat ze er wat tegenaan schuren sindskort.

Dat is wel echt al heel lang onzin. Wilders moest al een paar keer voor de rechter komen voor zijn uitspraken, dat hij enthousiast aan het fantaseren was over deportaties of het afpakken van paspoorten, ook van mensen die hier in Nederland zijn geboren en opgegroeid speelt al zeker meer dan 10 jaar. Dat was altijd al racistisch en extremistisch.

Dat is geen onzin.

“extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen. En ze sluiten geweld niet uit." Radicaal-rechtse partijen daarentegen geloven wél in parlementaire processen, zoals verkiezingen. "Maar ze erkennen bijvoorbeeld individuele vrijheden niet, zoals de vrijheid van religie."
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252152 ... belangrijk

Het is me inmiddels duidelijk dat jij feiten enkel belangrijk vindt als ze in jouw voordeel werken. Maar dat is niet hoe het in het echte leven werkt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:31

juval schreef:
ja, mee eens. Palingpopulisme, hoe verzin je het. Goed dat het nu tegen Klaver wordt gebruikt! Slechte zet van hem.

Tegen iemand die uit Volendam komt, is het eenvoudig te bedenken :') :D . Maar zo draaien ze bij de BBB dus het effect om van het debat daar in de uitzending waar Keijzer ook bijzondere uitspraken deed, maar daa rheeft niemand het nu meer over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:38

Veronica2 schreef:
juval schreef:

Tegen iemand die uit Volendam komt, is het eenvoudig te bedenken :') :D . Maar zo draaien ze bij de BBB dus het effect om van het debat daar in de uitzending waar Keijzer ook bijzondere uitspraken deed, maar daa rheeft niemand het nu meer over.

Ik heb het debat ook gezien, inhoudelijk ging het over de Raad van State en de voorrang voor statushouders op de huurwoningmarkt waar Keijzer een stokje voor wil steken. Waarom het woord Palingpopulist werd gebruikt is mij totaal onduidelijk verder, op de persoon spelen in plaats van op de bal lijkt me dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:47

996981 schreef:
“extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen. En ze sluiten geweld niet uit." Radicaal-rechtse partijen daarentegen geloven wél in parlementaire processen, zoals verkiezingen.

Beetje onzinnig verschil vooral: radicaalrechtse partijen geloven niet per se in verkiezingen, maar gebruiken ze zolang die er zijn (en openlijke geweldpleging of antidemocratisch handelen nog wordt vervolgd.) Dat lijkt me geen intern gedragen principe, meer een afweging waar ze nu mee weg komen / wat meer effect heeft.

De PVV zelf is in elk geval in opzet en uitvoering erg antidemocratisch. En de retoriek die ze gebruiken is dat ook, in al hun minachting richting democratische instituties, veel scheldwoorden, veel agressie of hinten naar agressie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:52

De term bedenken is redelijk eenvoudig maar het was verstandiger geweest als hij het enkel bij bedenken had gelaten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:06

juval schreef:
juval schreef:
Veronica2 schreef:

Ik heb het debat ook gezien, inhoudelijk ging het over de Raad van State en de voorrang voor statushouders op de huurwoningmarkt waar Keijzer een stokje voor wil steken. Waarom het woord Palingpopulist werd gebruikt is mij totaal onduidelijk verder, op de persoon spelen in plaats van op de bal lijkt me dan.

Het was ook een flauw zwaktebod van Klaver en het was inderdaad op de persoon. Jammer, want de rest van het debat heeft hij best goede dingen laten zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:09

Veronica2 schreef:

Heel slim, had hij maar met goed onderbouwde inhoudelijke argumenten moeten komen..

Maar die zal hij vast niet gehad hebben.. overigens vind ik het ook echt belachelijk dat het discriminatie zou zijn als asielzoekers geen voorrang zouden krijgen op het krijgen van een huis. En ik vind het juist discriminatie en racisme de andere kant op. Zo krijg je dus dat partijen als de PVV zo groot worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:11

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
“extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen. En ze sluiten geweld niet uit." Radicaal-rechtse partijen daarentegen geloven wél in parlementaire processen, zoals verkiezingen.

Beetje onzinnig verschil vooral: radicaalrechtse partijen geloven niet per se in verkiezingen, maar gebruiken ze zolang die er zijn (en openlijke geweldpleging of antidemocratisch handelen nog wordt vervolgd.) Dat lijkt me geen intern gedragen principe, meer een afweging waar ze nu mee weg komen / wat meer effect heeft.

De PVV zelf is in elk geval in opzet en uitvoering erg antidemocratisch. En de retoriek die ze gebruiken is dat ook, in al hun minachting richting democratische instituties, veel scheldwoorden, veel agressie of hinten naar agressie.

Ja ontzettend onzinnig verschil. Wederom gebruik je feiten zoals ze jou uitkomen. Je kan vinden van de beste man wat je wilt, maar zijn partij is niet extreem-rechts

‘Extremisme’ is volgens de AIVD: ‘Het uit ideologische motieven bereid zijn om niet-gewelddadige en/of gewelddadige activiteiten te verrichten die de democratische rechtsorde ondermijnen. Inlichtingendienst AIVD verstaat onder ‘rechts-extremisme’ een bedreiging voor de nationale veiligheid en democratische rechtsorde’. De dienst kijkt dan naar één of meerdere van de volgende denkbeelden: racisme en wit superioriteitsdenken, antisemitisme, omvolkingstheorie, vreemdelingenhaat (inclusief moslimhaat) en haat jegens vreemde (cultuur)elementen. Inlichtingendienst AIVD verstaat onder ‘rechts-extremisme’ een bedreiging voor de nationale veiligheid en democratische rechtsorde’.

Wilders het langstzittende Tweede Kamerlid, hij heeft nooit activiteiten ontplooid om de democratische rechtsorde te ondermijnen, Wilders is uitgesproken pro-Israël en pro-Joods en heeft ook in zijn partij en in zijn achterban veel Nederlanders met een andere huidskleur. Aan racisme in de klassieke zin heeft Wilders zich nooit openlijk bezondigd.

Ik geloof dat de AIVD best goed weet of een partij extremistisch is. Het is hun werk zeg maar. Je mag van de man en zijn partij vinden wat je wil. Dat maakt het niet ineens feitelijk juist.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:12

fransje23 schreef:
De term bedenken is redelijk eenvoudig maar het was verstandiger geweest als hij het enkel bij bedenken had gelaten.

Dat denk ik ook. Na PVV, stond gl/PvdA op de tweede plaats in Volendam. Met dit soort acties kan dit dus (onnodig) best stemmen gaan kosten. Maar daar heeft Jesse Klaver waarschijnlijk niet echt bij stil gestaan. :)
Laatst bijgewerkt door journee op 12-10-25 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:13

journee schreef:
PVV een extremistische fascistische Partij? Misschien is het verstandig om dit linkje van het wetenschappelijk bureau GroenLinks even te lezen...

https://www.wetenschappelijkbureaugroenlinks.nl/artikelen/rondom-wilders

Daarnaast is het verschil tussen extreem en radicaal ook al heel vaak voorbij gekomen. Maar misschien heb je dat gemist.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2521526-is-de-pvv-radicaal-rechts-of-extreemrechts-en-waarom-is-dat-verschil-belangrijk

Excuses, ik liet mij even meeslepen door mijn gevoel in plaats van de correcte termen te gebruiken. :)

PVV is een radicaal rechtse partij die steeds meer raakvlakken heeft met fascisme.
Het FvD trouwens ook.
Je eerste artikel is uit 2014 inmiddels is het m.i. wel een beetje veranderd.

Waarom ik vind dat het steeds meer richting fascisme gaat is het volgende:
Sterk sturen op Nationalisme,
Groepen mensen die als zondebok buiten spel worden gezet,
wens op verbod van tal van organisaties en bijvoorbeeld het afschaffen van de Eerste Kamer en aanpassen Raad van State.
Media die schijnbaar niet het juiste geluid laten horen het zwijgen op willen leggen
Burgers aanmoedigen het recht in eigen hand te nemen en opruien.

Zijn naar mijn idee rode vlaggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:16

Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:

Heel slim, had hij maar met goed onderbouwde inhoudelijke argumenten moeten komen..

Maar die zal hij vast niet gehad hebben.. overigens vind ik het ook echt belachelijk dat het discriminatie zou zijn als asielzoekers geen voorrang zouden krijgen op het krijgen van een huis. En ik vind het juist discriminatie en racisme de andere kant op. Zo krijg je dus dat partijen als de PVV zo groot worden.

Op zich had Klaver wel wat goede argumenten, bijvoorbeeld het misverstand over hoeveel statushouders nou echt beslag leggen op de voorraad sociale huurwoningen. Waar Keijzer overigens op reageerde met een heel vreemd rekensommetje. Maar het kwam er op neer dat ze statushouders en starters gelijk wil behandelen. Terwijl in de huidige situatie statushouders gelijk worden behandeld met mensen die urgent zijn. Het is dus een keuze tussen twee soorten gelijkheid.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:17

fransje23 schreef:
journee schreef:
PVV een extremistische fascistische Partij? Misschien is het verstandig om dit linkje van het wetenschappelijk bureau GroenLinks even te lezen...

https://www.wetenschappelijkbureaugroenlinks.nl/artikelen/rondom-wilders

Daarnaast is het verschil tussen extreem en radicaal ook al heel vaak voorbij gekomen. Maar misschien heb je dat gemist.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2521526-is-de-pvv-radicaal-rechts-of-extreemrechts-en-waarom-is-dat-verschil-belangrijk

Excuses, ik liet mij even meeslepen door mijn gevoel in plaats van de correcte termen te gebruiken. :)

PVV is een radicaal rechtse partij die steeds meer raakvlakken heeft met fascisme.
Het FvD trouwens ook.
Je eerste artikel is uit 2014 inmiddels is het m.i. wel een beetje veranderd.

Waarom ik vind dat het steeds meer richting fascisme gaat is het volgende:
Sterk sturen op Nationalisme,
Groepen mensen die als zondebok buiten spel worden gezet,
wens op verbod van tal van organisaties en bijvoorbeeld het afschaffen van de Eerste Kamer en aanpassen Raad van State.
Media die schijnbaar niet het juiste geluid laten horen het zwijgen op willen leggen
Burgers aanmoedigen het recht in eigen hand te nemen en opruien.

Zijn naar mijn idee rode vlaggen.

Zijn zeker rode vlaggen. Zeker FvD schuurt gevaarlijk tegen facisme aan. Ik ben er bijna zeker van dat ik dit jaar D66 stem

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:18

Eigen volk eerst
Nep parlement
Nep journalisten
Nep rechters
Harde retoriek
Links extreem links noemen
Links demoniseren
Land in “ crisis” praten
Discriminatie van minderheden
Zondebokken aanwijzen
Klinkt me bekend in de oren en dit is de opmaat naar fascisme.
Daarbij een ander kiesstelsel willen waarbij Nederland in regio’s wordt verdeeld, zogenaamd om elke regio een stem in Den Haag te geven maar echte bedoeling is om totale macht in handen te krijgen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:19

Ja maar het strookt gewoon niet dat mensen hier 15 jaar op een wachtlijst staan en geen huis kunnen krijgen en zij gewoon wel een huis krijgen met urgentie status.

En ik begrijp dat leven in een asielzoekerscentrum niet prettig is en er doorstroom nodig is. Maar dat kan dan dus alleen als er voldoende ruimte is zodat de eigen bevolking niet in de verdrukking komt. Zoals in Denemarken, en dat is er hier niet.. niet alleen door de asielzoekers, heeft ook andere oorzaken. Maar dit is wel het deel wat voor scheve gezichten zorgt en er voor zorgt dat mensen PVV gaan stemmen. En dat lijken bepaalde partijen en personen maar niet te kunnen begrijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:20

Elisa2 schreef:

Maar zelfs als ze geen voorrang meer krijgen en er dus meer azc's komen omdat statushouders niet verdwijnen lost het het probleem niet op.
Dan komt iemand een maand eerder aan de beurt voor een sociale huurwoning.
Dus 9 jaar en 11 maanden wachten ipv 10 jaar.

De term palingpopulist was de afsluiting daarvoor was het gesprek inhoudelijk

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:22

Mensen met urgentie hebben dezelfde snelheid als asielzoekers. Asielzoekers krijgen urgentie omdat ze geen woonplek hebben. Net als Nederlanders. Het opvangcentrum is tijdelijk.

Daarbij kunnen wij nooit dezelfde asielprocedure aannemen als Denemarken. Wij gaan die uitzondering niet krijgen van de EU. Daarbij vind ik dat ook geen menselijk beleid.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 12-10-25 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Raineri schreef:
Ja exact, Journee. Google gewoon eerst even een definitie voor je het gebruikt.

Meermaals is al onderbouwd dat pvv niet extremistisch is, wel dat ze er wat tegenaan schuren sindskort. Ze hebben een hechte band met Els Rechts, die beslist wist van de hooligans die zouden komen naar het protest enkele weken geleden. Maar voor nu is het gewoon radicaal rechts, en hopelijk blijft het daar.

Hm ja oké maar ze schuren wel heel dicht ertegenaan. Denk aan de oorlogstaal die Wilders roept bij demonstraties tegen AZC (oproep tot geweld), het langs de checks and balances heen beslissen dat Antifa een terroristische organisatie is en in twijfel trekken van onafhankelijke journalistiek (anti-democratisch). Dus ik snap wel dat het foutje wordt gemaakt.

On topic - verhoging ondergrens mol van Wiersma toch nog niet zeker: https://nos.nl/l/2585884 . De VVD wil weten of het steek houdt, zodat ondernemers niet later alsnog in de problemen komen.
Laatst bijgewerkt door nps op 12-10-25 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

BigOne schreef:
Eigen volk eerst
Nep parlement
Nep journalisten
Nep rechters
Harde retoriek
Links extreem links noemen
Links demoniseren
Land in “ crisis” praten
Discriminatie van minderheden
Zondebokken aanwijzen
Klinkt me bekend in de oren en dit is de opmaat naar fascisme.
Daarbij een ander kiesstelsel willen waarbij Nederland in regio’s wordt verdeeld, zogenaamd om elke regio een stem in Den Haag te geven maar echte bedoeling is om totale macht in handen te krijgen .

Ik snap oprecht niet waarom er steeds aan feiten voorbij wordt gegaan. Als Journee de nuance opzoekt wordt het misinformatie en mist verspreiden genoemd. Andere mensen mogen gewoon steeds feitelijke onjuistheden verspreiden.