Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:30

Cer schreef:
En stichting de Dreamery schonk 20.000 aan GL, 20.000 aan PvdA en 100.000 aan D66 (spreid je kansen)

1) Toen werd ik nieuwsgierig naar 'wie of wat' deze stichting is.
Uit de eerste hit van ecosia:
"DOEL & MISSIE.
Stichting The Dreamery Foundation heeft ten doel het bevorderen van het behoud van de leefbaarheid van de aarde voor volgende generaties mensen en dieren. In het bijzonder door het ondersteunen op financiële of op andere wijze van initiatieven met als doel het tegengaan van klimaatverandering en/of het verlies van biodiversiteit, en de risicobeheersing van geavanceerde technologieën waaronder, maar niet uitsluitend, kunstmatige intelligentie gerelateerde, biologisch georiënteerde en nucleaire technologieën."

2) Die opmerking 'spreid je kansen' vind ik naar.

In mijn oren klinkt het in de richting van omkoping ('waar heb ik de meeste kans op invloed?').
Giften zijn toegestaan, maar een gift is zogezegd "om niet", geen enkele tegenprestatie.

En zo te lezen vindt deze stichting dat er meerdere partijen zijn die in hun richting denken - dan is het logisch om aan meerdere partijen te doneren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:35

Janneke2 schreef:
En zo te lezen vindt deze stichting dat er meerdere partijen zijn die in hun richting denken - dan is het logisch om aan meerdere partijen te doneren.

ja, dat bedoel ik met "spreid je kansen", dat jij dat naar vind kan ik niet helpen. En dat mag je vinden :j

Het gaat mij er meer om dat de BBB niet zo heel best gesponsord word/werd..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:48

In het kader van 'de boeren merken als eerste de klimaatverandering'
meldt Urgenda vandaag goed nieuws.

Urgenda is drie jaar geleden de actie voor kruidenrijk grasland begonnen.
Vandaag is de evaluatie gepubliceerd.

https://www.urgenda.nl/1480-melkveehoud ... er-natuur/

De belangrijkste conclusie:
de combinatie van meer kruiden in het gras levert gelijke opbrengst op,
minder kosten voor de boer,
minder uitstoot
en meer natuur.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-11-23 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:49

juval schreef:
ik begrijp je post wel, maar het is toch afwachten wat de regering wil.

niemand gaat op voorhand belasting betalen of bezuinigen, dat moet eerst goed geregeld zijn. En ja, het klopt dat dit allemaal veel te lang duurt. Ik kan niet inkrimpen zonder vangnet, dan komen we echt in de problemen met onder andere de bank en met de melkfabriek en de rest.. Wij zijn maar een gemiddeld/klein bedrijf met ongeveer 100 koeien, maar als je bekijkt hoeveel mensen van die paar koeien mee eten, de bank, de belasting, de loonwerker, de voerfabriek, de veearts, de accountant, het mechanisatiebedrijf, de stalinrichter en dan vergeet ik er vast nog een boel.. en dan als er wat overblijft wil het boerengezin ook graag een belegde boterham.

Misschien dat er na de formatie eindelijk knopen doorgehakt worden en dan hoop ik dat we weten waar we aan toe zijn. Tot dan gaan we door zoals we doen, duurzaam en gezond, veilig voedsel produceren :)

Feitelijk zijn jullie gewoon slaven van de bank en de melkfabriek.

De marges zijn zo hoog dat elke noodzakelijke regelgeving die er nu nog bij komt veel boeren de kop gaat kosten. Daarom heel begrijpelijk dat je hoopt dat de maatregelen uitgesteld worden. De grote vraag is hoe lang gaan jullie dit nog volhouden met slechts 100 koeien. Want de grote industrie wil heel graag nog meer winst maken dus jullie zullen uit moeten breiden om nog rendabel te kunnen zijn. Dan krijg je dus meer werk voor hetzelfde bedrag.

Maar uitbreiden is onmogelijk. En dat kan de BBB en ook de VVD niet voor jullie op gaan lossen. En ik denk ook helemaal niet dat die 2 partijen dat voor jullie willen regelen. Wat deze partijen wel willen regelen is dat de melkfabriek nog meer winst kan maken. En dan is de enige manier om te zorgen dat er boeren verdwijnen om ruimte te maken voor nog grotere boeren. De bank (meestal de rabobank) gaat vervolgens bepalen welke boer mee mag naar de volgende ronde. Misschien zijn jullie de gelukkigen of misschien zijn jullie de pechvogels en kun je het hoofd niet meer boven water houden en gaat jullie bedrijf naar de afdeling bijzonder beheer van de bank. En vervolgens richting de afgrond.

Ann

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:01

Voor iemand die er over valt dat groepen mensen tegen elkaar uitgespeeld worden, vind ik jouw bericht hierboven niet echt verbindend, Loretta?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:02

Om mij heen krijgen boeren bij de Rabobank geen lening meer. Ook niet als het bedrijven zijn met maatschappelijke functies/2e takken( Kaasboerderij, winkel aan huis, paardenpensionstal erbij)

Onze grote landelijke boekhouder gaf dat vorig jaar al aan, dat ze die tendens zien.

Wie postte er nou de PvdD wil meer boeren? Ik ga dat eens nazoeken. Kan het mij niet voorstellen :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:04

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:04

De BBB staat toch ook voor biologische boeren? Ik kan niet helemaal vinden dat zij voor schaalvergroting zijn.

Ook dat negeren van de stikstofproblematiek wat ik steeds lees, kan ik niet helemaal vinden. Alleen dat ze zich aan wettelijk afgesproken 2035 wil houden voor de afgesproken deposito waarden

Dat filmpje van China is hier ook al geweest... maar hey, daar is het prima.. NIMBY is het toch :D
India staat trouwens bovenaan met melkproducten zie ik
Die staan ook in de top 6 van grootste CO2 uitstoters..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:09

Loretta schreef:
In China zijn ze al veel verder met de schaalvergroting in de agrarische sector.
Dit is waar het uiteindelijk naar toe gaat als we door gaan met rechts beleid.

https://youtu.be/8iw7LXmCwCE?si=EkTdsEMiUr5aEku8

Dan is er ook nog een melkveehouderij in China met 38.000 koeien.
https://youtu.be/QnNVX7ViOZU?si=RCQhH0GXJ0A8PM5u

Tegenover zo'n bedrijf ga je echt geen enkele snee droog brood meer verdienen als klein familiebedrijf met slechts 100 koeien,

Daarom is het belangrijk dat de mensen hier een reële prijs krijgen voor hun producten. Dus dat de keten waarin zij hun bedrijf moeten voeren onder de loep wordt genomen. In de sector werken heel veel mensen, maar zijn deze mensen allemaal zo belangrijk dat zij hun boterham eruit moeten halen? Kan de keten smaller én kunnen de mensen die er nu overbodig zitten misschien ergens anders werken?

Producten uit het buitenland halen tegen mindere voorwaarden is wat mij betreft een echte no-go. We weten niet wat er in de producten zit, het vergroot de afhankelijkheid van andere landen en het dierwelzijn is ver beneden peil. Als men hier al praat over het vervoer van dieren vs hoe ze daar dagelijks in een stal staan....

De sector die we hier hebben vernieuwen ben ik helemaal voor. Maar dan wel met de balans voor mens, dier én milieu. En een regelgeving waarmee de agrarische sector meer dan 10 jaar vooruit kan blikken ipv zoals het de afgelopen jaren is gegaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:15

Helemaal met Winged eens.
Maar dat kan ik natuurlijk ook gemakkelijk zeggen. Je zult maar dat boerenbedrijf zijn wat eventueel drastisch moet veranderen/vernieuwen. Het is niet niks allemaal voor deze boeren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:23

Winged schreef:
Loretta schreef:
In China zijn ze al veel verder met de schaalvergroting in de agrarische sector.
Dit is waar het uiteindelijk naar toe gaat als we door gaan met rechts beleid.

https://youtu.be/8iw7LXmCwCE?si=EkTdsEMiUr5aEku8

Dan is er ook nog een melkveehouderij in China met 38.000 koeien.
https://youtu.be/QnNVX7ViOZU?si=RCQhH0GXJ0A8PM5u

Tegenover zo'n bedrijf ga je echt geen enkele snee droog brood meer verdienen als klein familiebedrijf met slechts 100 koeien,

Daarom is het belangrijk dat de mensen hier een reële prijs krijgen voor hun producten. Dus dat de keten waarin zij hun bedrijf moeten voeren onder de loep wordt genomen. In de sector werken heel veel mensen, maar zijn deze mensen allemaal zo belangrijk dat zij hun boterham eruit moeten halen? Kan de keten smaller én kunnen de mensen die er nu overbodig zitten misschien ergens anders werken?

Producten uit het buitenland halen tegen mindere voorwaarden is wat mij betreft een echte no-go. We weten niet wat er in de producten zit, het vergroot de afhankelijkheid van andere landen en het dierwelzijn is ver beneden peil. Als men hier al praat over het vervoer van dieren vs hoe ze daar dagelijks in een stal staan....

De sector die we hier hebben vernieuwen ben ik helemaal voor. Maar dan wel met de balans voor mens, dier én milieu. En een regelgeving waarmee de agrarische sector meer dan 10 jaar vooruit kan blikken ipv zoals het de afgelopen jaren is gegaan.

Producten als zuivel en vlees moet je gewoon echt niet vanuit China willen importeren. Dat zou de doodsteek zijn voor al onze boeren. In China wordt nergens naar gekeken. Daar is stikstof geen probleem simpelweg omdat er niet om millieu, klimaat, dierenwelzijn, leefomgeving en gezondheid wordt gegeven.

Maar ik vraag mij dan wel oprecht af. Waarom je als boer zijnde vast blijft houden aan een Monopoly systeem waarin er elke ronde weer een aantal boeren moet verdwijnen terwijl de overblijvers verplicht uit moeten breiden met een wurgcontract van de Rabobank.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:24

Overigens: heeft iemand het partijprogramma van de BBB doorgelezen?

Ik denk dat heel veel mensen een mening hebben maar zich niet in een partij verdiepen. Ik zou nooit GL/PvdA stemmen, maar heb wel hun programma gelezen.

Alvast excuses voor de lange en niet complete quote, mijn telefoon wil niet meewerken

Uit het hoofdstuk wonen
Citaat:
-De laagste inkomens hebben het meeste last van de hoge energieprijzen en mensen met lage inkomens
wonen vaak in sociale huurwoningen. Daarom zetten we samen met de corporatiesector en overige
eigenaren van sociale huurwoningen in, op een versnelling van de verduurzaming van sociale huur-
woningen.

-BBB is voorstander van natuurinclusief bouwen en het gebruik van circulaire en plantaardig geproduceerde
bouwmaterialen, denk aan hout, maar ook vlas, riet en ander bouwmateriaal dat uitermate geschikt
is voor de bouw van duurzame, nieuwe woningen.

-Wij willen dat bij sloop en renovatie van woningen zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met
hergebruik van de vrijkomende materialen.

-Bij binnenstedelijke herontwikkeling en/of renovatie letten we op klimaatadaptatie, bijvoorbeeld door
ruimte te laten voor groen en water.

Hoofdstuk Voedselzekerheid en rentmeesterschap
Citaat:
-De komende jaren investeren we in een visie op de toekomst van de agrarische- en visserijsector en
de wijze waarop dat samengaat met de andere functies, gebruikers en bewoners in het landelijk gebied.
Op basis van deze visie bieden we maatschappij, grondeigenaren en investeerders perspectief van
minimaal 15-25 jaar, zodat ondernemers langdurig kunnen investeren in natuur- en landbouwdoelen.

-In planologische procedures wordt voedselzekerheid en leefbaarheid van het platteland een wettelijk
onderdeel van de afweging over ruimtegebruik op land en zee.
We zetten in op het bevorderen van voedsel van dichtbij boven producten van ver weg. We stimuleren
dit door het verlagen van de kosten voor korte ketens en het verhogen van de kosten voor voedsel van ver weg. Hier kan worden gedacht aan een toeslag per kilometer of andere stimuleringsregeling

Aanhaken op de bestrijdingsmiddelen discussie/bbb is voor de ketenpartners niet boeren discussie:
Citaat:
-BBB is voor nieuwe veredelingstechnieken (zoals CRISPR-Cas). Deze moeten in Europa nu snel toe-
gelaten worden, zodat we de voorsprong die wij wereldwijd hebben op het gebied van veredelen van
gewassen niet nog verder verliezen. Door weerbaardere gewassen te kweken zullen we minder gewas-
beschermingsmiddelen, water en kunstmest nodig hebben.

-We stimuleren zowel initiatieven voor kleinschalige landbouw als die voor grootschalige en hoogpro-
ductieve landbouw. Beide dragen op een andere wijze bij aan verduurzaming.

-Alle ketenpartners in de voedselketen worden betrokken en zijn verantwoordelijk voor de realisatie
van verduurzamingsdoelstellingen van de landbouw. Horeca en retail leggen verantwoording af over
hun verduurzamingsbeleid en hun impact op de verbetering van de agrarische sector.

-We voorkomen de export van onze milieuproblemen door op import van voedsel dezelfde meetlat te
leggen als die van onze eigen producten. Een gelijk speelveld is goed voor innovatie en voor een
globale verduurzamingstrend.

-De aanlandplicht moet afgeschaft worden. De maatregel zorgt ervoor dat vis die levend overboord
gezet had kunnen worden, nu verplicht meegenomen moet worden. Minder bijvangst is gewenst maar
niet op deze manier.

Nog wat dingen die volgens mij best concreet de natuur gaan verbeteren:
Citaat:
-BBB vindt dat een aantal beschermde soorten, waarvan bekend is dat ze ook maatschappelijke proble-
men veroorzaken, zoals de zwarte rat, de wolf, de das en de bever in aantal beheerd moet worden.

-Op gebied van invasieve soorten moet een strikter beleid gevoerd gaan worden dat streeft naar een
nulstand voor soorten die hier niet thuishoren. Denk aan de Japanse duizendknoop, de beverrat, rode
rivierkreeft, wasbeer en de nijlgans.
Als het met één soort niet goed gaat, betekent da

Nog iets over giftige stoffen
Citaat:
-Het gebruik van schadelijke stoffen die niet uit ons water kunnen worden gefilterd moet beperkt of
verboden kunnen worden. Daarom zijn we kritisch op industriële lozingen, agrarisch gebruik van chemi-
caliën en menselijk medicijngebruik. Naast regelgeving is voorlichting van de consument een belangrijk
instrument.

-BBB zegt: Meten = Weten. Daarom willen we dat in water gemeten wordt welke schadelijke stoffen
gevonden worden en herleiden wie daarvan de originele eigenaar was. We spreken veroorzakers van
lozing of uitspoeling aan.
Bij het zuiveren van afvalwater komen veel potentiële grondstoffen vrij. Deze worden nu vaak verbrand.
BBB wil de wetgeving veranderen, zodat deze grondstoffen hergebruikt kunnen worden.

Nog iets over verduurzaming van woningen

Citaat:
-De beschikbaarheid van drinkwater staat onder druk, terwijl slechts 7% van het geproduceerde drink-
water voor menselijke consumptie wordt gebruikt. Bij nieuwbouwwoningen willen we zoveel mogelijk
inzetten op het hergebruik van (hemel)water voor bijvoorbeeld het doorspoelen van toiletten. In
bestaande woningen willen we deze systemen verder stimuleren. Dit verlicht de druk op de rioolwater-
zuivering en vermindert de druk op onze drinkwatervoorraad.
Door grondwaterpeilen regionaal aan te passen, hergebruik van water ( quote verkloot en geen zin meer het op te zoeken, sorry :+ )

-In Nederland wordt vervuilde grond gebruikt om diepe putten bij bijvoorbeeld zandafgravingen te
vullen. De normen voor schone grond zijn momenteel niet scherp genoeg met de nodige gevolgen
voor mens, dier en natuur. Daarom moet er een nieuwe ‘aanpak vervuilde grond’ komen die e

Voordat ik beticht wordt van Cherry picking: er staat ook vast genoeg in wat niet positief is voor de natuur hoor. Maar ik vind ze anders aardig concrete voorbeelden hebben voor een partij die hier weggezet word als alleen de B van boeren en 'wil alles houden zoals het is'

* einde spreekbeurt *

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:27

Ann schreef:
Maar dat kan ik natuurlijk ook gemakkelijk zeggen. Je zult maar dat boerenbedrijf zijn wat eventueel drastisch moet veranderen/vernieuwen. Het is niet niks allemaal voor deze boeren.

Maar daarom juist belangrijk dat we elkaar helpen, iedereen moet op de blaren zitten. Wij betalen een eerlijke prijs aan de boeren, de boeren vernieuwen hun bedrijf, en de overheid moet verantwoordelijkheid nemen. Er zou niet 1 groep moeten zijn die op blaren moet zitten. Als ik meer moet gaan betalen om de boeren te helpen, helemaal goed! Als er boeren zijn die omvallen omdat ze niet flexibel genoeg zijn… ja dat is ruk. En ik denk dat niet 1 situatie hetzelfde is. Er kan van alles zijn waardoor die boer het niet heeft gered. Was deze persoon niet snel genoeg met de verandering? (Uiteindelijk nog steeds een ondernemer) of was er wat anders aan de hand?

Dat zijn ook de lastige gevallen waar we (of de politiek/overheid) over na moet denken. Er is geen zwart-wit situatie vrees is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:30

Het aantal boeren zal de komende jaren sowieso flink gaan dalen. Heel veel boeren zijn al op leeftijd en hebben geen opvolger. Gewoon via natuurlijk verloop dus. Hoeft er niemand onteigend of uitgekocht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:31

Raineri schreef:
Ann schreef:

Maar daarom juist belangrijk dat we elkaar helpen, iedereen moet op de blaren zitten. Wij betalen een eerlijke prijs aan de boeren, de boeren vernieuwen hun bedrijf, en de overheid moet verantwoordelijkheid nemen. Er zou niet 1 groep moeten zijn die op blaren moet zitten. Als ik meer moet gaan betalen om de boeren te helpen, helemaal goed! Als er boeren zijn die omvallen omdat ze niet flexibel genoeg zijn… ja dat is ruk. En ik denk dat niet 1 situatie hetzelfde is. Er kan van alles zijn waardoor die boer het niet heeft gered. Was deze persoon niet snel genoeg met de verandering? (Uiteindelijk nog steeds een ondernemer) of was er wat anders aan de hand?

Dat zijn ook de lastige gevallen waar we (of de politiek/overheid) over na moet denken. Er is geen zwart-wit situatie vrees is.

Klopt.

En ik wil -inmiddels burger en geen agrarische tak in de familie meer- de boer graag vooruit helpen. Alleen heb ik daar wel hulp bij nodig. Van kopen in de supermarkt (monopolie daar) gaat mijn geld voor 80/90% de keten in ipv naar de producent (=boer). Het geld komt IMO niet op de juiste plek terecht waardoor er ook stilstand in ontwikkeling van de sector ontstaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:36

Ann schreef:

Dat is ook heel erg. Veel boeren zitten muurvast. Ze kunnen geen kant op want omshakelen is niet mogelijk want dan kunnen ze hun financiele verplichtingen tegenover de Rabobank niet meer nakomen. De enige optie die veel boeren nog rest dat is zo lang mogelijk uitstellen. Daarom begrijp ik heel goed dat veel boeren hopen op een rechts kabinet. Dan kan de ondergang nog een paar jaar uitgesteld worden.

Links heeft inderdaad hele mooie plannen maar als ik zelf boer zou zijn dan zou ik ook sceptisch zijn of deze linkse plannen mijn bedrijf van de ondergang zouden kunnen behoeden. Want zonder dekking is elke nieuwe regelverzwaring een molensteen. Met rechts weet je in ieder geval dat je nog weer een paar jaar vooruit kan.

Ik ben blij dat ik geen boer ben in deze tijd eerlijk gezegd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:39

juval schreef:
Het aantal boeren zal de komende jaren sowieso flink gaan dalen. Heel veel boeren zijn al op leeftijd en hebben geen opvolger. Gewoon via natuurlijk verloop dus. Hoeft er niemand onteigend of uitgekocht.

Dat denk ik ook Juval, het vinden van opvolgers is volgens mij al jaren een probleem.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:49

Loretta schreef:
Ann schreef:

Dat is ook heel erg. Veel boeren zitten muurvast. Ze kunnen geen kant op want omshakelen is niet mogelijk want dan kunnen ze hun financiele verplichtingen tegenover de Rabobank niet meer nakomen. De enige optie die veel boeren nog rest dat is zo lang mogelijk uitstellen. Daarom begrijp ik heel goed dat veel boeren hopen op een rechts kabinet. Dan kan de ondergang nog een paar jaar uitgesteld worden.

Links heeft inderdaad hele mooie plannen maar als ik zelf boer zou zijn dan zou ik ook sceptisch zijn of deze linkse plannen mijn bedrijf van de ondergang zouden kunnen behoeden. Want zonder dekking is elke nieuwe regelverzwaring een molensteen. Met rechts weet je in ieder geval dat je nog weer een paar jaar vooruit kan.

Dat vraag ik me af met een drukkende EU dat we nu echt de broekriem eens moeten gaan aanhalen. Kun je beter links stemmen zodat je nog fatsoenlijk wordt opgevangen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:05

Raineri schreef:
Loretta schreef:

Dat vraag ik me af met een drukkende EU dat we nu echt de broekriem eens moeten gaan aanhalen. Kun je beter links stemmen zodat je nog fatsoenlijk wordt opgevangen.

En daarom stem ik als burger dus ook links. Een boer die vast zit in deze situatie en toch links stemt heeft heel veel lef. Ik begrijp dus dat die boer probeert uit te stellen.

Hoe lang dat uitstellen nog lukt is zo of zo maar de vraag. Het afgelopen kabinet was het nota bene een VVD minister die een zeer rigoureus stikstof beleid voerde. Niet ten koste van de big agro industrie. Maar wel ten koste van de boeren.

Maar verwachten boeren dan echt dat het met een nieuw rechts kabinet anders zou zijn? We worden inderdaad door Brussel op de hielen gezeten. Daar veranderd deze verkiezing niets aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:18

Ann schreef:
Voor iemand die er over valt dat groepen mensen tegen elkaar uitgespeeld worden, vind ik jouw bericht hierboven niet echt verbindend, Loretta?

Is gewoon een nette feitelijke post in mijn ogen. Er is een uitdrukking:"don't shoot the messenger".
Ik vind dat Loretta met haar pijnlijke boodschap,.keurig verwoord in mijn ogen, de spijker op de kop slaat. De rechter kant wil het totaal niet echt oplossen, sorry, maar zo denk ik er ook over.

De post is niet aanvallend, niet op de persoon maar heel feitelijk en ik lees er duidelijk compassie in met deze situatie. Dus compassie met de boeren. Dezelfde compassie die ik al aren voel.

Brussel is helder. Nederland doet te weinig en krijgen niet meer uitstel.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-11-23 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:19

Ik zie BBB niet als een heel rechtse partij. Misschien wel wat migratie betreft, maar in het programma staan toch ook heel veel sociale punten die het bij Links ook goed zullen doen. Zie ook de post van ruitje.
Ik denk dat ze een goede aanvulling in een coalitie kunnen zijn. Ik ben zo benieuwd naar volgende week. Of de peilingen kloppen, of dat er echt nog 50% zwevers zijn die de keuze tot het laatste moment uitstellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:22

Brussel wil dat Nederland haar natuur op orde brengt en houdt. Maar Brussel zegt nergens hoe. Dus dat Nederland voor de aanpak via stikstof heeft gekozen in het vorige kabinet hoeft niet te betekenen dat het sturen op stikstof blijft, er zijn ook andere manieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:23

Brussel laat elk land vrij, als het gaat om de manier hoe de doelstellingen te bereiken. En dat is maar goed ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:24

Ik zie wel een paar "open deuren" in de post die Ruitje voor ons heeft gemaakt (dank!), zoals het tegen zijn van gif in het water - daar is niemand voor - en onhaalbare dingen zoals importheffingen, die helemaal niet kunnen op basis van internationale verdragen. Recyclen van bouwmaterialen is ook niks nieuws en gebeurt al jaren, zelfs onder al die vermaledijde rechtse kabinetten ;). Ik werk hier naast een circulair ambachtscentrum en in de afvalsector, daar zijn dat soort "vernieuwingen" al jaren gaande :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:41

Je kunt het prima met een partijprogramma eens zijn, zelfs op die partij stemmen maar vraag jezelf meteen even af hoe ze het willen financieren, iemand die regels van BBB al gezien?