Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:23

Het begint inderdaad tegen te staan. Gewoon op de bal spelen, niet op de man, dat discussieert een stuk lekkerder. Ik zou bijna VVD gaan stemmen door al deze stemmingmakerij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:23

Veronica2 schreef:
Berdien schreef:
Ik overweeg nog steeds VVD :j Blijf hun programma concreet en uitgewerkt vinden.

Ook gekeken bij D66 als ‘groen-rechtser’, maar daar vind ik het niet. GL/PVDA heeft een aantal punten waar ik het echt niet mee eens ben. Andere linkse partijen kan ik me echt totaal niet in vinden. Andere rechtse partijen óók niet.

Maar een volledig rechts kabinet? Daar moet ik nog eens op kauwen. Wat dat betreft zou een stem op GL/PVDA wel goed zijn, zodat links een zo groot mogelijk aandeel krijgt.

En zo maal ik nog even door.

Naar mijn idee komt GL/PvdA nog het best tot z'n recht in de oppositie en juist niet in het kabinet. We lijken soms heel erg gericht op hoe het kabinet eruit moet komen te zien, maar de oppositie moet ook een degelijke rol hebben.

Waar loop je bij D66 dan tegenaan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:25

Citaat:
Wij boeren zijn een van de eersten die de negatieve gevolgen van de klimaatverandering merken. Er wordt al heel hard gewerkt aan verbeteringen, maar dat schijnt niemand hier te willen zien. Wij boeren doen al heel veel voor het behoud van de biodiversiteit en het milieu. Uiteraard willen we uit de onzekerheid, maar dan wel de goede kant op. Niet onteigenen en land afpakken, maar op een betere manier ruimte om te boeren.

Wij boeren, zijn inderdaad ook mensen die de gevolgen van klimaatverandering merken maar zijn tevens grote medeveroorzakers ervan gezien het hele stikstof probleem. Je draait het om Juval en ik ga de discussie van een maand geleden niet herhalen.

Er wordt door mij zeker gezien dat de boeren werken aan verbetering en verandering. Er wordt wel degelijk gezien dat boeren voor tonnen in de veeteelt hebben geïnvesteerd om minder stikstof te krijgen middels dure roosters, opvangen van kak vanwege besluit van de overheid, waarbij dan twee jaar later blijkt dat al die investeringen niet deugen. Oeps foutje van de overheid. Zo schaamtevol en verdrietig voor de boeren!!

De grote bedrijven als Campina bv, zie geweldige post van Loretta over dit fenomeen hierboven en andere agro grote partijen geven niets om de boeren. Zij zijn de rupsje Nooitgenoeg, willen alsmaar meer winsten waardoor de boeren alsmaar meer moeten produceren (lees koeien kopen , melkproductie per koe verhogen etc) ipv dat de boeren een eerlijke prijs krijgen. Die winsten gaan letterlijk over de ruggen van de boeren die amper worden betaald voor hun producten. Die "schuld" wordt bij de consument gelegd terwijl als die industrieën met minder winsten tevreden zijn, de burgers niet eens meer hoeven te betalen voor hun melk.

De boeren zullen minder moeten gaan produceren. Ze zullen de transitie in moeten gaan. Dat al 30 jaar ontkennen en niet mee werken aan alle voorstellen die er lagen, geven nu de huidige crisis. Er is veel te lang gewacht door de boeren zelf ook.

Ann, lees rapporten die alle partijprogramma's heeft doorgerekend. GL/ PvdA daar gaat de economie op voorruit en de berekeningen kloppen!! Dus niet naar de bekende weg vragen, want ook dat is allang besproken en overtuigend bewezen.

Tevens wil ik vragen om niet op de persoon te discussiëren en respectvol te blijven, please!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-11-23 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:25

Cowboy55 schreef:
Is dat elkaar voor leugenaar uitmaken nodig?

Nee hoor, maar als iemand met leugens links probeert zwart te maken, dan vind ik wel dat die persoon even in de spiegel mag kijken.
Je mag absoluut van mening verschillen, maar wel feitelijk blijven over de partij standpunten, in plaats van dingen roepen die niet kloppen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:28

Veronica2 schreef:
BigOne schreef:
Ik ga zeker voor links, ondanks dat onze kids waarschijnlijk in de toekomst wat meer erfbelasting moeten gaan betalen. Daar staan zoveel voordelen tegenover dat het gewoon links wordt.
Wanneer we de onvrede uit de maatschappij willen hebben is links gewoon een betere optie want die zorgen ervoor dat mensen er het meeste op vooruit gaan. In tegenstelling tot rechts, daar gaan behalve de grote jongens iedereen erop achteruit.

Behalve dan dat de beloofde cadeaus van GL/PvdA betaald gaan worden door jou en door mij. Er is geen andere funding dan om de plannen te bekostigen dan verhogen van bestaande belastingen en wellicht het instellen van nieuwe belastingen en dan nog is er niet genoeg. De rest wordt betaald via de prijzen voor de consument voor alles, dus boodschappen, leuke dingen, energie, brandstof, huur, huizenprijzen, alles. Hierdoor is het een kortzichtig plan van GL/PvdA en dat zal dan binnen een eventuele regeringsperiode ook blijken; in het geheel is het geen duurzaam, toekomstbestendig plan en blijkt het een doekje voor het bloeden. In the end is de loon(en andere inkomen)/prijsspiraal de baas en vinden we onszelf straks terug op een onbetaalbaar prijspeil. Als je denkt dat dingen nu duur zijn, dan staat je nog wat te wachten.

Heb je echt wel serieus gekeken naar de belastingplannen van PVDA/GL.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij jouw brood verdiend. Wanneer je miljonair bent en kunt rondkomen van renternieren dan is in jouw specifieke geval inderdaad de VVD de beste keuze voor jouw portomonee. Dat geldt ook wanneer je de CEO van een groot bedrijf hebt. Bij een MKB bedrijf zal ik nog wel even goed kijken of je daadwerkelijk op het omslagpunt zit. Veel MKBers hebben het de laatste jaren behoorlijk moeilijk gehad. Maar nogmaals het kan natuurlijk zijn dat in jouw specifieke geval de VVD financieel de beste keuze is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:28

Nikass schreef:
Cowboy55 schreef:

Nee hoor, maar als iemand met leugens links probeert zwart te maken, dan vind ik wel dat die persoon even in de spiegel mag kijken.
Je mag absoluut van mening verschillen, maar wel feitelijk blijven over de partij standpunten, in plaats van dingen roepen die niet kloppen.

Prima, welkom als 2 persoon in 16 jaar Bokt op mijn ignore lijst dan. :evaw:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:29

Citaat:
Het voelt dan wel een beetje alsof je een soort wordt gestraft voor het feit dat je je schaapjes op het droge hebt, en wordt beloond als je je zaken minder goed hebt geregeld.

Het eerste denkt mijn portemonnee ook.
Het tweede denk ik niet.

Ik wens te leven in een wereld, of nu ja een land met relatief weinig inkomensverschillen.
... zogezegd het Skandinavische model.
Het geeft een hele hoop rust, leert de ervaring.

De US of A is een ander uiterste, en wat mij betreft niet iets waar ik naar verlang. (Ergens snap ik wel dat 'wapens afschaffen' daar niet lukt: de hele mentaliteit is "ieder voor zich". Dan word je al snel elkaars vijand...)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:32

Nikass schreef:
Cowboy55 schreef:

Het alleen de bedoeling om kanttekeningen te zetten bij beloften waar hard en breed in geloofd wordt. Zwart maken hoeft helemaal niet, dat kan links prima zelf en dat blijkt ook in dit topic.

Als iemand nog iets te melden heeft met inhoud, dan ga ik daar graag op in; maar dat geneuzel op de man laat ik verder voor wat het is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:32

Pien, mijn vraag was aan Nikass gericht. Wat oneliners posten en mensen voor leugenaars uitmaken, is wel een keer klaar in mijn ogen. Maar ook hier gaat de Foei-lijst aangevuld worden.

En verder vind ik sommige (te) fanatieke links stemmers hun zaak echt niet goed doen in dit topic als we het dan over respect gaan hebben. Je zou je bijna een 'misdadiger' voelen als je overweegt anders te stemmen dan sommigen hier...
Laatst bijgewerkt door Ann op 17-11-23 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:33

juval schreef:
@Janneke, ik denk dat je deze quote bedoelt van Nikass. (ik lees Trouw niet).
met oneliners bedoel ik verder opmerkingen als 'Please.... of %) of hooligans die glyfosaat in de korven spuiten of hoe heb ik het nu ..??? of pardon...?' Dat komt gewoon niet heel erg vriendelijk over.

De stelling is nu dus dat BBB door Big Agro wordt gestuurd en gefinancierd aangezien Bayer hetzelfde marketingbureau gebruikt. Belangenverstrengeling? ik betwijfel het, maar goed, ik ben kortzichtig :)

@nps, ik mag gelukkig stemmen op wie ik wil, en op dit moment heb ik het meeste vertrouwen in BBB. BBB gaat zeker voor verandering en ontkent de klimaatproblemen zeker niet. Wij boeren zijn een van de eersten die de negatieve gevolgen van de klimaatverandering merken. Er wordt al heel hard gewerkt aan verbeteringen, maar dat schijnt niemand hier te willen zien. Wij boeren doen al heel veel voor het behoud van de biodiversiteit en het milieu. Uiteraard willen we uit de onzekerheid, maar dan wel de goede kant op. Niet onteigenen en land afpakken, maar op een betere manier ruimte om te boeren.

Uiteraard mag je stemmen op wie je wil! Maar ik vraag me echt af wiens belangen BBB voor ogen heeft - die van de het agrarische bedrijfsleven (door wie ze gefinancieerd worden), of die van de boer zelf. Gezien de financiering heb ik toch echt een donkerbruin vermoeden dat de belangen van de agro reuzen een stuk hoger in het vaandel staan dan die van de gemiddelde boer. Ik kan dat niet leuker voor je maken, ontkennen dat BBB en de agrarische industrie hand in hand gaan is imho redelijk naief. En ik denk dat klimaat ook niet op nummer 1 staat bij de agro reuzen, die vinden vast wel weer een handig middeltje uit om bodemrot tegen te gaan vanwege al die natte winters. En iedereen ondertussen ook weer meer betalen voor water vanwege al die gewassen die bewaterd moeten worden in de droge zomers. Tsja, food (hahaha) for thought ;).

Follow the money heeft best een uitgebreid dossier over onder andere de vlees- en zuivel industrie:
https://www.ftm.nl/dossier/vlees-en-zuivelindustrie

Verder, wat pien zegt. Somethings gotta give, doorgaan zoals nu is simpelweg niet houdbaar op de lange termijn. En lief zijn voor elkaar.

Edit*: zullen we, kunnen we afspreken niemand voor leugenaars uit te maken? Ik vind het zo'n vreselijk stomme trend om iedereen die niet direct doet wat ze beloven (omdat ze in een coalitie zitten en moeten samenwerken bijvoorbeeld) meteen uit te maken voor leugenaar. Dat plannen niet haalbaar zijn heeft zelden te maken met het voorliegen van de kiezer, maar veel vaker met praktische bezwaren (financieel) of het feit dat in de Nederlands politiek moet worden samengewerkt. We hebben, thank god, geen dictator.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:43

Veronica2 schreef:
BigOne schreef:
Ik ga zeker voor links, ondanks dat onze kids waarschijnlijk in de toekomst wat meer erfbelasting moeten gaan betalen. Daar staan zoveel voordelen tegenover dat het gewoon links wordt.
Wanneer we de onvrede uit de maatschappij willen hebben is links gewoon een betere optie want die zorgen ervoor dat mensen er het meeste op vooruit gaan. In tegenstelling tot rechts, daar gaan behalve de grote jongens iedereen erop achteruit.

Behalve dan dat de beloofde cadeaus van GL/PvdA betaald gaan worden door jou en door mij. Er is geen andere funding dan om de plannen te bekostigen dan verhogen van bestaande belastingen en wellicht het instellen van nieuwe belastingen en dan nog is er niet genoeg. De rest wordt betaald via de prijzen voor de consument voor alles, dus boodschappen, leuke dingen, energie, brandstof, huur, huizenprijzen, alles. Hierdoor is het een kortzichtig plan van GL/PvdA en dat zal dan binnen een eventuele regeringsperiode ook blijken; in het geheel is het geen duurzaam, toekomstbestendig plan en blijkt het een doekje voor het bloeden. In the end is de loon(en andere inkomen)/prijsspiraal de baas en vinden we onszelf straks terug op een onbetaalbaar prijspeil. Als je denkt dat dingen nu duur zijn, dan staat je nog wat te wachten.

Alle cadeaus van welke partij worden hoe dan ook betaald door jou en door mij. Want geld moet ergens vandaan komen. Uit de doorgerekende plannen blijkt dat PvdA / GroenLinks helemaal niet slecht is voor de koopkracht, noch voor het begrotingstekort. PvdA / GroenLinks haalt het geld alleen op op andere plekken dan de meer rechtse partijen - het bedrijfsleven en "de rijken". Dat het leven duurder wordt is ook niet te wijten aan de politiek die in Nederland is gevoerd - we hebben te maken met externe factoren (oorlog, gasprijzen) waar we gewoon mee hebben te dealen. Dus je betoog is nogal kort door de bocht (en, heel eerlijk - nogal stemmingmakend, met woorden als "cadeaus" en angstzaaierij als "dan staat je nog wat te wachten".).

En ja, oog op de coalitie lijkt me wel verstandig. Als GL / PvdA in de oppositie terecht komt blijven er vrijwel uitsluitend (populistisch) rechtse partijen in de coalitie en krijgen we gewoon weer een VVD kabinet, alleen dan met migrantenhaat. Ik vind NSC juist een oppositiepartij bij uitstek. Lekker schoppen tegen dingen, vooral niet concreet worden en lekker de luis in de pels uithangen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:44

nps schreef:
juval schreef:
@Janneke, ik denk dat je deze quote bedoelt van Nikass. (ik lees Trouw niet).
met oneliners bedoel ik verder opmerkingen als 'Please.... of %) of hooligans die glyfosaat in de korven spuiten of hoe heb ik het nu ..??? of pardon...?' Dat komt gewoon niet heel erg vriendelijk over.

De stelling is nu dus dat BBB door Big Agro wordt gestuurd en gefinancierd aangezien Bayer hetzelfde marketingbureau gebruikt. Belangenverstrengeling? ik betwijfel het, maar goed, ik ben kortzichtig :)

@nps, ik mag gelukkig stemmen op wie ik wil, en op dit moment heb ik het meeste vertrouwen in BBB. BBB gaat zeker voor verandering en ontkent de klimaatproblemen zeker niet. Wij boeren zijn een van de eersten die de negatieve gevolgen van de klimaatverandering merken. Er wordt al heel hard gewerkt aan verbeteringen, maar dat schijnt niemand hier te willen zien. Wij boeren doen al heel veel voor het behoud van de biodiversiteit en het milieu. Uiteraard willen we uit de onzekerheid, maar dan wel de goede kant op. Niet onteigenen en land afpakken, maar op een betere manier ruimte om te boeren.

Uiteraard mag je stemmen op wie je wil! Maar ik vraag me echt af wiens belangen BBB voor ogen heeft - die van de het agrarische bedrijfsleven (door wie ze gefinancieerd worden), of die van de boer zelf. Gezien de financiering heb ik toch echt een donkerbruin vermoeden dat de belangen van de agro reuzen een stuk hoger in het vaandel staan dan die van de gemiddelde boer. Ik kan dat niet leuker voor je maken, ontkennen dat BBB en de agrarische industrie hand in hand gaan is imho redelijk naief. En ik denk dat klimaat ook niet op nummer 1 staat bij de agro reuzen, die vinden vast wel weer een handig middeltje uit om bodemrot tegen te gaan vanwege al die natte winters. En iedereen ondertussen ook weer meer betalen voor water vanwege al die gewassen die bewaterd moeten worden in de droge zomers. Tsja, food (hahaha) for thought ;).

Follow the money heeft best een uitgebreid dossier over onder andere de vlees- en zuivel industrie:
https://www.ftm.nl/dossier/vlees-en-zuivelindustrie

Verder, wat pien zegt. Somethings gotta give, doorgaan zoals nu is simpelweg niet houdbaar op de lange termijn. En lief zijn voor elkaar.

Edit*: zullen we, kunnen we afspreken niemand voor leugenaars uit te maken? Ik vind het zo'n vreselijk stomme trend om iedereen die niet direct doet wat ze beloven (omdat ze in een coalitie zitten en moeten samenwerken bijvoorbeeld) meteen uit te maken voor leugenaar. Dat plannen niet haalbaar zijn heeft zelden te maken met het voorliegen van de kiezer, maar veel vaker met praktische bezwaren (financieel) of het feit dat in de Nederlands politiek moet worden samengewerkt. We hebben, thank god, geen dictator.

De SGP heeft als motto: "Woord houden" op hun verkiezingsposter staan.Ik ga nu voor de eerste keer op hen stemmen en vertrouw erop dat ze dat waarmaken. Voor de rest vind ik politici vaak "Zoals de wind waait, waait mijn jasje!"

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:50

anjali schreef:
Mijn vader verdiende heel goed en heeft altijd ongelooflijk veel geld aan allerlei goede doelen geschonken. Bijna elke bedelbrief die binnenkwam daar schonk hij flink aan. Maar, dat waren dan goede doelen die hij zelf kon uitkiezen. Als de belastingdienst je geld afpakt waar gaat dat dan aan besteed worden? Ook aan doelen waarvan jij vindt dat het slechte doelen zijn!?

Belastingen zijn voor zaken als infrastructuur, dus veilig drinkwater, riool, wegen, hulpdiensten, enz. Zaken die ernstig noodzakelijk zijn, maar niet winstgevend zijn. Ook de dingen die het mogelijk maken voor mensen om hun huis uit te gaan zonder meteen tol te moeten betalen om de weg te mogen gebruiken (ook lopend), etc. allemaal dingen die wij zo vanzelfsprekend vinden dat er inderdaad niet over wordt nagedacht als het gaat om belasting betalen, want dat die zo vanzelfsprekende infrastructuur geld kost (en meer dan er via bv wegenbelasting binnen komt), is niet zo zichtbaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:51

@Pien, minder produceren ga ik direct in mijn portemonnee voelen, en dat kan ik niet riskeren. Het is niet bepaald een vetpot hier helaas. We leven zuinig en sober, maar ik wil niet nog meer inkrimpen we hebben ook nog een gezin met 2 kleine kinderen en 2 studerende kinderen en een schoonmoeder te onderhouden. En collectief zie ik het ook niet gebeuren aangezien we vrijwel allemaal in hetzelfde schuitje zitten, er zijn uiteraard uitzonderingen waar het beter gaat. Mijn uurloon ga ik niet uitrekenen, maar het inkomen is onder het minimum wat ik maandelijks over houd voor boodschappen ed.

BBB staat voor Boeren en Burgers, voornamelijk op het platteland. Vaak een vergeten groep in Den Haag. De standpunten en het verkiezingsprogramma spreekt mij het meest aan. Sociaal, met oog voor het platteland. Of wij boeren er direct veel aan hebben zullen we moeten ervaren. Maar het is in ieder geval niet een partij dat alleen maar roept dat de veestapel rigoreus moet krimpen. Dat is namelijk een oplossing waar ik niet in geloof.
Klimaatontkenner ben ik zeker niet. Maar ik ontken wel het 'stikstof'probleem.

en Pien, we gaan de discussie beter verder niet herhalen inderdaad. We weten elkaars standpunten en agree to disagree :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:52

@ Juval: jammer dat je geen Trouw leest.
(Ik ben een trotse Trouw lezeres.)

juval schreef:

Accoord.
En op zich is het niet de bedoeling om akelig te doen.

Maar glyfosaat en bijensterfte zijn helaas gekoppeld.
Oma weet nog dat als je in de 1970er jaren plm honderd kilometer reed met de auto, de voorruit vol zat met insecten.

... dat is niet meer.
En dat is foute boel.
(Ik weet ook wel dat glyfosaat toen nog niet bestond, maar dat is de kern niet.)

En dan vind ik jouw opmerking 'dat glyfosaat een gewasbeschermingsmiddel is dat niet wordt ingezet om bijen te bestrijden'
eerlijk gezegd ook niet zo denderend...
(Ik weet best dat bijensterfte net niet het doel is. Maar het gebeurt.)

Citaat:
Wij boeren zijn een van de eersten die de negatieve gevolgen van de klimaatverandering merken. Er wordt al heel hard gewerkt aan verbeteringen, maar dat schijnt niemand hier te willen zien. Wij boeren doen al heel veel voor het behoud van de biodiversiteit en het milieu. Uiteraard willen we uit de onzekerheid, maar dan wel de goede kant op. Niet onteigenen en land afpakken, maar op een betere manier ruimte om te boeren.

De PvdDieren wil bijvoorbeeld MEER boeren. Wel met kleinere bedrijven - en daar moet dus over worden nagedacht (daar heeft zeker de PvdD goede ideeën over) dat de bestaanszekerheid van familiebedrijven overeind blijft.

De boeren in de derde wereld (derde rangs wereld) zijn massaal wegens droogte en wanbeleid gestopt.

(Wanbeleid: Bayer geeft goedkoop zaaigoed, 'overheid blij', zaaigoed doet het alleen met gif en kunstmest. Terug naar de oude manier van boeren lukt niet vanwege uitgeputte, droge akkers.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-11-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:53

nps schreef:
Ik vind NSC juist een oppositiepartij bij uitstek. Lekker schoppen tegen dingen, vooral niet concreet worden en lekker de luis in de pels uithangen.

Ik hoop dat Omtzigt na de verkiezingen gewoon weer gaat doen waar hij goed in is. Het is inmiddels wel duidelijk dat het premierschap ook helemaal niets voor hem is. Hij wil ook graag bij zijn gezin zijn, een keer een wedstrijdje fluiten bij de lokale voetbalclub, naar de sportschool gaan en op Zondagochtend de kerkdienst bezoeken. Allemaal dingen waar hij nauwelijks nog aan toe komt als hij premier wordt.

Hij moet gewoon weer in de kamer gaan zitten en de regering controleren. Zich in dossiers vastbijten en de rol van luis in de pels weer gaan vervullen. Dat is waar Omtzigt in uit blinkt en wat hij ook duidelijk het mooiste vindt. Dat kan die dan u doen met een volledig team achter zich inplaats van met anderhalve medewerker.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:56

Ik heb het gevoel dat hij het zelf ook prima zou vinden in de oppositie, maar dat dit misschien niet haalbaar is als hij heel veel stemmen krijgt volgende week?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:59

RTL Z vertelt net op TV dat vastgoed voor half miljoen euro geschonken/ donaties heeft gedaan aan de VVD Dat de VVD kas vergeleken bij de andere partijen door veel grote bedrijven flink wordt gesponsord. Onvergelijkbaar hoe groot dat verschil blijkt te zijn met andere partijen!!!!
Wouw......

Die bedrijven (dat zegt RTL niet maar ik) willen de voor hen gunstige wetten (lees ze krijgen ruimte om o.a te vervuilen), subsidies en belasting voordelen natuurlijk houden

@Juval, lees mijn post nu eens goed. Niemand van de boeren wil minder, dat begrijp ik, maar kijk nu eens naar de Agro industrie die jullie zo weinig betaald en jullie opjagen om alsmaar meer en meer te produceren.
Dat gaat ten koste van de gezondheid van jullie (akkerbouw die Parkenson als beroepsziekte heeft), dat gaat ten koste van het milieu (Nederland veestapel moet echt inkrimpen en ik vind het zeer pijnlijk om dit te schrijven, maar jullie moeten de transitie in) en jullie welzijn ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:08

Hoe is dat eigenlijk bij andere partijen.. ik was daar net iets over aan het googlen maar ik kan het niet vinden.
Volgens mij is er wel eens iets geplaatst daarover

Oh, gevonden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tijen-2023

De BBB heeft in 2023 een bedrag van € 10.000 euro ontvangen van VDE Holding
GL iets meer dan 7 ton, geen idee wie al die particulieren zijn (ja dat zijn de partijleden natuurlijk, die storten zelf toch? Allemaal een bedrag van rond de 10.0000)
En de VVD 1,5 miljoen, als ik het goed zie
D66 heeft o.a. een halve ton gekregen van een projectontwikkelaar en een ton van Corendon
En stichting de Dreamery schonk 20.000 aan GL, 20.000 aan PvdA en 100.000 aan D66 (spreid je kansen)
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-11-23 14:22, in het totaal 3 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:10

ik begrijp je post wel, maar het is toch afwachten wat de regering wil.

niemand gaat op voorhand belasting betalen of bezuinigen, dat moet eerst goed geregeld zijn. En ja, het klopt dat dit allemaal veel te lang duurt. Ik kan niet inkrimpen zonder vangnet, dan komen we echt in de problemen met onder andere de bank en met de melkfabriek en de rest.. Wij zijn maar een gemiddeld/klein bedrijf met ongeveer 100 koeien, maar als je bekijkt hoeveel mensen van die paar koeien mee eten, de bank, de belasting, de loonwerker, de voerfabriek, de veearts, de accountant, het mechanisatiebedrijf, de stalinrichter en dan vergeet ik er vast nog een boel.. en dan als er wat overblijft wil het boerengezin ook graag een belegde boterham.

Misschien dat er na de formatie eindelijk knopen doorgehakt worden en dan hoop ik dat we weten waar we aan toe zijn. Tot dan gaan we door zoals we doen, duurzaam en gezond, veilig voedsel produceren :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:13

pien_2010 schreef:
Citaat:

Wij boeren, zijn inderdaad ook mensen die de gevolgen van klimaatverandering merken maar zijn tevens grote medeveroorzakers ervan gezien het hele stikstof probleem. Je draait het om Juval en ik ga de discussie van een maand geleden niet herhalen.

Er wordt door mij zeker gezien dat de boeren werken aan verbetering en verandering. Er wordt wel degelijk gezien dat boeren voor tonnen in de veeteelt hebben geïnvesteerd om minder stikstof te krijgen middels dure roosters, opvangen van kak vanwege besluit van de overheid, waarbij dan twee jaar later blijkt dat al die investeringen niet deugen. Oeps foutje van de overheid. Zo schaamtevol en verdrietig voor de boeren!!

De grote bedrijven als Campina bv, zie geweldige post van Loretta over dit fenomeen hierboven en andere agro grote partijen geven niets om de boeren. Zij zijn de rupsje Nooitgenoeg, willen alsmaar meer winsten waardoor de boeren alsmaar meer moeten produceren (lees koeien kopen , melkproductie per koe verhogen etc) ipv dat de boeren een eerlijke prijs krijgen. Die winsten gaan letterlijk over de ruggen van de boeren die amper worden betaald voor hun producten. Die "schuld" wordt bij de consument gelegd terwijl als die industrieën met minder winsten tevreden zijn, de burgers niet eens meer hoeven te betalen voor hun melk.

De boeren zullen minder moeten gaan produceren. Ze zullen de transitie in moeten gaan. Dat al 30 jaar ontkennen en niet mee werken aan alle voorstellen die er lagen, geven nu de huidige crisis. Er is veel te lang gewacht door de boeren zelf ook.

Ann, lees rapporten die alle partijprogramma's heeft doorgerekend. GL/ PvdA daar gaat de economie op voorruit en de berekeningen kloppen!! Dus niet naar de bekende weg vragen, want ook dat is allang besproken en overtuigend bewezen.

Tevens wil ik vragen om niet op de persoon te discussiëren en respectvol te blijven, please!

Ik ben het helemaal met je eens.
Excuses dat ik mijn verontwaardiging even niet voor mij kon houden. Ik zal de genoemde posts voortaan negeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:19

juval schreef:
@Pien, minder produceren ga ik direct in mijn portemonnee voelen, en dat kan ik niet riskeren. Het is niet bepaald een vetpot hier helaas. We leven zuinig en sober, maar ik wil niet nog meer inkrimpen we hebben ook nog een gezin met 2 kleine kinderen en 2 studerende kinderen en een schoonmoeder te onderhouden. En collectief zie ik het ook niet gebeuren aangezien we vrijwel allemaal in hetzelfde schuitje zitten, er zijn uiteraard uitzonderingen waar het beter gaat. Mijn uurloon ga ik niet uitrekenen, maar het inkomen is onder het minimum wat ik maandelijks over houd voor boodschappen ed.

En dat is hartstikke begrijpelijk, maar wel een groot gevolg van hoe de boel nu is geregeld. Als ik het goed begrijp (en correct me if i'm wrong) moet je dus écht veel produceren om je hoofd boven water te houden. De prijzen zijn laag, de productie is hoog. lijkt mij een direct gevolg van het aansturen op (over)productie van de afgelopen decennia. Stel, je krijgt een eerlijkere prijs voor je product - en je zou goed kunnen leven van de opbrengst als je aan schaalverkleining doet, zou je dat dan doen? Klinkt toch echt alsof je goed in de tang zit juval... En denk ook eens na over wie er het meeste baat hebben bij een grote veestapel in Nederland. Juist - de vleesverwerkers en de veevoerindustrie. Waren dat niet die bedrijven met die eigenaren in de Quote500?

juval schreef:
BBB staat voor Boeren en Burgers, voornamelijk op het platteland. Vaak een vergeten groep in Den Haag. De standpunten en het verkiezingsprogramma spreekt mij het meest aan. Sociaal, met oog voor het platteland. Of wij boeren er direct veel aan hebben zullen we moeten ervaren. Maar het is in ieder geval niet een partij dat alleen maar roept dat de veestapel rigoreus moet krimpen. Dat is namelijk een oplossing waar ik niet in geloof.

Klimaatontkenner ben ik zeker niet. Maar ik ontken wel het 'stikstof'probleem.

Tsja, dan blijf ik erbij dat je wel een beetje je kop in het zand steekt. Stikstofcrisis is niet echt iets waar je in kan geloven, dat is gewoon iets wat bestaat. Dat je het niet eens bent met de manier waarop deze wordt aangepakt kan ik heel goed begrijpen. Dat het jullie bedrijf en portemonnee raakt, vind ik oprecht heel naar en ik kan me héél goed voorstellen dat dat een belangrijk argument is voor je keuze. Maar echt, ik gun je een eerlijke prijs voor je waar en al jullie harde werk. En een gezond bedrijf, voor wie het mogelijk is op een duurzame en eerlijke manier te produceren zonder dat je je het schompes werkt voor een habbekrats. Ik zal verder ook agreeen to disagree ;).

Ik sluit me helemaal aan bij pien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:22

pien_2010 schreef:
RTL Z vertelt net op TV dat vastgoed voor half miljoen euro geschonken/ donaties heeft gedaan aan de VVD Dat de VVD kas vergeleken bij de andere partijen door veel grote bedrijven flink wordt gesponsord. Onvergelijkbaar hoe groot dat verschil blijkt te zijn met andere partijen!!!!
Wouw......

Gisteravond in het debat een CEO van een uitzendbureau die arbeidsmigranten hier heen haalde. Er werd vanuit de presentatie vermeld dat deze man de VVD 100.000 had geschonken met de vraag wat hem dit opleverde. Yeşilgöz flipte uiteraard en ging er keihard tegenin.

Op dat moment dacht ik echt, wat is Nederland toch afgegleden in de richting van een bananenrepubliek. En het gekke is dat bijna niemand er vragen bij stelt. Zeker een ondernemer die het de afgelopen jaren heel moeilijk heeft gehad o het hoofd boven water te houden en ziet dat zijn/haar grotere concurrenten grote bedragen overmaken aan de VVD moet zich toch op zijn minst achter de oren gaan krabben. Ik heb echt met verbazing zitten kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:25

[.. ik was daar net iets over aan het googlen maar ik kan het niet vinden.
Volgens mij is er wel eens iets geplaatst daarover

Oh, gevonden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tijen-2023

De BBB heeft in 2023 een bedrag van € 10.000 euro ontvangen van VDE Holding
GL iets meer dan 7 ton, geen idee wie al die particulieren zijn
En de VVD 1,5 miljoen, als ik het goed zie
D66 heeft o.a. een halve ton gekregen van een projectontwikkelaar en een ton van Corendon
En stichting de Dreamery schonk 20.000 aan GL, 20.000 aan PvdA en 100.000 aan D66 (spreid je kansen)[/quote]

Volgens RTL Z , om je vraag te beantwoorden, significant minder vergeleken met andere bedrijven.

De heren moesten er zelf om lachen, zo bizar groot blijkt dat verschil te zijn. RTL Z gaat vaak over economie, bedrijven, beursberichten etc. Daarom kijken we hierna. Dus als zij dit zeggen geloof ik het gelijk.
Als de VARA dit zegt ga ik op onderzoek uit.

Deze journalisten zullen wel weten wat ze zeggen.

Ook al weer Loretta. Tjonge jonge....

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:29

Als ik het goed zie qua giften staat
1: VVD € 1.561.585,00
2: GL € 708.791,39 (maar dat is volgens mij uit de eigen partij)
3: SP € 666.192,88
4: D66 € 523.577,00

En dan onderaan hangt de BBB met € 10.000
Nou ja en de partijen die niks krijgen. Of nou ja dat is misschien ook niet waar want 10 x een gift van 9.000 euro is ook geld. Maar dat hoeven ze niet op te geven denk?