Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:13

Een selectie van dag 41:

Citaat:
Trump geeft goedkeuring voor de verkoop van bijna 3 miljard dollar aan bommen, bulldozers en ander militair materieel aan Israël.

Citaat:
Trump ziet Rusland niet langer als een cyberdreiging. CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency), wat verantwoordelijk is voor het beschermen van de kritieke infrastructuur van de VS tegen cyberdreigingen, schrapt de monitoring van Rusland als prioriteit.

Dit klopte dus ook!
Citaat:
De Noorse brandstofleverancier Haltbakk Bunkers stopt per direct met leveringen aan het Amerikaanse leger en verwijst naar ethische overwegingen en het recht om zelf klanten te kiezen. De nucleaire onderzeeër USS Delaware keert daarop om bij Noorwegen nadat het bedrijf weigert brandstof te leveren.

Citaat:
Oekraïne krijgt een lening van 3 miljard euro van het Verenigd Koninkrijk om de defensiecapaciteiten te versterken. Opbrengsten van bevroren Russische staatsfondsen worden gebruikt om de lening te dekken.

Citaat:
Macron staat open voor het idee van Friedrich Merz om een nucleaire paraplu voor Europa te creëren, waarbij Frankrijk zijn nucleaire capaciteiten deelt voor afschrikking.

Citaat:
Kongsberg uit Noorwegen plant de massaproductie van NASAMS-luchtafweerraketten op Oekraïens grondgebied om de defensiecapaciteiten van het land te versterken.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:27

Dat stopzetten van de cybersecurity is een teken aan de wand...
Er wordt al langer gezegd dat Trump schatplichtig is aan RU. Het begint er nu wel op te lijken zeg!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:34

Trump is blijkbaar vanaf de jaren 80 al gekocht door Rusland en dat begint er echt op te lijken dat dit geen verzinsel is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:38

pmarena schreef:
Ik denk sowieso dat Musk / Trump graag uit de NAVO willen zodat ze zich makkelijker tegen NAVO-lidstaten kunnen keren als ze vinden dat er in hun gebied iets te halen valt. De regio Irak enzo daar kon je natuurlijk vrij makkelijk een oorlog beginnen / soldaten naartoe sturen.

Daar was het volk wel voor over te halen.
Maar NATO lidstaten aanvallen dat zal een brug te ver zijn... dus moet je daar eerst uit.

Je moet toch wat als je graag Groenland wilt annexeren en ook graag Canada erbij wilt.
Dan moeten dat eerst "vijanden" worden voordat je je soldaten er naartoe kan sturen :j

Ik denk dat het belangrijk is dat wij het de USA niet te makkelijk maken om uit de NAVO te stappen.
Dat we geen voer moeten geven voor het Amerikaanse volk om te denken dat het onze schuld is -O-

Mee eens! In 2023 is onder Biden (die blijkbaar vooruit keek) in Amerika nogmaals een wetvoorstel ondertekend dat Amerika de NAVO pas mag verlaten als tweederde van de senaat het ermee eens is. Dat zal voor Trump een uitdaging worden, maar het heeft er zeker alle schijn van dat hij wel die kant op wil.
Laatst bijgewerkt door journee op 02-03-25 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:38

Biden was zo gek nog niet :=.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:40

BigOne schreef:
Trump is blijkbaar vanaf de jaren 80 al gekocht door Rusland en dat begint er echt op te lijken dat dit geen verzinsel is.

Krasnov o.i.d., toch? :) Ik was ook sceptisch maar inderdaad: het begint erop te lijken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:47

_San87_ schreef:
Loretta schreef:

Ik ben ook alles behalve fan van Rufte. Maar ik weet wel dat het bij Rutte nooit was gekukt om hem zo op de kast te jagen als Zelensky.

Nee, maar Rutte hoeft niet al drie jaar een land te besturen dat naar de filistijnen geschoten wordt om vervolgens gruwelijk aangevallen te worden door een eerdere bondgenoot. Juist de menselijke kant van Zelensky kan ik waarderen, voor heel veel mensen zou deze situatie erg moeilijk zijn.

Had hij zich niet op moeten laten jutten? Ja. Vind ik het logisch hoe hij reageerde? Ook ja.

Zelensky is daarbij ook niet vloeiend in Engels, dus kan me voorstellen dat in zo’n frustrerend oneerlijk gesprek je dan meer moeite hebt om uit je woorden te komen. Waardoor je je wellicht niet kan uiten hoe je zou willen en/of dingen anders overkomen dan je bedoelt.

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Nee, maar Rutte hoeft niet al drie jaar een land te besturen dat naar de filistijnen geschoten wordt om vervolgens gruwelijk aangevallen te worden door een eerdere bondgenoot. Juist de menselijke kant van Zelensky kan ik waarderen, voor heel veel mensen zou deze situatie erg moeilijk zijn.

Had hij zich niet op moeten laten jutten? Ja. Vind ik het logisch hoe hij reageerde? Ook ja.

Daar heb je wel gelijk aan. En om eerlijk te zijn zie ik Rutte dat ook nog niet doen. Sterker nog ik kan niet zeggen dat een welvarend land dat hij 13 jaar lang heeft geregeerd er beter uit is gekomen. Juist veel slechter. Dus wat Zelensky gepresteerd heeft zie ik Rutte dan ook nog niet doen.

Waar Rutte wel een meester in is dat is een vlotte babbel. Hij kan alles wat krom is recht praten. Hij bind mensen op de een of andere womderlijke manier om de vinger.

Dat klopt niet. Je kan veel van zijn keuzes vinden, maar uiteindelijk heeft het kabinet onder leiding van Rutte Nederland wél flink economisch vooruit geholpen naar de crisis, dusdanig zo dat we gedurende Corona een buffer hadden. Zijn we dus slechter geworden onder Rutte? Economisch in ieder geval niet. Sociaal en qua klimaat? Wellicht.

@journee Dat was een slimme zet van Biden idd!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:14

Rachel Maddow had een mooi segment over de connecties tussen het witte huis en Rusland:

https://x.com/AmoneyResists/status/1895 ... DFSyA&s=19

Komt er eigenlijk op neer, stel dat Trump een Russische asset zou zijn, wat zou je dan verwachten dat hij zou doen? En dat dan naast hetgeen leggen wat hij inmiddels heeft gedaan.

Ik kon even geen YouTube filmpje vinden ervan, vandaar het filmpje via x.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:16

En ondertussen sluit China het ene na het andere grondstoffencontract met landen in Afrika en blijven Trump, Poetin en de Europese leiders straks met lege handen achter.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:28

Lieser schreef:
En ondertussen sluit China het ene na het andere grondstoffencontract met landen in Afrika en blijven Trump, Poetin en de Europese leiders straks met lege handen achter.

Sowieso moet er meer focus op China blijven in de huidige spanningen. In heel veel afhankelijke derdewereld landen heeft China een grote invloed, leggen bizar grote wegen en snelwegen aan etc. Ze laten zich allemaal afleiden, en Israël gaat ook nog vrolijke verder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:30

China bouwt al jaren aan invloed in de Afrikaanse landen. Is niet van de laatste tijd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:38

Loretta schreef:
En om eerlijk te zijn zie ik Rutte dat ook nog niet doen. Sterker nog ik kan niet zeggen dat een welvarend land dat hij 13 jaar lang heeft geregeerd er beter uit is gekomen. Juist veel slechter.

Nee want dit kabinet doet het goed wou je zeggen?
Van alle beloftes die er zijn gedaan met betrekking op het o zo populaire bestaanszekerheid wat nergens te bekennen is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:05

journee schreef:
pmarena schreef:
Ik denk sowieso dat Musk / Trump graag uit de NAVO willen zodat ze zich makkelijker tegen NAVO-lidstaten kunnen keren als ze vinden dat er in hun gebied iets te halen valt. De regio Irak enzo daar kon je natuurlijk vrij makkelijk een oorlog beginnen / soldaten naartoe sturen.

Daar was het volk wel voor over te halen.
Maar NATO lidstaten aanvallen dat zal een brug te ver zijn... dus moet je daar eerst uit.

Je moet toch wat als je graag Groenland wilt annexeren en ook graag Canada erbij wilt.
Dan moeten dat eerst "vijanden" worden voordat je je soldaten er naartoe kan sturen :j

Ik denk dat het belangrijk is dat wij het de USA niet te makkelijk maken om uit de NAVO te stappen.
Dat we geen voer moeten geven voor het Amerikaanse volk om te denken dat het onze schuld is -O-

Mee eens! In 2023 is onder Biden (die blijkbaar vooruit keek) in Amerika nogmaals een wetvoorstel ondertekend dat Amerika de NAVO pas mag verlaten als tweederde van de senaat het ermee eens is. Dat zal voor Trump een uitdaging worden, maar het heeft er zeker alle schijn van dat hij wel die kant op wil.

Maar Trump heeft nogal schijt aan regels en wetten dus dat is een beetje een wassen neus denk ik..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:09

Femke_Tweety schreef:
Musk heeft natuurlijk fiks financieel belang bij dikke oorlog overal.

Niets zo lucratief als dat.

Zou hij daarom overal zo zitten te stoken?
Ergens moeten persoonlijke belangen zitten, want wat er gebeurt is echt niet in het belang van de wereldbevolking....

Ik denk dat Musk niet zo veel Tesla's meer gaat verkopen in Europa. Waarschijnlijk zullen X en Meta het ook wel gaan merken als Trump zo vijandig naar Europa doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:10

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:14

@NPS true maar het maakt het wel lastiger voor hem, it’s something?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:45

juval schreef:
Femke_Tweety schreef:
Musk heeft natuurlijk fiks financieel belang bij dikke oorlog overal.

Niets zo lucratief als dat.

Zou hij daarom overal zo zitten te stoken?
Ergens moeten persoonlijke belangen zitten, want wat er gebeurt is echt niet in het belang van de wereldbevolking....

Ik denk dat Musk niet zo veel Tesla's meer gaat verkopen in Europa. Waarschijnlijk zullen X en Meta het ook wel gaan merken als Trump zo vijandig naar Europa doet.

Musk schuift wel op naar India, maar hij zal daar best nog wat tegendruk ervaren. Niet vanwege zíjn politieke activiteit maar meer omdat ze in India wat moeite hebben met de infra voor electrische auto's en omdat ze er uiteindelijk toch niet echt achterlijk zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:22

Een familielid van mij is hoogleraar internationaal recht en zit ook in een commissie die de overheid adviseert. Heb dit weekend met hem zitten praten en een aantal interessante zaken

Wij (Europa) hebben ruim 200 miljard aan bevroren Russische gelden. Veel van dat geld staat blijkbaar in België. Juridisch zijn er openingen (wel heel lastig) om dit geld te confisceren en te gebruiken voor Oekraïne. Hieronder de link naar dat rapport

https://www.adviescommissievolkenrecht. ... igendommen

Er wordt gedacht/ beweerd dat Trump het in zijn hoofd heeft dat hij een Nobelprijs voor de Vrede zou kunnen winnen. Vandaar dat hij heel snel de oorlogen (MO Oekraïne) wil beëindigen.

Blijkbaar wordt er toch wel serieus gedacht dat Trump niet meer 100% is (beginnende demententie?)
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 02-03-25 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:25

Zou dat de eerste winnaar van de Nobelprijs voor de vrede zijn die een etnische zuivering wil plegen (Gaza), naast dit fiasco?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:31

Daarom is die vraag wie de herstelbetalingen moeten gaan doen, zo'n onzinnige. Antwoord hoort vanzelfsprekend te zijn: "Rusland natuurlijk. En als dit niet voor hem natuurlijk is, dan hebben we nog in België 200 miljard bevroren goederen staan".

Heb hier ook al me openlijk afgevraagd of Trump ze geestelijk nog allemaal wel goed heeft in zijn hoofd (heb gewerkt met ouderen die in lichte of zeer zware mate dementie hebben. Met name de ontkenning dat hij Zelensky een dictator had genoemd vond ik schokkend. Of hij is een grote fantast/ leugenaar, of hij weet dat echt niet meer. Dat laatste is een teken aan de wand. )Kijk als die twijfel oprecht is en dit kan bewezen worden dat hij lichte dementie zou hebben (zal toch echt van uit de Republikeinen moeten komen die het wel goed voorhebben met hun land) dan kan een impeachment procedure gestart worden. Maar voorlopig zal niemand zich durven wagen aan dit onderzoek.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:53

En zelfs dan... zitten 'we' met Vance :/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:41

Qimm schreef:

Formeel. Feitelijk bedient iemand anders de handpop. Maar Vance maakt het geluid.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:51

Putin, denk ik maar zo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:54

Qimm schreef:

Ik weet niet of het kan, maar ik ben ook heel bang voor Musk. Die is nog “jong”, straks gaat die zich verkiesbaar stellen over 4 jaar. :brr:

Ik weet dat het wettelijk nu niet mogelijk is. Maar wetten kun je aanpassen…

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:54

BigOne schreef:
China bouwt al jaren aan invloed in de Afrikaanse landen. Is niet van de laatste tijd.

Klopt, ze hebben de tijd ...