God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:23

Quellian schreef:
Miska schreef:
Spiritualiteit is een onderdeel van God, mijn passie voor dingen etc. is omdat ik het mooi of boeiend vind.

Goed, dan denk ik dat je het stuk in de bijbel wat betreft dit niet goed gelezen hebt.

Spiritualiteit wordt verafschuwd binnen het geloof, ze vinden het hekserij, satanisme. Het is zelfs zo dat als je je ermee bezighoudt, je in de hel terecht komt, want je hebt je tegen God gekeerd en met de duivel in gelaten.

Daarom ben ik héél erg verbaasd om jouw profiel!

Dat is wat de kerken er van maken en gemaakt hebben!
Spiritualiteit, natuurgeneeswijzen etc. is al zo oud als de weg naar Rome.
Overal waar misbruik van gemaakt wordt is niet goed.
God heeft de aarde geschapen dus ook alle prachtig mooie edelstenen (een wonder op zich hoe dat ontstaan is), maar de mens misbruikt en buit de aarde uit en mensen met respect voor natuur en alles wat leeft worden volgens de kerken bestempeld als heidenen etc.
Sorry, maar dat gaat mij te ver!

Jezus was een spiritueel mens met de gave te kunnen genezen, waarom kunnen er niet meer mensen zijn die dat hebben?

Moet gaan, want de dierenarts komt zo de paarden enten, voeg me later wel weer in de discussie.
:wave:

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:26

Er liep een protestantse rode draad door mijn jeugd, dus dit is hoe ik het geloof zie, hoe mij het is verteld, hoe ik het heb meegekregen. Als je ouder wordt ga je zelf nadenken over dingen, ga je je twijfels overal bij krijgen en ga je je afvragen hoe bepaalde dingen kunnen.

Ik strand bijvoorbeeld eerder bij de spiritualiteit dan bij God, eerder bij meerdere energieen dan bij een enkele energie, ik pin me er niet op vast. Ik geloof absolúút dat er meer is, maar ik geloof niet dat het datgene is dat in de bijbel staat beschreven. En ik denk dat ik daar best kritisch in mag zijn. Je neemt op een gegeven moment een beslissing, een pad dat je gaat volgen. Je kunt altijd nog van het pad af stappen, maar je kunt ook altijd nog op een ander pad verder gaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:27

Miska schreef:
Bovendien werkt God door jou, voor jou en met jou!
Je voelt hem in je hart, via je geest fluistert hij je creatieve ideeën in en met je lichaam werk je dat allemaal uit!

Dit zijn dan weer uitspraken waar ik heel slecht tegen kan, ookal zijn ze ongetwijfeld goed bedoeld.
Het zou best kunnen dat er ergens een God aanwezig is, maar ik heb nog nooit een God in mijn hart gevoeld.
Dat klopt gewoon en zorgt dat mijn bloed blijft stromen. Ik heb ook nog niemand ideeën in mijn geest horen fluisteren.
Ik vind het heel fijn voor je dat je steun en zingeving kunt vinden bij een God, maar zou je alsjeblieft niet willen gaan invullen voor anderen wat zij zelf voelen, denken of horen?

Ik sta eventueel open voor een God die het begin van alles zou zijn geweest, en hij kan ook nog best bestaan en een bedoeling met dit universum hebben. Het is echter niet mijn eerste of meest logische verklaring voor alles, en ik heb ook zeker (nog?) niet de behoefte aan een God.

Hij mag er best zijn (of niet) maar hij moet zich in ieder geval niet in mij met mijn gevoelens en mijn leven gaan bemoeien. Dat is nog veel vervelender dan de in een ander topic veelvuldig aangehaalde Jehovah's Getuigen, want die komen niet verder dan je deur.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:44

Miska schreef:
Ook beweer ik niet dat alles wat geschreven staat een waarheid is, je moet er voor jezelf uithalen waar je wat mee kan.
En wat je zegt : "maar als de wetenschap door de mens geschapen is, is dat dan ook niet indirect door god? En wat is het doel daar dan van dat mensen dat onderzoeken?"
Dat klopt inderdaad.
Het doel is niet altijd te snappen, maar het brengt wel weer nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden.

Ik beweerde ook niet dat jij alles wat geschreven is als waarheid ziet, maar ik bedoelde ermee dat je gewoon moet oppassen met dingen onderbouwen met boeken, waarin alleen theorien beschreven staan. Daarmee haal je mij dus niet over, want er zijn net zoveel boeken geschreven over het tegendeel.

Het doel is dus nieuwe inzichten en mogelijkheden scheppen.. maar ik kan er dan nog steeds niet bij dat god zich niet gewoon openbaart, en ons gelijk alle info verschaft die we nodig hebben. What a happy place this would be. Waarom moet daar zoveel tijd overheen gaan? In dat geval kan ik de mensheid en het leven namelijk niet anders zien dan een experiment van die god. Dat hij wil zien hoe wij ons ontwikkelen als wij van niets weten. Maar goed dan beweeg ik me weer richting 'ons doel in het leven' en dat is zo complex dat ik mij daar niet over uit zal laten als onwetende.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:54

Tot nu toe meegelezen in dit topic.

Allereerst geloof ik in een micro-evolutie, dit is het enige deel van de evolutie dat echt wetenschappelijk bewezen is.
Niemand zal ooit kunnen bewijzen hoe de aarde onstaan/ gemaakt is, net zo min als iemand kan bewijzen dat God bestaat.

Ik geloof dat God bestaat en dat hij de enige God is, en dat Jezus als zoon van God, voor onze zonden is gestorven en opgestaan.

God geeft via de bijbel allerlei aanwijzingen en overdenkingen over wie hij is en wat zijn plannen zijn.

In antwoord op vragen: detour en misschien wel anderen.
In eigen woorden vertaald: God zegt op veel plaatsen in de bijbel dat hij alleen de enige en ware God is en dat hij geen andere goden/ afgoden naast zich wil hebben!

Een van de meest duidelijke dingen roept paulus in een brief.
1 Cor. 8:5-6: “Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, én een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem. Maar niet bij allen is die kennis”.

Joh. 20:29: “Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven”

M.i zit in ieder mens een door God ingebouwd mechanisme waardoor de mens op zoek gaat naar de zin van het leven/ strijd goed en kwaad.
Het evangelie van Jezus bestaat echter niet uit mysteries voor een ieder die zich door de Geest van Christus wil laten gezeggen en leiden. Dat liet Jezus duidelijk blijken in Joh. 14:21 waar Hij zegt: “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren”.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:59

eefangel schreef:
Ik beweerde ook niet dat jij alles wat geschreven is als waarheid ziet, maar ik bedoelde ermee dat je gewoon moet oppassen met dingen onderbouwen met boeken, waarin alleen theorien beschreven staan. Daarmee haal je mij dus niet over, want er zijn net zoveel boeken geschreven over het tegendeel.

Het doel is dus nieuwe inzichten en mogelijkheden scheppen.. maar ik kan er dan nog steeds niet bij dat god zich niet gewoon openbaart, en ons gelijk alle info verschaft die we nodig hebben. What a happy place this would be. Waarom moet daar zoveel tijd overheen gaan? In dat geval kan ik de mensheid en het leven namelijk niet anders zien dan een experiment van die god. Dat hij wil zien hoe wij ons ontwikkelen als wij van niets weten. Maar goed dan beweeg ik me weer richting 'ons doel in het leven' en dat is zo complex dat ik mij daar niet over uit zal laten als onwetende.

God wil niet dat wij als makke schapen achter hem aanlopen, maar dat we bewust kiezen voor hem.
Lees de bijbel, start in het nieuwe testament en wie weet. ....

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:11

Quellian schreef:
Wat -buiten het tastbare- heeft het vermogen tot denken?

Sja wie zal het zeggen? Waarvan -buiten het tastbare- hebben wij weet van het bestaan ervan?
Edit: voor mij is dit God... maar dan komen we weer bij de vraag, is er een God? Voor mij is dat ja, en iemand anders zal die vraag beantwoorden met nee.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:31

Onassa schreef:
Ruudjw schreef:
Dieren (incl mensen) die op natuurlijke wijze geen nageslacht kunnen krijgen, zijn schijnbaar evolutietechnisch niet geschikt. Hard maar zo zie ik het. Niks geen goden.

Ik ben zo'n geval.
Hoe zie jij dat dan bleu-eyes dat ik en vele met mij geen kinderen hebben kunnen krijgen?
Zou god mij als een slechte moeder zien dan ofzo???

Dat zijn mijn woorden niet! Ik zeg zelfs niet dat God mij als een goede moeder ziet. Ik denk wel dat alles in je leven met een bepaalde reden op je pad komt. Door de dood van mijn zoontje heb ik veel mensen kunnen helpen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Doordat mijn beste vriendin geen kinderen kon krijgen, heeft ze een stichting opgericht waarmee ze inmiddels veel kindertehuizen heeft kunnen helpen en heeft ze zelf zes kinderen geadopteerd, die het slecht hadden.
Ja, dit is een gevaarlijke uitspraak, dat weet ik - het hij zal ook niet altijd opgaan. Maar heel veel dingen gebeuren volgens mij met een reden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:33

NatasjavE schreef:
Dat klopt sflj..er is toen ook bepaald dat Jezus Godelijk is..totaal bezopen.

Nee, dat heeft Jezus zelf meerdere malen gezegd. Dat heeft 'De Kerk' niet bepaald. Ben overigens wel heel erg benieuwd wat jullie dan onder 'de kerk' verstaan - er zijn zoveel verschillende kerken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:34

Quellian schreef:
Miska schreef:
Spiritualiteit is een onderdeel van God, mijn passie voor dingen etc. is omdat ik het mooi of boeiend vind.

Goed, dan denk ik dat je het stuk in de bijbel wat betreft dit niet goed gelezen hebt.

Spiritualiteit wordt verafschuwd binnen het geloof, ze vinden het hekserij, satanisme. Het is zelfs zo dat als je je ermee bezighoudt, je in de hel terecht komt, want je hebt je tegen God gekeerd en met de duivel in gelaten.

Daarom ben ik héél erg verbaasd om jouw profiel!

Ik denk ook dat er een God is, en hang ook het spirituele aan, praktiseer het ook.
God is iet anders dan de bijbel en de kerk. Dat is mensenwerk.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:34

sdi schreef:
God geeft via de bijbel allerlei aanwijzingen en overdenkingen over wie hij is en wat zijn plannen zijn.

In eigen woorden vertaald: God zegt op veel plaatsen in de bijbel dat hij alleen de enige en ware God is en dat hij geen andere goden/ afgoden naast zich wil hebben!

1 Cor. 8:5-6: “Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, én een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem. Maar niet bij allen is die kennis”.

Joh. 20:29: “Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven”

Dat boekwerkje is door mensen opgesteld, per definitie dus al geen werk van een god. Zo hebben we nog een koran en vast nog wel meer boekwerkjes.
Vertel in oa India en omstreken dat er maar 1 god is en je wordt behoorlijk uitgelachen.

Weet 1 ding zeker, er zit in mij geen enkele god. Want alle domme en slimme dingen die ik doe, heb ikzelf gedaan. Danwel met andere mensen samen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:35

_Ella_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Voor God is 1000 jaar als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar - in die zin.... ik denk zelf ook dat die dagen niet per se dagen geweest hoeven te zijn zoals wij die kennen.
Je ziet, Detour, protestants of niet, ook ik neem niet alles klakkeloos aan ;) :+

Citaat:
Ella: Precies! En als je niet in God kunt geloven omdat er toch iets geweest moet zijn voor Hij er was - waar kwam dat grote niets dan vandaan wat ook nog eens ontploft is?

Ik heb er op zich niet zoveel moeite mee, maar toch een vraag: Als je dan aanneemt dat God groter is dan wij mensen kunnen bevatten, waarom zou hij de aarde niet gewoon in 6 dagen kunnen maken?

Dat kan hij best, daar twijfel ik geen seconde aan. Maar ik heb daar nog niet per se bijbels bewijs voor kunnen vinden ;)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:36

Blue_Eyes schreef:
NatasjavE schreef:
Dat klopt sflj..er is toen ook bepaald dat Jezus Godelijk is..totaal bezopen.

Nee, dat heeft Jezus zelf meerdere malen gezegd. Dat heeft 'De Kerk' niet bepaald. Ben overigens wel heel erg benieuwd wat jullie dan onder 'de kerk' verstaan - er zijn zoveel verschillende kerken...

Kerk, Moskee, Synagoge, what ever. Zijn vanuit bouwstijl en vormgeving vaak heel interessante gebouwen.
Verder een verzamelplaats voor makke schapen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:38

goh...mijn topic is weer nieuw leven in geblazen!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:40

Blue_Eyes schreef:
Nee, dat heeft Jezus zelf meerdere malen gezegd.

Hoe kun je dat nou weten? Als hij al bestaan heeft, zijn de verhalen van mond tot mond overgegaan en vele jaren later opgeschreven, en herschreven en herschreven... Ik denk niet dat er ooit nog terug te halen is wat er zo lang geleden door iemand daadwerkelijk gezegd is... Kijk eens hoe onbetrouwbaar de media op dit moment al is, en dat met alle moderne technieken van communicatie en opslag.

Als er op dit moment iemand op zou staan en die zou zeggen dat hij de zoon van God was en dat hij goddelijk was, wat zou er dan gebeuren... Sterker nog, dit gebeurt waarschijnlijk dagelijks, en deze mensen worden niet geloofd, voor gek verklaard en in een inrichting opgenomen of aan de medicijnen. Waarom was het bij die ene man ineens wel waar?
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 13-02-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:40

Een kerk is toch het huis van God?

Dat vind ik óók weer zoiets... God wil geen kerken en toch gebeurt het, God wil geen materialisme. Mijn mama heeft me geleerd dat je overal kunt geloven en dat je overal kunt bidden, ze zei altijd: 'dat kan ook op de WC!'.

Het huis van God, ja... Moskee, Kerk, het maakt allemaal niet uit. Uiteindelijk maakt het ook niet uit of je nou christelijk, moslim of boedhist bent, uiteindelijk eer je allemaal dezelfde.

Als je kijkt naar de Islam en het Christelijke, hoop overeenkomsten, soms misschien nét iets anders uitgevoerd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:41

Ruudjw schreef:
sdi schreef:

Dat boekwerkje is door mensen opgesteld, per definitie dus al geen werk van een god. Zo hebben we nog een koran en vast nog wel meer boekwerkjes.
Vertel in oa India en omstreken dat er maar 1 god is en je wordt behoorlijk uitgelachen.

Weet 1 ding zeker, er zit in mij geen enkele god. Want alle domme en slimme dingen die ik doe, heb ikzelf gedaan. Danwel met andere mensen samen.

'Dat boekwerkje' noemt zichzelf het Woord van God. Er staan zoveel dingen in die ik uit eigen ervaring als waar kan bestempelen, dat ik dat ook geloof.

050206051012

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:44

Blue_Eyes; die ongeloofwaardigheid blijf je toch wel houden. Ik kan net zo goed een boek gaan schrijven uit naam van mijn kat, maar HOE weet WIE dat het écht is? Niet omdat het het woord van mijn kat is.

Hans Teeuwen heeft toen zo'n mooi stuk gemaakt over het geloof. Dat christelijken altijd het verweer hebben 'het staat geschreven' en dat hij vervolgens op een briefje schreef 'God bestaat niet' en dat liet lezen aan de gelovigen, want ja... het stond geschreven :)*

Het maakt niet uit WIE het heeft geschreven, God zelf is het niet geweest, dus het is iemand die geloofde in iets en aan de hand van zijn eigen overtuiging een boek is gaan schrijven.

Energieen denken niet, ze praten ook niet en schrijven wordt al helemaal moeilijk.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:45

oomens schreef:
Miska schreef:
Bovendien werkt God door jou, voor jou en met jou!
Je voelt hem in je hart, via je geest fluistert hij je creatieve ideeën in en met je lichaam werk je dat allemaal uit!

Dit zijn dan weer uitspraken waar ik heel slecht tegen kan, ookal zijn ze ongetwijfeld goed bedoeld.
Het zou best kunnen dat er ergens een God aanwezig is, maar ik heb nog nooit een God in mijn hart gevoeld.
Dat klopt gewoon en zorgt dat mijn bloed blijft stromen. Ik heb ook nog niemand ideeën in mijn geest horen fluisteren.
Ik vind het heel fijn voor je dat je steun en zingeving kunt vinden bij een God, maar zou je alsjeblieft niet willen gaan invullen voor anderen wat zij zelf voelen, denken of horen?

Ik sta eventueel open voor een God die het begin van alles zou zijn geweest, en hij kan ook nog best bestaan en een bedoeling met dit universum hebben. Het is echter niet mijn eerste of meest logische verklaring voor alles, en ik heb ook zeker (nog?) niet de behoefte aan een God.

Hij mag er best zijn (of niet) maar hij moet zich in ieder geval niet in mij met mijn gevoelens en mijn leven gaan bemoeien. Dat is nog veel vervelender dan de in een ander topic veelvuldig aangehaalde Jehovah's Getuigen, want die komen niet verder dan je deur.

Waarom blijf je God als iets letterlijks zien?
Dat het tastbaar moet zijn, omdat je het anders niet gelooft?
Ik vul niks voor niemand in, want iedereen ervaart God anders.
God is eenheid en Liefde.
Wanneer jij je misschien 1 voelt met je paard oid, dan kun je zeggen dat God aanwezig is.
God is voor mij niet een man daarboven op de troon met een oordeel wie wel of niet de hemel in mag.
Je hoeft ook niet klakkeloos aan te nemen wat er gepredikt wordt, je kunt er uithalen waar jij wat mee kan.
Hoe je het beestje ook een naam wil geven, het is al bijzonder hoe leven ontstaat.
De herkomst is in wezen niet te achterhalen, wonderlijk is het wel, veel is speculatie misschien, maar als het je hart verwarmd en je je dankbaar voelt voor wat je mag meemaken, moet er dan nog meer gezegd worden?!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:45

Blue_Eyes schreef:
Ruudjw schreef:

'Dat boekwerkje' noemt zichzelf het Woord van God. Er staan zoveel dingen in die ik uit eigen ervaring als waar kan bestempelen, dat ik dat ook geloof.

Jammer dat de schrijver van toen er geen copyright op heeft gezet, hadden we exact geweten wie het heeft opgesteld. Maar geen god. Heb het ook gelezen en vond het 1 grote verzameling nonsens.
Lees nog liever de boeken van Starreveld (administratieve organisatie). Ook een soort van bijbel :P, in 3 delen tegenwoordig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:46

Sim0ne schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nee, dat heeft Jezus zelf meerdere malen gezegd.

Hoe kun je dat nou weten? Als hij al bestaan heeft, zijn de verhalen van mond tot mond overgegaan en vele jaren later opgeschreven, en herschreven en herschreven... Ik denk niet dat er ooit nog terug te halen is wat er zo lang geleden door iemand daadwerkelijk gezegd is... Kijk eens hoe onbetrouwbaar de media op dit moment al is, en dat met alle moderne technieken van communicatie en opslag.

Als er op dit moment iemand op zou staan en die zou zeggen dat hij de zoon van God was en dat hij goddelijk was, wat zou er dan gebeuren... Sterker nog, dit gebeurt waarschijnlijk dagelijks, en deze mensen worden niet geloofd, voor gek verklaard en in een inrichting opgenomen of aan de medicijnen. Waarom was het bij die ene man ineens wel waar?

Jezus was OF een gevaarlijke gek OF de zoon van God, zoveel is duidelijk. Hoeveel gekken die jij kent die over straat lopen zijn na hun dood weer uit het graf opgestaan?
Zo lang na Zijn dood zijn die verhalen niet opgeschreven. Een of wellicht twee ervan zijn waarschiijnlijk zelfs direct uit de eerste hand. De rest is uiterlijk in het jaar 90-100 na christus geschreven, uit de tweede hand, omdat de discipelen zelf grotendeels ongeletterde arbeiders waren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:47

Quellian schreef:
Een kerk is toch het huis van God?

Dat vind ik óók weer zoiets... God wil geen kerken en toch gebeurt het, God wil geen materialisme. Mijn mama heeft me geleerd dat je overal kunt geloven en dat je overal kunt bidden, ze zei altijd: 'dat kan ook op de WC!'.

Het huis van God, ja... Moskee, Kerk, het maakt allemaal niet uit. Uiteindelijk maakt het ook niet uit of je nou christelijk, moslim of boedhist bent, uiteindelijk eer je allemaal dezelfde.

Als je kijkt naar de Islam en het Christelijke, hoop overeenkomsten, soms misschien nét iets anders uitgevoerd.

Dat is een kerk. Een gebouw. De Kerk - dat zijn alle gelovigen samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:48

Waarom een gevaarlijke gek?

050206051012

Miska schreef:
Wanneer jij je misschien 1 voelt met je paard oid, dan kun je zeggen dat God aanwezig is.

Ik voel me 1 met m'n vriend op het moment dat we seks hebben, ondanks dat we niet getrouwd zijn. Dus God keurt seks voor het huwelijk dus toch goed?

050206051012

Blue_Eyes; Kerk, kerk, gebouw waar mensen bidden, wat maakt het uit? Voor mijn part schrijf ik cerck, je snapt toch wat ik bedoel?