Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:35

avanti4ever schreef:
bangheid begrijp ik wel hoor en erg lief van je vriendin.... hoop dat je je snel lichamelijk beter voelt..

@shirley A ik heb haar er niet om veroordeeld ik zeg alleen dat ik persoonlijk t laat vindt.......

Heb t ook niet over jou in t byzonder hoor. Gewoon in t algemeen vind ik dat je er geen oordeel over mag/kan vellen. We kunnen niet in andermans hoofd kijken en weten daardoor niet wat er gaande is in iemand, daarom vind ik dat je iemand zijn eigen beslissing moet laten maken. Zelfs je persoonlijke gevoel doet er dan niet toe. Maar ik vond ook niet dat jij haar echt veroordeelde hoor, maar er zijn wel veel tegenstanders hier die er een erg niet ter zakendoende mening over hebben..... Die kan iemand die een abortus heeft gehad of gaat hebben erg veel pijn kan doen, een soort trap na zeg maar. Terwijl t moeilijk genoeg is denk ik.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:37

Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken. Wie ben ik om over iemand anders te oordelen?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:21

avanti4ever schreef:

OKTOBER:
Vandaag is mijn leven begonnen. Mijn ouders weten het nog niet, maar ik ben er al. Ik word een meisje. Ik krijg blond haar en blauwe ogen. Bijna alles staat al vast, zelfs dat ik van bloemen zal houden.

19 OKTOBER:
Sommigen zeggen dat ik nog niet echt een persoon ben, en dat alleen mijn moeder maar bestaat. Maar ik ben wèl echt een persoon, net zoals een kruimeltje brood toch werkelijk brood is. Mijn moeder bestaat. En ik ook.

23 OKTOBER:
Mijn mond begint zich nu te openen. Denk je eens in, over een jaar of zo zal ik al kunnen lachen en later zal ik gaan praten. Ik weet wat mijn eerste woordje zal zijn: MAMMA.

25 OKTOBER:
Vandaag begon mijn hart helemaal uit zichzelf te kloppen. Van nu af aan zal het mijn hele leven rustig blijven kloppen, zonder ook maar één keer stil te staan om uit te rusten! En na vele jaren zal het moe worden. Het zal ophouden met kloppen, en dan zal ik sterven.

2 NOVEMBER:
Ik groei nu elke dag een beetje. Mijn armen en benen beginnen vorm aan te nemen. Maar ik moet nog heel lang wachten voordat ik op die kleine beentjes overeind kan gaan staan om naar mijn moeders armen te reiken, en voordat ik met deze kleine armpjes bloemen zal kunnen plukken en mijn vader zal kunnen omhelzen.

12 NOVEMBER:
Er beginnen zich heel kleine vingertjes aan mijn handen te vormen. Wat zijn ze grappig klein! Met die vingertjes zal ik mijn moeders haar kunnen strelen

20 NOVEMBER:
Vandaag pas heeft de dokter aan mamma verteld dat ik hier onder haar hart leef. O, wat zal ze gelukkig zijn! Ben je gelukkig, mamma?
25 NOVEMBER:
Mijn pappa en mamma zijn waarschijnlijk al een naam voor mij aan het bedenken. Maar zij weten niet eens dat ik een meisje ben. Ik wil Kathy genoemd worden. Ik word al zo groot.

10 DECEMBER:
Mijn haar groeit al. Het is zacht en licht en glanzend. Wat voor haar zou mamma hebben?

13 DECEMBER:
Ik begin nu net te kijken. Het is donker om mij heen. Als mamma mij ter wereld brengt, zal die wereld vol zonneschijn en bloemen zijn. Maar wat ik het allerliefst wil zien, is mijn mamma. Hoe zie je eruit, mamma?

24 DECEMBER:
Zou mamma het zachte kloppen van mijn hart horen? Sommige kinderen zijn een beetje ziek als zij geboren worden. Maar mijn hart is sterk en gezond. Het klopt zo regelmatig: tik-tik, tik-tik. Je zult een gezonde dochter krijgen, mamma!

28 DECEMBER:
Vandaag kwam er een eng, koud en hard ding binnen in mijn mamma.
Vandaag heeft mijn mamma mij gedood.

Als dat soort onzin al uitgekraamd wordt voordat t uberhaupt al geboren is is dat koude harde ding misschien wel een goede oplossing geweest....

JONGEJONGEJONGE
Wat een belachelijk stukje zeg. Daar wordt ik echt misslijk van. GATVER. SGP propaganda

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:24

Wat een smerig stukje van de SGP zeg. Weer lekker (jonge) dames een schuldgevoel proberen aan te praten Misselijk

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:52

jakkie darrie wat een smerig rot stukje, kan d'r werkelijk niets mee

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:59

kan dit er niet gewoon afgehaald ofzo???
Ik zit in het onderwijs en heb wel kinderen meegemaakt van de zogenaamde 'ongelukjes' die nu ouders hebben die nooooit ouders hadden moeten worden. gewoon omdat ze het niet willen en daarom niet goed kunnen zijn voor hun kind. dan is abortus maar beter dan wanneer een kind van 10 zegt: was ik maar dood, dan was mama van mij af.
in sommige gevallen, kan een abortus heel veel ellende voorkomen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:32

Stel, je bent te laat voor abortus en je wilt geen kind, dan zijn er toch wel mogelijkheden om het ter adoptie af te staan? Altijd beter dan dat er weer een stukje in het nieuws verschijnt over een babylijkje dat ergens gevonden wordt. En er zijn genoeg mensen die geen kinderen kunnen krijgen en maar al te graag willen adopteren. Ongelukje of niet, mensen moeten hun verantwoording nemen. Ouders die weten dat ze eigenlijk geen ouder willen zijn daar heb ik GEEN respect voor. Ook al ben je te laat voor abortus, dat vind ik geen excuus om dan maar niet goed voor je kind te zorgen. Het ter adoptie afstaan omdat je weet dat jij niet in staat bent voor zo'n kind te zorgen en het liefde en aandacht te geven, ja DAAR heb ik respect voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:54

En lees ook deze link even door:
http://www.igz.nl/33986/2006-10_Jaarrap ... _Wet_1.pdf

Meer dan de helft van de zwangerschappen wordt volgens dit rapport afgebroken binnen 7 weken, ik word nogal misselijk van stukken zoals het bovenstaande waarin gesuggereerd wordt dat abortussen doorgaans pas op het allerlaatst mogelijke moment plaatsvinden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:59

ik ben tegen abortus, het is je eigen verantwoordelijkheid en onvoorzichtigheid en dan vind ik dus dat je verantwoording moet afleggen voor je gemaakte fouten en niet een kindje doden!!
Behalve als je zwanger raakt d.m.v verkrachting etc dan heb ik begrip voor abortus, dan zou ik het ook laten weghalen denk ik!!!
Laatst bijgewerkt door Marleen_ op 01-12-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:07

Marleen_ schreef:
ik ben tegen abortus, het is je eigen verantwoordelijkheid en onvoorzinnigheid en dan vind ik dus dat je verantwoording moet afleggen voor je gemaakte fouten en niet een kindje doden!!
Behalve als je zwanger raakt d.m.v verkrachting etc dan heb ik begrip voor abortus, dan zou ik het ook laten weghalen denk ik!!!

Ik neem aan dat onvoorzinnigheid, onvoorzichtigheid moet zijn?
Je kunt abortus ook zien als het nemen van je verantwoordelijkheid. De keuze om een abortus te ondergaan, maak je niet alleen voor jezelf, maar je denkt ook aan dat kind/ vruchtje.
Een kind op de wereld zetten, omdat je tegen abortus bent om het kind vervolgens te dumpen bij een afvalverwerkingsbedrijf... dat is pas schandalig!!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:37

Vanessa24 daar heb je helemaal gelijk, ben het dus ook wel eens met jou uitspraak!!!
Het zal altijd wel een moeilijk onderwerp blijven maar als ik even over mezelf praat dan hou ik het even bij mijn mening, maar het is zeker niet goed om een kindje te dumpen omdat je tegen abortus bent, nou ja ach moeilijk moeilijk moeilijk!!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:51

Baas in eigen buik!!!!!!!!Maar dan wel met medisch en morele verantwoordelijkheid. Goede voorlichting en begeleiding over alle consequenties is erg belangrijk. Ik werk te lang in de jeugdzorg om voorstander te zijn. Er zijn zoveel ouders te zien die de verantwoordelijkheid voor de zorg van hun kind niet nemen.Uiteindelijk zijn daar de zich van het leven bewustzijnde kinderen (de geboren)er de dupe van.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:19

celticpony schreef:
Baas in eigen buik!!!!!!!!Maar dan wel met medisch en morele verantwoordelijkheid. Goede voorlichting en begeleiding over alle consequenties is erg belangrijk. Ik werk te lang in de jeugdzorg om voorstander te zijn. Er zijn zoveel ouders te zien die de verantwoordelijkheid voor de zorg van hun kind niet nemen.Uiteindelijk zijn daar de zich van het leven bewustzijnde kinderen (de geboren)er de dupe van.

Amen!!!!!!!!!!!!!!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:31

Laura schreef:
avanti4ever schreef:

OKTOBER:
Vandaag is mijn leven begonnen. Mijn ouders weten het nog niet, maar ik ben er al. Ik word een meisje. Ik krijg blond haar en blauwe ogen. Bijna alles staat al vast, zelfs dat ik van bloemen zal houden.

19 OKTOBER:
Sommigen zeggen dat ik nog niet echt een persoon ben, en dat alleen mijn moeder maar bestaat. Maar ik ben wèl echt een persoon, net zoals een kruimeltje brood toch werkelijk brood is. Mijn moeder bestaat. En ik ook.

23 OKTOBER:
Mijn mond begint zich nu te openen. Denk je eens in, over een jaar of zo zal ik al kunnen lachen en later zal ik gaan praten. Ik weet wat mijn eerste woordje zal zijn: MAMMA.

25 OKTOBER:
Vandaag begon mijn hart helemaal uit zichzelf te kloppen. Van nu af aan zal het mijn hele leven rustig blijven kloppen, zonder ook maar één keer stil te staan om uit te rusten! En na vele jaren zal het moe worden. Het zal ophouden met kloppen, en dan zal ik sterven.

2 NOVEMBER:
Ik groei nu elke dag een beetje. Mijn armen en benen beginnen vorm aan te nemen. Maar ik moet nog heel lang wachten voordat ik op die kleine beentjes overeind kan gaan staan om naar mijn moeders armen te reiken, en voordat ik met deze kleine armpjes bloemen zal kunnen plukken en mijn vader zal kunnen omhelzen.

12 NOVEMBER:
Er beginnen zich heel kleine vingertjes aan mijn handen te vormen. Wat zijn ze grappig klein! Met die vingertjes zal ik mijn moeders haar kunnen strelen

20 NOVEMBER:
Vandaag pas heeft de dokter aan mamma verteld dat ik hier onder haar hart leef. O, wat zal ze gelukkig zijn! Ben je gelukkig, mamma?
25 NOVEMBER:
Mijn pappa en mamma zijn waarschijnlijk al een naam voor mij aan het bedenken. Maar zij weten niet eens dat ik een meisje ben. Ik wil Kathy genoemd worden. Ik word al zo groot.

10 DECEMBER:
Mijn haar groeit al. Het is zacht en licht en glanzend. Wat voor haar zou mamma hebben?

13 DECEMBER:
Ik begin nu net te kijken. Het is donker om mij heen. Als mamma mij ter wereld brengt, zal die wereld vol zonneschijn en bloemen zijn. Maar wat ik het allerliefst wil zien, is mijn mamma. Hoe zie je eruit, mamma?

24 DECEMBER:
Zou mamma het zachte kloppen van mijn hart horen? Sommige kinderen zijn een beetje ziek als zij geboren worden. Maar mijn hart is sterk en gezond. Het klopt zo regelmatig: tik-tik, tik-tik. Je zult een gezonde dochter krijgen, mamma!

28 DECEMBER:
Vandaag kwam er een eng, koud en hard ding binnen in mijn mamma.
Vandaag heeft mijn mamma mij gedood.

Als dat soort onzin al uitgekraamd wordt voordat t uberhaupt al geboren is is dat koude harde ding misschien wel een goede oplossing geweest....

JONGEJONGEJONGE
Wat een belachelijk stukje zeg. Daar wordt ik echt misslijk van. GATVER. SGP propaganda

jammer dat je alleen dat stukje van mijn tekst quote..... er staat nog veel meer van mij nietalleen dat ik vond die tekst ergens en mij raakte t eigenlijk wel...(ik weet dat t fictief is) en dit stukje stond ook helemaal in t begin voor mn andere stukjes

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:18

Ik ben voor abortus, als je een kind weghaalt dan merkt het er toch niks van ? En als je voor je kind niet kunt zorgen, kan je het toch beter weg laten halen dan je kind een rotleven geven ?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:22

voor abortus .. heb een verhaal gehoort waardoor ik er voor ben. ik lach mensen die protesteren tegen abortus ook finaal uit .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:36

Ik ben een moeder van 40, katholiek, en ik ben tegen abortus. Ik heb het hier niet over abortus wegens medische redenen bij moeder en/of kind. Ik vind dat zo gecompliceerd dat ik daarover niks wil zeggen.
Ik vind het ronduit shocking zoals sommigen hierboven erover schrijven. Een kind is niet 'het'. En uitlachen vind ik al helemaal niet kunnen.

Ik ben ervan overtuigd dat je een abortus nooit meer vergeet. Het beschadigt de moeder ook. Ik weet uit ervaring dat dingen die je op je 20ste lichtzinnig doet, tientallen jaren van diepe spijt kunnen geven (nee, ik heb zelf geen abortus ondergaan maar er zijn ook minder erge lichtzinnigheden).

Overigens denk ik dat de meeste vrouwen die een abortus ondergaan, dit heel goed beseffen, maar dat ze geen andere keuze voor zichzelf zien.
Van dichtbij heb ik enkele jaren geleden meegemaakt dat een meisje zwanger werd, door haar omgeving werd gepresst om het 'weg te laten halen' (wat een eufemisme) terwijl ze dat zelf eigenlijk niet wilde. Ik heb haar toen aangeboden dat ze tijdelijk bij mij in kon trekken en dat ik haar zou helpen maar dat heeft ze niet aangenomen. Ze kende mij ook niet zo goed.
Bij de abortus bleek het ook nog eens om een tweeling te gaan...

Hoewel ik tegen abortus ben, begrijp ik de hopeloze situatie van sommige vrouwen. Ik vind het mijn morele plicht om dan niet alleen te zeggen dat het niet goed is, maar ook een alternatief te bieden. Wat dat betreft vind ik ook het SGP-stukje hierboven wreed tegen alle vrouwen in een hopeloze situatie.
Ik weet dat veel vrouwen dat alternatief niet zien en vanuit mijn geloof wil ik niemand veroordelen. Voor sommigen vreemd misschien, maar ik ben voor legalisering omdat ik anders die wanhopige vrouwen weer op keukentafels met breinaalden terecht zie komen. En dat is nog erger.
Maar omdat iedere vrouw snel genoeg weet dat ze zwanger is, vind ik dat ze dan ook snel een beslissing moet nemen. En dat is eerder dan na 24 weken. Na een maand of 3 (13 weken) kan je dat toch ook wel weten?

O ja, als ik het ideaal zou willen beschrijven dan zou ik willen zeggen: als je niet het risico wilt of kunt lopen, om zwanger te worden, dan moet je 'het' niet doen. Maar helaas voelen sommigen zich niet volwassen genoeg voor een kind, maar wel voor sex, en hebben dan niet het verantwoordelijkheidsgevoel om voorzorgsmaatregelen te nemen. Terwijl bij uitglijders (en ook bij verkrachting, laten we wel wezen) de morning-afterpil gewoon bij de drogist in het schap ligt!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-12-06 01:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:42

beantsje schreef:
Maar omdat iedere vrouw snel genoeg weet dat ze zwanger is, vind ik dat ze dan ook snel een beslissing moet nemen. En dat is eerder dan na 24 weken. Na een maand of 3 (13 weken) kan je dat toch ook wel weten?

Uit de cijfers blijkt dan ook dat het gros van de abortussen al voor de 7e week wordt uitgevoerd. De latere abortussen worden veelal in ziekenhuizen uitgevoerd en zijn voor een groot deel abortussen op medische indicatie. De vrouw die niet doorheeft dat ze zwanger is, danwel twijfelt, en pas zeer laat een gezond kind laat aborteren is dus een uitzondering en geen stelregel.

Ook blijkt uit de cijfers dat het aantal tieners dat abortus ondergaat daalt, en dat het Nederlandse abortuscijfer laag is ten opzichte van omringende landen. Dus ik snap de ophef op dat vlak van sommigen niet.

Om nog even op jou terug te komen Beantsje: ik kan me voorstellen dat jij mede vanuit je geloofsovertuiging tegen de uitvoering van abortus bent. Tegelijkertijd vind ik het positief dat je dan wel van mening bent dat iemand de keuze moet hebben.

Voor mij is dat laatste namelijk het grootste argument om voor (legalisering van) abortus te zijn. Ik vind dat een vrouw ten allen tijde de keuze moet hebben. Iedere vrouw kan er ook voor kiezen om geen abortus te ondergaan namelijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:47

Helemaal mee eens; maar het meisje uit mijn verhaal is zo onder druk gezet, die had eigenlijk geen keuze.
Aan de andere kant wil ik geen enkele vrouw dwingen tot middeleeuwse toestanden op de keukentafel bij een illegale aborteur. Want laten we wel wezen, zo wanhopig zijn sommige vrouwen wel.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:48

Je hebt alleen t recht iets te vinden over je eigen lijf. Wat een ander doet gaat je niets aan en mag je ook niet over oordelen. Laat iedereen zelf beslissen of ze abortus neemt of niet. Geloof heeft daar niets mee te maken als buitenstaander. Ook een gelovig iemand mag niet oordelen over de abortus v aan ander.
Het is en blijft voor de meeste vrouwen een moeilijk keus, en al die negatieve meningen zijn niet prettig.
Bedenk dat een angewenst kind een moeilijk leven heeft ook als t geadopteerd is, zullen er daardoor moeilijk periodes zijn. En misswil een zwangere vrouw helemaal geen kind afstaan, dat is toch nog even een paar stappen erger, emorioneel gezien. Niemand heeft t recht te zeggen dat ze haar kind dan maar ter adoptie moet afstaan: het is geen broodje kaas! Je krijgt gevoelens voor je ongeboren kind, zeker de laatste maanden. Adoptie is toch iets heel anders dan abortus!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:50

ShirleyA schreef:
Je hebt alleen t recht iets te vinden over je eigen lijf. Wat een ander doet gaat je niets aan en mag je ook niet over oordelen. Laat iedereen zelf beslissen of ze abortus neemt of niet. Geloof heeft daar niets mee te maken als buitenstaander. Ook een gelovig iemand mag niet oordelen over de abortus v aan ander.
Het is en blijft voor de meeste vrouwen een moeilijk keus, en al die negatieve meningen zijn niet prettig.
Bedenk dat een angewenst kind een moeilijk leven heeft ook als t geadopteerd is, zullen er daardoor moeilijk periodes zijn. En misswil een zwangere vrouw helemaal geen kind afstaan, dat is toch nog even een paar stappen erger, emorioneel gezien. Niemand heeft t recht te zeggen dat ze haar kind dan maar ter adoptie moet afstaan: het is geen broodje kaas! Je krijgt gevoelens voor je ongeboren kind, zeker de laatste maanden. Adoptie is toch iets heel anders dan abortus!

dit klopt dus niet he,volgens de wet!!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:55

runningkawa schreef:
Tegen

Ben je oud genoeg om grote mensen spelletjes te spelen, draag je ook maar de consequenties ervan.

Verkrachting vind ik de enige uitzondering.

Ik ben overigens 32

hélemaal mee eens Lachen

14 Koe

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:01

mirgino schreef:
ShirleyA schreef:

dit klopt dus niet he,volgens de wet!!

?? Wat klopt niet?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:01

beantsje schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat je een abortus nooit meer vergeet. Het beschadigt de moeder ook. Ik weet uit ervaring dat dingen die je op je 20ste lichtzinnig doet, tientallen jaren van diepe spijt kunnen geven (nee, ik heb zelf geen abortus ondergaan maar er zijn ook minder erge lichtzinnigheden).

Overigens denk ik dat de meeste vrouwen die een abortus ondergaan, dit heel goed beseffen, maar dat ze geen andere keuze voor zichzelf zien.

!

dit zal zeker jaren geleden een feit zijn geweest.
het was abortus of de zwangere vrouw wegstoppen(want stel dat de buiten wereld er achter komt, kind geboren laten worden, en meteen na de geboorte baby weg halen en ter adoptie afstaan.zeker in geloof gemeendscahppen werd en schande van gesproken
tegenwoordig denk ik dat er veel meer over nagedacht word en is er meer geestelijke hulp.

ik heb geen diepe spijt van onze beslissing, en met mij zijn er meerdere vrouwen. meisjes die de stap als een weloverwogen beslissing hebben genomen.
gelukkig is deze keus er tegenwoordig, en kan er opener worden gesproken over dit soort zaken