Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:21

Vaak is het ook zo dat mensen niet iemand volgen enkel en alleen omdat ze het inhoudelijk met diegene eens zijn, maar soms volgen mensen iemand vooral omdat die macht toont en sterk lijkt.
Veel mensen willen namelijk gewoon een 'sterke leider'. De sterke leider spreekt vaak hun eigen taal, spreekt met simpelere woorden, is direct en is duidelijk en lijkt snel grote stappen te maken. Eindelijk die verandering! Dat heeft heel veel overeenkomsten met waarom er in WO2 zoveel aanhangers waren van de verkeerde kant..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:24

pien_2010 schreef:
Een helder artikel in het Nederlands :+ ( ze zijn er echt wel!) waarin China de wereldwijde handel in zeldzame aardmetalen stop zet en wat dit betekent voor Amerika en ook voor Europa

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/14 ... soorlog-e/

Is wel een hele slimme zet van de Chinezen. Natuurlijk willen ze garanties dat deze aardmetalen niet alsnog via Europa in de VS terecht komen. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze aanvullende eisen richting Europa willen stellen.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:25

Ik wilde deze aflevering van de Ongelofelijke Podcast met jullie delen:
https://castbox.fm/vb/797377337

Beschrijving van aflevering
Wie zijn de denkers – en wat zijn de ideologieën - achter Trump?
Een belangrijke vraag, nu de hele wereld naar adem hapt bij alles wat er gebeurt.

Tijdens zijn eerste termijn leek Trump misschien nog mee te vallen qua radicaliteit, maar Trump II begint meteen een stuk feller: ideologischer, radicaler.
Alsof alles op de schop moet: vrije handel, de democratische wereldorde, ontwikkelingshulp en mensenrechten. Westerse fundamenten lijken te worden afgebroken. Maar wat komt ervoor in de plaats?
Wat is de nieuwe ideologie? Welk wereldbeeld – of geloof – zit hierachter?

Met andere woorden: welke ideeën verklaren de chaos van nu?

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:48

Margaret Atwood had de toekomst van de USA niet beter kunnen voorspellen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:29

BigOne schreef:
Margaret Atwood had de toekomst van de USA niet beter kunnen voorspellen.

En dat is?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:33

Handmaid's Tale toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:44

WowAmigo schreef:
Handmaid's Tale toch?

Yep. Vrouwen terug naar het aanrecht en alleen goed voor het baren van kinderen. Overigens is Poetin ook zo'n denker.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:51

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:57

MissWeenie schreef:
Heeft iemand hier ook de aflevering van Zembla gekeken van 13 april? Over de banden tussen Trump/Amerika/Poetin/Rusland

https://bnnvara.nl/videos/618875

Jazeker. Verbazingwekkend dat Trumps banden met Rusland al jaren bekend zijn en het zo iemand dan toch lukt om POTUS te worden...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:37

Ja zeker met die Russen fobie van de Amerikanen. Hoeveel series en films er de afgelopen 5 jaar nog geproduceerd zijn met iets van Russische dreiging en spionnen… en dan toch daarmee verkiesbaar en gekozen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:47

https://archive.is/yYgNC

Gelekt document onthult ultiem doel handelsoorlog Trump: ‘EU dwingen te kiezen tussen VS en China’

Als je dan al wil dat de EU kiest, is dit misschien niet de manier :').

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:48

Laatst bijgewerkt door Benzz op 15-04-25 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:50

Mooie kans voor Airbus :).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:56

_San87_ schreef:
Mooie kans voor Airbus :).

Precies wat ik dacht :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:04

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:45

Kaaskoekje schreef:
Ik wilde deze aflevering van de Ongelofelijke Podcast met jullie delen:
https://castbox.fm/vb/797377337

Beschrijving van aflevering
Wie zijn de denkers – en wat zijn de ideologieën - achter Trump?
Een belangrijke vraag, nu de hele wereld naar adem hapt bij alles wat er gebeurt.

Tijdens zijn eerste termijn leek Trump misschien nog mee te vallen qua radicaliteit, maar Trump II begint meteen een stuk feller: ideologischer, radicaler.
Alsof alles op de schop moet: vrije handel, de democratische wereldorde, ontwikkelingshulp en mensenrechten. Westerse fundamenten lijken te worden afgebroken. Maar wat komt ervoor in de plaats?
Wat is de nieuwe ideologie? Welk wereldbeeld – of geloof – zit hierachter?

Met andere woorden: welke ideeën verklaren de chaos van nu?

Die ongelofelijke podcast heeft wel meer hele goede podcasts!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:33

De regering van Trump heeft voorgesteld de Amerikaanse financiering van de NAVO te beëindigen

Dit was ook te verwchten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:58

Deze podcast vind ik ook interessant (sowieso die hele reeks wel van ‘geld of je leven’).

https://open.spotify.com/episode/4X9Q0v ... QRJqMFz0Nw

Voor wie geen Spotify kan openen: Npo radio 1 ‘geld of je leven’ aflevering 14 april 2025, ‘Er moet een nationale investeringsbank komen’ met voormalig CEO van ASML.

Hij noemde de staatsschuld van USA: het ongelofelijke bedrag van 50.000 miljard. %)

Jeetje en 80% van het geld uit onze pensioenfondsen word geïnvesteerd in Amerika.
En dat zou dus in EU moeten worden geïnvesteerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:59

Babootje schreef:
De regering van Trump heeft voorgesteld de Amerikaanse financiering van de NAVO te beëindigen

Dit was ook te verwchten

Ik dacht met 50 % te korten ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 06:28

Babootje schreef:

Dit was ook te verwchten

Bron?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:06

Citaat:
Historicus en Holocaustdeskundige Timothy Snyder waarschuwt dat het laten verdwijnen van mensen naar gebieden waar hun rechten worden opgeheven een gevaarlijk precedent schept dat herinneringen oproept aan de praktijken van de nazi’s tijdens de Holocaust. Ook andere historici stellen steeds nadrukkelijker dat de CECOT gevangenis in El Salvador aan de definitie van concentratiekamp voldoet, een plaats waar mensen zonder proces worden vastgehouden, vaak onder extreme omstandigheden, meestal door autoritaire regimes om bepaalde groepen te onderdrukken of te vernietigen.
Bron: reportersonline

De rest is ook weer ongelofelijk: https://reportersonline.nl/trump-dag-86 ... -geen-boe/

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:33

Ik merk dat ik ook oprecht ontzettend verdrietig wordt van hoe grof er wordt ingehakt op onderwijs. De situatie met Harvard, die onwíjs politiek onder druk wordt gezet, daartegen in verzet komt (hoera - want vrije meningsuiting, educatie en een plek waar men vrij moet kunnen denken en spreken) en vervolgens echt met de botte bijl wordt bedreigd. Tekenend voor vrijheid van meningsuiting en onderwijs. Het is echt zo heftig...

https://nos.nl/artikel/2563654-harvard- ... ard-gekort

context

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:40

Mijn vraag is vooral; hoe staat de VS ervoor over 4 jaar...
Hoe ernstig is de schade, blijft hij aan de macht, hoe gaat het dan in de EU, etc.
Het is allemaal onbegrijpelijk wat er gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:03

Polar schreef:
Hoe ernstig is de schade, blijft hij aan de macht, hoe gaat het dan in de EU, etc.

Hey bevestigt (helaas) meer en meer het sombere beeld dat ik had. Het is zelfs nog erger als het om snelheid gaat. En het idee dat dit in elkaar is geflanst door Rusland (Zembla) die dit zelfs al hard op durft te staven voorspeld weinig goeds als het gaat om de USA, de dictoriale regiems. Europa zal echt heel erg snel sterker moeten worden, zaken doen met Groenland, Oekraïne meer en meer helpen en een EU leger moeten opbouwen en partners zoeken om zaken mee te doen. Op de eerste plaats samenwerken met de grote democratieën maar ook met dictaturen zoals China en andere landen zoals Indië. Anders verdwijnt Europa in al dat gekrakeel dat gaande is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:16

Polar schreef:

Je kunt het met recht een aardverschuiving noemen.
Maar binnen de US is inmiddels heel wat gaande in de oppositie. Het haalt alleen niet allemaal de media omdat Trump die voor een deel monddood heeft gemaakt. Zoals veel dictators doen.

Het valt me trouwens op dat Musk heel wat minder aanwezig is op X. Voorheen kreeg ik meerdere keren posts langs (ondanks dat ik ze actief negeerde) maar nu lijkt dat drastisch afgenomen. Musk lijkt op zn retour in de US admin.

Ook een leuke:
China neemt wraak door de opslagen van 100%-1000% die Amerikaanse merken/bedrijven hanteren op artikelen die in China voor een fractie van de prijs worden geproduceerd, openbaar te maken. Van Birkenstocks tot de Birkin bag.
Een draadje. https://x.com/FedPoasting/status/1911859938567073904