Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:33

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:37

Bellatrix schreef:
Welke gaskookstelletje hebben jullie? En is 1 pit of 2 pitten aan te raden? Ik ben alleen maar als er nood is kom ik samen met mijn achterbuurman.

Ik heb gewoon een pitje die ik op de gasfles draai en een skottel en een gasbbq.

Cer

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:45

Het zou zomaar kunnen dat mensen die normaal geen gas of olie stelletjes gebruiken, dat nu wel gaan doen. En dat niet buiten of in een schuur plaatsen maar in het keukenkastje bijvoorbeeld. Ik weet niet of iemand die nooit kampeert er goed en veilig mee om kan gaan ineens?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:51

Mensen in een noodsituatie met paniek die dan voor de eerste keer een gas kookstel aansteekt. Ik zie problemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:51

Mijn moeder, nooit gekampeerd, had het daar ook over. Want de oudjes in het senioren appartement waren elkaar op aan het naaien dat warm eten echt nodig is.

Alles kookt daar op inductie. Niet zonder reden ooit vervangen :+

Nee laten we nu allemaal met gas klooien. Uiteraard bewaard in huis. Onder in de opslag kan niet wat als de lift het niet doet.

Want ja van 3 dagen brood en een potje koude knakworst ga je dood..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:55

Mijn oudere tante ook, die heeft blijkbaar een petroleum stel en heeft daar laatst lampolie voor besteld.. ik weet niet helemaal wat ik daarvan moet vinden… ze heeft soms moeite met de kachel al ..

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:00

Er stond gisteravond ook een noodpakket uitgestald maar daar zat ook geen gasfles bij.

En ik zag gister nog deze reel met wat inspiratie voor een koude vullende maaltijd. Alleen eet ik wraps altijd op als ik ze koop. https://www.instagram.com/reel/DSFrM6pj ... h3dHhoMmRp

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:06

Je hoeft ook niet warm te eten natuurlijk. Je kunt ook prima een week op water en brood leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:11

Cer schreef:
Het zou zomaar kunnen dat mensen die normaal geen gas of olie stelletjes gebruiken, dat nu wel gaan doen. En dat niet buiten of in een schuur plaatsen maar in het keukenkastje bijvoorbeeld. Ik weet niet of iemand die nooit kampeert er goed en veilig mee om kan gaan ineens?

Er is niks mis met een gasfles in het keukenkastje :)

Er staat op de fles hoe je ermee om moet gaan. Bij mijn weten zijn er nooit grote rampen gebeurt met gasflessen door consumenten.

Maar er is uiteraard ook niks mis met koud eten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-12-25 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:13

Nee, maar het is ook weer niet de bedoeling gasflessen IN huis te bewaren :=.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:14

Ja ik weet dat wel, en jij ook.. maar de mensen die met de gasflesjes en olie stelletjes aan de gang gaan ?

friezenfan, goeie tips hoor!

Ik was wel een beetje verbaasd dat België geen statiegeld betaald voor plastic flessen? (Staat ook op die insta pagina). Hebben ze daar geen plastic probleem?
Met de ah flessen uit BE die je dan hier inlevert ben je echt goedkoper uit :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:17

verootjoo schreef:
Er staat op de fles hoe je ermee om moet gaan. Bij mijn weten zijn er nooit grote rampen gebeurt met gasflessen door consumenten.

In een normale situatie.. want is er al eens een nood situatie geweest? Waarbij mensen voor het eerst in een paniek situatie aan gasflesjes gaan zitten?

(Overigens zie ik op insta en YouTube regelmatig ongelukken met gas voorbij komen maar dat ligt aan mijn algoritme :P )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:27

_San87_ schreef:

hoezo niet? Hoe denk je dat mensen gasflessen meenemen op vakantie? Niet iedereen heeft een roofrack, die liggen echt gewoon in de auto.
Hier meerdere campingaz tanks en tankjes in huis, alleen wel handig om die niet naast de CV of in de brandende zon te leggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:27

Gasflessen klein of groot beste buitenshuis bewaren voor je eigen gezondheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:30

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:37

Maar niet iedereen heeft een schuur bij huis om daar bv de gasfles in te bewaren.
Wij ook niet.
Nu hebben wij elders ( op 3 minuten met de auto) een loods. Maar die heeft ook niet iedereen. Dan kan je niet veel anders dan ze in huis bewaren.
Spontaan ontploffen zou niet zo snel gebeuren gelukkig. Bij brand natuurlijk wel.

Ouderen die daarmee gaan experimenteren/koken terwijl ze dar nog nooit gedaan hebben is best eng.
Gelukkig is mijn schoonvader bang van dat soort dingen.

Van de week het boekje doorgelezen. Stonden wel handige tips bij. Ook het lijstje waar je misschien niet zo snel aan denkt. Wie haalt bv de kinderen op.
Nu zijn de mijne groot en sta je er minder bij stil. Mijn eerste reactie was, nou degene die ze normaliter ze die dag al op zou halen bv.
Maar bij doordenken is dat misschien niet eens altijd haalbaar. Want degene die kan wel eerder klaar zijn met werk maar in een noodsituatie veel moeilijker thuis kan komen.

Wat op mijn werk de bedoeling is, geen idee. Ging wel door mijn hoofd. Maar alles bij ons op het werk staat in verbinding met elektra. Kassa's, computers, rolluiken zijn elektrische bedienbaar.... en in een noodsituatie geen belangrijke winkel. Dus ik kies voor mijn gezin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:43

@lielle
Ook in je "rommel kamertje" een gasfles bewaren is niet verstandig. Of je moet altijd het raam open hebben staan.
Als hij lekt en de dampen lopen op.
Je zet de schakelaar van je licht aan, kan dit al er explosie veroorzaken.

Gebeurt dat vaak. Nee.
Maar hoe meer flesjes en ondeskundig gebruik geeft wel extra risico.

Plus je ziet het zo wel met een brand dat de brandweer soms ergens niet bij kan in een schuur want er liggen gasflessen opgeslagen.

Moet elk appartement dat hebben..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:44

Ik heb jaren gekookt op flessengas met een enorme propaan gasfles in de keukenkast onder het fornuis. Zolang je ventileert. De datum van de slangen respecteerd en de fles laat controleren jaarlijks kan het geen kwaad.

Ik heb altijd in mijn bus een camping gaz fles met opdraaibaar kookstuk en borden bestek enz liggen. Als ik onderweg strand kan ik dingen opwarmen. De camper heeft een dikke tank eronder liggen. Maar elke camper of caravan heeft een gaskastje waar de gasflessen inkunnen. Met een ventilatie naar buiten.

Gas is minder ontploffingsgevoelig dan spiritus en stinkt ook minder. Ik bedacht me, ik heb nog een petroleum kachel staan waar ook op gekookt kan worden, gekocht toen gas en stroom zo duur werden. Getest en gebruikt ook zodat ik weet hoe het werkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:46

Maar jij hebt er al jaren ervaring mee Karuna. Het gaat nu een beetje om de mensen die dat niet hebben… :)

Overigens las ik net ergens dat petroleum weer minder gevoelig is voor vonken dan gas…?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:48

Lielle schreef:
_San87_ schreef:

hoezo niet? Hoe denk je dat mensen gasflessen meenemen op vakantie? Niet iedereen heeft een roofrack, die liggen echt gewoon in de auto.
Hier meerdere campingaz tanks en tankjes in huis, alleen wel handig om die niet naast de CV of in de brandende zon te leggen.

Meenemen op vakantie is niet hetzelfde als thuis bewaren.

Het is, dacht ik, algemene kennis dat je gasflessen niet IN huis bewaart, maar buiten. Als de fles in gebruik is, is het een ander verhaal. Sowieso moet je de slangen controleren, gas vergaat niet, de slangen wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:49

karuna schreef:
Ik heb jaren gekookt op flessengas met een enorme propaan gasfles in de keukenkast onder het fornuis. Zolang je ventileert. De datum van de slangen respecteerd en de fles laat controleren jaarlijks kan het geen kwaad.

Ik heb altijd in mijn bus een camping gaz fles met opdraaibaar kookstuk en borden bestek enz liggen. Als ik onderweg strand kan ik dingen opwarmen. De camper heeft een dikke tank eronder liggen. Maar elke camper of caravan heeft een gaskastje waar de gasflessen inkunnen. Met een ventilatie naar buiten.

Gas is minder ontploffingsgevoelig dan spiritus en stinkt ook minder. Ik bedacht me, ik heb nog een petroleum kachel staan waar ook op gekookt kan worden, gekocht toen gas en stroom zo duur werden. Getest en gebruikt ook zodat ik weet hoe het werkt

Spiritus ontploft niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:50

_San87_ schreef:
Hoezo levensgevaarlijk? Het is niet gevaarlijker dan een gastoestel in mijn ervaring.

Ik vind ze vooral heel eng omdat ze een bijna onzichtbare vlam hebben, je hoort en ziet ze niet branden. En spiritus verdampt snel wat voor een steekvlam kan zorgen als je hem bijvult.
En daarnaast, je zal maar in een onhandige actie het ding van tafel laten vallen; die vloeistof loopt overal heen en kan alles in de hens zetten :=

Dus voor onhandige mensen als ik vind ik het levensgevaarlijk :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:56

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Hoezo levensgevaarlijk? Het is niet gevaarlijker dan een gastoestel in mijn ervaring.

Ik vind ze vooral heel eng omdat ze een bijna onzichtbare vlam hebben, je hoort en ziet ze niet branden. En spiritus verdampt snel wat voor een steekvlam kan zorgen als je hem bijvult.
En daarnaast, je zal maar in een onhandige actie het ding van tafel laten vallen; die vloeistof loopt overal heen en kan alles in de hens zetten :=

Dus voor onhandige mensen als ik vind ik het levensgevaarlijk :=

Jeetje, ik kook al jaren op een spiritusstel, en de situaties die jij schetst ben ik nog nooit ook maar misschien tegengekomen. De vlammen zijn oranje/geel en je ziet en ruikt meteen dat de spiritus brandt.

Ons stel kan niet bijgevuld worden wanneer de afsluiters open staan, dan gaat ie gewoonweg niet open om bij te vullen. Zodra de afsluiters dicht zijn, is het vuur meteen gedoofd. En het kookstel is te zwaar om hem zomaar te laten vallen/van tafel te vegen. En ik neem aan dat niemand een brandend kooktoestel optilt.

Ieder zijn keuze he, bijgrijp me niet verkeerd. Maar een spiritus kookstel is net zo veilig, misschien zelfs veiliger, als een gaskookstel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:07

Ik heb ooit met zo'n open, hoge, smalle brander gewerkt. Die vlammen waren blauwig, maar in de zon nauwelijks zichtbaar. En die moest je dus wel gewoon bijvullen uit een kannetje. En het ding stond totaal niet stabiel.

Maar ik houd ook gewoon echt niet van brandstof die ongemerkt kan verdampen. Er staan ook niet voor niks zo veel waarschuwingen met uitroeptekens bij de kookplaat van bol die je plaatste.

Het gaskookstel heb ik op onze boot overigens ook direct eruit gesloopt :+ Ook onveilig inderdaad. We koken nu op inductie. Het gas is echt alleen voor noodgevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:15

Tuurlijk staan er waarschuwingen op. Die staan ook op gaskookpitten en gasflessen, op spiritusflessen, maar ook ook op mijn schoonmaakmiddelen.

Wanneer de stroom uitvalt, gebruik ik zonder enig probleem dat toestel om op te koken :j.