Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:46

Amen. Laat dat eens over een politieke agenda staan, de invloed van misinformatie en (russische) propaganda op social media op de publieke opinie. Maar asielzoelertje pesten is belangrijker. :(

Oh wacht….
https://d66.nl/nieuws/maak-een-aanvalsp ... nformatie/

Volt had hier op EU niveau ook plannen voor. De impact op levens door social media is groot, niet alleen qua politiek.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:07

prompter schreef:
Ik maak me weer zorgen over de grote invloed vanuit Rusland om het westen te ontregelen. In Roemenië 25.000 (!) nep tiktok accounts met nepinformatie om de verkiezingen te beïnvloeden met een rechts extremistische kandidaat. Gefinancierd door China uiteraard.

China heeft tiktok naar het westen gebracht (in China zelf mag het niet gebruikt worden) om het populair te maken en dan in te laten zetten als politiek middel, waar hier in Nederland FvD druk gebruik van maakt. Gelukkig is Thierry niet zo'n stabiel persoon, anders zou zijn partij, waarschijnlijk met Russisch geld, hier veel groter zijn geworden.

China, als in het land/de overheid heeft TikTok niet naar het westen gebracht. Het is een gewoon bedrijf die hoofdkantoren heeft in en data bewaart in landen ánders dan China (US, Australië, Singapore). Volgens mij zit er maar 1 Chinees in de 5-talige board of directors, is het belangrijkste onderdeel Singapore based en bewaren ze geen data etc in China.

Er is genoeg op te merken over social media zoals TikTok, maar laten we wel zelf ook waken voor misinformatie. Overigens is de hele US-verbiedt-TikTok affaire is vooralsnog puur gebaseerd op theorieën. Aangewakkerd door Trump natuurlijk. Weet niet of je mening over TikTok uit die discourse vandaan komt?

Nepaccounts komen op elk social medium voor en zijn overal problematisch.

En… als je het dan over het aanwakkeren van rechts sentiment hebt op een social medium, zou ik eigenlijk eerst naar X kijken :=

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:25

Het is van 2 kanten eng .. Trump/Musk en Putin/China/N-Korea. En daar zit Europa lekker tussenin.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:55

En beide kanten hebben baat bij chaos hier.

Het is gewoon weer een vorm van het aloude "verdeel en heers".

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:28

Ik zou juist als melkveehouder blij zijn met de Mercosur deal.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:54

Benzz schreef:
Ik zou juist als melkveehouder blij zijn met de Mercosur deal.

Want?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:00

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:13

De Europese melkveehouderij kan wel voordeel halen uit Mercosur, zegt Osinga. Met de deal kan er op termijn 30.000 ton kaas, 10.000 ton melkpoeder en 5.000 ton babymelkpoeder tariefvrij worden geëxporteerd. ‘De tarieven daarop worden in tien jaar tijd geleidelijk afgebouwd. De export kan daarin meegroeien.’

De afspraken over importen van Europese zuivel vallen niet in alle Mercosur-landen in goede aarde, weet Osinga. ‘Uruguay en Argentinië zitten hier niet op te wachten. Die landen exporteren zelf ook zuivel. Brazilië is importeur en heeft hier baat bij. Ook in het CETA-verdrag met Canada zit een exportcontigent van 16.000 ton kaas en dat wordt door Europese producent echt wel benut.’

Ook voor producenten van veevoer bevat het akkoord voordelen. Soja en granen voor veevoer waren al tariefvrij, maar er is in sommige gevallen nog wel sprake van exportbelastingen. Die vervallen met Mercosur. ‘Dat kan voor de veevoersector positief zijn.’

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:07

Leuk voor 'de Europese melkveehouder' maar dat is niet een Nederlandse melkveehouder. Hier moet de veestapel naar beneden, dan heb je niets aan meer mogen/kunnen exporteren.

Ik gok dat dit weer vooral erg leuk is voor een aantal grotere bedrijven en bedrijven die dingen leveren die een ander niet heeft. Verder is het vooral nog meer spullen die nodeloos heen en weer gescheept en gevlogen worden. :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:32

je zou toch zeggen dat we hier in Nederland/Europa melk en kaas en vlees genoeg hebben? Wat voegt een biefstuk uit Argentinië toe?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:38

juval schreef:
je zou toch zeggen dat we hier in Nederland/Europa melk en kaas en vlees genoeg hebben? Wat voegt een biefstuk uit Argentinië toe?

Die is goedkoper omdat daar veel minder regels zijn qua dierenwelzijn en je daar mensen structureel onder kan betalen :j dat is nodig zodat de verwende westerling iedere dag goedkoop vlees kan eten.

Hetzelfde zie je ook met groenten en fruit overigens. Die worden de hele wereld over gesleept omdat wij in de winter frambozen willen.

Maar de Nederlandse boeren. Die gaan het verschil maken voor het Mileu en klimaat :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:44

Ja als er goedkoper product geïmporteerd kan worden dmv regelingen dan wordt t Nederlands product sowieso uit de markt gezet ..
en de boer moet toch weg, die postzegel hier kan niet op tegen het volume uit andere landen incl vervoer etc

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:14

Wij willen moedwillig concurreren met lageloonlanden die mensen en dieren uitbuiten en aan minder regelingen hoeven te voldoen. Dat kan dus niet zo goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:01

Of het wordt niet geïmporteerd vanuit die landen
is dat geen optie?
Dat we gewoon met onze directe buren blijven handelen..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:38

Een erg interessante column van Caroline de Gruyter in Nrc. Er is een onderzoek gepubliceerd over anti-immigratie sentimenten wat concludeert dat niet de kiezers de koers bepalen maar politici die gekleurde informatie verspreiden.
Ik mag het niet online lezen, hoop jullie wel.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/07/ho ... t-a4875838

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:18

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:32

Bedankt voor het delen, direct getekend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:25

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Daar werd gisteren over gesproken bij Bar Laat.
Jimmy Dijk kon het niet heel goed verdedigen, waarom SP heeft voor gestemd.

Ik vind het echt beledigend, waarom mijn man zich bijvoorbeeld moet verantwoorden over welke muziek hij bijvoorbeeld luistert thuis.

@Electra, hoezo welke muziek iemand luistert thuis? Daar heb ik nog nooit van gehoord, of gaat het erom dat hij het geluid zo hard zet dat de hele buurt er last van heeft? Verklaar u nader a.u.b.!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:22

Anjali , heb je de column gelezen? Er werd eerder van bepaalde groepen zaken bijgehouden en dat pakte goed verkeerd uit.
Prima dat zaken bijgehouden worden, dat gebeurt al decennia maar niet op deze manier.
Om maar even een voorbeeld te geven;
De Registratie Joodse inwoners was Verordening no. 6/1941 van Rijkscommissaris Seyss-Inquart, uitgegeven op 10 januari 1941. Het verplichtte alle Joodse inwoners van Nederland om zich te laten registeren bij het Bevolkingsregister, dit kostte een gulden. Wie dit weigerde kon een gevangenisstraf tot vijf jaar krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:57

Zoals welke muziek ze binnen luisterde? Staat dat ook in dat voorstel? Ik heb de motie gelezen maar daar staat maar heel weinig in..

En ik dacht gelezen te hebben dat die onderzoeken al gedaan werden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:07

Wanneer er zo weinig instaat is het nog idioter om zo’n motie in te dienen toch? Iedereen die de onderhuidse dreiging van die motie niet snapt moet hem maar een paar keer opnieuw lezen.
En meteen art 1 van onze grondwet ernaast leggen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:36

Is het dan zo anders dan wat ze nu al onderzoeken?

(Dat dat dan dubbel op is, is ook een reden om m af te wijzen natuurlijk, maar dan nog de vraag wat er anders aan is en of ze dwingen antwoord te geven over wat er achter de voordeur gebeurd.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:07

Dat het niet algemeen is maar specifiek op een bepaalde bevolkingsgroep, is jou dat nu echt niet duidelijk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:42

Nee, het is me niet duidelijk wat het verschil is met de survey integratie migranten..

En waar staat dat ze achter je voordeur komen controleren

Dus als jij mij dat kan uitleggen, graag :j heb ik ook weer wat geleerd :)
Gegoogled heb ik het al

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:59

Nee sorry ik heb duidelijk wat gemist. Wat is dat met die muziek????? Ik heb daar niets over gelezen en snap echt niet wat er mee is. Kan iemand het uitleggen?