Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:59

IMANDRA schreef:
Maar wereldwijd behoor je dus wél tot de feitelijke 1% die het rijkste zijn.

Dat er daarboven nog een 0,1% zijn met miljoenen of miljarden dat moge zijn, maar je bent gewoon feitelijk en statistisch in die 1% in te scharen.

En als je invult dat je in Nederland €12.000 per jaar verdient hoor je nog tot de rijkste 13,6%. Ook als je hier in Nederland amper van kan rondkomen. Naar vermogen (geld op de rekening) wordt dan weer niet gevraagt. Of kosten van levensonderhoud. Dus wat is rijk? Niet echt representatief dus naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door journee op 27-11-23 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:02

AppleSter schreef:
Fijn dat te weten

1) Ja, kennis is macht.
... laat jij om die reden vaak informatie weg?

2) En ben je bereid te vertellen waar precies je blij over bent het te weten...?

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:06

journee schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wereldwijd behoor je dus wél tot de feitelijke 1% die het rijkste zijn.

Dat er daarboven nog een 0,1% zijn met miljoenen of miljarden dat moge zijn, maar je bent gewoon feitelijk en statistisch in die 1% in te scharen.

En als je invult dat je in Nederland €12.000 per jaar verdient hoor je nog tot de rijkste 13,6%. Ook als je hier in Nederland amper van kan rondkomen. Naar vermogen (geld op de rekening) wordt dan weer niet gevraagt. Of kosten van levensonderhoud. Dus wat is rijk? Niet echt representatief dus naar mijn mening.

Waar het om gaat is dat die 1% het meest vervuilend zijn en daar horen wij dus (bijna) allemaal bij. In verhouding met de andere 99%. Dat zegt inderdaad niet meteen iets over het relatieve welvaart niveau hier in Nederland.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:06

Vind het jammer dat je alles als aanval ziet/ winnen, als anderen het niet met je eens zijn. Maar oke deze opmerking zal ook compleet nutteloze zijn

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:30

Wat denken jullie ? Zou het Plasterk lukken om een coalitie te vormen?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:45

Ik vind 't een lastige BigOne. Ik kan Omtzigt niet goed peilen. Ik heb het vermoeden dat de VVD echt niet meer gaat doen dan gedogen. De achterban schijnt echt heel verdeeld te zijn. Er zit natuurlijk ook echt wel een stuk progressief rechts bij de achterban.

Ik hoop alleen zo dat het niet weer maanden gaat duren. Dan maar een minderheidskabinet, en door.

Ik heb wel een zwaar vermoeden dat we niet 4 jaar hoeven gaan wachten op nieuwe verkiezingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:46

Jammer dat je feiten ontkent en niet zo veel inhoudelijk reageert AppleSter. Ik heb geprobeerd met open vizier met je te communiceren. Maar ik stop met op jou reageren.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:48

rien10 schreef:
Jammer dat je feiten ontkent en niet zo veel inhoudelijk reageert AppleSter. Ik heb geprobeerd met open vizier met je te communiceren. Maar ik stop met op jou reageren.

Prima! Das al 1 van de club minder. Ik kan niet op alles reageren, jullie gaan met een snelheid met z’n allen tegen 1 dat niet bij te houden voor iemand die werkt en
een sociaal (en paardrijk) leven heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:49

BigOne schreef:

Het is heel erg moeilijk om daar een zinnige voorspelling over te doen. Het kan echt alle kanten op gaan.
En Omtzigt grossiert nog steeds in vaagheden over wat die nu precies gaat doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:52

Inhoudelijk reageren kost niet zo veel moeite hoor. Gewoon wat goodwill.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:53

Hmmm, het rekensommetje klopt natuurlijk wel. (Dat van Plasterk, hè. ;) )
Maar dan de onderhandelingen.

De heer Omtzigt heeft een pittige mening over een aantal standpunten van de pvv, en ik vermoed zo mevrouw Yesilgöz ook.

Er zal dus een hoop water bij de pvv wijn moeten.
Ik ben benieuwd wat zijn (de pvv is zon beetje GW) achterban daar van vindt.
Stel je voor: jaaaren dacht je 'Als Geert premier wordt, dan gaan al die ellendelingen het land uit en zijn onze problemen opgelost!'
... en dan wil hij opeens zijn Marokkanen standpunt opgeven. -O-
(Ik heb meegemaakt hoe makkelijk hij "een heilig punt" opgaf, pensioen blijft 65, nog vóór er onderhandeld werd, dus ik vind de man compleet onbetrouwbaar.
... maar zijn aanhangers vergeten of vergeven dit soort zaken.)

Dit bij elkaar opgeteld zal de heer Plasterk dus 'een goede olieman moeten zijn' (massage olie).
En dan maar kijken hoe lang het regeringsaccoord het houdt...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:56

Bloem39 schreef:
Waar het om gaat is dat die 1% het meest vervuilend zijn en daar horen wij dus (bijna) allemaal bij. In verhouding met de andere 99%. Dat zegt inderdaad niet meteen iets over het relatieve welvaart niveau hier in Nederland.

Ik weet niet hoe de meeste Nederlanders bij die 1% rijkste kunnen komen? De berekening vraagt om netto inkomen. Jan modaal verdient in Nederland een netto inkomen netto €2680,- per maand. Om bij de rijkste 1% te komen moet je als alleenstaande per maand netto ruim €7500,- overhouden en een gezin met 2 kinderen per maand netto bijna €21000,-. De gemiddelde Nederlander gaat dat niet lukken.. Aan de positieve kant: de gemiddelde Nederlander hoort gelukkig niet bij de meest vervuilende 1%.. :+
Laatst bijgewerkt door journee op 27-11-23 23:02, in het totaal 4 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:59

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Prima! Das al 1 van de club minder. Ik kan niet op alles reageren, jullie gaan met een snelheid met z’n allen tegen 1 dat niet bij te houden voor iemand die werkt en

Nou, je moet dan haast een duizendpoot zijn, want ik zie je constant reageren :+
En onzin mbt met z'n allen tegen 1. Zou het misschien zo kunnen zijn, dat heel veel mensen het gewoon niet met je eens zijn en op jouw berichten willen reageren?

Ontopic; ik denk dat Omtzigt ook niet wil deelnemen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij in een kabinet wil gaan zitten met de PVV. Het is bijna politieke zelfmoord, denk ik.
Maar eigenlijk wil ik het nu ook wel zien, dus zou het jammer vinden als het niet lukt. Laat Wilders het maar doen dan ook.
Laatst bijgewerkt door lies op 27-11-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:00

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Volgens mij ben je de actieve reageerder. Maar op feiten die je mening weerleggen reageer je niet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:03

Ik denk dat je het rekenmodel niet goed invult journee :)

Verder wordt het een beetje een nondiscussie.
Je claimde zelf eerst dat de rijkste 1% eerst maar wat moest gaan doen. Nu blijkt dat je er zelf toe behoort krabbel je terug en wordt het een semantische discussie. Jammer...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:08

BigOne schreef:

Goede vraag. Gezien hoe soepel alles tot op heden verloopt heb ik sterke twijfels. Afwachten maar. Ik hoop in elk geval dat hij het langer volhoudt dan Gom van Strien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:13

Dat moet te doen zijn :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:17

Hahaha, ja daar zijn we al bijna, als je telt in werkdagen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:23

secricible schreef:

Je claimde zelf eerst dat de rijkste 1% eerst maar wat moest gaan doen. Nu blijkt dat je er zelf toe behoort krabbel je terug en wordt het een semantische discussie. Jammer...

Ik ben bang dat je mij verward met iemand anders. :) Ik probeerde er alleen achter te komen hoe jullie zowat heel Nederland bij de rijkste 1% konden krijgen...
De berekening vraagt om jaar inkomen min belasting, in Nederland is dat je jaar inkomen min 49,5% belasting toch? Dan kom ik toch op €46000 netto per jaar voor een alleenstaande en €125000 voor gezin met 4 personen per jaar, om bij die 1% te komen. Maar als ik het fout bereken hoor ik graag hoe het dan wel moet..?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:39

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Nou, nog een keer dan :D
Je weet niet van welke club ik ben, want je weet mijn politieke voorkeur helemaal niet. Misschien ben ik wel "van jouw club".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:53

Jongens laat gaan, er zijn belangrijkere dingen dan reageren op sommige “ feiten” . Want dan komt de volgende oneliner die ook weer reacties oproept. Ik vind wat er nu in Nederland gebeurt toch net even belangrijker dan vakantie of zwembad . En door.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:54

secricible schreef:

Dat was mijn claim inderdaad. Dat rekenmodel is dus weer een vaststaand feit om te bepalen of je rijk bent en wel of niet bij die 1% hoort? 8)7
Over non-discussie gesproken

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:56

rien10 schreef:
Je weet niet van welke club ik ben, want je weet mijn politieke voorkeur helemaal niet. Misschien ben ik wel "van jouw club".

Ik zie dat je voor anderen inspringt, als in andere Bokkers verdedigd. Deze club bedoel ik dus niet politiek gezien, maar vanuit het Bokt probleem dat ik eerder omschreef.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:58

journee schreef:
secricible schreef:

Ik ben bang dat je mij verward met iemand anders. :) Ik probeerde er alleen achter te komen hoe jullie zowat heel Nederland bij de rijkste 1% konden krijgen...
De berekening vraagt om jaar inkomen min belasting, in Nederland is dat je jaar inkomen min 49,5% belasting toch? Dan kom ik toch op €46000 netto per jaar voor een alleenstaande en €125000 voor gezin met 4 personen per jaar, om bij die 1% te komen. Maar als ik het fout bereken hoor ik graag hoe het dan wel moet..?

Alleen het eerste zinnetje was op jou gedoeld :)

De getallen die je hier noemt kloppen. 46000/12 is toch 3833 netto inkomen per maand verdienen? Jij had het over 7500 netto overhouden in je post, die snap ik niet?
Ik heb het gehad over de rijkste 1-2% voor Nederland maar de inschatting gedaan dat gezien de inkomens zoals AppleSter die beschreef in haar situatie zij bij de 1% uitkomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:00

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Ik zie dat je voor anderen inspringt, als in andere Bokkers verdedigd. Deze club bedoel ik dus niet politiek gezien, maar vanuit het Bokt probleem dat ik eerder omschreef.

Je ziet dingen die er niet zijn. Ik heb dat één maal gedaan, ik gaf je daar gelijk in.
Verder reageer ik puur inhoudelijk en vraag jou steeds waarom je bepaalde opmerkingen maakt.
En nu is het echt shluss.