Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:49

princequillo schreef:
mysa schreef:
Wie moet er dan zorgen voor een doorbraak, vind je?

Ik weet niet of je mijn post goed begrepen hebt, maar ik vind het gewoon niet kunnen dat andere landen gaan bepalen of er in Gaza humanitaire hulp mag komen. Of dat de VS nu wel of geen miljarden aan militaire steun richting Israël en Egypte stuurt kan mij daarin echt niets schelen. Humanitaire hulp is humanitaire hulp en zou een basisrecht moeten zijn. Je kunt het er niet mee eens zijn maar dat is en blijft mijn mening.

Nee, snap het denk ik niet. Want de VS stuurt die hulp toch zelf?
Dan moeten ze toch zorgen dat die hulp toegelaten wordt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:51

princequillo schreef:
Dat is toch ook wat ik zeg. :)
Ik vind het in en in triest dat het door twee andere landen bepaald moet worden of het überhaupt mag. Dát schiet bij mij gewoon in het verkeerde keelgat.

Nee je zegt dat die landen moeten bepalen. En dat is niet zo. Ze hebben recht op humanitaire hulp.
Dat Israël ze dat niet wil geven dat staat los van het recht. Dat is gewoon een oorlogsmisdaad.

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:57

Nee, die hulp komt niet per se vanuit de VS. Er wordt hulp vanuit velen landen gestuurd.

Volgens mij begrijpen jullie het beide niet, en dit is wel een beetje haren splitten, maar oké. Het zou niet aan hun moeten zijn om te bepalen of de hulp door mag. Dat zou aan de Gazanen moeten zijn. Ja, het is een oorlogsmisdaad. Daar mag ik wel wat over vinden toch?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:00

princequillo schreef:
Nee, die hulp komt niet per se vanuit de VS. Er wordt hulp vanuit velen landen gestuurd.

Volgens mij begrijpen jullie het beide niet, en dit is wel een beetje haren splitten, maar oké. Het zou niet aan hun moeten zijn om te bepalen of de hulp door mag. Dat zou aan de Gazanen moeten zijn. Ja, het is een oorlogsmisdaad. Daar mag ik wel wat over vinden toch?

Nee jij begrijpt het niet.
Ik geef je gelijk dat dat hun recht is en dus aan hun zou moeten zijn.

Maar Israël en Egypte werken niet mee. Dat Egypte daarin niet mee werkt snap ik eigenlijk ook niet. Maar Israël is in Oorlog. Ze zouden alsnog voor een humanitaire weg moeten zorgen maar dat doen ze dus niet. En ik vind het dan goed dat er toch ingegrepen wordt door o.a de VS ;)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:02

Ik begrijp het wel. Ik weet dat ze niet meewerken? Ik geef daar mijn mening over. Waar gaat dit eigenlijk over?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:02

princequillo schreef:

Die hulp komt van de VN. Dus vooral de VS en Europa dragen daar heel veel aan bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:03

mysa schreef:

Hmmm, goede vraag.

... in principe: ieder mens 'van goede wil'. Inclusief politici.
Uit welk land "dondert mij niet", als het maar gebeurt.

En wie de Vendetta weet te stoppen krijgt over elf maanden de Nobelprijs voor de vrede.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:03

Er komt ook hulp vanuit andere landen. Dus alsnog niet per se VS. Bangladesh en Marokko om er zo maar even twee te noemen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:10

princequillo schreef:
Ik begrijp het wel. Ik weet dat ze niet meewerken? Ik geef daar mijn mening over. Waar gaat dit eigenlijk over?

Voor mij dat je dus niet het zelfde zei. En dat probeerde ik uit te leggen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:15

princequillo schreef:

Grens tussen 2 landen is 2 grensposten. En als 1 van die landen de grenspost sluit, heeft andere land als nog pech.
Egypte wil geen nieuwe problemen met moslimbroederschap en is dus erg huiverig voor het open stellen van de grens aan hun kant.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:25

Janneke2 schreef:
mysa schreef:

Hmmm, goede vraag.

En wie de Vendetta weet te stoppen krijgt over elf maanden de Nobelprijs voor de vrede.

Ik heb indertijd, in 2006, een soort jeugdverhaal geschreven , over een jongetje, Thomas, dat baas wil zijn over de wereld omdat hij al die ellende niet meer kan verdragen. Hij wordt wakker als volwassen man en president van de VS. Ik zal hier eens een stukje online plaatsen (ik laat wat tekst weg natuurlijk, kan hier moeilijk een hele roman plaatsen) dat helaas nog altijd verrassend actueel:

’ s Avonds keek Thomas in zijn hotelkamer in Oeganda naar het nieuws. Israël voerde nog steeds aanvallen uit op Gaza in Palestina. Ze hadden ook bijna de hele Palestijnse regering gevangen genomen. Het waren allemaal terroristen, zeiden ze. Huizen werden gebombardeerd, burgers getroffen, en niemand deed iets. Maar de mensen over de hele wereld werden steeds kwader. Overal werden betogingen gehouden, die de wereld opriepen om in te grijpen, en om een vredesmacht te sturen. Deze moesten de ruziemakers uit elkaar houden.
En plots veranderde er iets. De mensen die betoogden, begonnen na te denken. Als je op straat loopt te schreeuwen in Brussel, zal Israël niet uit de Gazastrook of de andere bezette gebieden vertrekken. En als er geen vredesmacht komt, moeten ze gedacht hebben, waarom vormen we er zelf geen? En zo vertrok een vliegtuig naar Palestina, en nog één, en nog één, allemaal met ongewapende mensen, christenen, moslims, joden en niet-gelovigen, Europeanen, Afrikanen en Arabieren, zelfs Amerikanen. Ze wisten dat ze hun leven riskeerden, maar ze wilden een betere wereld, een rechtvaardige wereld waar het goed om leven was voor iedereen. Toen ze Gaza binnen wilden, opende Israël het vuur. Een tiental mensen stierven. Maar de rest liet zich niet tegenhouden. “Ze zullen ons nooit allemaal doden”, zeiden de mensen, “we zijn niet eens gewapend”. En als er Israëlische tanks binnenreden, gingen ze er met honderden voor staan.
De mensen lachten, zongen en dansten, samen voelden ze zich sterk. Israël durfde niks meer doen, want deze mensen waren burgers van bevriende landen. Als ze hen zouden doden, zou de hele wereld zich tegen hen keren. De tanks keerden terug tot achter hun controleposten.

Stel je voor dat dat kon...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:33

BeFunny schreef:
Maar Israël en Egypte werken niet mee. Dat Egypte daarin niet mee werkt snap ik eigenlijk ook niet.

Voor goederen? Omdat die daar in principe niet langs mogen. Er ligt een 100 meter brede buferzone tussen Gaza en Egypte die gepatrouilleerd wordt door Israel, mensen die van Gaza naar Egypte willen reizen moeten vooraf geregistreerd worden in Israel en ze monitoren ook goederenvervoer over die grens. In principe horen alle goederen via de grenspost tussen Israel en Gaza een paar km verderop (letterlijk tegen Egypte aan) te gaan. Allemaal afspraken uit de Camp David akkoorden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:39

Kan de VN dan niet beslissen dat hier voor hen een uitzondering gemaakt wordt? Ik vermoed dat de zeeën ook door Israel gecontroleerd worden? Als VN-voertuigen nu eens vrije toegang krijgen over land en over zee, zonder controles en dergelijke, dan komen we toch al een heel eind? Of denkt Israel dat de VN ook wapens en Hamas-militanten vervoeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:11

Er zijn ook al 29 UN medewerkers in de Gaza gestorven.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:36

Volgens mij is Israël eerder bang dat de goederen door Hamas worden onderschept, dan dat ze inlands worden gesmokkeld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:34

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:53

Janneke2 schreef:
mysa schreef:

Hmmm, goede vraag.

Ik vind - los van wat er al veel eerder had moeten gebeuren, en los van wie wel of niet en in welke mate schuldig is aan het conflict - dat Israël als sterkste partij eenzijdig en per direct alle geweld moet stoppen. In de hoop dat Hamas daarin volgt, maar zo niet dan tóch.

Ik vind het uiterst treurig en teleurstellend dat volwassen, ervaren machthebbende regeringsleiders als een stel kibbelende kleuters aan hun gelijk blijven trekken en niet in staat zijn om, letterlijk, voor de lieve vrede een stap opzij te doen.
Zo beschouwd zijn mensen zoals Netanyahu imo niet capabel om een land te besturen.

*Ik ben op zijn zachtst gezegd geen Rutte-fan, maar hij heeft aanzien in Europa, en ik waardeer het zeer dat hij -ik begreep als eerste - ook naar Abbas gaat.

*Bij Khalid & Sophie het beeld van dat kleine jongetje in Gaza |( |( |(
Probeer eens tot je door te laten dringen dat WarChild aangeeft dat er geen enkele veilige plek is in Gaza. Een miljoen kinderen die in een continue onveiligheid leven. Het is zoals Jurgen Raymann terecht opmerkte: "dit gaat voorbij de schuldvraag. De menselijkheid is verloren gegaan".

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 00:03

Ik vind dat Netanyahu zich kapot mag schamen. Zo ga je niet met mensen om nooit. En dat soort mensen horen ook niet te regeren. Die denken dat ze alles kunnen doen. Ik vind hem net een Assad, precies zo'n mafklapper waar mensen ook vertrouwen in hadden ook Europa had vertrouwen in hem.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 01:25

Ik denk dat je rustig kunt zeggen dat Netanyahu een oorlogscrimineel is die afgezet en veroordeeld zou moeten worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 05:25

Vanavond werd gezegd dat hij het grondoffensief pas start als hij Gaza volledig plat gebombardeerd heeft.. ;(

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:30

Nikass schreef:
Vanavond werd gezegd dat hij het grondoffensief pas start als hij Gaza volledig plat gebombardeerd heeft.. ;(

In het begin zei hij ook dingen als

We gaan Gaza helemaal plat bombarderen. Dat is gewoon zijn plan vanaf het begin. Mede daardoor snap ik de steun vanuit andere landen niet. Hij heeft toen ook al laten doorschemeren dat hij dan alles bombardeert en iedereen die er rondloopt. Dan ben je m.i aardig ziek in je kop hoor.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:54

Nog veel erger is dat hij, als de westerse landen zich niet tegen hem keren, helemaal niets van de gaza strook overeind laat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:11

Het zou me gewoon niets verbazen als de wereld eigenlijk stiekum hoopt dat er daarna geen lastige gaza strook meer is. Dan neemt Israel het erbij en dan hoeft er ook geen ontwikkelingshulp meer heen.
Immers is die semi-openlucht gevangenis al decenia een doorn in het oog voor wereldleiders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:52

Ze moeten eerst die ( vooral buitenlandse ) gijzelaars vrijkrijgen alvorens Israël volledig losgaat in die grondoorlog anders krijgen ze een probleem met bepaalde landen.
Het is heel moeilijk te achterhalen waar al die gijzelaars juist zitten in het complexe ondergrondse gangenstelsel van Hamas.
Dacht dat er gisteren weer 2 vrijgelaten zijn en er nog 50 zitten aan te komen, maar dat was nog niet 100% bevestigd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:26

Sizzle schreef:
Het zou me gewoon niets verbazen als de wereld eigenlijk stiekum hoopt dat er daarna geen lastige gaza strook meer is. Dan neemt Israel het erbij en dan hoeft er ook geen ontwikkelingshulp meer heen.
Immers is die semi-openlucht gevangenis al decenia een doorn in het oog voor wereldleiders.

Maar waar gaan de mensen dan heen? Israel wil ze niet meer binnen hun landsgrenzen. De andere landen (m.u.v. heel misschien Jordanie nog een klein deel) ook niet.