Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:48

Cer schreef:
meestal als daarover geklaagd wordt, komen er een antwoord zoals 'vergrijzing -> hogere kosten'..


Wat ook een groot deel vh probleem is nu.
Zoals ik het zorgsysteem zie is er ooit een soort huis gebouwd. En in de loop van de jaren zijn daar kamers aangebouwd, gangetjes om het werkend te blijven houden. Maar eigenlijk is het steeds oplappen, oplossen. Het gebouw kraakte en piepte al jaren en functioneerde maar net aan.
En nu komt de vergrijzing en stort de bende nog net niet in.

Het probleem is dat je niet zomaar kan zeggen "we pakken ik en vertrekken naar een nieuw gebouw". De zorg is zo complex, groot en log dat het zelfs voor de mensen die er over zouden moeten gaan bijna onmogelijk is om het nog te overzien en dingen te veranderen, zeker nu er alleen maar steeds meer aanstoot blijft komen waardoor kamertjes aanbouwen niet meer snel genoeg lukt.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:51

maar dat er (veel?) geld op verkeerde plekken land, is hoogstwaarschijnlijk wel waar, dus dat kan dan toch gewoon benoemd worden... stel je voor dat er wat aan gedaan kan worden... ?
Het is niet perse óf / óf...

Als je al een gammel gebouw hebt, dan kan je toch niet met goed fatsoen hoognodig oplapgeld ergens anders aan uitgeven (met de vraag of dat noodzakelijk is) ?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:57

Dat ben ik met je eens Cer.
Maat ik geloof persoonlijk dat het systeem zo lek is dat als je lek 1 dicht, lek 2 en 3 tevoorschijn komen.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:00

secricible schreef:
Dat ben ik met je eens Cer.
Maat ik geloof persoonlijk dat het systeem zo lek is dat als je lek 1 dicht, lek 2 en 3 tevoorschijn komen.

dat geloof ik ook, en dat vind ik best een heel naar idee....
vnl als ik nu de plannen voor ouderenzorg weer hoor...
maar goed, ik zou ook niet weten hoe ze het op moeten lossen.. (daar worden andere mensen (goed) voor betaald, om dat te bedenken)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:16

Maar waarom is de zorg bij ons zoveel duurder dan de landen om ons heen? Helaas heb ik de verschillen zelf kunnen ondervinden in de afgelopen jaren

Frankrijk twee keer spoedhulp met longfotos twee keer infuus twee keer vernevelen voor dezelfde longontsteking ik moest toen zelf voorschieten. voor de twee bezoeken samen moest ik 125 euro betalen. Dit was wel langer geleden

Frankrijk ambulance rit spoed en een nacht blijven 248 euro

Finland twee weken om de dag naar de kliniek steeds longfotos maken en bloedonderzoek 516 euro

Duitsland drie keer kliniek bezoek korte operatie lokaal verdoofd meteen naar huis wondcontrole en dadelijk nog hechtingen verwijderen en onderzoek van het weggehaalde. De geschatte rekening 585 euro.

In Nederland redt je het met die bedragen niet. Wat ik daar voorbij zie komen aan bedragen op mijn jaaroverzicht een bezoek voor longfotos bijvoorbeeld 634 euro in rekening gebracht

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 08:19

secricible schreef:
Ik denk dat ik wat mis hoor...
Maar NL zit in een crisis, alle hebs aan dek. En men houdt zich bezig met het al dan niet vervangen van het koffertje? Hoe dan? }:0

Kaag heeft haar prioriteiten elders liggen, tijd dat ze ook functie elders krijgt en dan niet meer in de politiek!

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:21

karuna schreef:
Maar waarom is de zorg bij ons zoveel duurder dan de landen om ons heen? Helaas heb ik de verschillen zelf kunnen ondervinden in de afgelopen jaren

Frankrijk twee keer spoedhulp met longfotos twee keer infuus twee keer vernevelen voor dezelfde longontsteking ik moest toen zelf voorschieten. voor de twee bezoeken samen moest ik 125 euro betalen. Dit was wel langer geleden

Frankrijk ambulance rit spoed en een nacht blijven 248 euro

Finland twee weken om de dag naar de kliniek steeds longfotos maken en bloedonderzoek 516 euro

Duitsland drie keer kliniek bezoek korte operatie lokaal verdoofd meteen naar huis wondcontrole en dadelijk nog hechtingen verwijderen en onderzoek van het weggehaalde. De geschatte rekening 585 euro.

In Nederland redt je het met die bedragen niet. Wat ik daar voorbij zie komen aan bedragen op mijn jaaroverzicht een bezoek voor longfotos bijvoorbeeld 634 euro in rekening gebracht

Geen idee, maar je bent toch verzekerd voor medische hulp in het buitenland? Of hoe zit dat?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 08:22

Het prijsplafond voor energie wordt ook weer een dure mislukking. Energiebedrijven verhogen massaal de tarieven van variabele contracten tot het prijsplafond wat absurd hoge prijzen zijn, vooral die van elektra is buiten proportie. Energiebedrijven gaan hier niet op inleveren en de overheid gaat ook weer flink meegraaien want de btw gaat weer fors omhoog. Ik zie het allemaal somber in. En dan nog de verhoging van de zorgverzekering...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:27

Cer schreef:
karuna schreef:
Maar waarom is de zorg bij ons zoveel duurder dan de landen om ons heen? Helaas heb ik de verschillen zelf kunnen ondervinden in de afgelopen jaren

Frankrijk twee keer spoedhulp met longfotos twee keer infuus twee keer vernevelen voor dezelfde longontsteking ik moest toen zelf voorschieten. voor de twee bezoeken samen moest ik 125 euro betalen. Dit was wel langer geleden

Frankrijk ambulance rit spoed en een nacht blijven 248 euro

Finland twee weken om de dag naar de kliniek steeds longfotos maken en bloedonderzoek 516 euro

Duitsland drie keer kliniek bezoek korte operatie lokaal verdoofd meteen naar huis wondcontrole en dadelijk nog hechtingen verwijderen en onderzoek van het weggehaalde. De geschatte rekening 585 euro.

In Nederland redt je het met die bedragen niet. Wat ik daar voorbij zie komen aan bedragen op mijn jaaroverzicht een bezoek voor longfotos bijvoorbeeld 634 euro in rekening gebracht

Geen idee, maar je bent toch verzekerd voor medische hulp in het buitenland? Of hoe zit dat?


Klopt gelukkig wel maar soms moet je voorschieten en daarna terug vragen bij de verzekeraar en soms krijg je de rekening wel mee. Maar ik kan achteraf ook de in rekening gebrachte kosten bekijken.

Dan valt het verschil met Nederland gewoon op. Het is hier zo veel duurder voor ook mijn gevoel meer afgeraffelde zorg.

Die nacht frankrijk. In nl was ik naar huis gestuurd zeker. Maar ze wilden zeker weten dat de diagnose juist was.

Nu is het weggehaalde onderzocht om te achterhalen waarom iets onschuldigs zo uit de hand loopt (fout van mijn eigen huisarts overigens blijkt nu dat ik op vakantie nu met een enorme wond zit. Hij had me niet mogelijk laten gaan zonder betere controle/behandeling) In nl is dat nooit gebeurd gewoon ja gaat wel over.

Maar ondanks dat is het veel duurder. Waar zit dat verschil in?

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:53

Nikass schreef:
Weet niet of het al ter sprake is geweest in dit topic.
Ik wil iedereen adviseren te kijken naar de documentaire "dodelijke zorg" (NPO 2 doc)
Dan wordt duidelijk dat het grootste deel van het geld dat gaat naar onze onbetaalbare zorg terecht komt in de goedgevulde zakken van het bedrijfsleven ipv dat het naar de patiënten/artsen/ziekenhuizen gaat.
De overheid wéét het, maar grijpt niet in.
Er vallen dodelijke slachtoffers, maar er verandert niets..
Dit lijkt me nummer 1 voorbeeld van wanbeleid van de overheid.


Dit roep ik al jaren maar weinig mensen die er voor openstonden en al snel wordt je dan weer weg gezet als complottheorie aanhanger.

Het verdienmodel zou uit de zorg moeten, voorbeeldje is ook medicatie. Ik kan in Duitsland medicijnen kopen die gewoon e20/ e30,- goedkoper zijn dan als ik het in Nederland in de apotheek haal. Die e20/30,- gaat weer naar de apotheek. Nu snap ik best dat zij ergens geld vandaan moeten halen om hun voorlichting en controlerende taak te kunnen uitvoeren. Maar zoveel geld? als dat bij ieder medicijn zo gaat. De meeste mensen betalen ook nog veel medicatie met een eigen bijdrage en medicatiekosten worden ook van het eigen risico afgetrokken.

Dan heb je nog artsen die gesponsord worden door de farmaceutische industie om bepaalde onderzoeken te doen met/naar medicatie. Sommige artsen worden gesponsord om bepaalde behandelingen te doen of bepaalde medicatie voor te schrijven.

En de patient die wordt als hij/ zij pech heeft volgepropt met symptoombestrijdende medicatie ipv dat er naar de oorzaken gekeken wordt waarom degene ziek is. (in het geval dat niet duidelijk is) En sommige mensen worden alleen maar zieker door bepaalde medicatie.

Nu is dit niet bedoeld om de zorg af te branden, er zijn gelukkig ook integere artsen die wel verder kijken. En sommige artsen zitten zelf ook helemaal vast door "het systeem" van de zorgverzekeraar etc. En soms is medicatie gewoon broodnodig en kan het iemand juist kwaliteit van leven geven.

Maar er gaat imo gewoon heel veel mis in dit systeem waar geld mee gemoeit is en waar iedereen aan wil verdienen.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:56

elnienjo schreef:
Het prijsplafond voor energie wordt ook weer een dure mislukking. Energiebedrijven verhogen massaal de tarieven van variabele contracten tot het prijsplafond wat absurd hoge prijzen zijn, vooral die van elektra is buiten proportie. Energiebedrijven gaan hier niet op inleveren en de overheid gaat ook weer flink meegraaien want de btw gaat weer fors omhoog. Ik zie het allemaal somber in. En dan nog de verhoging van de zorgverzekering...


Ja dat zie ik ook wel gebeuren, dat prijsplafond is veel te hoog ingesteld en in januarie komt er inderdaad weer gewoon 21% BTW op. :(

Nu zegt Vattenfall wel dat als je stroom terug levert dmv zonnepanelen dat wat je ervoor krijgt fors omhoog gaat. Ik ben benieuwd..ik heb gelukkig zonnepanelen maar een hoop andere mensen natuurlijk niet en die hebben hier niks aan.

Sansevieria
Berichten: 4235
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:46

Die docu "dodelijke zorg" had ik idd ook gezien.
Is wel duidelijk dat er behoorlijk wat misstanden zijn in "zorgland", maar die je door de monopolie positie van een aantal bedrijven ook niet snel oplost.

BV Nederland is voor een aantal mensen/clubs een behoorlijk verdienmodel, dat bleek ook weer in deze docu :(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:33

secricible schreef:
Cer schreef:
meestal als daarover geklaagd wordt, komen er een antwoord zoals 'vergrijzing -> hogere kosten'..


Wat ook een groot deel vh probleem is nu.
Zoals ik het zorgsysteem zie is er ooit een soort huis gebouwd. En in de loop van de jaren zijn daar kamers aangebouwd, gangetjes om het werkend te blijven houden. Maar eigenlijk is het steeds oplappen, oplossen. Het gebouw kraakte en piepte al jaren en functioneerde maar net aan.
En nu komt de vergrijzing en stort de bende nog net niet in.

Het probleem is dat je niet zomaar kan zeggen "we pakken ik en vertrekken naar een nieuw gebouw". De zorg is zo complex, groot en log dat het zelfs voor de mensen die er over zouden moeten gaan bijna onmogelijk is om het nog te overzien en dingen te veranderen, zeker nu er alleen maar steeds meer aanstoot blijft komen waardoor kamertjes aanbouwen niet meer snel genoeg lukt.


Maar heb je die docu gezien?
Het bedrijf verdient miljoenen (staat inmiddels in de Quote 500) met het leveren van software welke niet deugt, en mensenlevens kost.
De overheid kan hier wel degelijk redelijk simpel ingrijpen door op te leggen dat het bedrijf geen 50% winst mag maken.
En de kwaliteit van de geleverde software bewaken.
Het kost mensenlevens!

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:40

Ik zou denken dat ze die software niet meer mogen leveren dan?
(ik heb de docu niet gezien trouwens :) )

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:48

Nee nog niet. Maar ik geloof wel dat het zo werkt en ik ben met je eens dat de regering daar wel wat aan mag doen als dat idd zo simpel gaat. Ik betwijfel wel die simpelheid overigens.

Maar ik denk ook dat als ze dit bedrijf intomen het volgende alweer op z'n plek staat. Het hele systeem is gewoon verrot. Individuele rotte appels eruit halen us dweilen met de kraan open.

Ik heb overigens wel gelezen waar de docu over gaat en herken het van mijn eigen werk ook. Maar er iets aan doen is vaak mega ingewikkeld door het rotte systeem en als je aan de ene kant tort open je gaten aan de andere kant.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:02

secricible schreef:
Nee nog niet. Maar ik geloof wel dat het zo werkt en ik ben met je eens dat de regering daar wel wat aan mag doen als dat idd zo simpel gaat. Ik betwijfel wel die simpelheid overigens.

Maar ik denk ook dat als ze dit bedrijf intomen het volgende alweer op z'n plek staat. Het hele systeem is gewoon verrot. Individuele rotte appels eruit halen us dweilen met de kraan open.

Ik heb overigens wel gelezen waar de docu over gaat en herken het van mijn eigen werk ook. Maar er iets aan doen is vaak mega ingewikkeld door het rotte systeem en als je aan de ene kant tort open je gaten aan de andere kant.


Wauw, ik vind het wel heel verdrietig te lezen dat je zelf in de zorg werkt en zo erin staat.
Met alle respect, maar jij bent ook onderdeel van het systeem en met zo'n houding zal er nooit iets veranderen. :)
Rechtbank ook maar opdoeken? Voor elke moordenaar staat de volgende toch weer klaar.

Het oplossen is helemaal niet zo moeilijk. Maar gebeurt niet doordat er mensen heel veel geld verdienen met falende systemen en de overheid een grote leverancier is van belangrijke zorgbobo's die veel geld krijgen voor slecht beleid.
Het is feitenlijk een stukje corruptie.

Dat kaartenhuis is leuk bedacht, maar geeft helemaal niet de juiste weergave.
De oplossing is een stuk marktwerking wegnemen, meer niet.
Dat wil men alleen niet.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:10

Ik deelde mening dat de marktwerking oplossen al veel zou schelen. Maar ook daar zitten grenzen aan, zo'n ICT-gigant valt buiten die afschaffing. Hoge bestuurders geen marktconform salaris geven betekend dat ze naar commerciële bedrijven verhuizen en er dus een tekort aan capabele managers ontstaat.

Maar ja, ik denk dat er veel rot is in het zorgsysteem. En binnen mijn invloedscirkel probeer ik voor mijn bewoners het beste te doen. Maar ik ben van mening dat het systeem heel veel mensen met goede ideeën tegenwerkt. En nee, ik denk niet dat de lagere werkvloer heel veel invloed heeft op gigantische ICT-giganten of andere grote bedrijven die profiteren van de zorg. Ik vraag me zelfs af hoeveel invloed de zorg er zelf op heeft.

Je vergelijking met de rechtbank vind ik raar en totaal irrelevant. Het probleem van de zorg zit ín het systeem. Dat is wat anders als recht afschaffen omdat er toch misdadigers blijven komen.

Sansevieria
Berichten: 4235
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:25

Cer schreef:
Ik zou denken dat ze die software niet meer mogen leveren dan?
(ik heb de docu niet gezien trouwens :) )

Nee, dat hebben ze geprobeerd aan te pakken, maar niet gelukt helaas.
Echt, kijk die docu een keer, vallen je schoenen van uit :(

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:43

Sansevieria schreef:
Nee, dat hebben ze geprobeerd aan te pakken, maar niet gelukt helaas.
Echt, kijk die docu een keer, vallen je schoenen van uit :(

noem het struisvogelen, maar ik kijk dat soort dingen liever niet.. wat ik mee krijg over diverse onderwerpen via socials word ik vaak al helemaal naar van.. ik ga dat niet in een docu ook nog eens bekijken.. :o

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:28

Cer schreef:
Ik zou denken dat ze die software niet meer mogen leveren dan?
(ik heb de docu niet gezien trouwens :) )


De ziekenhuizen hebben software nodig, zijn er afhankelijk van. Het bedrijf buit dit uit. De ziekenhuizen weten dat ze teveel betalen en idiote contracten afsluiten, maar ze hebben geen alternatief.

Secricible: voor mij is zoiets niet eenvoudig, maar uit de docu maakte ik op dat het niet heel ingewikkeld is om dat bedrijf die machtspositie in te dimmen.

Sunnda het zorgpersoneel wil heel graag anders, maar alleen al hun mond open doen leidt tot bedreiging en intimidatie.
Dus zo simpel is dat nou juist weer niet.
Maar de overheid is op de hoogte... en de overheid is uiteindelijk verantwoordelijk voor het regelen van goede gezondheidszorg voor haar burgers.

Dat is toch jammer Cer, want het helpt wel om te zien waar de problemen liggen. Voor mij werd wel duidelijk dat wij in Nederland de zorg wel kúnnen betalen ipv dat het te duur wordt als gevolg van de vergrijzing. Want dat is niet het grootste probleem.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:37

Is in "mijn" werkwereld ook zo. We hebben software nodig, maar er zijn maar 2 leveranciers. Die leveren niet eens goede pakketten tegen de hoofdprijs. En alternatieven zijn er niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:45

Ik werk voor en bedrijf(je) dat software maakt voor de (mond)zorg. Wij zijn juist heel klein en maken echt iets wat werkt en ook aan te passen is als het niet werkt. Ipv die giganten die gewoon zeggen dit is het, betaal maar veel geld en zoek het maar uit. :=

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:27

Plus ze namen alleen mensen tussen de 20 en 30 aan omdat die het goedkoopste waren.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:50

@nikass: ik denk dat ik de problematiek grotendeels ook wel meekrijg zonder documentaires te kijken..

Want, kan je het nu oplossen, nu je het weet? (Geen echte vraag natuurlijk, althans, ik denk niet dat jij het kunt oplossen .. ik ook niet.. dus ik probeer te kijken naar mensen die de zorg willen “verbeteren” in de politiek, en dan stemmen.. en dan erachter komen dat dat ook een farce is, maar dat is weer een heel ander verhaal :+ ik ga niet de last van Nederland dragen zeg maar :) Een docu kijken verbetert de wereld niet, voor mij )

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:54

Docu deels gekeken, deels op de achtergrond geluisterd.
Van de voorbeelden concludeer ik : als patient zorg bij aandoeningen, medicijnen, allergien, e.d. voor een sos-medailion, daar kijkt ook een eventuele ambulance meneer naar.
Wees heel proactief qua medicijnen die je krijgt in bv ziekenhuis, vraag na wat het is, of de naam klopt! (kwam die al eens 25? jaar geleden tegen, foutje die waren voor vorige patient, gelukkig was deze zo alert ze te weigeren), medicijnlijst + doseringen mee op papier als je naar andere instelling gaat, etc. En bij familie in ziekenhuis dus idem. Verdrietig maar kennelijk nodig om zo te moeten opletten.