Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:23

enzino schreef:
Je quote mijn bericht en komt met een harde "nee". Vervolgens ga je over wat anders door (de aanleiding).

Vind je de framing niet correct dan moet je dat natuurlijk gewoon aangeven, ben je het er niet mee eens dan geef je aan dat het "mijns inziens niet klopt" (mening vs feit).


Ga je nu serieus zeuren over de manier waarop ik iets schrijf in plaats van gewoon op de inhoud in te gaan? Wauw.

@HC een groot deel van wat je schrijft klopt gewoon niet. Die zwaardere EV kost niet méér energie om vooruit te komen ten opzichte van een ICE. De rubberdeeltjes kloppen maar het totaal aan fijnstof is wel minder omdat ze minder fijnstof met remmen verspreiden. Dat het ergens moet worden opgewekt klopt, maar daarin zit bij elektrisch rijden véél meer duurzame potentie tov een ICE.
Hoezo is goedkoper laden kunstmatig? Zeker naarmate de technieken vorderen wordt groene energie en elektra steeds goedkoper en wordt benzine (dat ook schaarser wordt) duurder. Die aanschafprijs is al jaren aan het dalen. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat men in de toekomst voor dezelfde al dan niet goedkopere prijs een EV kan rijden tov een ICE.

Een EV is niet perfect. Maar er zit een wereld van potentie achter én zelfs in zijn huidige niet-perfecte staat is de gemiddelde EV nog beter en duurzamer dan de gemiddelde ICE. Dat is uit tal van onderzoeken gekomen.

Dus omschakelen naar EV tov ICE doet wel dégelijk iets voor het milieu. Maar ik ben het met je eens dat we tegelijkertijd ook mínder moeten rijden en ook aan andere elementen in het duurzame plaatje moeten denken. Waaronder die multinationals. Cruiseschepen. Privé én commerciële vliegtuigen. Beter en goedkoper OV. Maar dat de overheid die dingen nog niet (goed genoeg) doet maakt de ontwikkeling naar EVs nog niet slecht, zeker gezien er nog helemaal geen verplichting voor de gemiddelde Nederlander is om elektrisch te rijden. Het zijn juist die multinational automerken die nu gedwongen worden om betere én goedkopere elektrische auto’s te gaan maken en meer met elkaar te gaan concurreren, willen ze hun huidige sterke positie ook meenemen ná 2035.

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:46

Ik vind het knap dat je nog moeite doet om telkens opnieuw hetzelfde uit te leggen Imandra _/-\o_
Twee dagen weggeweest, en pagina’s vol onzin over EV’s zie ik voorbij komen :=
Alsof je tegen een muur praat, dus ik ga er geen moeite meer in stoppen.. Maar als iemand oprecht geïnteresseerd is in EV’s en de nieuwste technieken en innovaties, laat maar weten want dan leg ik met liefde uit hoe het echt zit!

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 00:38

8nnemiek schreef:
Ik vind het knap dat je nog moeite doet om telkens opnieuw hetzelfde uit te leggen Imandra _/-\o_
Twee dagen weggeweest, en pagina’s vol onzin over EV’s zie ik voorbij komen :=
Alsof je tegen een muur praat, dus ik ga er geen moeite meer in stoppen.. Maar als iemand oprecht geïnteresseerd is in EV’s en de nieuwste technieken en innovaties, laat maar weten want dan leg ik met liefde uit hoe het echt zit!


Thanks :D.

Ik vind het ook best een ding als mensen die claimen van auto’s verstand te hebben zoveel misinformatie verspreiden over EV’s. Bedoel, mensen die niks van auto’s weten kijken juist naar die ‘experts’ voor advies, en dan krijgen ze van die onzin terug.. ja dan snap ik wel dat we zo veel skepticisme is over EV’s! Die vriend van m’n vader ook, eigen garage, doet het onderhoud van mijn auto en weet gewoon veel van auto’s af. Maar EV’s? Nee daarvoor moet je écht niet bij hem zijn…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 02:24

IMANDRA schreef:
Ga je nu serieus zeuren over de manier waarop ik iets schrijf in plaats van gewoon op de inhoud in te gaan? Wauw.

En ik maar denken dat dit alles begon omdat jij reageerde op mijn manier van schrijven (de "framing" ) in plaats van de inhoud. Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 02:37

Huertecilla schreef:
Structurele nadelen EVs:
Zwaarder kost meer energie om te bewegen (acceleren, sturen, remmen, rolweerstand),
minder veilig in het verkeer (meer kinetische energie),
brengt veel meer nano-rubberdeeltjes in milieu,
de benodigde energie (en wel méér) moet nog steeds érgens opgewekt worden en daarvoor zijn gas en kernnucleair ineesn ´groen´ bestempeld.
Het zwaarder is al vertaald in hogere maxima in de rijbewijscategorie. Alsof mensen ineens een zwaarder voertuig beter kunnen besturen.

Verder is het goedkoper opladen dan benzine/diesel tanken slechts een kunstmatige situatie :)*

Oh en de aanschafprijs is een wereld hoger.

´Beter´ is daarom niet compleet, niet volledig en deels gewoon foút.

Het trieste is dat wij, het plebs, er wel mee opgezadeld worden en het helemaal niets, nada gaat doen voor het milieu van ons grut omdat onze schoner voertuiggebruik slechts een druppel is op een gloeiende plaat van multinationals die gewoon doorgaan.
Voorbeeldje hier locaal: Málaga stad heeft een plan voor een schone binnenstad gepubliceerd. Twee schillen; de binnenste = 0 uitstoor, de buitenste minimaal, de rest moet er buiten blijven. Oh wacht, de gróóóte cruise schepen, gemiddels drie/dag, mogen de haven gewoon in. Pal aan de binnenste schil.
Het niet met ICE de stad in mogen gaat dus slechts minimaal effect hebben op de vevruiling van die binnenstad.
Nano rubber van EV banden wordt veel meer, de grootste vervuilers zijn de cruise schepen en de cementfabiek pal buiten de schillen.
Oh en er is geen enkel plan om in parkeerplaats buiten de ring te voorzien, hetgeen typerend is voor al deze plannen.
En een plan voor structureel meer/goedkope OV wat écht groen zou zijn? _O- _O- _O- Wederom typerend.
We zoeken het maar uit hoe we die veel duurdere voertuigen betalen of waar we onze ICE waar we niet zonder kúnnen laten.

Maar goed, 25 jaar geleden stookte ik al aardappels en destileerde ik mijn eigen ethanol/methanol. Kan hier met een zonnecollector direct verhitten. Ook schoon :D
Bovendien heb ik al een zijspan én auto met ICE welke beiden van de regels uitgezonderd zijn; kan er gewoon de 0-zônes mee in *D

Bepaal zelf maar of je met de onformatie meeloopt op het midden van de consumptieweg.
Ík ga nu naar het dorp; zijn verschillende demos met ossen. Ook ossenwagens. Ossen, je weet wel, runderen, die dieren welke net als paarden ook steeds meer aan ontmoedigende regels gebonden worden. Idem campagnes tegen vlees eten want niet groen. Dñe grote zondaars echter, de Mc burger concerns .... tja 8)7
Het grotere belang is in ons belang? Nah....

Dank voor je betoog HC, ik ben blij dat iemand nog het hele plaatje kan overzien in plaats van slechts de overheidsstandpunten oneindig te blijven herhalen. Die dubbele standaard blijft pijnlijk: de consument mag betalen en moet regeltjes volgen maar de grote vervuilers mogen we niet dwars zitten want dat "kost geld". En ik las eergisteren dat China haar kolenproductie voor dit jaar zal verhogen met 300 miljoen ton en India heeft soortgelijke plannen. Nu maar hopen dat ze daar genoeg zonnepanelen mee kunnen maken zodat wij dat hier weer teniet kunnen doen. 8)7

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 06:51

IMANDRA schreef:
Thanks :D.

Ik vind het ook best een ding als mensen die claimen van auto’s verstand te hebben zoveel misinformatie verspreiden over EV’s. Bedoel, mensen die niks van auto’s weten kijken juist naar die ‘experts’ voor advies, en dan krijgen ze van die onzin terug.. ja dan snap ik wel dat we zo veel skepticisme is over EV’s! Die vriend van m’n vader ook, eigen garage, doet het onderhoud van mijn auto en weet gewoon veel van auto’s af. Maar EV’s? Nee daarvoor moet je écht niet bij hem zijn…

Klopt ja, ik sta er echt soms van te kijken wat mensen ‘met verstand van auto’s’ voor vreemde informatie geloven en de wereld in slingeren :=

En ook dat gezeur over fijnstof snap ik niet.. Terwijl brandstofauto’s, met of zonder sjoemelsoftware, zo veel rotzooi uit hun uitlaat de lucht in gooien en die raffinaderijen zijn verreweg de grootste oorzaak van luchtwegproblemen en andere gezondheidsproblemen bij mensen in de omgeving. En dan gaan mensen zeuren over wat fijnstof van een EV _O- Dat betekent volgens mij gewoon dat ze verder echt weinig kunnen vinden om de EV verder op af te kraken, dus eigenlijk moeten we dat maar zien als iets positiefs :))
Is ook niks nieuws trouwens dat fossiele brandstoffen slecht voor de gezondheid zijn: https://amp.nos.nl/artikel/2373196-shel ... dheid.html

Stel je voor dat EV de norm zou zijn, en iemand zou ineens de brandstofauto uitvinden en die willen verkopen. Die zou vierkant uitgelachen worden :') ‘Ik heb een auto ontworpen die veel herrie maakt, er komt stinkende rook uit want we moeten er olie voor verbranden, je moet leren schakelen en hij is minder snel met optrekken, je kan hem volgooien bij een tankstation waar je naartoe moet rijden en dat kost elke keer veel geld, die tankstations gaan we overal aanleggen en de brandstof wordt erheen gebracht met vervuilende vrachtwagens, de kattebak is wat krapper want daar moeten we een brandstoftank in verwerken, de motor bestaat uit zo’n 10 keer meer (bewegende) onderdelen die allemaal onderhoud nodig hebben dus je moet vaak naar de garage voor duur onderhoud en als de motor stuk is kun je hem niet vervangen.. maar hij is wel 10% lichter en je kan hem iets verder rijden en twee keer zo snel tanken als je ooit met de auto op vakantie gaat.’
Dat zou vast een succes worden als er geen sentiment aan zou zitten :)) Niet dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:22

Mwah het is ook wel een beetje irritant dat sommigen hier blijven prediken alsof de EV voor iedereen nu geschikt is. Jij hebt vast geen EV die minimaal 1300 kg kan trekken een actieradius boven de 300 heeft en onder de €20.000 gekost heeft? Zo wel hoor ik het graag want ik heb hem niet kunnen vinden en moest daarom toch weer voor een benzine gaan afgelopen week. Met deze eisen had ik minimaal het dubbele neer moeten leggen. En fijn als jij wel 40 k voor een auto had liggen. Onze max was echt 20k :) en dat vind ik al best veel.

Als ik de kleine auto had moeten vervangen was het een ander verhaal geweest.

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:31

Dat is hier ook al regelmatig aangehaald inderdaad. Er is ook niemand die beweert dat de EV nu al voor iedereen geschikt is. Het zijn wel vooral de uitzonderingen die echt nog een brandstofauto nodig hebben. Het gros zou prima over kunnen op EV, maar ivm het net moet die overgang alsnog geleidelijk gebeuren.
De EV is nu, doordat het allemaal nog vrij nieuw is, nog wat duurder en de markt richt zich eerst op auto's die de gemiddelde autorijder zoekt; dus de wat kleinere auto's en voor de zakelijke rijder wat luxere auto's. Inmiddels richten ze zich ook wat meer op de grotere familieauto's. En er beginnen wat modellen trekauto's op de markt te komen, maar dat heeft natuurlijk wat tijd nodig. Het zal niet lang duren voordat ook die auto's tweedehands te koop komen.
Wij hoeven niks te trekken, dus dat was hier geen punt gelukkig. De onze heeft een actieradius van 300km in de zomer, en kostte €14000 (€12000 met subsidie eraf), tweedehands dus.

Anoniem

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:36

Ja dat is dan toch compleet niet vergelijkbaar? Jij hebt dan een kleine auto? Ik was echt een station nodig :)

Dat is er gewoon nog niet betaalbaar. Dus veroordeel niet elke opmerking.. wij hadden graag een EV gekocht. Maar ik ga in deze dure tijd niet niet al het spaargeld aan een EV uitgeven :)

OleJon
Berichten: 2886
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:37

Een elektrische auto is misschien nu nog voordelig qua wegenbelasting. Maar als de meerderheid straks 1 heeft veranderd dat wel. En de wegenbelasting precies hetzelfde. Een elektrische auto is zwaarder dus het wegdek heeft meer te verduren. Was toenertijd met de Diesel auto's ook zo

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40777
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:41

Een electrische rolstoelbus. Of zelfs benzine of gas Als ze er al zijn onbetaalbaar. Een voor passagiers, zo loodzwaar dat er weing mensen nog mee kunnen. En de diesel is peperduur maar een alternatief vervoer is er ook niet.

Het zure van het verhaal er zijn steden waar je geen toestemming binnen te komen krijgt met gehandicaptenparkeerkaart en een oudere diesel . OaArnhem is zo.

En een tweedehands electrische auto, ik heb er naar gekeken, maar ze zijn er niet voor de minder gefortuneerde mens die nu blij is met een auto van onder de 2500 euro met een nog bruikbare accu.
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-06-22 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:42

OleJon schreef:
Een elektrische auto is misschien nu nog voordelig qua wegenbelasting. Maar als de meerderheid straks 1 heeft veranderd dat wel. En de wegenbelasting precies hetzelfde. Een elektrische auto is zwaarder dus het wegdek heeft meer te verduren. Was toenertijd met de Diesel auto's ook zo

Daar zul je wel gelijk in hebben. Die voordelen gaan er straks wel af. Want met het geld van wegenbelasting en de accijnzen van de brandstof wordt ons wegennetwerk onderhouden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:55

8nnemiek schreef:
Dat is hier ook al regelmatig aangehaald inderdaad. Er is ook niemand die beweert dat de EV nu al voor iedereen geschikt is. Het zijn wel vooral de uitzonderingen die echt nog een brandstofauto nodig hebben. Het gros zou prima over kunnen op EV, maar ivm het net moet die overgang alsnog geleidelijk gebeuren.
De EV is nu, doordat het allemaal nog vrij nieuw is, nog wat duurder en de markt richt zich eerst op auto's die de gemiddelde autorijder zoekt; dus de wat kleinere auto's en voor de zakelijke rijder wat luxere auto's. Inmiddels richten ze zich ook wat meer op de grotere familieauto's. En er beginnen wat modellen trekauto's op de markt te komen, maar dat heeft natuurlijk wat tijd nodig. Het zal niet lang duren voordat ook die auto's tweedehands te koop komen.
Wij hoeven niks te trekken, dus dat was hier geen punt gelukkig. De onze heeft een actieradius van 300km in de zomer, en kostte €14000 (€12000 met subsidie eraf), tweedehands dus.

En wat voor actieradius zou ie in de bergen hebben? Bovendien nog steeds te duur, zeker als je ook de accu binnen een aantal jaar moet vervangen. Mijn huidige auto kocht ik voor 9000 euro en gaat al weer 8 jaar mee zonder hoge kosten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:56

OleJon schreef:
Een elektrische auto is misschien nu nog voordelig qua wegenbelasting. Maar als de meerderheid straks 1 heeft veranderd dat wel. En de wegenbelasting precies hetzelfde. Een elektrische auto is zwaarder dus het wegdek heeft meer te verduren. Was toenertijd met de Diesel auto's ook zo

Ook dit nog idd. Totaal niet interessant dus voor het overgrote deel van de bevolking en alleen een rijkeluisspeeltje tot de volgende bevlieging.

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:01

Voor ons zal de wegenbelasting uiteindelijk een kléin beetje hoger worden dan voor de BMW die we ervoor hebben weggedaan. Maar dat maakt de prijs voor het laden ruim goed; voor 8 euro hebben we de accu vol aan de openbare laadpaal, en thuis gratis dankzij de zonnepanelen.
De BMW was iets groter, een station, maar toch is de laadruimte redelijk vergelijkbaar omdat die heel diep is bij de nieuwe auto.
De ionic, is dat niet ook een station? Flinke auto iig, en tweedehands goed te vinden voor 20.000. Verder houd ik niet meer echt bij welke modellen er op de markt zijn, dat zijn er al zoooo veel.

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:06

Maar niemand zegt dat iedereen NU aan de EV moet. Regering niet, wij niet.

Die regel dat er per 2035 alleen EV’s mogen worden verkocht is een positief iets: het dwingt de autofabrikanten meer modellen te maken. Want die trekautos zijn natuurlijk onderdeel van hun inkomen, en als ze geen goede, betaalbare trekauto verkopen snijdt dat in hun winst.

Idem voor auto’s met veel range. Al merk ik wel dat het snelladen steeds sneller wordt (snelste snellader in combinatie met compatible auto zit volgens mij op 5-10 min) dus het zou me niet verbazen als we in de toekomst laders krijgen die binnen 1 min 80% laden. Als alle tankstations straks deze snelladers hebben… wat is dan nog het probleem als de auto’s ‘maar’ 500-600km range hebben?

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:07

Elnienjo; onze ervaring in het heuvelland is dat hij zelfs zuiniger is. Je rijdt dan nl langzamer, dus zuiniger, en bergaf doet de auto regenereren en maakt het bergop rijden dus deels goed. We hebben gisteren in de heuvels van zuid-Limburg gereden en hadden een lager verbruik dan wanneer we naar Zeeland rijden waar alles vlak is maar wel snelweg.

Onze auto hebben we over 1,5 jaar eruit dankzij de kosten die we besparen op benzine, en dan hebben we zelfs gerekend met de oude benzine prijzen en laden aan de openbare laadpaal. Dus zeker niet alleen voor de rijken, juist voor de armere mensen zou het enorm voordelig zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:10

8nnemiek schreef:
Elnienjo; onze ervaring in het heuvelland is dat hij zelfs zuiniger is. Je rijdt dan nl langzamer, dus zuiniger, en bergaf doet de auto regenereren en maakt het bergop rijden dus deels goed. We hebben gisteren in de heuvels van zuid-Limburg gereden en hadden een lager verbruik dan wanneer we naar Zeeland rijden waar alles vlak is maar wel snelweg.

Onze auto hebben we over 1,5 jaar eruit dankzij de kosten die we besparen op benzine, en dan hebben we zelfs gerekend met de oude benzine prijzen en laden aan de openbare laadpaal. Dus zeker niet alleen voor de rijken, juist voor de armere mensen zou het enorm voordelig zijn.

Ik heb t over bergen in bijv Oostenrijk,niet over de molshopen in Nederland ;)

Suzanne F.

Berichten: 54204
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:11

Maar je moet wel de aanschafprijs kunnen opbrengen. Ik heb gekeken naar een elektrische maar dan moest ik 15.000 euro bijleggen. Dan kan ik gewoon niet betalen. Dus ben toch nog een keer voor een benzine auto gegaan. Zal de laatste zijn waarschijnlijk. Maar voor nu was het nog niet haalbaar. Hopelijk over een jaar of 5-6 wel. Dan kijk ik weer en hoop dat de prijzen dan wat normaler zijn voor een elektrische.

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:12

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:
Elnienjo; onze ervaring in het heuvelland is dat hij zelfs zuiniger is. Je rijdt dan nl langzamer, dus zuiniger, en bergaf doet de auto regenereren en maakt het bergop rijden dus deels goed. We hebben gisteren in de heuvels van zuid-Limburg gereden en hadden een lager verbruik dan wanneer we naar Zeeland rijden waar alles vlak is maar wel snelweg.

Onze auto hebben we over 1,5 jaar eruit dankzij de kosten die we besparen op benzine, en dan hebben we zelfs gerekend met de oude benzine prijzen en laden aan de openbare laadpaal. Dus zeker niet alleen voor de rijken, juist voor de armere mensen zou het enorm voordelig zijn.

Ik heb t over bergen in bijv Oostenrijk,niet over de molshopen in Nederland ;)

Daarom zeg ik; ik heb alleen ervaring met zuid-Limburg. En het is niet zo dat in Oostenrijk de zwaartekracht ineens anders werkt :') Je verbruik zal hoger zijn als je klimt, en je wekt heel veel energie op als je daalt, en je rijdt rustiger.

Fitzroy

Berichten: 25750
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:15

Ik heb een hybride gekocht. Hyundai Kona die mag 1300 kg trekken. Omdat ik in een appartementencomplex woon is EV voorlopig geen optie. Ik heb geen zin om te moeten vechten voor een laadpaal.

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:16

Suzanne F. schreef:
Maar je moet wel de aanschafprijs kunnen opbrengen. Ik heb gekeken naar een elektrische maar dan moest ik 15.000 euro bijleggen. Dan kan ik gewoon niet betalen. Dus ben toch nog een keer voor een benzine auto gegaan. Zal de laatste zijn waarschijnlijk. Maar voor nu was het nog niet haalbaar. Hopelijk over een jaar of 5-6 wel. Dan kijk ik weer en hoop dat de prijzen dan wat normaler zijn voor een elektrische.

De prijzen zullen zeker dalen :j
Ze zijn nu eenmaal nog vrij jong, en een station benzine auto van 2 jaar is ook nog heel duur, dus daar zit weinig verschil.
Wij konden er tot een jaar geleden ook nog geen betalen, en hebben ook rustig moeten wachten totdat de prijs voor ons ver genoeg gezakt was. En dat is ook helemaal niet erg, het zou niet handig zijn als half Nederland tegelijk op een EV overstapt, die overgang moet geleidelijk gebeuren om de infrastructuur erop te kunnen aanpassen.

Thioro

Berichten: 4187
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:17

IMANDRA schreef:
Maar niemand zegt dat iedereen NU aan de EV moet. Regering niet, wij niet.

Die regel dat er per 2035 alleen EV’s mogen worden verkocht is een positief iets: het dwingt de autofabrikanten meer modellen te maken. Want die trekautos zijn natuurlijk onderdeel van hun inkomen, en als ze geen goede, betaalbare trekauto verkopen snijdt dat in hun winst.

Idem voor auto’s met veel range. Al merk ik wel dat het snelladen steeds sneller wordt (snelste snellader in combinatie met compatible auto zit volgens mij op 5-10 min) dus het zou me niet verbazen als we in de toekomst laders krijgen die binnen 1 min 80% laden. Als alle tankstations straks deze snelladers hebben… wat is dan nog het probleem als de auto’s ‘maar’ 500-600km range hebben?


Die als is belangrijk. Ev is nu toch al een tijdje op de markt, het wordt ook al een tijdje gepromoot of aangemoedigd dmv premies. En waarom stappen mensen niet massaal over? 1) zoals al aangehaald: het is nog steeds niet voor de portemonnee van Jan Modaal 2)naargelang je woonplaats kom je simpelweg niet ver, hier moet je bvb met een vergrootglas zoeken naar (snel) laders.

Zelfde probleem als gas bvb, moet je ook goed kijken waar je dat kan tanken. En dan is ev eigenlijk nog makkelijker/meer verspreid dan gas. Maar niet voldoende.

Als de ontwikkelingen niet een level up gaan dan is binnen 10 jaar nu. En nu (of dus binnen 10 jaar indien niet beter ontwikkeld) is het gewoon geen optie voor velen.

8nnemiek

Berichten: 45264
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:24

Thioro, hopelijk gaan ze in Frankrijk ook wat meer palen plaatsen. Van andere ev rijders hoor ik toch best veel goede verhalen, dat de reis richting vakantiebestemmingen zonder problemen verloopt, maar dat zal vooral langs de drukke wegen zijn.
Hier in Nederland hebben we haast op elke hoek een laadpaal, zelfs ons kleine dorp heeft er een, en de afstanden zijn hier natuurlijk een stuk korter, dus dat maakt het een stuk makkelijker.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:26

8nnemiek schreef:
En het is niet zo dat in Oostenrijk de zwaartekracht ineens anders werkt :') Je verbruik zal hoger zijn als je klimt, en je wekt heel veel energie op als je daalt, en je rijdt rustiger.


Bedankt voor het illustreren van je verkeerde perceptie.
Bij het stijgen loopt de capaciteit VEEL sneller terug dan het dalen oplaadt.
Opdat je het wat beter begrijpt kanjet het zien als accellereren naar de topsnelheid en dan remmen. Vergelijk dit met dezelfde afstand constant 50.

Waar ik woon is een in NL realistisch actieradius van 200 km niet genoeg om de 60 km naar Málaga weer terug thuis te komen.

Nu met de 23 jaar oude ICE Kei car naar een Feria verderop in de bergen. Een dorpje op een rotsplateau van zo´n 30 by 50 km níets. In de campo hebben de boeren niet eens aansluiting op water of riool. Gaat ook never ever komen.
Leven zonder ICE is defacto verbieden van zo leven.
En de overheid maar proberen de lege delen te herbevolken met kinderrijke gezinnen _O-