Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:06

elnienjo schreef:
Al die klimaatplannen kosten klauwen vol met geld waar we als burger linksom of rechtsom financieel flink genaaid worden. Enige wat we kunnen doen is een massaopstand tegen deze idioterie beginnen voor we al ons comfort verliezen of het alleen nog maar betaalbaar is voor de echt superrijken.
Er zijn niet genoeg grondstoffen om op de huidige manier deze mate van welvaart te behouden. Opstand heeft geen enkele zin als de nodige middelen er gewoon niet meer zijn zometeen.

Accu's zijn dan wel verbeterd over de afgelopen 100+ jaar (toen waren er al electrische auto's), maar door hogere snelheden, fors hoger gewicht en verwarming (stroomvreter) is de actieradius vrijwel hetzelfde :
https://www.lowtechmagazine.com/2010/05 ... range.html

En meer over energie gebruik :
https://www.lowtechmagazine.com/2018/01 ... iency.html
https://www.lowtechmagazine.com/2017/09 ... ather.html
Voorpagina website :
https://www.lowtechmagazine.com/
Interessante site om door te lezen, toont duidelijk de valkuilen van de oplossingen die we nu achternajagen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:08

Elnienjo, je verkondigt weer eens onzin. De reden waarom we niet voor de huidige energievormen kromliggen, is omdat die zwaar gesubsidieerd worden. Maar als je in bijvoorbeeld Groningen woont en dagelijks moet ervaren dat we als Nederland de schade van de aardbevingen niet willen vergoeden, want dan zou gas opeens duur worden, dan heb je dagelijks last van die subsidiëring.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:11

wat is er mis met gas/energie importeren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:15

juval schreef:

Kosten, eindig en leverancier kan/zal/moet op een gegeven moment interne markt voorop zetten. Komt onderhoud nog eens bij.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:20

tamary schreef:
juval schreef:

Kosten, eindig en leverancier kan/zal/moet op een gegeven moment interne markt voorop zetten. Komt onderhoud nog eens bij.

(Geopolitieke) afhankelijkheid die je misschien liever niet zou willen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:21

tamary schreef:
Thorium is die al 50 jaar over 50 jaar werkt het belofte. Daar op wachten of zelfs op plannen is geen optie. De fixatie op hoe kunnen we gewoon doorgaan zoals nu maar met een andere energiebron ook niet trouwens.
Duurzaam definitie : het kunnen verbouwen/fokken van de vervangers. Alles waar mijnbouw bij komt kijken kan niet aan die definitie voldoen. En hoewel recycling van die delfstoffen zeker belangrijk is, blijft het een beperkte hoeveelheid grondstoffen die door de verliezen die recycling altijd zal geven krimpt. Focus op zaken als individueel vervoer in de vorm van electrische auto's wordt daarmee problematisch. Hoe pijnlijk ook, het recht op vrij reizen is geen recht op een auto! Vrij reizen betekent enkel dat je landsgrenzen over mag zonder extra papieren anders dan paspoort/ID-kaart.
Evenals de focus op het aantrekken van grote, energievretende industrie (data-centra bv) is ronduit fout. Hele systeem zal naar veel meer lokaal, simpel en grondstofarm moeten, maar dat is geen boodschap die de politiek wil uitdragen, want dat kost stemmen.

Feitelijk heb je wel een heel goed punt. Het huidige systeem is ook een doodlopende weg. Maar dat is al jaren bekend. een bizar feit is bijvoorbeeld dat als je in een dorp woont dat je afhankelijk bent gemaakt van een auto. Lokale voorzieningen zijn verdwenen. Ook dichter bij het werk gaan wonen wordt steeds moeilijker omdat er een gebrek aan woningen is. Dus worden steeds meer mensen gedwongen om dagelijks een lange reis te maken. waar de auto ooit een luxe was zijn nu veel mensen afhankelijk geworden van de auto. Daarnaast komen de meest basale spullen helemaal uit China en moet alles een gigantische lange weg af leggen voordat het eindelijk bij de consument is. Het huidige systeem is nogal merkwaardig. En niemand wordt er echt gelukkig van. Maar ik zie ook niet dat daar snel verandering in gaat komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:36

Karl66 schreef:
@Imandra, halfwaardetijd kan je niet met technologische oplossingen laten verdwijnen. Dat is gewoon een eigenschap van die stof. En wat is het nut van het halen van het Parijs akkoord, als de consequentie daarvan is dat we in de toekomst de wereld met nucleaire rampen gaan opzadelen? Dat is zeggen als ik ga nu een ton lenen met tien procent rente om mijn schulden met vijf procent rente af te kunnen betalen. Ja je voorkomt je faillissement op dit moment, terwijl je weet dat je op een later moment nog veel harder failliet gaat.

Is dat zo? Ik ben geen chemicus of scheikundige en misschien zeg ik nu wat idioots, maar ze vinden wel vaker dingen uit om een stof 'uiteen te splitsen' of te 'veranderen' in een andere stof. Waarom zou zoiets in de toekomst niet mogelijk zijn voor kernafval?
Bovendien, niet alle afval hoeft te worden opgeslagen van wat ik zo lees. Andere centrales kunnen het afval hergebruiken, en alleen het laatst overgebleven beetje moet worden opgeslagen. Waar wereldwijd voldoende plek voor is, waarmee we de komende 1000 jaar vooruit kunnen. In 1000 jaar kan er een hoop worden uitgevonden om dat afval wat over blijft wellicht weer veilig te maken (van wat ik begrijp is radioactiviteit in hele simpele termen niets meer dan een teveel aan energie binnen het atoom, dus als we die energie ergens voor kunnen inzetten waardoor het atoom wél weer stabiel wordt...?).

Je hebt het over rampen. Maar hoe realistisch is zo'n scenario bij kernreactoren die nu zouden worden ontwikkeld volgens de huidige technieken, wet- en regelgeving? Fukushima is flink schrikken geweest, maar rapportages geven aan dat het echt ontzettend meevalt met de schade daarvan (op jaarbasis kregen de mensen die daar woonden meer straling van röntgen dan van de ramp, vrijwel niemand die boven de 'safe limit' uitkwam). Chernobyl is en was een oude reactor, maar zelfs daarbij viel het reuze mee met de straling.

Daaruit voortbordurend, wat is dan erger? Een handjevol mensen die wél de pech hadden om dichtbij genoeg te staan om schade op te lopen door straling door een kernramp en de kinderen daarvan, ten opzichte van de hoeveelheid mensen wereldwijd die geraakt worden door de nog heftigere weers- en leefomstandigheden door de verdere opwarming van de aarde? Dit is oprecht een vraag trouwens, ik weet niet hoe dat te kwantificeren is. Ik weet niet of 1° meer opwarming 1000'en mensenlevens tot gevolg heeft die 1° minder níét heeft, of dat de aantallen meer vergelijkbaar zijn met een kernramp en daardoor de afweging al lastiger wordt. Mijn aanname hierin is dat die 1° meer mensenlevens treft en meer ecologische gevolgen heeft dan zo'n al-dan-niet-voorkomende kernramp.

Het opwarmen van de aarde is feit. Als we de doelstellingen van het Parijs akkoord niet halen zitten we met een hogere opwarming met alle gevolgen van dien. Dat eventuele nieuwe kernreactoren rampen veroorzaken is een mogelijkheid, maar niet meer dan dat. Het 'op een later moment veel harder failliet gaan' is dus geen absoluut gegeven, terwijl de schulden op dit moment dat wel zijn.

Nogmaals: als we de doelstellingen kunnen behalen met alleen groene energie heeft dat mijn voorkeur. Maar als je moet kiezen tussen de doelstellingen niet halen en het inzetten van kernenergie, dan zou ik voor die laatste gaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:49

tamary schreef:
juval schreef:

Duitsland importeert ook gas uit 't buitenland. Daar krijgen inwoners juist subsidie als ze óp het gas gaan.

Kunnen wij ook, wij hebben immers al 'n prima gasnetwerk liggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:02

Eapy schreef:
tamary schreef:

(Geopolitieke) afhankelijkheid die je misschien liever niet zou willen

Maar wel afhankelijk worden van voedselvoorziening uit het buitenland? Aangezien door een aantal partijen boeren mogen vertrekken. :7

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:07

Juval wat je zegt is niet waar. Nederland produceert veel meer dan we nodig hebben. Dus zelfs al zou er halvering van de veestapel zijn, dan hebben we er alsnog genoeg aan. (daarmee zeg ik overigens niet dat ik daarvoor ben)
(het is een ander verhaal dat die producten voornamelijk naar het buitenland gaan, maar daar heeft het aantal boeren niet veel mee van doen).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:08

Ik ken geen partijen die vinden 'dat boeren mogen vertrekken', behalve misschien wel het cda.

Er zijn wel een serie partijen die onder andere stellen dat de uitputting van het bodemleven een halt toegeroepen moet worden.

Het cda vindt dat de roofbouw gewoon door kan gaan - dat gaat bedrijven veel harder opbreken, op de lange termijn dan.
(Niet alle ondernemers denken zo.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:39

Janneke2 schreef:
Ik ken geen partijen die vinden 'dat boeren mogen vertrekken', behalve misschien wel het cda.

Er zijn wel een serie partijen die onder andere stellen dat de uitputting van het bodemleven een halt toegeroepen moet worden.

Het cda vindt dat de roofbouw gewoon door kan gaan - dat gaat bedrijven veel harder opbreken, op de lange termijn dan.

mee eens, CDA is er niet (meer) voor de boeren.

roofbouw? dat is wanneer goede vruchtbare landbouwgrond wordt ingezet als zonneweide of wensnatuur!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:52

Meer energieverbruik dan dat er opgewekt wordt.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ame ... e-energie/

Iedereen die VVD of een andere coalitiepartij stemt zou zich moeten afvragen of die wil bijdragen aam het feit dat Nederland op deze manier in de uitverkoop wordt gedaan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:30

Janneke2 schreef:

Gaan we weer? :+

Halvering van de veestapel, versneld en gedwongen overschakelen naar kringlooplandbouw of zelfs biologische landbouw want 'dat is zaligmakend'... Op welke manier moet dit mij het gevoel geven dat deze partijen ons niet weg willen hebben? Want:

- "Gelukkig" kunnen dan snelwegen verbreed en 1 miljoen huizen gebouwd worden, het stikstofprobleem is er bij lange na niet mee opgelost. Wat willen deze partijen dan gaan doen, nóg een keer de veestapel halveren zodat er wéér extra woningen gebouwd kunnen worden?

- Er is (nog?) geen verdienmodel voor een volledige Nederlandse kringlooplandbouw. Of denk je misschien dat alle Nederlandse boeren wel even voor nog hogere kosten kunnen produceren en al hun geweldig duurzame (lees: dure) producten dan aan de verwende Nederlandse consument kunnen verkopen? Het is een sprookje. Kringlooplandbouw en biologische landbouw is weggelegd voor een (klein) deel van de volledige Nederlandse landbouw en consument. Overtuig mij aub dat ik ongelijk heb.

Ik vind het trouwens wel grappig dat je het hebt over roofbouw en uitputting van het bodemleven door de intensieve veehouderij, want volgens mij zijn de enorme zonneparken (op voormalig landbouwgrond) waar menig D66'er en GL-er euforisch bij staat te juichen ook niet bepaald gunstig voor het bodemleven, en dan druk ik mij nog zacht uit. Zonlicht en regen is verleden tijd voor de plantjes en beestjes onder de zonnepanelen.

Bodemecoloog Michiel Rutgers (RIVM) is trouwens een van de vele onderzoekers die zich grote zorgen maakt over de effecten van de enorme zonneparken op het bodemleven. Volgens hem wordt verwacht dat, ondanks het feit dat er over de langetermijneffecten van zonneparken op de bodem nog maar weinig bekend is, de klimaatregulerende functie van de bodem verstoord zal worden door de aanwezigheid van zonnepanelen. In de bodem ligt namelijk koolstof opgeslagen, nog meer dan in bomen en planten. Zonnepanelen verstoren het bodemecosysteem waardoor hij verwacht dat de koolstof langzaam uit de bodem verdwijnt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:58

Tiepfoudt schreef:

Halvering van de veestapel, versneld en gedwongen overschakelen naar kringlooplandbouw of zelfs biologische landbouw want 'dat is zaligmakend'... Op welke manier moet dit mij het gevoel geven dat deze partijen ons niet weg willen hebben? Want:

- "Gelukkig" kunnen dan snelwegen verbreed en 1 miljoen huizen gebouwd worden, het stikstofprobleem is er bij lange na niet mee opgelost. Wat willen deze partijen dan gaan doen, nóg een keer de veestapel halveren zodat er wéér extra woningen gebouwd kunnen worden?

- Er is (nog?) geen verdienmodel voor een volledige Nederlandse kringlooplandbouw. Of denk je misschien dat alle Nederlandse boeren wel even voor nog hogere kosten kunnen produceren en al hun geweldig duurzame (lees: dure) producten dan aan de verwende Nederlandse consument kunnen verkopen? Het is een sprookje. Kringlooplandbouw en biologische landbouw is weggelegd voor een (klein) deel van de volledige Nederlandse landbouw en consument. Overtuig mij aub dat ik ongelijk heb.

Ik vind het trouwens wel grappig dat je het hebt over roofbouw en uitputting van het bodemleven door de intensieve veehouderij, want volgens mij zijn de enorme zonneparken (op voormalig landbouwgrond) waar menig D66'er en GL-er euforisch bij staat te juichen ook niet bepaald gunstig voor het bodemleven, en dan druk ik mij nog zacht uit. Zonlicht en regen is verleden tijd voor de plantjes en beestjes onder de zonnepanelen.

Bodemecoloog Michiel Rutgers (RIVM) is trouwens een van de vele onderzoekers die zich grote zorgen maakt over de effecten van de enorme zonneparken op het bodemleven. Volgens hem wordt verwacht dat, ondanks het feit dat er over de langetermijneffecten van zonneparken op de bodem nog maar weinig bekend is, de klimaatregulerende functie van de bodem verstoord zal worden door de aanwezigheid van zonnepanelen. In de bodem ligt namelijk koolstof opgeslagen, nog meer dan in bomen en planten. Zonnepanelen verstoren het bodemecosysteem waardoor hij verwacht dat de koolstof langzaam uit de bodem verdwijnt.

Volledig mee eens! Ik heb 't idee dat de klimaatbrigade ons echt over de afgrond jaagt met al dit soort hysterische plannen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:34

elnienjo schreef:
Volledig mee eens! Ik heb 't idee dat de klimaatbrigade ons echt over de afgrond jaagt met al dit soort hysterische plannen.

Nog vreemder vind ik dat 'de klimaatbrigade' het nooit heeft over het feit dat de landbouw die zij presenteren als de landbouw van de toekomst, meer ruimte nodig heeft om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren. Een hoeveelheid voedsel die toch wel geproduceerd gaat worden, of het nu in Nederland op relatief duurzame manier gebeurt of in het buitenland. Meer ruimte innemen voor voedselproductie, in een tijd waarin volgens mij iedereen wel doordrongen is van de urgentie om ook ruimte te geven aan natuur.

Edit: bij nader inzien is het helemaal niet vreemd maar eerder logisch dat GL en D66 zo'n gigantisch nadeel liever onder het tapijt schuiven, anders gelooft natuurlijk niemand in je sprookje :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:59

IMANDRA schreef:
Karl66 schreef:
@Imandra, halfwaardetijd kan je niet met technologische oplossingen laten verdwijnen. Dat is gewoon een eigenschap van die stof. En wat is het nut van het halen van het Parijs akkoord, als de consequentie daarvan is dat we in de toekomst de wereld met nucleaire rampen gaan opzadelen? Dat is zeggen als ik ga nu een ton lenen met tien procent rente om mijn schulden met vijf procent rente af te kunnen betalen. Ja je voorkomt je faillissement op dit moment, terwijl je weet dat je op een later moment nog veel harder failliet gaat.

Is dat zo? Ik ben geen chemicus of scheikundige en misschien zeg ik nu wat idioots, maar ze vinden wel vaker dingen uit om een stof 'uiteen te splitsen' of te 'veranderen' in een andere stof. Waarom zou zoiets in de toekomst niet mogelijk zijn voor kernafval?
Bovendien, niet alle afval hoeft te worden opgeslagen van wat ik zo lees. Andere centrales kunnen het afval hergebruiken, en alleen het laatst overgebleven beetje moet worden opgeslagen. Waar wereldwijd voldoende plek voor is, waarmee we de komende 1000 jaar vooruit kunnen. In 1000 jaar kan er een hoop worden uitgevonden om dat afval wat over blijft wellicht weer veilig te maken (van wat ik begrijp is radioactiviteit in hele simpele termen niets meer dan een teveel aan energie binnen het atoom, dus als we die energie ergens voor kunnen inzetten waardoor het atoom wél weer stabiel wordt...?).

Je hebt het over rampen. Maar hoe realistisch is zo'n scenario bij kernreactoren die nu zouden worden ontwikkeld volgens de huidige technieken, wet- en regelgeving? Fukushima is flink schrikken geweest, maar rapportages geven aan dat het echt ontzettend meevalt met de schade daarvan (op jaarbasis kregen de mensen die daar woonden meer straling van röntgen dan van de ramp, vrijwel niemand die boven de 'safe limit' uitkwam). Chernobyl is en was een oude reactor, maar zelfs daarbij viel het reuze mee met de straling.

Daaruit voortbordurend, wat is dan erger? Een handjevol mensen die wél de pech hadden om dichtbij genoeg te staan om schade op te lopen door straling door een kernramp en de kinderen daarvan, ten opzichte van de hoeveelheid mensen wereldwijd die geraakt worden door de nog heftigere weers- en leefomstandigheden door de verdere opwarming van de aarde? Dit is oprecht een vraag trouwens, ik weet niet hoe dat te kwantificeren is. Ik weet niet of 1° meer opwarming 1000'en mensenlevens tot gevolg heeft die 1° minder níét heeft, of dat de aantallen meer vergelijkbaar zijn met een kernramp en daardoor de afweging al lastiger wordt. Mijn aanname hierin is dat die 1° meer mensenlevens treft en meer ecologische gevolgen heeft dan zo'n al-dan-niet-voorkomende kernramp.

Het opwarmen van de aarde is feit. Als we de doelstellingen van het Parijs akkoord niet halen zitten we met een hogere opwarming met alle gevolgen van dien. Dat eventuele nieuwe kernreactoren rampen veroorzaken is een mogelijkheid, maar niet meer dan dat. Het 'op een later moment veel harder failliet gaan' is dus geen absoluut gegeven, terwijl de schulden op dit moment dat wel zijn.

Nogmaals: als we de doelstellingen kunnen behalen met alleen groene energie heeft dat mijn voorkeur. Maar als je moet kiezen tussen de doelstellingen niet halen en het inzetten van kernenergie, dan zou ik voor die laatste gaan.

Nee, je praat niet over verbindingen maar over atomen. En die atomen vallen weliswaar uit elkaar, dat is namelijk het hele idee achter kernenergie, maar dat duurt tienduizenden jaren. En de rampen waar ik het over heb zijn geen rampen met kerncentrales, maar rampen doordat wij als mensheid dat afval voor tienduizenden jaren moeten verzorgen. Je kan het vergelijken met mensen uit de steentijd, stel dat die kernenergie gehad zouden hebben, dan zouden wij nog altijd de zorg daarvoor hebben. Het probleem is dat we dat allang niet meer zouden weten, dat we die zorg hebben, laat staan dat we nog steeds die zorg trouw zouden uitvoeren. Opwarmen is een probleem, vooral voor ons als mensen. Maar opwarming is ook iets wat natuurlijk gebeurt, de aarde kan dat wel hebben. Dat is echt niet te vergelijken met de schade van vele kernrampen door opgeslagen materiaal, wat er gewoon gaat komen omdat wij de langdurige zorg voor dat materiaal niet kunnen garanderen.

En het klinkt heel leuk, we gaan de energie eruit halen, maar dat energie eruit halen, dat duurt dus tienduizenden jaren. En daar is dus geen oplossing voor. Als we over duizend jaar wel een oplossing hebben, hardstikke mooi, dan kunnen we over duizend jaar weer beginnen met kernenergie en eerder niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:32

Uiteraard : je bent ondernemers, hebt op basis van cda beleid flink geïnvesteerd
(.... mijn overbuurman bouwde in 2014 of wat was het ivm de afschaffing van de melkquota vier grote, oerlelijke stallen....)
en dan baal je dat het anders moet.

En dat zigzag beleid, daar wordt ook niemand vrolijk van.

Maar spaar me de rest, leugens over gejuich bij linkse partijen omdat er zonnepanelen op landbouwgronden komen.
(OF dat gaat gebeuren is een vraag, binnen de door boeren gehate partijen een discussiepunt.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:50

Het zijn toch nu ook al vaak boeren die hun grond verhuren aan exploitanten van zonneparken? (En dat zijn dan vaak buitenlandse partijen).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:12

Wat is eigenlijk het standpunt van de grotere partijen omtrent zonneparken? Ik weet dat PvdD tegen is, Splinter (kleine nieuwe partij) ook. Van GL kon ik het niet vinden. Ik vind het wel een belangrijk punt om mee te nemen in mijn overwegingen.

Zoals zoveel.. makkelijker wordt het er niet op zo -O-

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:28

Over fusie en fission (kernenergie) Uit de huidige roadmap van fusie blijkt dat fusie helaas geen rol zal kunnen spelen in de huidige energie transitie, aangezien het daarvoor te laat is. Maar, als het werkt zijn we van alle energie problemen af. Er is genoeg brandstof, en een fusie reactor is niet radioactiever dan een gemiddelde kolencentrale.
Ook kan fusie worden gebruikt om kernafval te neutraliseren. Bij fusie komen neutronen vrij, die splijtingen kunnen triggeren, waardoor de energie vrij komt en gebruikt kan worden (https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_f ... ion_hybrid). En Chernobyl was een type reactor die nooit meer gebouwd zal worden, vanwege de gevaarlijk hoge void coefficient. Die is bij nieuwe reactoren laag of negatief, waardoor zo'n type ramp eigenlijk niet meer voorkomt.

Over zonnepanelen en windmolens: mega interessant, maar het probleem is opslag. Theoretisch gezien redden we het wel, maar vanwege piekbelastingen en dergelijke niet. En opslag van elektriciteit is lastig. Hydropower wordt veel gebruikt, maar ook dat is schadelijk voor de natuur. Batterijen zijn het ook niet. Thermisch zitten heel veel verliezen aan. Waterstof is wel een optie, maar daar weet ik niet heel veel van.

Persoonlijk zou ik het daarom niet raar vinden om fission (splijtings)reactoren te gebruiken, om in elk geval tijd te rekken, zodat we kolen en olie af kunnen schalen. Maar volgens mij zijn er maar één of twee partijen die de optie kernsplijting open houden, de rest knalt het al bij voorbaat af. Vind ik zelf lastig, want ik weet niet of het nou per se zo'n breekpunt moet zijn voor mij.

Zonneparken vind ik zelf niets, behalve als je ze in de woestijn van saudi arabie zet ofzo. Met bijbehorende problemen natuurlijk (zoals vervoer, opslag (opnieuw), zand etc.). Maar in ons land, waar al gedoe is over elke vierkante meter (wonen/natuur/landbouw), vind ik het niet passen. Zeker niet nu zoveel daken nog leeg zijn.
Greenchoice heeft ooit een "kraak een dak" actie gedaan, waarbij je kon aangeven welke daken jij dacht dat ze nou zonnepanelen moesten leggen. Het waren er heel erg veel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:35

@ LoveBodin : Waterstof is een energiedrager en daarmee ook een soort batterij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:23

elnienjo schreef:
Tiepfoudt schreef:

Je kan het belachelijk maken, maar zelfs een kind kan zien, dat het slecht gaat met het milieu en de natuur.
Neem alleen maar de stijging van de de zeespiegel met alle gevolgen van dien. Je kan het met allerlei maatregelen oneens zijn en de situatie ontkennen, maar kom maar met een goed alternatief, ook op lange termijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:28

Electra63 schreef:
Je kan het belachelijk maken, maar zelfs een kind kan zien, dat het slecht gaat met het milieu en de natuur.
Neem alleen maar de stijging van de de zeespiegel met alle gevolgen van dien. Je kan het met allerlei maatregelen oneens zijn en de situatie ontkennen, maar kom maar met een goed alternatief, ook op lange termijn.

Dat is zeker waar het gaat gewoon zeer slecht met het milieu en natuuur. Het ene gat met het andere dichten of boekhoudkundige oplossingen zoals biomassa maken het probleem alleen maar groter.

Het is ook wel goed om naar de bijwerkingen van de andere middelen in dit geval wind, zonne en kernenergie.
In dat licht snap ik niet waarom zonnepanelen niet gewoon zoveel mogelijk op daken gelegd worden. Dat zal al een mooi begin zijn maar ook daarmee ben je er niet want zonnepanelen hebben alleen overdag opbrengst.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-03-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:33

Electra63 schreef:

Stoppen met voortplanten zodat de mens uitsterft is het beste voor de aarde/natuur maar de fokpremies en medische molen voor als het op natuurlijke wijze niet lukt, zijn nog steeds niet afgeschaft.

Een goed alternatief om betaalbaar milieuvriendelijk zonder landschapsverpesters te leven is er momenteel nog niet, maar daar kan aan gewerkt worden zonder dat er kapitalen verspild worden aan de bizarre klimaatmaatregelen die ze ons nu door de strot willen duwen.