Nieuwe Michael Jackson docu, SHOCK!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:07

Dat is Amerika idd.
Geld, macht, privileges.......

Voor hetzelfde had hij 4x levenslang gekregen als hij arm, zwart en onbekend was geweest. En armoede is daarin nog wel meer bepalend dan kleur. Harvey Weinstein komt er toch ook gewoon mee weg? Heeft zich een jaar wat op de achtergrond gehouden, en dat was dat. Aziz Anzari heeft een vrouw verkracht. No problem. Staat weer gewoon op het podium. Louis CK..... en zo zijn er veel, veel meer namen.

Mensen die denken dat de vrijspraak (of eigenlijk geen veroordeling) is omdat hij onschuldig is, begrijpen het rechtssysteem daar gewoon niet.

Herinnert iemand zich Brock Turner? Die heeft een bewusteloze vrouw verkracht achter een vuilcontainer. Die ging ook naar Stanford University (een Ivy League school, vergelijkbaar met Yale of Harvard) en haalde daar best leuke cijfers. Hij had ook een best rijke papa. Die is veroordeeld tot 3 maanden cel. Waarvan hij uiteindelijk helemaal niks heeft hoeven zitten, want "het zou zijn schoolprestaties teveel beinvloeden......" zijn papa vond een veroordeling sowieso oneerlijk want "it's only been 15 minutes of action".

Over de impact op het slachtoffer heeft nooit iemand het gehad......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:07

Babootje schreef:
Maar ook LaToya heeft niet werkelijk gezien wat er is gebeurd toch? Ze zei "I have seen the pay checks". Maar wat bewijst dat dan helemaal behalve dat MJ heel vrijgevig was? Mogelijk had ze haar conclusies te vroeg getrokken, is daar op gewezen en heeft ze ze weer ingetrokken.

Er is een recent interview hier ook gelinkt en daar ontkent ze niets en is ze boos dat niemand aan de slachtoffers denkt, daar gaat het haar om. Ze heeft daar blonde haren en wat geels aan.
En ja ze wordt ongetwijfeld door family gepusht om zich bij hen te scharen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:09

Ik weet hoe het Amerikaanse recht is en ja dat is het grootste probleem met zulke publieke zaken als toen met MJ. Het is gewoonweg onmogelijk om een volledig objectieve jury te krijgen.
Sowieso is dat met bepaalde zaken al heel moeilijk, zeker emotionele zaken als kindermisbruik, maar als de aangeklaagde ook nog eens wereldberoemd is en geliefd door miljoenen dat wordt dat helemaal onmogelijk.
En bij sterren wordt er direct geroepen; het gaat om geld, dus wordt het voor de verdediging al heel makkelijk om de slachtoffers in een slecht daglicht te zetten, want de publieke opinie is toch al dat het geldwolven zijn die denken een ster uit te kunnen kleden met leugens. Zie maar eens een jury te krijgen die niet mee gaat in die hetze (ook al mogen ze officieel de media niet volgen tijdens de rechtszaak)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-03-19 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:09

Pipodipo schreef:
ChantalSmook schreef:
Ik twijfelde of ik de docu wilde zien. Dit omdat Mj zich niet kan verdedigen. Uiteindelijk toch gedaan. Als ik zo de verhalen hoor maar ook alle beelden die verwerkt zijn in de documentaire dan neig ik ook meer naar het verhaal van de slachtoffers. Ze kunnen alles zo in elkaar zetten dat het je gedachte gang beinvloed maar icm die beelden en uitleg denk ik dat het misbruik wel heeft plaats gevonden.

Telkens weer een nieuw jongetje in beeld, hij heeft er aardig wat 'versleten'. Maar ik weet nog wel dat het toentertijd afgedaan werd als dat hij een vaderfiguur voor ze was en dat hij zo dol was op kinderen. Oftwel, een kinderwens kun je ook invullen met leenkindjes als het ware. Maar maf was het wel. Als je nu diezelfde beelden ziet in de context van de documentaire dan komt het heel anders over. Zo zie je maar wat goede marketing en publiciteit kan doen. MJ ook zijn hele leven dat geprevel en zielig doen in het openbaar, terwijl hij dus, in het licht van de documentaire, uit was op macht. Het is een hele maffe wereld en de sterrenstatus kan iemand totaal gek maken in zijn/haar hoofd.
Citaat:
You've been struck by a smooth criminal

En zelfs al hou je al het misbruik weg uit het verhaal; hij heeft die kinderen beschadigd. Als je je voordoet als beste vriend of vaderfiguur voor die jongetjes als
Jongensheld en je ruilt ze iedere keer in voor een ander... :(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:12

@ Cynn: sorry, niet beledigend bedoeld. Ik legde het uit omdat sommige mensen dit niet lijken te begrijpen :) en wat je zegt is zonder meer waar. Daarom is jury-rechtspraak ook geen goed ding imo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:13

blokje schreef:
https://youtu.be/QtUtUixanOkp

Ik vind dit verhoor ook zo gek. Waarom lachen? En doen alsof je verveeld bent (gapen etc) zijn toch ernstige zaken of je nou schuldig bent of niet. Op een gegeven moment wil hij wat roddels recht zetten. Rond minuut 8 zegt hij dat hij een trotze donkere Amerikaan is.en hij zijn huid nietbbleekt. Iedereen weet inmiddels dat uit het onderzoek na zijn dood wel degelijk bekend werdt dat hij wel zijn huid bleekte en idd ook een huidziekte had. Hij liegt wel heel makkelijk.

Ik dacht dat het vrij algemeen bekend was dat hij bleekte vanwege vitiligo. Kan ik me best voorstellen voor artiest eerlijk gezegd.
Tevens had hij volgens mij ook lupus? Wat ook een effect heeft op de huid.

Anyhow, wat betreft dat verhoor gok ik op bepaalde medicijnen/drugs die deze uitwerking hebben. Tegen de zenuwen?
Er zitten serieuze momenten tussen, maar hij word ook wel enorm verward door zijn advocaat over wat hij wel en niet mag zeggen, en het lijkt er niet op dat dit vooraf is besproken met de advocaat.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:16

Avalanche81 schreef:
@ Cynn: sorry, niet beledigend bedoeld. Ik legde het uit omdat sommige mensen dit niet lijken te begrijpen :) en wat je zegt is zonder meer waar. Daarom is jury-rechtspraak ook geen goed ding imo.

np :)

Ben idd ook geen voorstander van juryrechtsspraak

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:17

xxCYNNxx schreef:
Ik weet hoe het Amerikaanse recht is en ja dat is het grootste probleem met zulke publieke zaken als toen met MJ. Het is gewoonweg onmogelijk om een volledig objectieve jury te krijgen.
Sowieso is dat met bepaalde zaken al heel moeilijk, zeker emotionele zaken als kindermisbruik, maar als de aangeklaagde ook nog eens wereldberoemd is en geliefd door miljoenen dat wordt dat helemaal onmogelijk.
En bij sterren wordt er direct geroepen; het gaat om geld, dus wordt het voor de verdediging al heel makkelijk om de slachtoffers in een slecht daglicht te zetten, want de publieke opinie is toch al dat het geldwolven zijn die denken een ster uit te kunnen kleden met leugens. Zie maar eens een jury te krijgen die niet mee gaat in die hetze (ook al mogen ze officieel de media niet volgen tijdens de rechtszaak)

Precies, en daarom begrijp ik dat mijn medestanders hem schuldig achten.
En begrijp ik niet hoe kamp innocent op basis van die rechtszaak iemand onschuldig durft te noemen.

Want hoe kan je met zo'n gekleurde rechtszaak, ooit een correcte uitspraak krijgen?
Al zet je er allemaal doctorandi neer... Zijn ook mensen...

Avalanche

Re: Nieuwe Michael Jackson docu, SHOCK!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:18

Ik viel echt van mijn stoel toen Bill Cosby wel veroordeeld werd.....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:27

Daar was ik ook verbaasd over...toch een hele grote geweest wereldwijd, vooral in de jaren 80.
En in Amerika nog steeds een grote ster.
Bij hem hielp de sterrenstatus niet..al schijnt hij, volgens een krantenbericht die ik laatst las, het niet slecht te hebben in de bak; hij schijnt op handen te worden gedragen door zijn medegevangenen, want de grote Bill Cosby...in hoeverre dat laatste waar is, weet ik niet natuurlijk....en op handen gedragen of niet; hij zit wel vast natuurlijk, helemaal een feest is het sowieso niet natuurlijk, zeker met zijn leeftijd niet....maar ja; wel terecht dat hij vast zit.
Hij zit toch ook in een minimum security dacht ik? Is niet dat hij hardcore in zo'n hokje zit tussen het zwaarste van het zwaarste in supermax.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:25

Ik heb de documentaire en daarna het interview/talkshow met Oprah gekeken.
De documentaire is nog zo'n 3,5 week terug te kijken op npostart.nl, met NL ondertiteling, weet niet of die (of Engels) er bij YouTube ook onder staan?
De aflevering van Oprah heeft iig Engelse ondertiteling, voor mij erg prettig ivm slechthorendheid al spreken ze over het algemeen vrij duidelijk in de documentaire en bij Oprah, slechts 1 persoon kon ik wat lastiger volgen ivm het accent (1 vd moeders geloof ik).

Ik denk dat MJ idd schuldig is aan kindermisbruik en wsl op veel grotere schaal dan nu naar voren komt. -O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:28

Kom maar eens er voor uit als jongen. Je wordt meteen uitgemaakt voor homo.
'je zal het wel fijn gevonden hebben want je hebt nooit wat gezegd' 'je hebt het niet gestopt dus zo erg vond je het schijnbaar niet'

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:38

Temeraire schreef:
justkid schreef:
Laat het verdedigen van MJ maar gerust aan die familie over, je hoeft geen soldaat voor MJ te zijn. Kijk naar de documentaire alsof het over een buurman, politieagent, vader, neef, broer, zus, dominee whatever is. Je mist het punt als je alleen gaat kijken of het waar is, en je mist het al helemaal wanneer je erop uit bent om de slachtoffers onderuit te halen. Dat hoef jij niet te doen, dat wordt al voor je gedaan.

Ik haal dit er even uit.
MJ is dus niet je buurman of een ander onbekend persoon, dat is het hele punt waardoor de situatie niet te vergelijken is.
Denk je dat een onbekende buurman een claim van diverse miljoenen krijgt? Nee. Omdat het MJ betreft worden er bizarre bedragen geclaimd, omdat het MJ betreft hebben wij het er überhaupt over, omdat het MJ betreft wordt het breed uitgemeten in het nieuws, omdat het MJ betreft kan je twijfelen aan de motieven van de mannen in de documentaire.
Mis je het punt als je nadenkt of dit wel waar is? Nee, dan ben je kritisch en geloof je niet alles wat in de media gebracht wordt.

Als deze docu mensen helpt om hun verhaal te doen dan is dat top, maar hoe langer ik over de docu na heb kunnen denken, hoe meer artikelen en interviews ik lees en hoor, hoe minder ik weet of het wel of niet waar is allemaal.

Die beide mannen eisen geen geld. (Meer) ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:39

Ik vroeg me in het begin wel af hoe het zo lang heeft kunnen doorgaan maar met de uitleg vd opbouw werd er al veel duidelijk.
Het was echt een combinatie van langzaam binnenhalen, opkijken naar (het starstruck wat benoemd werd) en daardoor de red flags missen.
Maar juist daardoor heb ik ook het vermoeden dat het op enorm grote schaal heeft afgespeeld, er zijn nu 3-4? jongens waarvan het bekend is, hoeveel andere jongens zijn daar wel niet geweest als special friend?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:40

fleurtjeuh schreef:
Kom maar eens er voor uit als jongen. Je wordt meteen uitgemaakt voor homo.
'je zal het wel fijn gevonden hebben want je hebt nooit wat gezegd' 'je hebt het niet gestopt dus zo erg vond je het schijnbaar niet'

Nou, dit dus. Schandalig is het.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:19

Babootje schreef:
Maar ook LaToya heeft niet werkelijk gezien wat er is gebeurd toch? Ze zei "I have seen the pay checks". Maar wat bewijst dat dan helemaal behalve dat MJ heel vrijgevig was? Mogelijk had ze haar conclusies te vroeg getrokken, is daar op gewezen en heeft ze ze weer ingetrokken.

fargo schreef:
Er is een recent interview hier ook gelinkt en daar ontkent ze niets en is ze boos dat niemand aan de slachtoffers denkt, daar gaat het haar om. Ze heeft daar blonde haren en wat geels aan.
En ja ze wordt ongetwijfeld door family gepusht om zich bij hen te scharen.

Dat is volgens mij een oud interview (dat hier is gelinkt). Je laatste zin is een aanname.

Ik zeg niet dat MJ niet schuldig zou zijn; ik zeg ook niet dat hij dat wel is.
De HBO uitzending is eenzijdig en daar mag je gewoon niemand op veroordelen. Je moet ook de andere kant horen.

De rechter is destijds niet tot een veroordeling gekomen wegens gebrek aan bewijs.
Misschien is het nu dan wel de tijd om alle bewijzen opnieuw tegen het licht te houden en als er nieuw bewijs is de zaak opnieuw (postuum) te openen, liefst met nieuwe getuigen die nu wel willen praten. Maar het moet wel op de juiste manier gaan.
Dat zal ongetwijfeld de Estate doen als het tot een rechtszaak met HBO komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:28

Babootje schreef:
Dat is volgens mij een oud interview (dat hier is gelinkt). Je laatste zin is een aanname.

Ik zeg niet dat MJ niet schuldig zou zijn; ik zeg ook niet dat hij dat wel is.
De HBO uitzending is eenzijdig en daar mag je gewoon niemand op veroordelen. Je moet ook de andere kant horen.

De rechter is destijds niet tot een veroordeling gekomen wegens gebrek aan bewijs.
Misschien is het nu dan wel de tijd om alle bewijzen opnieuw tegen het licht te houden en als er nieuw bewijs is de zaak opnieuw te openen, liefst met nieuwe getuigen die nu wel willen praten. Maar het moet wel op de juiste manier gaan.

Dat hebben we net besproken...
Het was een jurytrial... de jury heeft onschuldig geoordeeld.

Een algemeen stuk, onder meer over de docu, maar waarin ook staat hoe de verdediging van MJ de getuigen tegen hem kapot/ongeloofwaardig maakten: https://people.com/music/michael-jackso ... ot-guilty/

Stel dat je in de jury zit, en je neigt iemand schuldig te verklaren, op basis van een getuige. En de verdediging komt met het verhaal dat deze getuige zelf geen zuiver strafblad heeft. Hoe geloofwaardig is dat dan?
En dan is er een getuige voor MJ, Wade Robson, die nog even toevoegt dat de zaak en de aanklagers hem heel erg boos maken.

Zou in Nederland niet gebeuren hoor... Daar doen emoties van getuigen over de zaak er niet toe.

Als de jury onschuldig oordeelt, dan valt er voor de rechter niets meer te doen, behalve alle aanklachten laten vervallen. En waarschijnlijk de proceskosten aan de aanklager toe te schrijven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:31

En dan mag je ook geen nieuwe rechtzaak aanspannen want double jeopardy.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:37

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:54

Arabier schreef:
Michael jackson als muzikant: Geweldig en een legend. Maar als persoon....

Dan even: Waarom wordt MJ zijn muziek dan niet massaal afgeschreven door iedereen en bij R Kelly wel? En Bill Cosby werd ook volledig afgeschreven? Qua artiesten allemaal goed.

Ik heb zelf de docu nog niet gezien en kan nog geen oordeel geven. Wel de berichten gelezen en daarop gebaseerd weet ik nog niet wat ik moet denken. Waar rook is.... En tegelijkertijd het gebrek aan wederhoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:57

Avalanche81 schreef:

Als de Estate een rechtszaak aanspant tegen HBO dan gaat het om een andere nieuwe zaak betreffende hetzelfde onderwerp. Geen double jeopardy in dat geval.
Natuurlijk mag je altijd een zaak heropenen als er sprake is van nieuw bewijsmateriaal. Gebeurt zo vaak.
Het lastige natuurlijk is dat MJ niet meer leeft...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:00

Babootje schreef:
Avalanche81 schreef:

Als de Estate een rechtszaak aanspant tegen HBO dan gaat het om een andere nieuwe zaak betreffende hetzelfde onderwerp. Geen double jeopardy in dat geval.
Natuurlijk mag je altijd een zaak heropenen als er sprake is van nieuw bewijsmateriaal. Gebeurt zo vaak.

De Estate suet HBO wegens een contract/convenant dat is opgesteld voor een live registratie van een concert, waarin staat dat HBO MJ nooit in diskrediet mag brengen.
Geen double jeopardy, het is een compleet andere case.

Heropenen van een zaak tegen een dode is een symbolisch iets, waar juridisch heel veel haken en ogen aan zullen zitten. En dus erg moeilijk. Dit zal vast niet door de getuigenis van 2 personen gaan gebeuren.
Met name wanneer er een schadevergoeding bepaald zal worden, want die kan je niet toeschrijven aan een dode.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:02

Winged schreef:
Arabier schreef:
Michael jackson als muzikant: Geweldig en een legend. Maar als persoon....

Dan even: Waarom wordt MJ zijn muziek dan niet massaal afgeschreven door iedereen en bij R Kelly wel? En Bill Cosby werd ook volledig afgeschreven? Qua artiesten allemaal goed.

Ik heb zelf de docu nog niet gezien en kan nog geen oordeel geven. Wel de berichten gelezen en daarop gebaseerd weet ik nog niet wat ik moet denken. Waar rook is.... En tegelijkertijd het gebrek aan wederhoor.

Met alle respect, maar R.Kelly en Bill Cosby waren sterren, maar als je ze in verhouding wilt stellen, dan wat MJ toch wel de zon... Dat is de grootste ster in onze kosmos toch?
Daarom geloven ook veel meer mensen in de onschuld van MJ.

Ga de docu maar kijken ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:05

Babootje schreef:
Avalanche81 schreef:

Volgens mij is er dan ook geen double jeopardy. Double jeopardy is geloof ik alleen als een zaak wordt heropend of opnieuw aangespannen met hetzelfde bewijsmateriaal.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:09

Janine1990 schreef:
Met alle respect, maar R.Kelly en Bill Cosby waren sterren, maar als je ze in verhouding wilt stellen, dan wat MJ toch wel de zon... Dat is de grootste ster in onze kosmos toch?
Daarom geloven ook veel meer mensen in de onschuld van MJ.

Ga de docu maar kijken ;)

Zon of niet. Het is dan meer de keuze om in iemands onschuld te geloven. Zijn muziek ís fantastisch, maar zal iedereen nog steeds zonder bijsmaak naar zijn muziek kunnen luisteren nu?